کد خبر: ۴۷۸۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی فهرج، خراسان جنوبی، تهران و خراسان رضوی

 

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد:
آغاز مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی در فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی در فهرج از امروز در این شهرستان آغاز می‌شود.

مهدی بمان‌دشتی با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای مبارزه با بیماری‌های دامی اظهار داشت: مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی در شهرستان فهرج از امروز در این شهرستان آغاز می‌شود.
وی گفت: این مرحله با استفاده از توان بخش‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی به صورت رایگان به مدت 30 روز و با هدف ایمن‌سازی جمعیت دامی شهرستان علیه بیماری به مرحله اجرا در می‌آید.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج در این زمینه اظهار داشت: در این مرحله 12 هزار و 500 راس گاو و گوساله علیه این بیماری مایه‌کوبی می‌شوند.
بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: تب برفکی بیماری واگیرداری است که عامل آن ویروسی از خانواده افتوویریده است که در تمام حیوانات نشخوارکننده اهلی و وحشی تاول‌هایی در نوک و کناره‌های زبان و پستان‌ها و ناحیه سم ایجاد می‌کند.
وی افزود: عامل این بیماری از طریق هوا منتشر می‌شود و لذا واگیری بسیار بالایی دارد، تب برفکی به خاطر کاهش اشتهای دام به دلیل ضایعات دهانی موجب کاهش تولید و پایین آمدن بازده اقتصادی در گله و دامداری‌ها می‌شود.
این مسئول با تشکر از دامداران که در فازهای قبلی همکاری لازم را در این زمینه داشته‌اند، تصریح کرد: با اقدامات پیشگیرانه و همچنین مراقبت‌های مداوم شبکه دامپزشکی این شهرستان هیچ‌گونه بیماری در این شهرستان مشاهده نشده است.
رئیس شبکه دامپزشکی فهرج عنوان کرد: در این فاز از توان دو بخش خصوصی موجود در منطقه استفاده می‌شود و بخش دولتی بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کند.
وی در زمینه عوامل انتقال این بیماری اظهار داشت: قاچاق دام و حمل و نقل غیرمجاز موجب انتقال این بیماری می‌شود.
بمان‌دشتی از دامداران خواست به منظور جلوگیری از ورود و گسترش بیماری در این شهرستان در صورت خرید دام از دام‌های با هویت که سلامتی آن‌ها مورد تأیید است، خریداری کنند.

 

-------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص شیوع بیماری تب برفکی هشدار داد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از شیوع سویه Asia 1 بیماری  تب برفکی در چند استان کشور خبر داد.
دکتر محمدرضائی در سومین جلسه شورای مدیران ستادی و شهرستانی و بر پوشش حداکثری واکسیناسیون دام ها در بیست و سومین مرحله طرح تب برفکی تاکید کرد.
وی با اشاره به شیوع این بیماری در اواخر سال گذشته و ابتدای سالجاری افزود: شیوع بیماری تب برفکی سبب بروز تلفات زیادی در جمعیت بره و بزغاله ها شد و ضرر و زیان اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری و دامداران استان تحمیل کرد.
در این جلسه وضعیت بهداشتی واحدهای پرورش طیور شهرستان های قاین و بیرجند مورد بررسی قرار گرفت.
دکتر دادفر رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور دامپزشکی استان گفت: طی ماه های اخیر در برخی از واحدهای پرورشی طیور بیرجند و قاین بیماری نیوکاسل شایع شدکه با تمهیدات بهداشتی و قرنطینه ای که صورت گرفت این بیماری تا حدود زیادی کنترل شده و تلفات طیور کاهش یافته است. در این جلسه وضعیت رعایت اصلاح الگوی مصرف و همچنین هزینه کرد اعتبارات جاری و عمرانی 9 ماهه سالجاری شبکه های دامپزشکی مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

 

-------------------------------------

 

صعود زمستانی تیم کوهنوردی سازمان دامپزشکی به ایستگاه 6 قله توچال

در اجرای برنامه‌های هیات کوهنوردی سازمان دامپزشکی کشور در سال‌جاری، این بار در روز جمعه 24 دی‌ماه، گروه هفت نفره کوهنوردی کارکنان این سازمان به ارتفاعات 2910 متری قله توچال از رشته‌ کوه البرز صعود کرد.
رییس هیات کوهنوردی سازمان دامپزشکی با اعلام این خبر گفت: با توجه به بارش برف سنگین در ارتفاعات البرز طی روزهای اخیر و با اعلام قبلی، اعضای تیم کوهنوردی ساعت 7 صبح با تجهیزات کامل از قبیل پوتین یخ‌شکن و لباس گرم زمستانی از ایستگاه اول و از دومسیر جاده‌ای و میانبر صعود خود را آغاز کردند.

آتش‌بار افزود: تیم کوهنوردی سازمان دامپزشکی کشور با توجه به برودت هوا و لغزنده بودن مسیر، پس از دو ساعت به ایستگاه 3 رسیده و پس از استراحتی کوتاه و تجدید قوا، کوهنوردان با پیمودن ادامه مسیر، موفق شدند ساعت 13 به ارتفاع 2910 متری قله توچال (ایستگاه شماره 6) صعود کنند.


اعضای تیم کوهنوردی عبارتند از: عباس آتش‌بار، براتعلی چوپانی، مصطفی قبادی، غلامعباس حق‌وردی و خانم‌ها دکتر شاداب اسماعیل‌زاده و فاطمه سرمست.

----------------------------------------------

 

55 میلیون قطعه جوجه ریزی تحت نظارت دامپزشکی انجام شد

 

از ابتدای سال تا کنون بیش از 55 میلیون قطعه جوجه یزی در مرغداری های خراسان رضوی تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان انجام شده است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر اظهار داشت: این مقدار در مقایسه با مدت مشابه  سال گذشته رشدی معادل 11 درصد را نشان می دهد.

دکتر سید رضا دیانت مقدم خاطرنشان ساخت: برای تامین سلامت این تعداد جوجه یکروزه طی مدت فوق، بیش از 383 میلیون دوز واکسن مصرف شده است و تلقیح تمامی این رقم توسط گروه های بخش خصوصی دامپزشکی صورت پذیرفته است.

وی گفت: در جهت اجرای اوامر مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری امور در راستای اجرای سیاست های ابلاغی اصل 44، اداره کل دامپزشکی استان 100 درصد عملیات مرتبط با طیور در زمینه های درمانی و پیش گیری را به بخش خصوصی واگذار کرده و بخش دولتی فقط وظیفه نظارت بر حسن اجرای عملیات را بر عهده گرفته است.

دیانت مقدم، با اشاره به وجود بیش از 1340  واحد مرغداری گوشتی به ظرفیت  15 میلیون و 125 هزار قطعه و 227 واحد مرغداری تخمگذار به ظرفیت 8 میلیون قطعه، اجرای مراقبت های بهداشتی در جهت حفظ این سرمایه عظیم اقتصادی را یادآور شد و تصریح نمود: بر این اساس، از ابتدای سال تا کنون، طی اجرای فرایند مراقبت فعال بیماری ها، 766 بازدید توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی انجام شده که حاصل آن 19 هزار مورد نمونه برداری و 44 هزار مورد آزمایش مختلف با استفاده از جدیدترین فناوری های آزمایشگاهی بوده است.

او با اشاره به خطر بروز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از اجرای سامانه مراقبت فعال در زیستگاه ها، واحدهای صنعتی و روستاها و کشتارگاه های طیور  استان خبر داد و اعلام داشت: با توجه به حساسیت موضوع، از مراکز فوق نیز بیش از 19 هزار مورد نمونه برداری صورت گرفته و 33 هزار آزمایش با اسفاده از فناوری های مختلف اعم از سرولوژی و بیولوژی مولکولی انجام شده است که نتایج حاکی از آن است که خوشبختانه، طیور استان به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مبتلا نیستند.

دیانت مقدم یادآورشد: نبود بیماری به معنای عدم پیدایش آن نخواهد بود، بلکه اجرای مراقبت فعال بیماری توسط دامپزشکی به کمک رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه ای توسط مرغداران از بروز این بیماری خطرناک و ویروسی طیور تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.

 

 

نظر شما
ادامه