کد خبر: ۴۸۱۲۰
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
عضو هیأت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانگاهی و مایه‌کوبی کشور:
«دکتر کامیار محمدزاده» افزود: متاسفانه پایه تعرفه‌های دامپزشکی در روز اول پایین در نظر گرفته شد/ تعرفه‌های بخش خصوصی دامپزشکی جزو اولویت‌های آخر وزرات جهاد کشاورزی است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: انتخابات هیأت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمانگاهی و مایه‌کوبی سراسر کشور، سرانجام پس از قریب به دو سال کشمکش و تلاش، صبح روز ۲۲ اسفندماه سال جاری در محل سالن جلسات سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و اعضای اصلی و علی‌البدل هیات‌مدیره آن مشخص شدند.

 «دکتر کامیار محمدزاده» یکی از اعضای اصلی هیات مدیره این انجمن است که در گفت‌وگو با حکیم مهر، به بیان مهمترین برنامه‌ها و چالش‌های انجمن می‌پردازد.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، از حدود ۲ سال پیش زمزمه‌های تشکیل انجمن به گوش می‌رسید. چه اتفاقاتی رقم خورد که در نهایت همین چند روز پیش انتخابات آن به سرانجام رسید؟

بله. از خیلی وقت پیش به همراه تعدادی از افرادی که جزء هیات مدیره انجمن‌های صنفی درمانگاه‌ها بودند، به این احساس مشترک رسیده بودیم که همیشه کوتاه‌ترین دیوار در صنف دامپزشکی، مربوط به درمانگاه‌ و معمولا بیشترین مشکلات برای این حوزه بودهِ است، لذا از ۲ سال پیش احساس ‌کردیم که احتیاج به نوعی یک‌صدایی در کل کشور داریم تا بتوانیم در خصوص خیلی از موارد تصمیم‌گیری کنیم و نظر دهیم.

با بررسی‌هایی که کردیم متوجه شدیم که تعداد انجمن‌های صنفی درمانگاه‌های کل کشور، شاید به انگشتان یک دست هم نمی‌رسید، لذا تصمیم گرفتیم به سمت اتحادیه کانون انجمن‌های سراسری کارفرمایی درمانگاه‌های کل کشور حرکت کنیم. در مدت یک سال و نیم، جمع‌بندی‌هایی را انجام دادیم و با زحمت همه دوستان، کارها را جلو بردیم.

با حدود ۵ یا ۶ استان که انجمن‌های صنفی فعال داشتند، شروع به کار کردیم. تقاضاها را ارائه دادیم و حدود ۸ ماه طول کشید تا در تاریخ ۲۲ اسفند امسال توانستیم هم انتخابات را برگزار و هم اساسنامه را تایید کنیم و بعد هم انتخابات هیات مدیره را کلید زدیم.

حکیم مهر: جزئیات برگزاری انتخابات به چه شکل بود؟

 ۳ استان‌ به‌عنوان هیات موسس کارها را انجام دادند. در مجمع عمومی و طبق فراخوان،‌ قرار شد استان‌هایی که انجمن صنفی فعال دارند و می‌توانند مدارک خود را به دست ما برسانند، حضور داشته باشند. از طریق آگهی در روزنامه اعلام کرده بودیم کل مراکز درمانگاهی مایه‌کوبی و درمانگران کشور در هر استان، در صورتی که می‌خواهند در این کانون شرکت کنند، باید در آن تاریخ حضور به هم برسانند. از هر استان هم مقرر شده بود که حداکثر تا ۳ نماینده بتوانند برای تایید اساسنامه و تشکیل هیات رئیسه حضور پیدا کنند که در آن روز، نماینده‌های ۶ استان اصفهان، کرمانشاه، مازندران، گیلان، آذربایجان و فارس آمدند. انتخابات برگزار شد و منتظر مراحل اداری و نهایی آن هستیم که احکام صادر شود.

حکیم مهر: مهمترین خواسته شما از تشکیل انجمن چیست؟

احساس من این است که همیشه  تقویت انجمن‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد و تمام ارگان‌هایی که به‌صورت تخصصی کار می‌کنند، قدم بزرگی در احقاق حق آن صنف خاص است. ما هم در بحث درمانگاه احساس می‌کردیم که بیشترین مشکلات در حوزه درمان است و مهمترین بخشی که در دامپزشکی مغفول مانده، باز هم بخش درمان است. متاسفانه عدم اجرای قوانین و عدم نظارت کافی باعث حذف کلینیسین‌ها و درمانگران از چرخه دامپزشکی شده است. برای حل این مشکلات، نیاز به این بود که یک تشکل به صورت تخصصی در این زمینه اقدام، فعالیت و پیگیری کند که استارت آن با تشکیل کانون زده شد.

حکیم مهر:‌ چقدر خوش‌بین‌ هستید که انجمن بتواند خواسته‌های شما را عملیاتی کند؟

حقیقت این است که همیشه به آینده روشن که شاید روشن‌تر از امروز بوده، امیدوار بودم. کمااینکه اگر قرار بود امیدی نباشد، فعالیتی انجام نمی‌دادیم. حداقل این است که یک گام به جلو گذاشتیم. امروز اتحادیه تشکیل شده و تمام تلاش دوستانی که در این راه بودند، گسترش و ایجاد انجمن‌های صنفی در کل کشور است.

حکیم مهر: بزرگترین چالش‌های این حوزه چیست؟

بزرگترین چالش‌هایی که داریم حذف ما از چرخه درمان کشور است. متاسفانه عدم رعایت قوانین دامپزشکی، عدم رعایت اصول نسخه پیچی و مواردی مثل دخالت درمانگران غیر مجاز، کاهش شدید تعرفه‌های دامپزشکی و اشتباه در ابلاغ تعرفه‌های دامپزشکی از مهمترین مسائل ماست.

حکیم مهر: آیا تعرفه‌های سال ۹۷ ابلاغ شد؟

خیر. الان که در پایان سال ۹۷ هستیم، هنوز تعرفه سال ۹۷ را نگرفتیم. این مساله از جمله مواردی است که باید اصلاح شود. چون ما متضرر می‌شویم و شاید این مهمترین خواسته‌ ما باشد که درمانگران به چرخه واقعی برگردند. اگر واقعا همکاران دامپزشک، کلینیسین‌ها و درمانگران ما در بخش‌های درمانی و مایه‌کوبی به چرخه صحیح دامپزشکی برگردند، می‌توانیم شاهد کاهش شدید مصرف داروهای مختلف باشیم.

حکیم مهر:‌ فکر می‌کند مهمترین علتی که باعث می‌شود این اتفاق در زمینه تعرفه‌ها بیفتد چیست؟ البته دیرکرد اعلام تعرفه‌ها در حوزه پزشکی هم وجود دارد، اما این تاخیر هیچ‌گاه از ۲ یا ۳ ماه تجاوز نمی‌کند. چرا در دامپزشکی چنین است؟

ما درخصوص تعرفه‌ها ۲ مشکل عمده داریم؛ اولین باری که بعد از چندین سال و با همت سازمان نظام دامپزشکی بحث تعرفه‌ها کلید خورد، آن زمان واقعیت قضیه صرفا تلاش بر این بود که این روند ابلاغ شود. یعنی آن زمان توجهی به ارقام نکردند و متاسفانه پایه تعرفه در روز اول پایین در نظر گرفته شد. آن روند در سال‌های بعد نیز همچنان با شرایط اقتصادی مملکت ما همخوانی نداشت. به نظر من تعرفه‌های بخش خصوصی دامپزشکی جزء اولویت‌های آخر وزرات جهاد کشاورزی است. در حالی که طبق قانون هر سال باید نهایتا تا خرداد ماه ابلاغ شود. تمام تلاش ما اصلاح این روند است.

پیشنهاد سازمان نظام دامپزشکی و همکاری سازمان دامپزشکی منوط به تایید وزیر است که متاسفانه در سالیان اخیر این اولویت مساله اولویت وزارتخانه نبوده است.

حکیم مهر:‌ چه راهکاری به نظر شما می‌رسد؟

تنها راهکار قضیه این است که سیستم فعلی اصلاح و تعرفه‌ها واقعی شود و هر سال توسط انجمن صنفی و بر اساس شرایط اقتصادی اعلام شود، چون قطعا همکاران دامپزشک متضرر  و بیشترین فشار به بخش واکسیناسیون وارد می‌شود. از آنجاکه تنها منبع درآمد جامعه بزرگ پیرادامپزشکان ما در ۸۰ درصد موارد، همین بخش واکسیناسیون است، عدم ابلاغ به موقع، ‌کاهش شدید تعرفه‌ها و پایین بودن تعرفه‌ها هر سال باعث می‌شود که طرح‌های ملی با حداقل رقم واگذار شود که این مساله قطعا روی بحث بهداشت جامعه دامی ما تاثیرگذار است. تنها راهکار این است که این روند فعلی که منوط به تایید وزیر است، تغییر کرده و با پیشنهاد اتحادیه انجمن‌های صنفی و در حد همان سازمان نظام دامپزشکی ابلاغ ‌شود.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
0
0
کی دامپزشکی از دست ..........های جهادی راحت میشه خدا میدونه یه عده ............. میگیرن و فقط باعث عقب افتادن تولید میشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۹
0
0
تا زمانی که سازمان نظام دامپزشکی زیر نظر وزارت بیگانه با بهداشت و سلامت انسان و دام جهادکشاورزی است هم سلامت مردم به دلیل ورود سیل آسای داروهای خطرناک دامپزشکی به چرخه غذایی انسان ادامه دارد و هم حق و حقوق و اعتبار حیثیت دامپزشکان به علت دخالت تجویز کنندگان متخلف همچنان لگدمال می شود.
دکتر پورمهدی چلیکدانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
0
2
وزارت رو کلا منحل کنن بهتره...
در کدوم حوزه عملکرد قابل قبول دارند آقایون که در دامپزشکی داشته باشند...
دکتر حسین زاده
|
United States of America
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۱
0
0
بدون شک ایجاد اتحادیه و همبستگی در یک صنف ،به اسم و گوش خوش آیند می آید . اما این اتحاد و همبستگی در چه راهی و در عمل با چه نتیجه ای !!؟؟
آیا به غیر از این است که در عمل ، دقیقا" به همین دلیل هدف گذاری نادرست ، تا کنون هیچکدام از انجمنهای صنفی موجود ، حتی سازمانهای رسمی ، مانند سازمان نظام دامپزشکی و حتی خود سازمان دامپزشکی منشاء بهبود و اصلاح امور دامپزشکی و دامپزشکان و رده های وابسته به معنی واقعی کلمه نشده اند !!!
تا موقعی که فکر و نیت و هدف ، اصلاح ریشه ای امور و قرار دادن آن در مسیر درست و واقعی خود نباشد ، که البته چنین امری هزینه خاص خود را دارد و بدون پرداخت درست و کامل چنین هزینه ای که هر چه بیشتر به همین منوال پیش میرویم بر آن افزوده می شود ، امکان کوچکترین بهبود واقعی و پایداری ، برای این رشته و صنف و اعضای آن و کل کشور وجود نخواهد داشت .
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
0
0
اصلا دامپزشکی باید تعطیل بشه به چه دردی میخوره همکارای دامپزشک فقط زیراب هم میزنن بعدچه انتظاری ازبیگانه دارند یک عده افرادحسود دامپزشک شدند متاسفانه چشم دیدن پیشرفت همکاراشون ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
0
0
طبابت دامپزشکی با وزارت جهادکشاورزی هیچ هم زبانی و سنخیتی ندارد و اصولا برای آنها قابل درک نبست و مهندسین دامپروری آن را جزو هزینه های غیر ضروری می دانند
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۲
متاسفانه آموزش غیر استاندارد و عدم مهارت اکثریت فارغ التحصیلان دامپزشکی باعث جولان دادن مهندسان دامپروری شده است !!
تعرفه یا بیگاری!!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۳
0
0
با این تعرفه ها،خود کسانی که نوشتن کار کنند.وقتی در یک مسئله در کشور این همه انتقاد هست و هیچ کس جز دولتی ها از کاری که کردن راضی نیستن،پس صددرصد اشتباه می کنند.در ایران چون اصلا اعتمادی به دولت نیست و باعث این عدم اطمینان،توسط خود دولت در مردم ایجاد شده،باعث نابودی دولت و ضرر مردم خواهد شد.یه زمانی اعتماد به دولت ...... اونقدر بود که طرف به راحتی از خودگذشتگی انجام می داد،ولی الان اونقدر دزدی های بزرگ در سیستم انجام شده و می شه که هیچ کس حتی راضی نیست،کفش کهنه اش رو به دولت بده!!!این زنگ خطری هست برای ..... دولت.روش های اشتباه خودتون رو اصلاح کنید.با این تعرفه هایی که دولتمردان می نویسند اول خودشون کار کنن،خوششون اومد ادامه بدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
0
0
مشکل دامپزشکی تفکیک حوزه درمان،دارو و واکسن است و حمایت های بیجا از یک صنف خاص...!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
0
0
نسبت تعرفه ها حتی با قیمت یک بزغاله تازه زا که حدود 600 هزار تومان است هیچ تناسبی ندارد!

وقتی قیمت فقط یک تلیسه خوب حدود 20 میلیون، یک گوساله پروار درشت حدود 15 میلیون تومان و یک میش خوب حتی تا 5 میلیون تومان فروش می رود چرا تعرفه های ویزیت طبیب دامپزشک این قدر پایین و ناعادلانه است؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
0
0
باید یکرزوز به نشانه اعتراض همه دامپزشکان بخش خصوصی مطب هاشون رو تعطیل کنن تا به همه ثابت شه که وجود ما برای تولید کشور چقدر حیاتی و مهمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
0
0
باید تعرفه ها 10 برابر شه
نظر شما
ادامه