کد خبر: ۴۹۷۰۹

معاون فنی و سلامت دامپزشکی خراسان شمالی گفت: ۱۱ کانون تب برفکی در سه شهرستان این استان واقع در شمال شرق کشور شناسایی شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر حمید رمضانی» روز دوشنبه اظهار داشت: تا کنون چهار کانون آلودگی تب برفکی دام سنگین و هفت کانون مربوط به ابتلای دام سبک از شهرستان های بجنورد، اسفراین و مانه و سملقان گزارش شده است.

وی افزود جمعیت دام سبک در این هفت کانون، ۲۲ هزار راس است که از این تعداد ۱۶۵ راس به بیماری تب برفکی مبتلا شده است و این رقم معادل کمتر از یک درصد از این جمعیت دامی را شامل می شود.

وی گفت: جمعیت دام سنگین در این کانون ها هم ۸۰۰ راس است که ۳۰ راس به این بیماری مبتلا شده که معادل چهار درصد این جمعیت دامی است.

رمضانی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ابتلا به بیماری تب برفکی در مجموع در استان در حد متعارف است اما در شهرستان اسفراین، شمار دام‌های مبتلا، کمی بیشتر است.

معاون فنی و سلامت دامپزشکی خراسان شمالی گفت: امسال ۲۵ راس دام سبک بر اثر ابتلا به تب برفکی تلف شده است و در دام سنگین، تلفاتی گزارش نشده است.

وی افزود: تب برفکی، بیماری بسیار عفونی و بشدت واگیر دام است که پیشگیری از آن به لحاظ شدت خسارت اقتصادی دارای اهمیت است.

معاون فنی و سلامت دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: در مناطق آلوده برای واکسیناسیون دام علیه تب برفکی اقدام شده و جمعیت دامی هدف، تحت پوشش قرار گرفته است.

خراسان شمالی به لحاظ جمعیت دام سبک، جزو ۱۰ استان نخست کشور است و در این استان حدود سه میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان می گوید: مشکل اصلی ورود فاضلاب شهرها و روستاهای بالادست است که بزرگترین تهدید برای آب شرب شهروندان محسوب می شود بر این اساس مهم ترین راهکار برای حفظ کیفیت آب زاینده رود در مقابل آنتی بیوتیک ها، مدیریت فاضلاب های شهری و روستایی بالا دست است."

 

نظر شما
ادامه