کد خبر: ۵۰۰۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

همایش رونمایی از سامانه هوشمند مدیریت سلامت، آسایش و مکان‌یابی دام با همت شرکت سُها اگرین تک و حضور دامداران برتر، دامپزشکان، متخصصان تغذیه در تهران برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، در این سمینار «دکتر آریا بدیعی» در خصوص سودهای پنهان در گاوداری، تجربیات خود را در اختیار دامداران قرار داده که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

دیگر سخنران این سمینار «دکتر فرشاد لاهوتی» بود که در خصوص سامانه هوشمند مدیریت سلامت، آسایش و مکان‌یابی دام سخنرانی کردند. در حاشیه این سمینار از پیشکسوتان صنعت گاو شیری حاج آقا عشاقی، مجید رضایی، وحید افضلیان، محمد صابری، یوسف سپه‌پور، نصرت احسان نیا، احمد مقدسی، احسان صابری و احمد پورساتع و محمود تاجیک تقدیر به عمل آمد. همچنین، اتحادیه دامداران از مجید محسنیان مالک شرکت‌ سها اگرین تک تقدیر نمودند.

پایش سلامت دام در  Smart Cattle

راحتی و آسایش گاوهای شیری و تشخیص به‌موقع بیماری‌های احتمالی آن‌ها، نقش اساسی در دریافت خوراک، سلامت، تولید شیر و تولیدمثل گاوها و به‌تبع آن بهبود اقتصاد گله‌های شیری ایفا می‌کند. ازاین‌رو، امروزه با رشد صنعت گاو شیری و حرکت به سمت گاوداری مدرن، نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های نوین در جهت ارزیابی فعالیت و اسمارت کتل ابزاری توانمند و ایده‌آل برای مدیران پیشرو در صنعت دامداری است که با استفاده از تکنولوژی گوشواره یا گردنبند هوشمند و پردازش پیشرفته داده‌ها قادر است اهداف زیر را فراهم نماید:

ارزیابی و مدیریت تولید، تولیدمثل و سلامت گاوها در هر لحظه و هر مکان
ارزیابی راحتی و آسایش گاوها
بهبود عملکرد اقتصادی گله
هماهنگی بهتر بین مدیران، تیم اجرایی و دامپزشکان از طریق سامانه نرم‌افزاری

علاوه بر این موارد، اسمارت کتل با ساختار منحصربه‌فرد خود امکان استفاده در هرگونه سیستم نگهداری دام ازجمله بهاربند و فری استال را فراهم می‌آورد.

مکان‌یابی دام

در حال حاضر مکان‌یابی دام تنها با استفاده از نیروی خبره امکان‌پذیر است. این روش نیازمند صرف وقت و نیروی انسانی است و همواره اشتباهات انسانی نیز در آن دخیل خواهد بود. اسمارت کتل مجهز به یک سیستم مکانی یابی است که بی‌درنگ مکان‌یابی خودکار دام را بر روی سامانه‌های همراه فراهم می‌کند.

مزایای سیستم مکان‌یابی اسمارت کتل عبارتند از:

پیدا کردن سریع یک دام خاص.
مدیریت گروه‌بندی دام‌ها.
تسهیل انبارگردانی و تضمین امنیت دام.

فحل‌یابی

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در اقتصاد گاوداری، فحل‌یابی صحیح و اقدام به انجام تلقیح در زمان مناسب است. تشخیص گاو فحل در بسیاری از دامداری‌ها به‌صورت چشمی و یا با استفاده از ابزارهای با حساسیت و ویژگی پایین انجام می‌شود که نتیجه آن بهره‌وری کم و خطای زیاد خواهد بود.

در حال حاضر، ضرر از دست دادن یک آبستنی بیش از ۵/۱ میلیون تومان برآورد می‌شود که باید هزینه‌های اضافی اسپرم، دارو و … را نیز به آن اضافه کرد. اسمارت کتل با بررسی رفتار گاو و ثبت دقیق تغییرات آن، زمان فحلی را با دقت بالا تشخیص داده و زمان مناسب برای تلقیح را هشدار می‌دهد.

مدیریت بودجه زمانی دام

برای اقتصادی بودن تولید، گاوها باید بیشتر زمان خود را به یکی از سه کار استراحت، خوردن یا نوشیدن و یا نشخوار مشغول باشند. فرایند نشخوار یک اصل مهم در تولید گاو شیری است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که ۲۴-۱۲ ساعت قبل از هرگونه علامت بالینی ناشی از بیماری‌های مختلف و اشتباهات مدیریتی، کاهش تعداد حرکات نشخوار رخ می‌دهد. تب شیر، لنگش، ورم پستان و جابجایی شیردان، ضرر اقتصادی بین ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان در شرایط یک گاوداری نوعی برآورد می‌شود.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد بسیاری بیماری‌های دام، حتی در مراحل اولیه، به‌طور مشخصی بر بودجه زمانی فعالیت دام اثر می‌گذارند. بدیهی است تشخیص زودهنگام بیماری در دام نقش کلیدی در درمان سریع آن و درنتیجه جلوگیری از ضررهای اقتصادی نظیر افت شیر یا حذف دام دارد.

اسمارت کتل با ثبت دقیق رفتار و بودجه زمانی فعالیت‌های تک‌تک گاوهای شیری و تحلیل آن، ابزاری ایده‌آل برای مدیریت بودجه زمانی دام را فراهم می‌کند که می‌تواند با هشدارهای به‌موقع از ضررهای اقتصادی ناشی از بیماری‌ها، اشکالات مدیریت و پیامدهای آن جلوگیری کند.

سیستم  Smart Cattle

Smart Cattle یک سنسور پوشیدنی برای گاو شیری است که با ثبت و بررسی هوشمند رفتار و موقعیت دام، علاوه بر ایجاد امکان تحلیل و بررسی خوراک و سلامت دام، مدیریت کارآمد و بهبود اقتصاد گله را فراهم می‌آورد.

قابلیت‌های اسمارت کتل عبارتند از:

آگاهی از تغییرات الگوهای رفتاری دام در جهت شناسایی به‌موقع بروز بیماری.
ارزیابی و مدیریت تولید گله‌های گاو شیری در هر لحظه و هر مکان.
فحل‌یابی هوشمند.
ارزیابی راحتی و آسایش گاوها.
مکان‌یابی دام.
ثبت و گزارش ضریب THI محیط.
نرم‌افزار با واسط کاربری آسان و کاربردی.

اجزای سیستم Smart Cattle عبارت است از:

سنسورهایی برای نصب روی بدن دام (گوشواره یا گردنبند).
سنسورهایی برای ثبت دما و رطوبت محیط و محاسبه THI.
ادوات DGN برای جمع‌آوری اطلاعات سنسورها.
شبکه انتقال اطلاعات به سرور مرکزی Smart Cattle.
نرم‌افزار مدیریت سلامت دام.

دیگر محصولات Smart Cattle

سامانه اندازه گیری شیر اسمارت کتل

دقت بالا در اندازه گیری شیر تولیدی دام و نرخ جریان شیر
ابعاد کوچک و قابلیت نصب آسان
امکان استفاده در انواع سیستم های شیردوشی
بدون استفاده از قطعات مکانیکی متحرک و بی نیاز از تعمیرات
عدم اختلال در سیستم پالسی و خلاء سیستم شیردوشی
بدون هیچگونه تماس شیر با ادوات سنسوری
انتقال بی سیم اطلاعات دام و اندازه گیری شیر

سیستم هوشمند توزین و ارزیابی وضعیت بدنی دام اسمارت کتل

توزین دام در حین حرکت
ارزیابی تصویری اسکور حرکتی دام
شناسایی زودهنگام بروز بیماری لنگش
انتقال بی سیم اطلاعات دام و ارزیابی ها

کیوسک سنجش گازهای بازدم دام اسمارت کتل

تشخیص زودهنگام بیماری کتوز
تشخیص زود هنگام بیماری اسیدوز
طراحی و ارزیابی جیره دام
ارزیابی و مدیریت متان بازدم
انتقال بی سیم اطلاعات دام و ارزیابی ها

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
0
0
با سلام
لطفا اطالاعات جامع تر در مورد نرم افزار و سخت افزار برای بنده ارسال کنید.......
نظر شما
ادامه