کد خبر: ۴۸۴
نگرانی‌ها درباره اثرات امواج تلفن همراه بر سلامت انسان با رشد بیش از حد تلفن‌های همراه بیشتر شده است. این نگرانی‌ها به خاطر این است که تلفن همراه از خود امواج الکترومغناطیسی در مقیاس مایکروویو ساطع می‌کند و مقداری از این امواج جذب بدن انسان می‌شوند. امواج رادیویی که توسط گوشی‌ها ساطع می‌شوند، می‌توانند تا 2 وات قدرت داشته باشند و میزان برونداد امواج گوشی‌ها بستگی به استانداردهای مخابراتی هر کشور دارد.

از آنجا که انرژی تشعشعات دستگاه‌های رادیویی توسط بافت‌های بدن قابل جذب بوده، از این رو می‌توان میزان امواجی که بدن انسان از گوشی همراه جذب می‌کند را با مقیاس جذب خاص یا SAR اندازه‌گیری کرد. با استفاده از این مقیاس می‌توان میزان نرخ جذب بافت‌های در معرض تشعشع را اندازه‌گیری کرد.

از این رو بتازگی از سوی کمیته تدوین و تصویب ضوابط فنی و مقررات استفاده از طیف فرکانس، مقررات مربوط به حدود تشعشعی (SAR) به تصویب رسید. این مصوبه به منظور تعیین دقیق حدود انرژی تشعشعی جذب شونده مجاز و روش‌های اندازه‌گیری نرخ جذب ویژه SAR براساس استاندارد ملی ایران به نام «پرتوهای غیریون‌ساز» تدوین شد. این مصوبه از 5 آبان ماه لازم‌الاجراست.

طبق این مصوبه گوشی‌های موبایل از آبان ماه سال جاری باید گواهی حدود تشعشعیSAR از آزمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی داشته باشند.

خطرات تشعشعات ماکروویو

براساس تحقیقات انجام شده مضرات تلفن همراه از زمانی مطرح شد که فردی در فلوریدای آمریکا در سال 1993 گرفتار تومور مغزی شده و از همسرش که دارای تلفن همراه بود شکایت کرد. با افزایش استفاده از تلفن همراه در میان مردم از نوامبر سال 2002 گروهی از شرکت‌ها شروع به تحقیق و بررسی روی اثرات امواج رادیویی تا 10 برابر قوی‌تر از امواج رادیویی تلفن همراه روی سلول‌ها و ژن‌ها کردند.

براساس گزارش‌های رسیده از این گروه، امواج رادیویی تلفن همراه هیچ اثر منفی روی سلول‌ها، ژن‌ها وDNA انسان ندارد. همچنین سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز با این گفته که امواج رادیویی تلفن همراه اثر مخربی برسلامت انسان ندارد، موافقت کرده است؛ اما از آنجا که هنوز ادعاهایی برخطر این امواج وجود دارد این سازمان تحقیقات بیشتری را برای اطمینان به محققان پیشنهاد می‌کند.

افرادی که به میزان بیشتری از تلفن همراه استفاده می‌کنند دچار سردرد یا دردهایی در ناحیه آرواره، گردن، بازو و شانه‌ها می‌شوند. بسیاری از محققان معتقدند امواج الکترومغناطیسی تلفن همراه باعث سردرد، بالا رفتن فشار خون و به وجود آمدن این گونه اثرات در بدن انسان نمی‌شود، اما بعضی افراد معتقدند در اثر استفاده از تلفن همراه دچار این علائم می‌شوند.

تشعشعات امواج ماکروویو گوشی‌های همراه

رمضانعلی صادق‌زاده، معاون صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درخصوص این‌که آیا تشعشعات گوشی‌های موبایل بر بافتهای بدن اثر دارد یا خیر، گفت: قدرت تشعشعات گوشی‌های موبایل دو وات است. از این رو توصیه می‌شود که کاربران از هندز فری استفاده کنند و یا گوشی‌های خود را در هنگام مکالمه با فاصله‌ای از گوش قرار دهند.

وی به اثرات مخرب تشعشعات امواج گوشی‌های موبایل اشاره کرد و افزود: تشعشعات گوشی‌های موبایل به دلیل این‌که فرکانس ماکروویو است، زمانی که در مجاورت بدن قرار می‌گیرد ایجاد حرارت اضافی در سلول‌ها می‌کند.

صادق‌زاده با تاکید بر این‌که تشعشعات گوشی‌های موبایل بیشتر بخشهای مغز، قلب و چشم را متاثر می‌کند، اظهار کرد: بر این اساس هنگام مکالمات طولانی مدت با موبایل مشاهده شده است که در فرد سرگیجه، سردرد، احساس خستگی و کم خوابی ایجاد می‌شود.

تشعشعات ناشی از آنتن‌های موبایل

وی با بیان این‌که تشعشعات آنتن‌های موبایل (BTS) از گوشی‌های موبایل قوی‌تر هستند به مهر گفت: به دلیل اثرات مخربی که این آنتن‌ها بر بدن موجودات زنده دارد از این رو باید بر روی بام‌ها نصب شوند تا از تاثیرات آنها کاسته شود.

صادق‌زاده با تاکید بر این‌که در نگهداری و تعمیر BTS ‌ها باید دقت لازم صورت گیرد، خاطرنشان کرد: علاوه بر اینها باید براساس استانداردهای موجود به‌گونه‌ای نصب و راه‌اندازی شوند که حدود تشعشعات آنها منطبق بر استانداردها باشد.

معاون صنایع پیشرفته سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: در برخی موارد برای این‌که آنتن‌ها مناطق بیشتری را تحت پوشش خود درآورند، محدوده تشعشعات آن بیشتر می‌شود که این امر علاوه بر این‌که در کیفیت آنتن‌دهی مناطق مجاور اختلال ایجاد می‌کند باعث ایجاد اثرات منفی بر بدن می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه