کد خبر: ۴۷۵۴

حکیم مهر - رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران با اشاره به این‌که هفته گذشته تلفاتی را در خانواده ماهیان کفال در حوزه دریای خزر داشته‌ایم، افزود: عامل این تلفات می‌تواند بیماری به نام نکروز عفونی کفال ماهیان یا عوامل دیگر باشد که در دست بررسی است.

دکتر عباسعلی مطلبی با اشاره به این‌که دو سه سال گذشته تحقیقات در زمینه بیماری نکروز عفونی کفال ماهیان در دریای‌خزر در حال انجام است، گفت: به دلیل این‌که یک بیماری به نام بیماری نکروز عفونی کفال ماهیان و تحت DNN را در دریای خزر شاهد هستیم مرتب به این بیماری ورود پیدا کرده و مطالعات و تحقیقات تکمیلی – تشخیصی گسترده‌ای در این چند سال انجام داده‌ایم.

وی با بیان این‌که این بیماری می‌تواند یکی از عوامل تلفات ماهیان کفال در دیای خزر باشد، ادامه داد: البته راهکارها و روش‌های کنترل و پیشگیری از این بیماری را مدنظر قرار داده و البته فاکتورهای دیگری نیز در کنار این بیماری برای تلفات روی داده در دریای خزر مطرح است به طور مثال آلودگی‌های دریایی نیز می‌تواند منجر به این تلفات شده باشد.

وی با بیان این‌که در حال تلاش برای محدود کردن این تلفات در دریای خزر هستیم، ادامه داد: در این زمینه مطالعات گسترده‌ای در حال انجام است که این بیماری به گونه‌های دیگر منتقل نشود و این مطالعات روی گونه ماهیان خاویاری و گونه‌های دیگر در حال انجام است تا روشن شود سرمنشا این بیماری چگونه وارد محود دریای خزر شده است.

رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران ادامه داد: این بیماری و سایر عوامل را به عنوان عوامل هشدار مطرح کرده‌ایم که گزارش تکمیلی آن به زودی به دست ما می‌رسد.

 

 

نظر شما
ادامه