کد خبر: ۵۱۱۷۱

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت: پرورش دهندگان بدون مجوز، بچه ماهی را از ما می گیرند و به همین دلیل تولیدات آنها جزو آمار عملکرد شیلات استان و زیر نظر دامپزشکی محسوب می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «غلامرضا افتخاری نسب» صبح امروز شنبه ۱۹ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: پرورش دهنده های بدون مجوز ماهی، بیشترین خسارت را از سیلاب دیدند.

وی با اشاره به اینکه پرورش دهندگان بدون مجوز بچه ماهی را از ما می گیرند و به همین دلیل تولیدات آنها جز آمار عملکرد شیلات استان و زیر نظر دامپزشکی محسوب می شود، افزود: این خسارات در شهرستانها شوش، شوشتر و سوسنگرد بیشتر بوده است.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه در تولید ماهیان گرمابی با مازندران و گلستان رقابت داریم، تصریح کرد: تا کنون رتبه نخست تولید ماهی های گرمابی را داشته ایم و تنها سال گذشته به دلیل خشکسالی به رتبه دوم رسیدیم، اگر امسال بیماری پیش نیاید یکی از سال های پر رونق در پرورش ماهیان گرمابی خواهد بود.

افتخاری نسب عنوان کرد: برش نهایی سند توسعه شیلات استان خوزستان که یکی از قوی ترین مشاوران شیلات در کشور را دارد، طبق آخرین قرار، شهریور امسال بعد از در نظر گرفتن خواسته شیلات، محیط زیست و آب و برق استان تحویل ما خواهد شد و علت این تاخیر سه ساله  کمبود اعتبار بوده است.

وی با اشاره به اینکه مجتمع پرورش ماهیان خاوری که در شمال دزفول واقع است بیش از ۶۰ درصد ماهیان خاویاری کشور را تامین می کند، تاکید کرد: ۴۲ قطعه آن پرورش خاویار  و ۴ قطعه آن شامل سردخانه، کارخانه یخ، تولید خوراک دام و ماهی است.

افتخاری نسب ادامه داد: طرح فاز دوم برق شهید احمدیان نیز با بیش از ۱۱ میلیارد تومان در دست اجراست که تلاش می کنیم حداکثر ظرف مدت ۶ ماه به نتیجه برسد؛ همچنین طرح اسکله بندر امام نیز با اعتبار بیش از ۲۰ میلیارد ریال ظرف مدت ۸ ماهه اجرا خواهد شد.

افتخاری نسب افزود: در تلاشیم در بحث پرورش ماهی در قفس با سازمان آب و برق به توافق برسیم تلاش داریم به توافق با سازمان آب و برق برسیم، چرا که این دغدغه در خصوص منابع آب شرب وجود دارد در صورتیکه در دیگر استانها از منابع آب شرب برای پرورش ماهی در قفس استفاده می شود.

وی با اعلام اینکه طرح آزمایشی هزار تنی پرورش ماهی در قفس را اجرا کرده و مجوز محیط زیست را برای خوریات گرفتیم، گفت: با سد جره و مارون موافقت شده و برای اواخر امسال پیمانکار و مشاور این کار مشخص می شود.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان اشاره کرد: طرح ۳۹۵ هکتاری پرورش میگو هندیجان و سه کانال ۳۷، ۳۸ و ۳۹ چوئبده را برای پرورش میگو داریم. فاز دوم شهید احمدیان و آزادگان نیز در حال تکمیل است، همچنین برای طرح هزار هکتاری در هندیجان هفته آتی نشستی با مشاور سرمایه گذار خواهیم داشت.

افتخاری نسب با بیان اینکه سیاست شیلات کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و تولید است، خاطرنشان کرد: پرورش ماهی و میگو در قفس از این سیاست ها است.

وی افزود: در طرح های جدید پرورش آبزیان به دلیل بیماری لک سفید از روش های جدید مثل نرسری در چوئبده اجرا می شود تا بتوانیم دو نوبت در سال پرورش میگو داشته باشیم.

افتخاری نسب در خصوص بازسازی ذخایر آبزیان در استان، بیان کرد: بیش از ۱۹ میلیون بچه ماهی از فروردین امسال در تالاب ها، دریاچه ها و رودخانه ها رها سازی شده اند؛ همچنین رها سازی پشت سدها نیز با هماهنگی انجام می شود تا سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بچه ماهی را تزریق کنیم، البته ده میلیون لارو بچه ماهی در تالاب هور رها شد اما به دلیل باز کردن دایک از بین رفتند.

افتخاری نسب گفت: ۵۰ تا ۷۰۰ میلیون بیش از ۲۰۰ قطعه سازه بتنی در پهنه آبی ماهشهر و هندیجان نقطه گذاری شده و طی ده روز آینده این سازه ها گذاشته می شود. اجرای این طرح به صورت آزمایشی برای پرورش ماهی پیش شرط آب و برق و محیط زیست استان است.

وی در خصوص پرورش، مصرف یا عدم مصرف ماهی تیلاپیا، توضیح داد: در سیلاب امسال گونه های مهاجم ماهی تیلاپیا وارد استخرهای پرورش ماهی استان شدند در حال حاضر ۴  استان مرکزی مجوز پرورش ماهی تیلاپیا را دارند.

افتخاری نسب ادامه داد: به نظر من تیلاپیا ضرر ندارد و از آنجا که بحث ما روی پرورش این ماعی است، نه مصرف آن باید گفت که این ماعی به منظور رونق اقتصادی به صرفه است.

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت: ۴ کارخانه تولید غذای ماهی در استان داریم  و مشکلی از نظر غذای ماهی در خوزستان نداریم. در حال حاضر ۱۸ کارخانه و شرکت خوراک داریم که ظرفیت پایلوت آنها با ظرفیت تولیدشان فرق دارد و از آنجا که ماهی تازه در استان موجود است تمایلی به مصرف کنسرو و تن ماهی در خوزستان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: آمار صادرات صعودی است به دلیل افزایش نرخ ارز و تفاوت قیمت در دو کشور، پارسال ۱۲ هزار تن ماهی تیلاپیا وارد کشور شد، اما ظرفیت تولید ما ۲۰ هزار تن است.

 

نظر شما
ادامه