کد خبر: ۴۶۷۵۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
یادداشت مدیر مسئول:
باید به این نکته نیز توجه کرد که اقداماتی نظیر واردات دام زنده به کشور نیز نمی‌تواند از تبعات مشکلات فوق‌الذکر برای شاغلین حرفه دامپزشکی جلوگیری نماید ...
 
 

حکیم مهر: افزایش ناگهانی قیمت ارز در کشور (حدود 300 درصد افزایش طی چند ماه)، اغلب بخش های اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از مهمترین بخش هایی که در اثر این تغییرات اقتصادی و عوامل مرتبط با آن در حال نابودی می باشد، صنعت دام و طیور کشور بوده است. افزایش شدید قیمت نهاده های دامی و کاهش واردات این نهاده ها، مشکلات ایجاد شده در حمل و نقل نهاده های دامی و افزایش هزینه های باربری ازجمله این عوامل محسوب می شوند.

از موارد دیگری که اخیراً بصورت گسترده در کشور مشاهده شده است، افزایش گسترده قاچاق دام های سبک و سنگین کشور به خارج از کشور می باشد. تا پیش از افزایش قیمت ارز، جهت قاچاق دام اغلب از مرزهای شرقی و غربی کشور و به سمت داخل بود، ولی پس از تحولات اقتصادی اخیر، جهت این قاچاق معکوس شده و سودجویان اقدام به خرید گسترده دام از دامداران و خروج آن از کشور می نمایند.

بر اساس آمار اعلام شده، طی چند ماه اخیر در هر ماه بیش از 100 هزار راس دام بصورت قاچاق از کشور خارج شده و این روند، همچنان بصورت گسترده ادامه دارد. حتی عده ای از صاحبنظران، از اینگونه اقدامات با عنوان پدیده ای برنامه ریزی شده از سوی دشمنان با هدف ضربه به اقتصاد کشور یاد می کنند.

افزایش شدید قیمت گوشت قرمز یکی از تبعات قاچاق دام زنده به خارج از کشور بوده و دولت نیز به منظور کاهش قیمت ها، ناگزیر به افزایش واردات گوشت و دام از کشورهای خارجی گردیده است.

و اما حرفه دامپزشکی از این تحولات که منجر به کاهش جمعیت دامی خواهد شد، چه ضربه ای خواهد خورد؟

دانش آموختگان رشته دامپزشکی در کشور در چندین حوزه مختلف به فعالیت اشتغال دارند که تاثیر قاچاق دام بر این حوزه ها بصورت زیر می باشد:

 1. فعالیت درمانی (کلینیک، درمانگاه و بیمارستان دامپزشکی): قاچاق دام، کاهش جمعیت دامی، کاهش تعداد کیس ها، کاهش درآمد

 2. فعالیت دارویی (داروخانه های دامپزشکی، شرکت های تولید، واردات، پخش و توزیع واکسن و داروهای دامپزشکی): قاچاق دام، کاهش جمعیت دامی، کاهش مصرف داروهای دامپزشکی، کاهش درآمد

 3. مراکز مایه کوبی: قاچاق دام، کاهش جمعیت دامی، کاهش مصرف واکسن، کاهش درآمد

 4. آزمایشگاه های دامپزشکی: قاچاق دام، کاهش جمعیت دامی، کاهش نمونه های ارجاع شده به آزمایشگاه، کاهش درآمد

 5. مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی: برخی از مسئولین فنی بهداشتی که در صنایعی مشغول به کار هستند که با گوشت وارداتی نیز می توانند به فعالیت خود با همان روند قبلی ادامه دهند، مشکلی نخواهند داشت، ولی بسیاری از مسئولین فنی بهداشتی (شاغل در کشتارگاه، صنایع لبنی، واحدهای پرورشی و ...) بیکار و تعدیل خواهند شد.

 6. بخش دولتی: قاچاق دام تاثیری در درآمد آنها نخواهد داشت.

 7. بخش دانشگاهی: قاچاق دام تاثیری در درآمد آنها نخواهد داشت.

 8. دامپزشکان شاغل در حوزه دام های کوچک: قاچاق دام تاثیری در درآمد آنها نخواهد داشت.

همانگونه که ملاحظه می فرمایید، در صورت ادامه روند قاچاق گسترده دام به خارج از کشور و کاهش جمعیت دامی، کاهش درآمد شدید و یا بیکاری در انتظار شاغلین این حرفه خواهد بود. البته باید به این روند، پذیرش بی رویه و گسترده دانشجوی دامپزشکی در دانشگاه های آزاد و دولتی را نیز بیفزایید تا بیشتر به عمق فاجعه پی ببرید.

باید به این نکته نیز توجه کرد که اقداماتی نظیر واردات دام زنده به کشور نیز نمی تواند از تبعات مشکلات فوق الذکر برای شاغلین حرفه دامپزشکی جلوگیری نماید، زیرا بر اساس برنامه اعلام شده، این دام ها به محض ورود به کشور، کشتار شده و صرفنظر از دو استان ذکر شده (بوشهر و سیستان و بلوچستان) تاثیری در ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان رشته دامپزشکی نخواهد داشت.

شایسته است مسئولین کشور در اسرع وقت با تشکیل جلسات اضطراری، ضمن جلوگیری از قاچاق دام زنده به خارج از کشور، با اتخاذ تصمیم های جدی به ادامه این روند که منجر به آسیب جدی شاغلین حرفه دامپزشکی خواهد شد، پایان دهند.

 
 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
1
2
همه شمار ها فدای شماره 6
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
0
بشین تا صبح دولتت بدمد !!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
منظورت چیه؟
یعنی میگی قاچاق صورت نمیگیره یا اینکه قاچاق دام تاثیری بر درامد دامپزشکها نداره؟
دوستان یا نظر ندید لطفا یا اینکه واضح بیان کنید
البته ببخشیدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
0
مدتها است که رکود و اضمحلال دامپروری در بخش دام بزرگ و طیور که بخشی از آن و شاید بخش مهم آن به سطح علم و مهارت دامپزشکان برمیگردد تا بحرانهای اقتصادی ، باعث هجوم ، حتی افراد باسابقه در دام بزرگ ، به سمت بخش دام کوچک شده است و با ادامه این روند که حال مشکل بحرانهای سیاسی و اقتصادی هم بر آن افزوده شده است وضعیت بخش دام کوچک را به مراتب وخیم تر خواهد کرد !
پیگیر همیشگی حکیم مهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
0
باسلام و سپاس از شناسایی گلوگاه ها و بحران مرتبط با خروج دام توسط مدیر مسول محترم حکیم مهر
مرز نشین
|
France
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
1
بنده به عنوان یک مرزنشین و یک دامپزشک آگاه بر مسایل عرض کنم قاچاق دام باعث بالا رفتن قیمت دام و افزایش تعرفه های دامپزشکی میشود. تا زمانی که در کشور علوفه و آب باشه، چون دام مولد داریم دام جدید جایگزین میشه
سال ۱۳۹۰ قیمت گوسفند و گوشت به شدت بی رونق بود، شیر هر لیتر ۴۰۰ تومان بود و علوفه یونجه کیلویی ۱۰۰۰ تومان بود و همه دامداران رنج میکشیدن و ضرر میدادند.
بذار حداقل با صادرات و قاچاق دامدارها و دامپزشکان سودی بکنند.
استاد دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
1
شماره 9 رانیز باید اضافه. مینمودید وان تاثیر قاچاق بر دلالان است که امریست بسیار میمون برای انهاِِ اقای حکیم مهر حرفها از اینها گذشته دولت و وزارت کشاورزی از این مساله خبر دارند ولی چون دلالاهای این حوزه بسیار قوی تر از این حرفها هستند وسالهاست فاتحه این حرفه تولیدی خوانده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
2
بایستی صادرات قانونی دام های اخته پرواری مجاز باشد و گرنه به علت کاهش شدید قدرت خرید مردم می بینیم که قصابی پر از گوشت قرمز است ولی مشتری ندارند!

بنابراین اگر جلوی صادرات قانونی دام های غیر مولد گرفته شود، دامداران ورشکست خواهند شد!

وزارت جهادکشاورزی اگر صداقت دارد به جای واردات بی حاصل نهاده های دامی، خوراک دام، گوشت و دام زنده،
از کشتارگاه های داخلی با نظارت سازمان دامپزشکی،
گوشت بسته بندی شده را بخرد و از طریق کارت یارانه پروتئین بین مردم توزیع کند.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
1
مشکلی نیست با احداث دانشگاه ازاد واحد های جدید این مشکل حل خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۸
0
1
علی برکت الله
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
بعضیا میخان کلا چرخه تولید متوقف بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
وقتی خود رییس سازمان دامپزشکی دکتر رفیعی پور با عزت و افتخار از ورود دام به کشور حمایت میکنه و با افتخار از ورود دام به بوشهر و سیستان و بلوچستان به عنوان درگاه ورود دام صحبت میکنه. دیگه چه انتظاری از .... مخالفان دامپزشکی داریم. از ماست که بر ماست.
Vet
|
Canada
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
سلام
با عنایت همگان مرتبط، با صنعت دامپروری در کشورمان، با علم بر اینکه کشور ما، یک کشور دام خیز محسوب نمیگردد، لذا شایسته است تا بدور از هرگونه دست پاچگی، واخذ تصمیمات زود هنگام، مزایا و معایب واردات و صادرات دام سبک را دقیقا مورد بررسی های کارشناسانه تخصصی قرار داده تا بدین صورت، به نتایجی دست یابیم که منافع اقتصادی، و حرفه ای موضوع حفظ گردد.
_ با واردات دام سبک، آنچه که مسلم است به آرامی شاهد کمرنگ شدن و شاید از بین رفتن نژاد های اصیل دام سبک موجود در کشورمان، را سبب می گردیم.
_ خروج قاچاق دام های سبک مولد در ایران در آینده‌ای نچندان دور، هزینه سنگینی برای اقتصاد ایران در پی خواهد داشت. به نظر میرسد خروج دام های مولد، از این مرز و بوم، موردی کارگردانی شده از سوی دشمنان باشد،که در باره این مهم بایست ها و اقدامات جدی را باید در پیش گرفته و چاره اندیشی کنیم.
_ واردات دام سبک. ورود این نوع دامها خطرات بروز بیماریهای نو ظهور را میتواند در پی داشته باشد.
آیا نمیتوان ضمن حفظ نژاد های اصیل ایرانی دام سبک، و جلوگیری از خروج بی رویه و قاچاق این نوع دام،و در راستای تامین این نوع گوشت با واردات گوشت همین دام سبک، در مقادیر مورد نیاز ، رویه پرورش صنعتی در دام های سبک را در کشورمان در پیش گرفته، و با تحقیق و بررسی های علمی، با اهداف اصلاح نژاد، و افزایش جمعیت دام سبک آستین ها را بالا زد. ؟

با احترام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۹
0
0
با چه مستنداتی میفرمایید ایران دام خیز نیست؟.در 40 سال قبل دربخش کویری ایران یعنی منطقه سنگسر یکی از بزرگترین پروار بندیهای گوسفند در منطقه توسط هژبر یزدانی اداره میشد. در اذربایجان غربی کردستات وخوزستان ملیونها گوسفند پرورش داده میشد.از بعد از انقلاب وشروع سیستم دلالی و رباخواری بانکی خیلی از دامداران بجای تن دادن به شغل. پر زحمت دامپروری گله ها را فروخته وپول انرا در بانک گذاشه سودش را میگیرند.عدم حمایت دولت از سرمایه گذاری در این صنعت وحمایت از صنعت واردات سبب شد مملکت با استعدادی نظیر ایران با پتانسیل بالا به این وصع اسفبار در اید.دوست من ایران چهارمین کشور از نظر تعداد گوسفند تا چند سال پیش بود ولی تلفات زیاذه از حد نبود واکسن واردات واکسن نامرغوب. همگی سبب انهدام تدریجی اسفبار این صنعت شدِ. هیچ امیدی نیست که در اینده تغیری صورت گیرد
نظر شما
ادامه