کد خبر: ۴۸۲۹۰
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
یک فعال بخش خصوصی آزمایشگاه دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر امیرحسین آرین» افزود: از یک سو کلینیسین‌ها به ما پشت می‌کنند و از سوی دیگر بخش دولتی آزمایشگاه را حاکمیتی کرده است ...
 
 

حکیم مهر: یکی از همکاران فعال در حوزه آزمایشگاه دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر، با بیان اینکه در حوزه دامپزشکی دیواری کوتاه‌تر از آزمایشگاه نیست، گفت: «دامدار یا مرغدار به‌صورت مستقیم به آزمایشگاه مراجعه نمی‌‌کند و به همین دلیل ارجاعات به آزمایشگاه خیلی کم است. کلینیسین‌ها سعی می‌کنند در خاموشی، دارو استفاده کنند و این عامل باعث مقاومت‌های دارویی شده است.»

 «دکتر امیرحسین آرین» با تاکید بر اینکه ناهماهنگی بین کلینیسین و پاراکلینیک بحث مقاومت دارویی را بالا برده است، تصریح کرد: «متاسفانه کلینیسین‌ها از روی حدس و گمان یا تجربه، دارویی را تجویز می‌کنند و ممکن است در طول یک دوره، سه نوع آنتی‌بیوتیک به یک واحد مرغداری بدهند و جواب نگیرند و در نهایت به آزمایشگاه رجوع می‌کنند؛ این معضل باعث شده که خیلی از داروهایی که ما در آنتی‌بیوگرام می‌گذاریم، مقاوم شده و جواب ندهد.»

وی خاطرنشان کرد: «از طرفی با توجه به تورم پیش آمده، هزینه‌های جاری آزمایشگاه به مراتب خیلی بیشتر از سایر بخش‌ها بود و الان خیلی هم بیشتر شده است، تا جایی که حتی ما برای تهیه مواد آزمایشگاهی دچار مشکل هستیم.»

آرین ضمن گلایه از اینکه بخش دولتی و اداره دامپزشکی حمایتی از آزمایشگاه نمی‌کند، ادامه داد: «از یک سو کلینیسین‌ها به ما پشت می‌کنند و از سوی دیگر بخش دولتی آزمایشگاه را حاکمیتی کرده است. ما درخواست‌های زیادی از جانب دامداران داریم که نگران سلامت دام خود هستند، مثلا یک خانوار یک یا ۲ ماده گاو دارد و از طریق آن امرار معاش می‌کند؛ این فرد می‌خواهد مطمئن شود که آیا گاو او از لحاظ تب مالت یا بیماری‌های دیگر سالم است یا خیر؟ اما اداره دامپزشکی برخی بیماری‌ها را حاکمیتی کرده و به ما اجازه انجام آزمایش نمی‌هد.»

وی گفت: «بهتر است اداره دامپزشکی در قبال آزمایشگاه‌ها سیاست خصوصی‌سازی را در دستور کار قرار دهد و آن را از حالت حاکمیتی خارج واگذار کند و در کنار آن نظارت داشته باشد. به این شکل آزمایشگاه‌داران به نوعی پیمانکار برای اداره تبدیل می‌شوند و اداره هم می‌تواند یک ناظر پیمانکار برای آزمایشگاه‌ها قرار دهد که هم کمیت و هم کیفیت کار را بررسی کند.»

این فعال بخش خصوصی ازمایشگاه دامپزشکی در پایان با تاکید بر اینکه تاکنون درخواست‌های زیادی را در این خصوص به اداره دامپزشکی ارائه کرده‌ایم، افزود: «متاسفانه با همه درخواست‌ها مخالفت شده است؛ اداره دامپزشکی گرفتاری و کمبود بودجه فراوان دارد و از طرفی حجم مراجعات از سوی مردم و دامداران بسیار بالاست و اداره نمی‌تواند جوابگو باشد.»

 

انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
1
4
حرف این همکارمون صد درصد علمی و درست هست اما
فروش بدون نسخه داروخانه ها
اوضاع اقتصادی ضعیف دامداری ها
عدم پوشش بیمه به درمان بیماری های دامپزشکی
مانع استفاده از ازمایشگاه می شود
در صورتی که در دام کوچک این مشکلات نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
0
4
واقعیت رو گفتید . با این سیل عظیم دانش آموخته و نبودن امکانات کافی پاراکلینیک و گران بودن این خدمات و پایین بودن تعرفه های درمانی راه دیگه ای پیشنهاد میکنید ؟
ناشناس
|
France
|
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
1
1
در بحث مقاومت دارویی دارو فروشی داروخانه ها بدون تجویز و نسخه دامپزشک را از یاد نبرید
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
0
5
این فقط مشکل کلینسینها نیست که از پاراکلینیک استفاده نمیکنند.آزمایشگاه ها هم تا دلتون بخواد از مرغدار بدون درخواست کلینسین نمونه تلفات قبول میکنند و پس از انتی بیوگرام خودشون هم داروی موثر رو به مرغدار اعلان میکنن تا از داروخانه بخرد و عملا کلینسینهای بیچاره را دور میزنن
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
0
2
متاسفانه مشکل در ذات و شخصیت ایرانیان است که قادر به فعالیت تیمی نیستند و از این بابت هزینه های گزافی را برای تک روی های خود و دنبال منافع شخصی خود بودن می دهند !!؟؟
متاسفانه عدم تجربه و فقدان علم و درک درست از حرفه دامپزشکی در میان تصمیم گیران این رشته چه در سطوح بسیار بالا و چه در سطح سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی قوز بالای قوز شده و مشکل در پی مشکل برای این حرفه و نیازمندان به خدمات این حرفه ایجاد میکنند !!
هر عقل سلیم و آگاه و دست اندر کار بهداشت و درمان دام و طیور ، چه کوچک و بزرگ و چه صنعتی و زینتی میداند که رسیدن به نتیجه مطلوب چه در پیشگیری و چه در درمان نیاز به همکاری تیمی تخصصهای متنوعی در تشخیص و درمان و پیشگیری دارد و یک نفر به تنهایی از عهده تمام امور بر نمی آید مگر عملکردی نمایشی و صوری برای کسب درآمد به هر قیمتی مد نظر باشد !!
تنها ازمایشگاهی که مجاز است مستقل باشد فقط آزمایشگاه رفرنس کشور یا منطقه است و لازم است بقیه آزمایشگاهها بجای مستقل بودن در دل مجموعه های دامپزشکی باشند تا هم هزینه های آنها تعدیل و معقول شود و هم حداقلی از ارجعات توسط تیم خودشان را داشته باشند و چون در دسترس تر خواهند بود کلینیسینهای همکارشان در گروه ، راغب تر خواهند شد تا از امکانات آزمایشگاه خودشان استفاده کنند و دامدار نیز برای هزینه آزمایشها بهتر توجیه می شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
0
1
برای وزارت جهاد کشاورزی ورود سیل آسای داروهای دامپزشکی به زنجیره غذایی بی اهمیت است و گرنه جلوی تجویر آنتی بیوتیک ها و سایر داروهای خطرناک دامپزشکی برای سلامت و بهداشت انسان را توسط پارازیت هایی که فقط به فکر منافع خود هستند و به خطر افتادن جان و مال مردم را در نظر نمی گیرند، می گرفت.

ضمن اینکه بسیاری از فرصت های شغلی کلینیسین ها بدین ترتیب از بین رفته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
1
0
اضافه کنید تعداد زیاد شرکت های وارد کننده دارو که بعضا به افراد خاص تعلق داره و کورس فروش دارو با آفرهای غیرمنطقی گاها تا ۱.۲ برابر.
Vet.
|
Canada
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
0
1
حمایت ، بخش دولتی از بخش خصوصی دامپزشکی ضرورتی بلامنازع میاشد.
اگر این امر شکل واقعی بخود نگیرد ، در بعد کلان قضیه سازمان دامپزشکی کشور بازوهای توانمند خود را دلسرد کرده ،در نتیجه عواقب ناخوشایند را در پیش خواهیم داشت .
در این رابطه میتوان به :
۱ _ مقاومت های دارویی در درمان دام و طیور .
۲ _ بی انگیزه گی همکاران.
۳ _ افت کیفیت در تولیدات صنایع وابسته به دامپزشکی.
۴ _ افرایش بی نظمی مرتبط ما بین کلینیسین ،ازمایشگاه ها و مراکز مایه کوبی .
۵ _ کمرنگی محسوس در ارائه گزارشات بیماریها از سوی بخش خصوصی.
و موارد زیادی که تجربه و گذر زمان بخوبی نشان داده است تا زمانیکه حمایت بخش دولتی از خصوصی بدرستی انجام نپذیرد ، ریشه کنی و کاهش بیماری‌های گروهای مهم ممکن نخواهد بود .
فراموش نکنیم اینکه عملکرد و تصمیمات همکاران ستادی،
وا بسته به گزارشات رسیده از بخش خصوصی شکل می گیرد.
متاسفانه ، خط جدا سازی بخش دولتی از بخش خصوصی پر رنگ شده است و این به صلاح ایجاد امنیت غذایی نیست.
این حس مایه آزار افراد شاغل در بخش خصوصی است، حال اینکه سازمان دامپزشکی ، نیروهای بسیار کار آمدی را در حاشیه های جدای از بخش دولتی داراست .
بجا خواهد بود ، این افراد را سازمان دامپزشکی شناسایی و از تجربیات ارزنده آنان در راستای یک دامپزشکی ایده آل برای کشورمان استفاده نماید.
دمتر دامپزشك
|
France
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۴
0
3
وقتي پورسانت ها از شركت هاي وارد كننده براي داروهاي خاص و انتي بيوتيك هاي خاص به جيب كلينيسين ها سرازير ميشه انتظاري غير از مخفي كاري نميشه داشت چون اگر كلينيسين مرغدار رو بفرسته ازمايشگاه ممكنه اون جوابي كه كلينيسين و شركت وارد كننده ميخ
پاسخ ها
-
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
دکتری که نتونه اسم خودشو درست بنویسه مشخصه درمانش دیگه چی هست
خسته نباشی دمتر عزیز
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
یک اشتباه تایپی شده
ادبیات توهین آمیز رو ترک کنید.
شان همکاران را حفظ کنید.
با شما بهکجا خواهیم رسید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
وارد کننده میخ آخر جمله رو تموم کن دیگه
دکتر پورمهدی چلیکدانی
| United States of America |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
با سلام، لطفا بگین که به جیب اینجانب نیز سرازیر نمایند...
دکتر پریشانی اصفهان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
0
0
عرض سلام وادب خدمت همکاران گرامی تمام خانواده دامپزشکی
در حال حاضر هر صنف برای خود ساز ی کوک کرده ومی نوازد و این گسستگی هم به خود صنوف وهم به جامعه و بهداشت آن آسیب میزند وقتی بیشتر بیماران بدون مراجعه و تشخیص صحیح دارو دریافت میکنند و وقتی منافع فردی بر منافع جمعی اولویت دارد و وقتی کار تیمی بلد نیستیم یا نمی خواهیم انجام دهیم متهم کردن همدیگر کاری را درست نمیکند به نظر میرسد اگر تصمیمی اتخاذ شود که بخصوص در فود انیمال از مزرعه تا سفره کار تحت نظارت یک درگاه متشکل از تعدادی دامپزشک حتی نظارت بهداشتی فرآورده های خام هم انجام گیرد بسیاری از مشکلات حتی مواردی مثل ماده ۱۹ هم کمرنگ و حتی حل خواهد شد
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
0
1
باسلام.متاسفانه در هر زمینه از دامپزشکی مافیا وجود دارد یا در حال شکل گیری هست.مثلا چند شرکت دارویی واقعا برای دامپزشکی کافی هست؟.رقابت وانحصار طلبی بین شرکتها باعث شده تا تخفیفهای باورنکردنی بدهند.واقعا وظیفه سازمان دامپزشکی ونظام با آن همه بودجه از بیت المال چیست؟یکماه اگر این دو ارگان بسته باشند واقعا چه اتفاقی خواهد افتاد؟دفاتر میلیاردی نظام دامپزشکی در برجهای شهرهای مختلف واقعا چه توجیه اقتصادی دارد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
1
1
دامپزشک یا پزسک براساس علائم بالینی و در مواردی ( طیور و گله دام) از علائم کالبد شکافی برای تشخیص استفاده می کنند و این هنر متخصص است و علوم پاراکلینیکی برای کمک در موارد غیر قابل تشخیص و یا برای تشخیص قطعی در زمانی که مشکوک به چند بیماری با علائم بالینی مشترک هستیم استفاده می شود. درمان ها هم در کتب طب مشخص است. با وابسته کردن تشخیص به علوم پاراکلینیکی در اصل متخصصین بی سواد را تربیت می کنیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۵
0
1
دولت که دامپزشک رو له کرد،سرگردان کرد هنوز یقه دامپزشک رو چسبیده!!طرف تو پزشکی کلی آدم می کشه یا اشتباه می کنه مردم رو ناقص می کنه ماسمالی می کنن می ره.حالا این دامپزشک بدبخت بیاد یه گوسفند یا بره رو به علت دیر آوردن یا اصلا درمان نشدن بکشه،دامدار بیچاره اش می کنه و دامپزشکهای دولتی از مال باخته بدتر رگ گردن کلفت می کنن.هم خودش رو شیرین کرده باشن،هم در این گل آلودشدن آب،به دامدار می گه خودم میام نگاه می کنم به هر دکتری نده.دامپزشک اگه نمونه دامی رو به آزمایشگاه بفرسته می گن بی سواد بود نتونست مثل فلان دکتر زود تشخیص بده ولی تو پزشکی صدای هیچ کس در نمی یاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
0
1
اتفاقا بر عکس!

استفاده از پاراکلینیک باعث تقویت و رونق علم و عمل طبابت دامپزشکی است و از ورود افراد بیسواد و غیر دامپزشک جلوگیری می کتد.

افراد مغرور و کم جنبه از پاراکلینیک وحشت دارند.

بدون استناد به پاراکلینیک هر فرد بیسوادی می تواند ادعا بکند که تتها حرف خودش درست است.

کلینیسین نامدار و درخشان دام های بزرگ یعنی استاد بازرگانی روال کارش اینطور بود که بر بالین دام بیمار ابتدا انواع نمونه برداری ها را انجام می داد و بلافاصله بر مبنای تجارب قبلی اش نسخه می نوشت.
اگر نتیجه آزمایش ها در چند روز بعدی موید تشخیص اش بود آن را با تاکید بیشتر دنبال می کرد و اگر تشخیص اش اشتباه بود با توجه به نتیجه آزمایش ها با کمال فروتنی درمان خود را عوض می کرد.

تمام کتاب های کلینیکی دام های بزرگ سرشار از انواع تست های آزمایشگاهی و ابزارهای پاراکلینیکی است و مطمئنا عدم استفاده از آنها منجر به فسیل شدن و در عین حال بی ارزش شدن حرفه دامپزشکی خواهد شد.

بک متخصص قلب در انسان در مطب خود یک گوشی دارد و یک دستگاه فشار خون!

ولی اکوکاردیوگرافی، ECG ، تست ورزش، آنژیوگرافی، آنزیم های قلبی و انواع پارامترهای بیوشیمیایی است که راه وی را برای تشخیص و بهترین نحوه درمان می گشایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
0
1
در برخی از گروه های تلگرامی انسان می ماند که بخندد یا گریه کند!
.
به طوری که مشاهده می شود که ساعت ها بحث ها و مجادلات طولانی صرفا از روی نشانه های بالینی بر روی اینکه این کیس مثلا عفونت سم این گوسفند ناشی از آگالاکسی است یا فوزوباکتریوم با تکبر و غرور ناشی از جهل مرکب انجام می دهند و به جایی هم نمی رسند و بالاخره معلوم نمی شود که حقیقت موضوع چه بوده است!

ولی دریغ از اینکه که حتی یک نفر از آنها اقدام به نمونه برداری و درخواست کشت میکروبی و آنتی بیوگرام نکرده است!

روشن است که با چنین روش اشتباه و برخورد غیر علمی، هر کس که از راه برسد می تواند ادعای دکتری و طبابت کند و بارها دیده شده است که یک کارگر ساده و حتی دبستان نرفته هم که زیر پای گوسفند و گاو را نظافت می کتد، به خودش اجازه دخالت در کار کلینیسین دامپزشک می دهد و با کمال ِغرور و تکبر اظهار فضل می کتد که:

تشخیص من این است و نظر دکتر را اصلا قبول ندارم!!!

دقیقا مثل قرون وسطی در اروپا که هفته ها بر روی این موضوع که تعداد دندان های الاغ چند تاست بحث های پوچ و طولانی و پایان نایذیر می کردند،
ولی حتی به فکر یک نفر هم نمی رسید که برود در طویله و دهان الاغ را باز کند و به روشنی ببیند که حقیقتا این حیوان چند تا دندان در دهان دارد؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
0
0
لازم است هم بخش خصوصی اتحاد داشته باشند و به حرفه خود اعتقاد داشته باشند. نه اینکه برای گذر فعالیت کنند. و هم بخش دولتی اهمیت بخش خصوصی را درک کند و واگذاری بخش درمان در این سازمان نهادینه شود نه اینکه به شکل رفع تکلیف به آن نگاه شود. و با وجود قوانین لازم به ساماندهی درمان و دارو بپردازد.
بی شک در هر حرفه ای افراد سودجو و سوءاستفاده گر هستند ولی وقتی بخش درمان ساماندهی شود دست آنان کوتاه خواهد شد. این قشر از عدم اتحاد دامپزشکان کاسبی میکنند.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
0
1
لطفا از اداره کل دامپزشکی اصفهان سئوال بفرمایید چرا بدون نظر ماده 2 نظام دامپزشکی مجوز ازمایشگاه می دهد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۳
0
1
این حرف را قبول ندارم دقیقا برعکس جلوه دادید کدوم ٱزمایشگاهی از دامدار نسخه دامپزشک خواسته ؟
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
0
0
با سلام.چرا هیچ کس یک از مسئولین بابت رشته ازمایشگاه دامپزشکی پیگیری نمکنه؟خب اگر قرار به بیکاری بود خب از اول این رشته رو توی دفترچه انتخاب رشته نمی ذاشتین.
فقط دامپزشکها باید پول دربیارن، داروخانه یا کلینیک بزنن؟؟؟
پیگیری هم بابت کازاری که بچه های پیرادامپزشکی درست کردن هم که نکردید؟؟؟
یعنی اینقدر سختههه؟؟؟
چطور برای حجاب پیگیری میکنید ولی برای این مسایل نه؟؟؟
نظر شما
ادامه