کد خبر: ۴۸۶۹

حکیم مهر - تیم سگ‌های زنده‌یاب که با بیرون کشیدن 79 انسان زنده از زیر آوارها، رکورددار عملیات سگ‌های امدادی جهان شدند را برای اولین بار پس از زمین‌لرزه بم شناختیم. از همان زمان نیز عملکرد آنها مورد توجه قرار گرفت.

اهمیت عملیات سگ‌های تجسس در زمین‌لرزه بم نمایان و سرمایه‌گذاری بر روی آنها آغاز شد.

تیم «آنست» هلال احمر که با 15 قلاده سگ آغاز به کار کرد به گفته معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تاکنون این رقم به 50 قلاده افزایش یافته است.

حیدر حیدری، معاون امداد ونجات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این سازمان دارای 22 تیم آمادگی و نگهداری سگ‌های تجسس «آنست» است، گفت: این تیم‌ها در 22 پایگاه امداد و نجات کشورمستقر هستند.

وی با بیان اینکه در برخی استانهای کشور با توجه به وسعت، جمعیت و میزان آسیب پذیری دو پایگاه «آنست» وجود دارد، گفت: هر تیم «آنست» دارای 2 تا 4 قلاده سگ و هر سگ نیز دارای مربی مجزاست.

حیدری با تاکید براینکه آموزش هر سگ تا آمادگی کامل آن حدود یک سال و نیم تا دوسال زمان لازم دارد، افزود: در آموزش این سگ‌ها هیچ کپی‌برداری از سگ‌های زنده‌یاب و تجسس کشورهای دیگر نشده است و تعلیم این سگ‌ها زیر نظر مربی ایرانی در داخل کشور صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بالغ بر 50 قلاده سگ‌های تجسس در ایران وجود دارد، گفت: سگ‌های امدادگر برای اولین بار پس از زلزله بم به کار گرفته شدند.

حیدری با بیان اینکه برای اولین بار سگ‌های تجسس از نژاد جرمن شپرد German Shepherd انتخاب شده و به ایران آورده شدند، گفت: این سگ‌ها از نظر تربیت و آموزش هزینه بالا‌یی را به همراه داشت، اما برخورداری از هوش بالا‌ و سرعت در امدادرسانی به نوعی جبران‌کننده هزینه‌ها بود.

به گفته وی، با زاد و ولد سگ‌های تجسس، تعداد سگ‌ها افزایش یافته و دیگر نیازی به ورود سگ‌های خارجی به ایران احساس نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این سازمان تصمیمی برای وارد کردن سگ‌های خارجی جدید به ایران ندارد گفت: سعی بر آن است که سگ‌های ایرانی تربیت شده را برای انجام فعالیت‌های امداد و نجات آموزش دهیم.

حیدری افزود: در گذشته توله سگ و یا سگ‌های یک ساله را برای آموزش به ایران منتقل می‌کردیم که مدتی زمان لازم بود تا سگ‌ها با شرایط اقلیمی ما هماهنگ شوند و پس از سیر این زمان، وارد مرحله آموزش می‌شدند.

حیدری با تاکید براینکه آموزش هر سگ تا آمادگی کامل آن حدود 5/1 تا دو سال زمان می‌برد افزود: در آموزش این سگ‌ها هیچ کپی برداری از سگ‌های زنده‌یاب و تجسس کشورهای دیگر نشده است و تعلیم این سگ‌ها زیر نظر مربی ایرانی در داخل کشور صورت می‌گیرد.

وی درمورد تغذیه این افراد نیز با بیان اینکه سگ‌های تجسس تغذیه مخصوص به خود رادارا هستند گفت: تغذیه این سگ‌ها به صورت کنسروی بوده و تغذیه باز (آزاد) برای آنان به کار گرفته نمی‌شود.

به گفته معاون امداد و نجات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، در گذشته غذای این امدادگران از خارج از کشور تامین می‌شد اما با آغاز به کار کارخانه تولید غذای پخته ویژه حیوانات، این تغذیه در داخل کشور تامین می‌شود و سگ‌های امدادگر ایرانی، غذای ایرانی مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعدادی از سگ‌هایی که در حین انجام ماموریت دچار سانحه شده یا با افزایش سن دچار مشکلات بویایی شده و از چرخه امداد و نجات خارج می‌شوند، گفت: به طور میانگین سالانه یک یا دو قلاده سگ به دلیل مشکلات یاد شده از چرخه امدادرسانی خارج می‌شوند.

به گفته حیدری هر قلاده سگ تجسس مربی مخصوص به خود را دارد و مربیان نیز به صورت مداوم مورد آموزش مربیان و کارشناسان کشورهای بزرگ قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مربیان ایران ظرفیت بالایی دارند، گفت: 50مربی سگ‌های تجسس در ایران وجود دارد که به دلیل توانایی بالای این مربیان نیازی برای ورود مربیان دیگر احساس نمی‌شود.

معاون امداد ونجات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه سگ‌های تجسس مکمل روش‌های دیگر امداد و نجات در مواقع بحران هستند، گفت: دستگاه‌های جدید زنده‌یاب و دستگاه‌های بیورادار جدید به تازگی در امر امداد و نجات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه