کد خبر: ۴۶۷۳

حکیم مهر - خبرگزاری ایسنا نوشت : حدود دو سال پیش بود که رییس وقت سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه طرح بسته‌ بندی گوشت مرغ در 27 استان کشور عملیاتی شده است، گفته بود این سازمان هم اکنون برای اجرای ضربتی این طرح در تهران نیز آمادگی کامل دارد و ادامه داده بود که علاوه بر آمادگی سازمان دامپزشکی، اجرای کامل طرح بسته بندی گوشت مرغ و نظارت بر حسن اجرای آن نیازمند آمادگی بین بخشی و امکانات و الزامات لازم در این زمینه است. با این وجود ظاهرا تمام حلقه‌های زنجیره بسته بندی گوشت مرغ در تهران کامل نشده که همچنان در تهران که عنوان پایتختی کشور را یدک می کشد شاهد عرضه گوشت گرم مرغ آن هم به شکل فله‌ای هستیم.

بسته بندی گوشت گرم مرغ در تهران داستان بی‌نتیجه‌ای شده که هر یک از روسای سازمان دامپزشکی کشور پس از روی کار آمدن درباره اجرایی شدن آن وعده وعیدهایی می‌دهند اما در نهایت هیچ یک از این وعده‌ها به نتیجه نمی رسد که اجرایی نشدن این طرح تاکنون در تهران خود گواهی بر این مدعا است.

نیمه شهریور ماه امسال نیز دکتر سید محسن دستور ـ رییس سازمان دامپزشکی کشور، در مصاحبه‌ای از اجرای این طرح در نیمه دوم سال و در سراسر تهران خبر داده و گفته بود که چنانچه مسائل حاشیه‌ای و مشکل خاصی در اجرا پیش نیاید، تلاش می‌کنیم با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بازرگانی و مسوولان استان تهران در نیمه دوم سال و به خصوص در اوایل این نیمه مرغ را به صورت بسته‌بندی شده در تمام مناطق تهران عرضه کنیم.

وی همچنین گفته بود: برای عرضه مرغ بسته‌بندی شده در تهران از اوایل امسال تلاش شده تا تمام زمینه‌ها و زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف همچون کشتارگاه‌های آماده شود البته این اقدام در سازمان میادین زودتر اجرا می‌شود و سپس به صورت همگانی خواهد شد.

این‌بار خبر بسته‌بندی گوشت گرم مرغ در تهران به‌قدری جدی به نظر می‌رسید که گمان می رفت بالاخره این قصه به سرانجام رسیده است اما با طی شدن فرصتی که برای بسته بندی گوشت گرم مرغ در تهران پیش بینی شده بود مشخص شد که اینبار هم خبر بسته بندی به یکی از همان وعده های تحقق نیافته تبدیل شد والبته درباره علل اجرایی نشدن این طرح نیز تاکنون هیچگونه پاسخ روشنی از سوی مسوولان مرتبط ارائه نشده و تنها چند ماه بعد حمید رحیلی‌نژاد ـ دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور از به تعویق افتادن دوباره این طرح خبر داده و گفته بود: هنوز دلایل به تعویق افتادن بسته‌بندی گوشت مرغ در استان تهران به ما اعلام نشده است.

این در حالی است که چند ماه پیش از این دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور با بیان اینکه تمام کشتارگاه‌های تهران برای اجرای طرح بسته‌بندی گوشت مرغ آمادگی لازم را دارند، اظهار کرده بود:‌ کشتارگاه‌های تهران از نظر امکانات و تجهیزات از شش ماه پیش آمادگی اجرای این طرح را داشته‌اند.

وی همچنین با تاکید بر آمادگی صد درصد کشتارگاه‌ها برای انجام بسته‌بندی گوشت مرغ در تهران، گفته بود: اجرای این کار باید به صورت یکپارچه در سطح استان تهران انجام شود که ایجاد این هماهنگی‌ها با اداره کل دامپزشکی استان تهران است.

از ظاهر امر پیداست که همان حاشیه ها و مشکلاتی که دکتر دستور نبود آنها را شرط محقق شدن این طرح دانسته دوباره گریبانگیر این طرح شده که همچنان اجرای این طرح به تعویق افتاد.

در حالی طرح بسته بندی گوشت گرم مرغ در تهران با اما و اگر مواجه شده که کارشناسان بسیاری روی نتایج مثبت این اقدام تاکید دارند به‌طوری که دبیر انجمن صنفی کشتارگاه‌های صنعتی طیور در اینباره با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح استان تهران، مرغ به صورت گمنام و بدون شناسنامه عرضه می‌شود، افزود: چنانچه مرغی بدون کیفیت وارد بازار شود هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این مرغ در کدام کشتارگاه‌ کشتار شده است تا با آن برخورد لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بسته‌ بندی گوشت مرغ در تهران به دلیل ایجاد شفافیت در بازار و پیگیری‌های پس از تولید بسیار حائز اهمیت است، گفت: از نظر منطقی و کارشناسی بسته‌بندی شدن گوشت مرغ در استان تهران مورد تایید ما است.

با وجود اینکه تقریبا تمام مسوولان در تهران با فواید بسته بندی گوشت مرغ در تهران آگاه هستند اما معلوم نیست چرا برای چندمین بار این طرح با تاخیر مواجه شده و اجرای این طرح در تهران چه زمانی به سرانجام می‌رسد؟

 

 

نظر شما
ادامه