کد خبر: ۴۸۰۴۴
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
«دکتر داوود یادگاری‌نیا» افزود: زیرا در ایران سگ‌ها از عموماً از مواد غذایی خام مانند گوشت تغذیه می‌شوند و ناقل این بیماری هستند ...
 
 
حکیم مهر: باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی با عنوان «بیماری در کمین سگ‌بازها/ انگل‌هایی که با نگهداری از سگ در منزل به جانتان می‌افتد» نوشت:
یک متخصص عفونی گفت: واکسینه کردن حیوانات خانگی در جلوگیری از انتقال ویروس و ابتلای صاحب حیوان به بیماری موثر نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر داوود یادگاری نیا» متخصص عفونی درباره نگهداری سگ در منزل اظهار داشت: انگل‌های کیست هیداتید یکی از شایع‌ترین انواع انگل است که با نگهداری از سگ در منزل ایجاد می‌شود.

وی درباره علت این عارضه تصریح کرد: افرادی که در منزل خود سگ نگهداری می‌کنند چه در مناطق شهری چه در مناطق روستایی، در معرض ابتلای به این انگل خواهند بود. همچنین مصرف میوه‌ و سبزیجاتی که در دل خاک رشد می‌کند، مانند هویج، اگر به صورت کامل و درست شسته نشود، خطر ابتلای افراد به این انگل را افزایش خواهد داد.

یادگاری نیا افزود: در این بین باید به این نکته نیز توجه کرد که در بوستان ها و پارک‌هایی که سگ‌ وجود دارد، خطر ابتلا به این نوع انگل بسیار بالاست؛ لذا کودکانی که در این نوع فضاها مشغول بازی می‌شوند، اگر با دستان آلوده مواد غذایی بخورند، تخم این انگل وارد دستگاه گوارش آنها شده و مبتلا خواهند شد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره عوارض این بیماری بیان کرد: این انگل با رفتن به کبد، ریه‌ و تمام نقاط بدن باعث ایجاد کیست‌هایی می‌شود که به بروز علائمی چون بزرگی کبد، کهیر، خارش و گاهی اوقات نیز سبب زردی منجر می‌شوند. بزرگ شدن این کیست‌ها چندین سال طول به طول خواهد کشید و در صورت پاره شدن، فرد را به طرف شوک ناگهانی و مرگ خواهد برد.

وی تاکید کرد: باید بدانیم واکسینه کردن و مراقبت‌هایی که توسط کلینیک‌های دامپزشکی انجام می‌شود در جلوگیری از ناقل بودن سگ و همچنین ابتلای صاحب سگ موثر نخواهد بود، زیرا در ایران سگ‌ها از عموما از مواد غذایی خام مانند گوشت تغذیه می‌شوند و ناقل این بیماری هستند.

یادگاری نیا درباره دیگر انگل‌ها نیز تشریح کرد: انواع انگل‌ بر اساس محلی که وارد می‌شوند می‌توانند ارگان‌هایی مختلف را بیمار کنند. جریان خون، بافت‌های بدن یا روده تعدادی از مکان‌هایی است که انگل در آن قرار گرفته و علائم گوارشی ایجاد می‌کنند. انگل‌های گوارشی همان آمیب ها و پروتوزوا هستند، معمولا سبب اسهال خونی طولانی به همراه دل درد و دل پیچه می‌شوند که چند هفته این علائم ادامه خواهد داشت. اگر از مواد، آب و سبزیجات استفاده کرده باشند مشکوک به آمیب هستند.

وی در ادامه بیان کرد: انگل روده ژیاردیا نوعی دیگر از انگل هاست که به دنبال خوردن آب و سبزیجات، میوه‌جات آلوده به وجود می‌آید. این نوع انگل معمولا در کودکان دیده شده و سبب نفخ و درد شکمی و اسهال مزمن بدون خون می‌شود، همچنین بر رشد مغزی و جسمی کودک اثر خواهد گذاشت. اگر فردی دچار اسهال مزمن خونی و طولانی شد به‌خصوص اگر در گذشته نزدیک مسافرتی به مناطق روستایی داشته است توصیه می‌شود، جهت معاینه و بررسی به پزشک مراجعه کند.

یادگاری نیا تصریح کرد: ۲ نوع انگل عمده به بافت‌های بدن حمله می‌کنند، یکی از آن‌ها به نام فاسیولاست که بیشتر در مناطق شمالی دیده می‌شود؛ این انگل با خوردن سبزیجات محلی به بدن افراد وارد شده و علائمی مانند خارش بدن، درد قفسه سینه، درد عضلات گردن و شانه، سرفه‌های خشک و تب دارد. این نکته بسیار مهم است که چند هفته و چند ماه بعد از خوردن سبزیجات محلی و ورود انگل به بدن بروز می‌کند. مصرف خوراکی محلی که معمولا از سبزیجات محلی شمال کشور است، می‌تواند منجر به این بیماری شود. ائوزینوفیل در خون این افراد بالا می‌رود که نشان دهنده وجود این بیماری است.

وی افزود: انگل دیگری نیز که شمال کشور یافت می‌شود، افرادی که در شالیزار کار می‌کنند و از کفش مناسب استفاده نمی‌کنند را تهدید می‌کند؛ این انگل با چسبیدن به پوست بدن فرد وارد بدن شده و بیماری شبیه به بیماری فاسیولا ایجاد می‌کند. فرد دچار درد شکمی، درد عضلات، اسهال، دلپیچه، تنگی نفس و سرگیجه می‌شود.

وی در پایان اظهار کرد: البته با توجه آموزش‌هایی که به عموم مردم داده شده و احتیاط در نوشیدن آب و سبزیجات و ضد عفونی کردن آنها می‌توان از این بیماری‌ها دور بود.

 
 
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
11
8
باید سگ جمع شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
13
8
استاد دکتر یادگاری از دانشمندان علم عفونی هستند . سگ کثیف نجس پلید و ناپاک و عامل انتقال صدها نوع بیماری است
پاسخ ها
دکتر xy
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
بحث انتقال بیماری باشه گاو و گوسفند به انسان بیشتر بیماری منتقل میکنن دوست عزیز
مهدی
|
United States of America
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
4
7
به سگها و گربه های خانگی به طور مرتب و منظم قرص های ضدانگل های داخلی که در پیشگیری از ابتلا کارآمده. این متخصص بیماریهای عفونی مشکلش چیز دیگه س
پاسخ ها
..
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
باسلام.وقتی ماهیت جسمانیش نجسه،میخواید با قرص و دارو حلش کنید؟!مشکل شما هم چیز دیگه،وگرنه هر ادم که کمی عقل و منطق داشته باشه،سگ وگربه رو نمیاره تویه خونه..مگر اینکه جهل بر اون شخص حکم فرما باشه.
ناشناس
|
Germany
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
2
10
با چه استنادی میگن عموما گوشت خام میخورند؟؟؟؟طبق کدام آمار؟؟؟
انسان هاش الان پول ندارن گوشت بخورن چه برسد سگها
و اینکه اغلب سگ های خانگی از غذای آماده استفاده میکنند و اینکه اگرم گوشت بدهند همان گوشتی است که انسان ها از قصابی یا مراکز عرضه گوشت تهییه میکنند
وای به روزی که بگندد نمک دقیقا همینجاست وقتی استاد و مدیر گروه دانشگاه بدون مدرک و مستند سخن میراند ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
3
9
این افرادی را که میگویند سگ نجس است را باید آگاه نمود که کاملا در اشتباه هستند و سگ هم نظیر تمام جاندارانی است که خدا آفریده. در هیچ کجای از کتب آسمانی در ادیان الهی حیوانی را نجس ندانسته اند فقط در مورد خوک که اول بار در تورات عهد عتیق به آن اشاره شده است . ودر دنیای کنونی همانگونه که تاریخ نشان داد همین حیوان جان میلیونها چینی را از گرسنگی نجات داد. جوامعی که دارای عقیده آزاد هستند و از سگ بهره میجونیند هیچگاه در طول زندگی از این حیوان آسیب ندیده اند. این نجس همان حیوانی است که بهنگاه زلزلزله همه چشمها به اودوخته میشود ودر امر مواد مخدر بیشتیرن کمک را در دستگیری مجرمان مینماید.افرادای که آنرا نجس میدانند با هرچه اعمال نیک هست سر عناد دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
دوست عزیزم،این افراد که اسم دکتریادگاری نیاروتومتنشون میارن،اگه ازشون بخواهی ده بیماری عفونی بامنشا باکتریایی،ویروسی،وانگلی نام ببرند ............. میمونن، اینا زچندنوع بیماری روحی رنج میبرن مثل خودشیفتگی،نادیده شدن دراجتماعات علمی واجتماعی،خودآزاری،ودیگر آزاری،به وحدانیت خدا اینها کارشون جزتفرقه انداختن بین مردم نیست وازاینکارلذت میبرند ودنبال منافع خودشونن،پس بهتراینکه جواب اینها روندید وبازهم نادیده بگیریدشون.مولا علی پشت وپناهتون.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
1
1
یعنی سگی که مرتبا قرص ضدسستود استفاده میکنه میتواند ناقل اکینوکوکوس گرانولوزوس باشد؟؟؟
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
3
1
ایشون .......... درهای جدیدی رو در علم دامپزشکی به روی دنیا باز کردند
دکتر امیررضا عامری نایینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
2
2
اقای دکتر بهتره یه کمی اطلاعات خود رو در مورد چرخه انگل ها ، چگونگی تغذیه سگ های خانگی و اقداماتی که در کلینیک های دامپزشکی برای پیشگیری از انتقال بیماری های زئونوز انجام میشود ،افزایش دهند.
دکتر امیررضا عامری نایینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
2
3
تر Jay stewart ،دامپزشک، PhD، میگوید :

"از انجایکه پزشکان (انسانی) معمولا اطلاعات آموزشی کمی در مورد بیماری های انگلی دارند ممکن است اطلاعات نادرستی به صاحب حیوان ارائه دهند که باعث ایجاد اثرات منفی بین رابطه او با حیوان خانگی اش گردد".

مجلهveterianary focus ، جلد 22 شماره 2 سال 2012 صفحه 10

این است یکی از دردهای ما ! .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
بسیار عالی
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
2
3
چندین سال پیش صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، فیلمی سفارشی بنام " مد شده است " را در رابطه و بر علیه نگهداری از عمدتا" سگ برای چندین بار از شبکه های مختلف خود پخش کرد . جالب آنکه علی رغم تمام تلاشی که برای ایجاد وحشت و تنفر با هر شیوه ای از جمله با توسل به چندین فرد معلوم الحال در دامپزشکی برای علمی جلوه دادن متن و منظور فیلم بکار برد اما نتوانسته بود همکاری حتی یک پزشک و یا یک بیمارستان (پزشکی) را برای حضور در فیلم جلب کند !! البته فردی در نقش یک پزشک در فیلم وجود داشته که بعدا" معلوم شده آن فرد اساسا" پزشک نبوده و مهندس مکانیک است که نقش بازی میکرده است !!
جالب ترین نکته در این فیلم ، ادعایی است که میگوید بیست درصد تختهای بیمارستانی توسط بیماران مبتلا به بیماریهای مشترک اشغال شده است ، اما دریغ از نشان دادن حتی یکی از این بیماران و یا تختها !!؟؟
بنظر می آید بیشتر افراد مبتلا به کیست هیداتید یا اصلا" حیوان خانگی ندارند و یا ساکن روستاهایی هستند که سگهای آنها از مراقبتهای بهداشتی برخوردار نیستند .
ناشناس
|
Finland
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
4
1
بنظر می آید عده ای با ماموریت ویژه بدون داشتن کوچکترین ارتباطی با دامپزشکی در سایتها میگردند ابراز فضل مینمایند و حقوق میگیرند !!؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
1
0
چون سیستم از سگ خوشش نمآید افراد ......... موجود در جامعه برای اینکه خوش خدمتی کنند هر صحبتی را مینمایند.جالب ارایه خبر توسط خبرنگار کم اطلاع و ....... است:
(واکسینه کردن حیوانات خانگی در جلوگیری از انتقال ویروس و ابتلای صاحب حیوان به بیماری موثر نیست) چه ویروسی؟. صحبت از ویروس در این میان نیست. متاسفانه با شلوغ بازی و استفاده از کم اطلاعی مردم هر چیزی را رسانه ای میکنند. در تمام نقاط دنیا رسم بر این است که چیزهایی را که مردم به آنها اقبال نشان میدهند در رسانه های گروهی به بحث میگذارند و اطلاع جامعی در اختیار شهر وندان قرار میدهند. صدای سیمای ملی را هر وقت آدم گوش میدهد یا نگاه میکند پشیمان میشود .یا از سردی و بلغم . صفرا و سایر اراجیف طب سنتی و یا انواع تومرهای مغزواعمال پیچیده جراحی که برای یشتر مردم نامفهوم است صحبت میشود.
دكترافروزي
|
Canada
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
1
0
در طول بيست و دو سال اشتغال به حرفه درمان حيوانات خانگي با پزشكان زيادي برخورد داشتم كه اطلاعات علمي اشان در زمينه انگل شناسي و بيماريهاي مرتبط بسيار محدود بوده است و با خواندن اظهارات اين استاد دانشگاه متوجه دلايلش شدم وقتيكه استاد محترم تا اين حد سطحي و بدون حتي اطلاعات ميداني ساده سخن مي گويد چگونه مي تواند به دانشجويان پزشكي علم را منتقل كند، ايشان اگر كمي تحقيق مي كردند متوجه ميشدند كه اكثر صاحبان حيوانات غذاهاي آماده كنسروي و خشك به حيوانات خود مي دهند و در مورد غذاهاي خانگي نيز پخته هستند و شايد يك چوپان به سگ گله اش غذاي خام بدهد ولي در خانه بعيد است، در ضمن داروي پرازي كونتيل را هر سه ماه بصورت منظم به سگها و گربه هاي خانگي خورانده مي شود و متاسفانه ايشان بعنوان متخصص عفوني هنوز نمي دانند واكسن هاي متداول در دامپزشكي بيماريهاي ديگري را پوشش مي دهند نه انگل اكي نو كوكوس گرانولوزوس و با تاكيد مي گويند واكسن ها موثر نيستند بله درست است واكسن بر انگل فوق موثر نيست حداقل در اين مورد درست فرموديد
وحید
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
0
0
خیلی خوبه که بحث های علمی مطرح بشن، میشه بفرمایند راهش چیه؟ آیا باید صورت مسئله رو پاک کرد؟! حذف سگ؟ آیا آمریکایی ها و اروپایی ها همگی کیست هیداتیک میگیرند؟ درمان ضد انگل کافی نیست؟ راه حلش رو هم مطرح کنم استاد!!!
پاسخ ها
..
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۲
باسلام.راهش همانی است که خدا گفته.از هرچیزی در جایی خود استفاده کرد.سگ برای گله داری،و بیرون از خانه و محیط خاکی.چرا همیشه حرف ها خدا برای یک عده اینقدر سنگینه! و بایدهرکاری کننن،جزء کاری که خدا گفته..
نظر شما
ادامه