کد خبر: ۵۱۵۶۰
تعداد نظرات: ۶ نظر

برخی دوراهی‌ها خیلی دشوار هستند و انتخاب بین آنها سخت‌ترین تصمیمهای زندگی را پیشِ‌روی فرد گرفتار در برزخ ارجحیتِ یکی بر دیگری قرار می‌دهد!

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی، انتخاب «مهندس ناصر فروتن»، چهره دوست‌داشتنی و کارکُشته سازمان دامپزشکی برای رفتن به فدراسیون کشتی آن هم با قریب به 3 دهه تجربه موفق و زیستِ عاشقانه در تاروپود سازمان دامپزشکی کشور و صدها نیروی انسانی این سازمان که گرفتاریهای فراوان اداری و فنی لازم دفاترشان به همت و تدبیر او گره‌گشایی می‌شد، نکته ای نیست که بتوان از کنار آن بسادگی گذشت.

اما چه باید کرد وقتی به این باور میرسی برخی انتخابها وقتی افتخار و خِیرش به سازمان دامپزشکی کشور نیز می‌رسد، پس بهترین تصمیم ممکن خدمت به جامعه کشتی است که چه‌بسا هزاران دامپزشک بخش خصوصی و دولتی چشم به باراندازها و زیر دو ‌خم‌گرفتن کشتی‌گیرانی دوخته‌اند که درخشش آنها در مجامع بین المللی مرهونِ آموزشها و تصمیم‌های کمیسیون داوران کارآمدی است که تحت مدیریت فنی و قاطعانه یک چهره معتبر جامعه داوران کشتی ایران اتخاذ و نهادینه شده باشد. شاید خوشحالی کارکنان و مدیران سازمان دامپزشکی از بالارفتن دستِ قهرمانان ایرانی در میادین بین المللی، تنها دلگرمی مهندس فروتن شد برای ضربه فنی کردن حس و حال افسرده‌ای که طی چند روز بعد از اعلام ناگزیری خداحافظی‌اش از سازمان دامپزشکی گریبانش را گرفته بود! اگرچه این بار هم مهندس فروتن، فروتنانه افسردگی را ضربه فنی کرد تا پرچم ایران و سازمان دامپزشکی کشور را همزمان در کشورمان بالا ببرد.

لازم به ذکر است پرسشها جهت تلخیص مصاحبه حذف شده است.

چگونگی ورود به حیطه ریاست کمیسیون داوران فدراسیون کشتی

فروتن در مورد چگونگی ورودش به حیطه سرپرستی و در نهایت ریاست کمیسیون داوران فدراسیون کشتی می‌گوید: 'حدود 3 ماه پیش با توجه به موقعیت اینجانب در فدراسیون کشتی، از من دعوت کردند به عنوان سرپرست داوران فدراسیون به آن مجموعه کمک کنم و با وجودی که به دلایلی خیلی راغب نبودم، اما به دلیل احساس نیاز جامعه کشتی و شرایط حساس و خطیر آن مقطع پذیرفتم و همراهی کردم.'

وی با اشاره به اینکه در همین مقطع 3 ماهه اقدامات خوبی برای جامعه داوری انجام شد که شامل یکسری اعزام به خارج و برگزاری مسابقات داخلی و مطالبات داوران و تغییرات سطح داوری و تقویت و سامان‌دهی و نظام‌نامه قبلی داوران بود، می‌افزاید: 'ابهام های موجود در این زمینه طی 3 جلسه کمیسیون داوران رفع و رجوع شد. ضمن اینکه با توجه به جَوّ حاکم بر فدراسیون کشتی در آن مقطع و معلوم نبودن رییس فدراسیون، سعی کردیم نفراتی را انتخاب کنیم که با تجربه و خوشفکر باشند تا اهداف فدراسیون با آرامش پیش برود.'

خلاقیت و جسارت در استفاده از داوران ایرانی در مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی

 فروتن با بیان اینکه در همین مقطع زمانی، 3 دوره مسابقه مهم برگزار گردید که شامل مسابقات انتخابی تیم ملی بزرگسالان، مسابقات امیدهای تیم ملی آزاد و فرنگی و مسابقات تیم ملی جوانان بود، اظهار می‌کند: در این میان شاید مسابقات انتخاب تیم ملی بزرگسالان که در آن هر ساله از داوران خارجی استفاده می‌شد، یکی از مراحل حساس و مهم بود که امسال با تدابیر اتخاذ شده نفراتی از داوران هم وطنمان جهت داوری شناسایی شدند که خوشبختانه قضاوت خوبی داشتند و حتی به اذعان بسیاری از اهالی فن، یکی از بهترین دوران مسابقات انتخابی تیم ملی برگزار شد.

به گفته فروتن، برگزاری مسابقات برای تیم ملی جوانان که نتوانسته بودند به دیدارهای برون مرزی بروند از جمله اقدامات دیگر در این مقطع زمانی بود که با تمهیدات اتخاذ شده 6 تیم بزرگسال داخلی از استان‌های صاحب کشتی مانند استانهای مازندران، کرمانشاه، تهران، البرز و خراسان رضوی و گیلان به همراه 3 تیم از خود اردونشینهای تیم ملی دعوت شدند و مسابقات با کیفیتی برای جوانان برومندمان ترتیب داده شد.

ابتکار عمل در برگزاری فینال کشتی آزاد  و فرنگی در جوار آرامگاه ابوالقاسم فردوسی

رییس جدید کمیسیون داوران فدراسیون کشتی با بیان اینکه بعد از این مسابقات 21 دیدار لیگ یک انجام گردید می‌گوید: 'در نهایت چهره‌های فینالیست کشتی فرنگی و آزاد مشخص شدند تا 4 تیم برتر در مشهد در یک ابتکار جدید و در فضای باز در جوار آرامگاه شاعر بزرگ ایران حکیم ابوالقاسم فردوسی به مصاف هم بروند.' رقابتهایی که بر اساس آنچه در رسانه ها منعکس شد، با وجود کُشتی‌های نزدیک و پایاپای، تحت نظارت مستقیم رئیس کمیسیون داوران فدراسیون کشتی به بهترین شکل ممکن برگزار گردید.

اما فصل تازه تحولات کشتی، بعد از انتخاب علیرضا دبیر به ریاست فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران کلید خورد و آن اعتماد ویژه رییس جدید و جوان فدراسیون به داور درجه یک و بین المللی کشتی کشورمان بود. دبیر پس از اینکه برای 4 سال به عنوان رییس فدراسیون انتخاب شد، با شناخت از ناصر فروتن و عملکردش در کمیته داوران و تحقیق و تفحص انجام شده از جامعه داوری، به او اعتماد کرد و ریاست کمیسیون داوران این فدراسیون را با کوله‌باری اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت به این مرد کارکشته در سازمان دامپزشکی کشور سپرد تا این ورزش به ویژه با تاثیری خاص که داوری در کمیت و کیفیت آن دارد، جایگاه خودش را در ایران و جهان به دست آورد.

داوری کشتی، دشوارتر از قضاوت فوتبال

فروتن در مورد دلایل حساسیت مسئولیت داوری در ورزشهایی مانند کشتی می‌گوید: از آنجا که همچون سایر ورزشها کشتی نیز 3 ضلع دارد و بدون یکی اعم از کشتی‌گیر، مربی و داور کشتی دوام و حیات ندارد، داوری بخش بسیار فنّی کشتی است و حتی فدراسیون جهانی کشتی جهت افزایش جذابیت کشتی، مقررات و فنونی را لازم و ملزوم هم می‌کند که همین تکنیک‌ها و تاکتیکهای مربیان بر اساس مقرّرات داوری وضع و تمرین می‌شود. لذا از آنجا که جایگاه داوری در انتقال قوانین و مقررات به ورزشکاران این رشته بسیار مهم است، داوران باید فنون را بدرستی و خیلی خوب به کشتی‌گیران انتقال بدهند تا آنها بعد از برگزاری مسابقات داخلی، در بُعد بین‌المللی هم افتخارآفرینی کنند. کما اینکه برخلاف فوتبال که امکان جبران برخی خطاها برای تیم آسیب دیده از اشتباه داوری وجود دارد، درکشتی به دلیل زمان بسیار کوتاه مسابقه و انجام هر فن تاثیرگذار، حساسیت داوری در سرنوشت مسابقات بیشتر است.

از فروتن در مورد تجربه اش در سازمان دامپزشکی و نحوه شروع به کارش نیز می‌پرسیم و او با بیان اینکه حدود 30 سال است در سازمان دامپزشکی فعالیت دارد و قبل از آمدن به دامپزشکی نیز کشتی‌گیر بوده، اما به دلیل مجروحیت در جبهه جنگ وارد جرگه مربیگری و داوری شده است، می‌گوید: در عین حال در شهر ری نیز باشگاهی دارد که در آن به تربیت جوانان برای ورود به عرصه قهرمانی می‌پردازد.

 آغاز مدیریت ورزشی از ریاست تربیت بدنی با حکم ریاست وقت سازمان دامپزشکی کشور

اما تلاشهای فروتن به انجام داوری و مدرسی آن در کشتی محدود نماند و این چهره ورزش دوستِ سازمان دامپزشکی کشور برای سازمانی که مسئول ورزشی نداشت اعلام آمادگی کرد و دکتر عباسعلی مطلبی رییس وقت سازمان دامپزشکی کشور با شناخت از سوابق فروتن، شخصا حکم او را به عنوان مسئول تربیت بدنی سازمان دامپزشکی کشور صادر کرد. وی که از این دوران، به عنوان دورانِ درخشان سازمان دامپزشکی کشور در زمینه انجام فعالیتهای ورزشی این سازمان در رقابتهای ورزشی وزارت جهاد کشاورزی یاد می‌کند، به خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید: 'خوشبختانه ما سازمان را طی چند سال آن مقطع در تمام رشته‌های متداول در جهاد سازدگی وقت به قهرمانی‌های زیاد از جمله قهرمانی کل مجموعه جهادسازندگی و یک بار هم سومی رساندیم تا جایی که در رشته‌های فوتسال، تنیس‌روی‌میز، کشتی، کاراته، کوه‌نوردی و ... افراد شایسته ای را از درون همکاران سازمان دامپزشکی کشور به جامعه ورزشی معرفی کردیم.'

 اگرچه شاید یکی از دلگیری‌های فروتن بعد از آن دوران، شورایی شدن مدیریت ورزش سازمان دامپزشکی کشور باشد که به گفته وی بعد از این تغییر ساختار، ورزش سازمان لطمه خورده است. وی با بیان اینکه تاثیر ورزش روی بهره وری نیروهای انسانی سازمانها مُحرَز است و سالم‌ترین افراد در محیطهای کاری افراد ورزشکار هستند، می‌افزاید: کارکنان ورزشکار در تمام دنیا، هم بدن قوی دارند و هم شکستهای خود را به لحاظ روانشناسی در عرصه ورزشی خورده اند و وقتی وارد جرگه خدمات اداری می‌شوند، بجای خَمودگی بهترین عملکرد را نشان می‌دهند. ضمن اینکه با توجه به رسومات جامعه ورزشی، کمتر از سایرین خطا می‌کنند و سالم‌ترین افراد در یک مجموعه اداری هستند.'

 برخلاف میل باطنی با سازمان دامپزشکی کشور خداحافظی می‌کنم

فروتن که این روزها در حال آماده‌سازی طی آخرین مراحل اداری تحویل مسئولیت به مدیری دیگر است، با توجه به تحصیلات فوق‌لیسانس و افتخار جانبازی می‌تواند تا 35 سال یعنی 5 سال دیگر فعالیت کند؛ اما از آنجا که از فدراسیون کشتی با وزارت ورزش مکاتبه شده، دست‌کم برای یک سال بصورت مامور به فدراسیون کشتی اعزام می‌شود. او وقتی به اینجا می رسد با بُغض در گلو به خبرنگار ما می‌گوید:' برخلاف میل باطنی خود با سازمان دامپزشکی کشور خداحافظی می‌کنم. حقیقتش باید اعتراف کنم دلم برای همه همکارانم در سازمان تنگ می‌شود. خیلی ناراحتم که بعد از 30 سال زندگی و همکاری با همکارانم در این سازمان، حال باید از جمع صمیمی آنها جدا شوم. به ویژه که همه این عزیزان اعم از مدیران و همکاران، دوستان با معرفتی هستند. دل‌کندن از این عزیزان سخت است و باور کنید در این زمینه غلّو نمی‌کنم. چند روز بعد از مشخص شدن جدایی ناگزیرم از سازمان، خیلی افسرده شده بودم. امیدوارم در این مدت با سرزدن به دوستانم در سازمان حس خوب همکاری از آنها را همواره در خاطرم زنده نگهدارم.'

هم اکنون اداره کل امور اداری، رفاه و پشتیبانی سازمان دامپزشکی برای مشاهده روز وداعِ او با همکارانش در این سازمان آماده می‌شود. وداعی که شاید تنها امید او و همکارانش، بازگشت به جمع یارانش پس از پایان دوران 4 ساله ریاست علیرضا دبیر بر فدراسیون کشتی باشد..!

تحصیلات و سوابق مدیریتی مهندس فروتن به ترتیب:

اخذ لیسانس مهندسی دامپروری و فوق لیسانس مهندسی علوم دامی

معاون حراست سازمان دامپزشکی کشور

رئیس تربیت بدنی سازمان دامپزشکی کشور

رئیس تنیس روی میز وزارت جهاد کشاورزی

رییس اداره رفاه و تعاون سازمان دامپزشکی کشور

مدیر حراست و مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور

معاون اداره کل  تدارکات و پشتیبانی سازمان دامپزشکی کشور

معاون اداره کل امور اداری، رفاه و پشتیبانی سازمان دامپزشکی کشور

دارای تجربه داوریهای فراوان در مسابقات آسیایی، جام‌جهانی، باشگاه‌های جهان، قهرمانی جوانان و بزرگسالان جهان در آمریکا، کرواسی، بوسنی، قزاقستان، ازبکستان، بلغارستان، یونان، سوریه، قهرمانی قاره آمریکا در کشور برزیل (Pan AMERICAN) و همچنین چندین دوره مسابقات بین المللی جام یادگار امام و جهان پهلوان تختی

گفت‌و‌گو: علیرضا صفاخو


 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعيد صادقي -مركز ملي تشخيص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
3
با سلام واحترام-انتصاب اقاي مهندس راصميمانه تبريك عرض نموده وارزوي موفقيت وتوفيق روز افزون دارم ارادتمند.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
4
ضمن تبریک به پهلوان ناصرفروتن
جای خالی ایشان از هم اکنون احساس می شود.
مردی با خصوصیات بارز جوانمردی و فتوت ومرام ومسلک پهلوانی که نمونه اش کمیاب است .انسانی با گذشت مهربان صبور ومهمتر از همه با اخلاق ونجیب .یار ویاور محرومان ودستگیر ستمدیدگان.آرزومند توفیقات وتاییدات الهی برای ایشان دراین منصب خطیر هستیم.
محمد طه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
3
تبریک تبریک تبریک به مرد با اخلاق ومردمدار سازمان دامپزشکی انسان پاک سرشت وپاک سیرت آقای ناصرفروتن .کرسی نمایندگی ایران در کمیته فنی فیلا برایتان آرزومندیم.
کامبیز رخشانی مهر
|
United States of America
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
4
ایشان انسانی جوانمرد و مردمدار هستند. در دوره کاری در سازمان دامپزشکی بین هیچ رده‌ای از کارمندان تبعیض قائل نشدند که خود نشان از روحیه داوری و قضاوت بیطرفانه ایشان دارد و قطعا گزینه صالحی برای ریاست کمیته داوران هستند. شخصا با توجه به مشکلات ورزشی‌ام در اوان خدمت در سازمان از کمکشان بسیار بهره‌مند شدم. با آرزوی موفقیت و سربلندی ایشان و ورزش کشتی کشور که مایه افتخار همه ایرانیان است
محمد فرحی قزوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
3
آقای فروتن عزیز
از اینکه سازمان دامپزشکی با انتقال انسان شایسته ای چون حضرتعالی را به مجموعه ای دیگر موافقت می کند قطعا خیر و صلاحی هست
بنده به نوبه خودم از حسن خلق و منش ورزشکاری شما از سال ۷۹ سعی کردم الگو برداری کنم
یاد حمایتهای شما از ورزشکاران در زمان دکتر مطلبی بخیر...
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
0
0
درودخدابه حاج ناصرفروتن عزیزومربی بااخلاق ملک ری با آرزوی سلامتی وسربلندی برای شما وخانواده محترمتان
نظر شما
ادامه