کد خبر: ۵۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
دکتر مسعودی فرد، متخصص سونوگرافی دامپزشکی بیان نمود: که این روش هیچگونه خطر و عوارض جانبی برای ماهی و فراورده‌های آن به همراه نداشته و به فراوانی در کارهای تشخیصی انسان و حیوانات استفاده می‌شود...
Masoudifard1

پژوهشگران دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران موفق به ارائه روش جدید، بی خطر و با دقت بسیار بالا برای تشخیص جنسیت فیل ماهی پرورشی نابالغ برمبنای سونوگرافی شدند.

دکتر مجید مسعودی فرد، استادیار دانشگاه تهران و مجری این طرح با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر به دلیل کاهش ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر، توجه خاصی به پرورش این گونه از ماهیان به منظور تولید خاویار پرورشی در کشور معطوف شده است. در سیستم‌های پرورشی این ماهیان، تشخیص جنسیت ماهی در سنین پایین، نقش کلیدی در صرفه جویی و بهره وری اقتصادی این صنعت دارد و با توجه به اینکه خاویار از ماهی ماده استحصال شده و از روی ظاهر ماهی‌ها نمی‌توان به نر یا ماده بودن آنها پی برد؛ لذا ابداع روشی که بتوان به راحتی و بدون هیچگونه خطری برای ماهی، جنسیت را تشخیص داد همواره مدنظر محققان دنیا بوده است.

وی بیان نمود که این تحقیق طی سالهای 87 و 88 در کارگاه پرورش ماهی خاویاری ساعی واقع در شهرستان ساری بر روی فیل ماهی‌های سه ساله انجام شود که طی آن تشخیص جنسیت این ماهیان با دقت بالای 97 درصد توسط سونوگرافی میسر شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: در حال حاضر در کارگاه‌های پرورش ماهیان خاویاری در ایران، تشخیص جنسیت با استفاده از جراحی بر روی شکم ماهی انجام می‌شود که با عوارض متعدد جراحی، امکان به خطر افتادن حیات ماهی را به همراه داشته و دقت آن نیز کمتر از روش سونوگرافی است.

دکتر مسعودی فرد، متخصص سونوگرافی دامپزشکی بیان نمود: که این روش هیچگونه خطر و عوارض جانبی برای ماهی و فراورده‌های آن به همراه نداشته و به فراوانی در کارهای تشخیصی انسان و حیوانات استفاده می‌شود.

گفتنی است، این طرح با همکاری دکتر علیرضا وجهی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، مهندس مهدی مقیم، عضو هیات علمی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، دکتر رجب محمد نظری، مهندس علیرضا نقوی و مهندس مهدی سهراب نژاد از کارشناسان شیلات انجام شده است.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسام اكبرين
|
-
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۴
0
0
سلام دكتر جان. دكتر مسعودي فرد دانشياره
حکیم مهر
|
-
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۴
0
0
با تشکر از حسن توجه شما ... خبر به نقل از ایسنا آورده شده است. به این دلیل استادیار قید شده است. با تشکر مجدد
نظر شما
ادامه