کد خبر: ۵۱۹۲۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر بهروز کبیری» افزود: در نگارش این شیوه‌نامه، برای اولین بار از بارش فکری جمعی و مدیریت مشارکتی گسترده در سطح کشوری استفاده شده است ...
 

حکیم مهر: مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور معتقد است برای نخستین بار است که تدوین شیوهنامه سیاستها و ضوابط تاسیس درمانگاهها، مجتمعهای درمانی، بیمارستانهای دامپزشکی و مراکز مایهکوبی، با کمک بارش فکری جمعی در ابعاد کشوری و مشارکت همگانی همه کارشناسان دامپزشکی بخش درمان صورت گرفته است.

از نظر «دکتر بهروز کبیری»، شیوهنامه جدید با توجه به قوانین موجود بر پایه تقویت ساختار بخش درمان، کارشناسی و تخصصیتر کردن آن، بهبود و تسهیل شرایط اشتغالزایی تدوین گردیده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، نظر شما به عنوان یکی از اعضای کمیته مشورتی سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با شیوهنامه سیاستها و ضوابط تاسیس درمانگاهها، مجتمعهای درمانی، بیمارستانهای دامپزشکی و مراکز مایهکوبی موضوع بند (ج) ماده (۲) قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی چیست؟

قبل از اینکه بخواهم وارد بحث شیوه نامه اشاره شده شوم، لازم است به قوانین، آیین نامه ها، دستورالعمل ها، بخشنامه و شیوه نامه های قبلی اشاره ای داشته باشم. این قوانین و دستورالعمل ها غالباً با دیدگاه و نگرشی سنتی و مبتنی بر راهکارهایی از پیش تعیین شده، برای حل و فصل مسائل و مشکلات نگاشته شده بود و لذا غالباً فاقد ساختار و آینده نگری های لازم که از اصول اولیه نوشتن قانون می باشد، بود.

با توجه به گسترش بخش خصوصی و واگذاری صدور پروانه های تشخیص و درمان به سازمان نظام دامپزشکی کشور که یکی از مسئولیت های اصلی این سازمان حمایت و رسیدگی به بخش خصوصی است، لازم بود سیاست های تدوین شده قبلی، با توجه به تغییر نیازها و شرایط روز، مجدداً اصلاح، تدوین و ارتقا یابد.

برای رسیدن به این امکان، بایستی از یک بارش فکری جمعی در ابعاد کشوری و مشارکت همگانی همه کارشناسان و اهل فن و تخصص های مربوطه که از نزدیک دست بر آتش درمان دارند، بهره برده می شد که در نگارش این شیوه نامه، برای اولین بار از این نوع مدیریت مشارکتی گسترده در سطح کشوری استفاده شد.

حکیم مهر: چگونه این نوع مدیریت مشارکتی که از آن نام بردید در این شیوه نامه لحاظ گردیده است؟

سازمان دامپزشکی کشور در اقدامی قابل تحسین، پیش نویس این شیوه نامه را طی نامه ای به ادارت کل تمام استان های کشور ارسال کرد و از آنها درخواست کرد، نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این پیش نویس که بایستی حاصل برگزاری جلسات کارشناسی با انجمن های صنفی درمانگاه ها و نمایندگان درمانگران و شورای نظام دامپزشکی و ادارات کل هر استان می بود را به سازمان دامپزشکی کشور ارسال کنند. پس از ارسال نظرات و پیشنهادات استان های کشور، این نقطه نظرات جمع آوری و مورد بررسی قرار گرفت.

حکیم مهر: شما به عنوان مشاور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش خصوصی، چه نقشی در تدوین این شیوه نامه داشتید؟

اینجانب از ابتدا در جریان تمام امور حاکم بر این شیوه نامه بودم و به مدت ۶ ماه و به صورت فشرده به تصحیح و نگارش کارشناسی آن در ابعاد حقوقی، فنی و ساختاری مشغول بودیم.

حکیم مهر: آیا شما قبل از  شیوه نامه تاسیس درمانگاه ها، از طرف سازمان دامپزشکی نیز در شیوه نامه ها و یا دستورالعمل‌های دیگری هم مشارکت داشتید؟

من قبل از اینکه در اسفند ماه ۱۳۹۶ به صورت رسمی به عنوان عضو کمیته مشورتی رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور در بخش خصوصی منتصب شوم، به مدت یک سال و به صورت غیر رسمی افتخار داشتم در خدمت مسئولین و کارشناسان محترم سازمان دامپزشکی کشور باشم و در این مدت در پیشنهاد نگارش و بررسی  کارشناسی شیوه نامه «نحوه نظارت بر فروشگاه‌های خوراک/غذا و ملزومات حیوانات خانگی (پت شاپ)» نیز با سازمان دامپزشکی کشور همکاری داشتم

حکیم مهر: به نظر شما این شیوه نامه نسبت به شیوه نامه و یا دستورالعمل های قبلی در زمینه تشخیص و درمان و بخصوص درمان، دارای چه ویژگی هایی است؟

آنطور که بررسی‌ها نشان می داد، درمان در حرفه دامپزشکی کشور ما دارای جایگاه درخور و مناسب خود به لحاظ علمی و حرفه ای نبود، چراکه آن نگاه علمی و حرفه ای که بایستی حاصل تلفیق قوانین خوب و نگرش مدیریتی مناسب به جایگاه درمان باشد، تاکنون اتفاق نیفتاده بود و باعث شده بود بخش درمان در جایگاه نازل تری نسبت به جایگاه اصلی خود قرار گیرد و این اتفاق خوشایندی در سیستم دامپزشکی و نهایتاً سلامت و بهداشت جامعه نبود، لذا بر آن شدیم که شیوه نامه فوق را با توجه به قوانین موجود بر پایه تقویت ساختار بخش درمان، کارشناسی و تخصصی تر کردن آن، بهبود و تسهیل شرایط اشتغالزایی در آن و... تنظیم و ارایه کنیم.

حکیم مهر: در پایان اگر سخنی هست بفرمایید.

 لازم می دانم در ابتدا از رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور جناب آقای دکتر رفیعی پور به خاطر دستور ارایه مدیریت مشارکتی در نگاشتن این شیوه نامه تشکر ویژه ای داشته باشم. همچنین از رئیس محترم سازمان نظام دامپزشکی کشور جناب آقای دکتر صفری که از زمان ریاست خودشان بر این سازمان، با توجه به تجربه بالای مدیریتی خود، باعث ظهور نگاه و رویکرد ویژه ای به بخش خصوصی شده اند، تشکر و تقدیر ویژه می کنم.

از جناب آقای دکتر رضاییان زاده معاونت محترم تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور تشکر و قدردانی بسیار ویژه ای می کنم چرا که تا جایی که قوانین موجود اجازه می داد، نهایت همکاری و مساعدت را در پیشبرد نگارش شیوه نامه های تشخیص و درمان انجام دادند.

همچنین بر خود لازم می دانم از جناب آقای دکتر مشکوة که در زمان مسئولیت خود در سازمان دامپزشکی کشور و نیز در زمان تصدی معاونت نیروی انسانی و پشتیبانی شورای نظام دامپزشکی استان تهران، نهایت همکاری و همیاری خود را در جهت پیشبرد بهتر اهداف بخش خصوصی و اعتلای حرفه دامپزشکی نشان دادند، تشکر ویژه ای داشته باشم. امیدوارم دامپزشکی کشور کماکان و طی سال های متمادی بتواند از غنیمت حضور ایشان و تجربه و دانششان بهره مند گردد.

در پایان جا دارد از انجمن های صنفی درمانگران استان های اصفهان، مازنداران، کرمانشاه، فارس، گیلان و همچنین از رؤسای نظام دوره سوم استان های اصفهان، قم، استان مرکزی، قزوین، کرمانشاه و همه درمانگران و کلینیسین های استان ها که نظرات کارشناسی، راهنمایی ها و مشورت های فنی آنها شالوده نگارش این شیوه نامه بود و بدون حضور موثر آنها این حرکت ارزشمند به سرانجام نمی رسید، تشکر و قدردانی ویژه بنمایم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
0
پس این آیین نامه کجاست، ..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
1
2
ان شا الله که منظور از تقویت سنگ اندازی و... نباشد
بر هیچ کس از شاغلین بخش خصوصی پوشیده نیست که بخش دولتی فقط و فقط قصد درگیر کردن بخش خصوصی را با دستورالعمل های غیر کاربردی دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
2
ایین نامه ابلاغ شده؟ یا صرفا برای سرگرم کردن ی عده بیکاره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
2
خوب . این شیوه نامه کی ودرچه زمانی جهت اجرا به استانها ابلاغ میشود
ناشناس
|
France
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
5
دستورالعمل داروخانه و شرکت پخش دارویی هم باید فورا ابلاغ شه و از جوانان شایسته حمایت بشه
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
2
با درود خدمت سروران گرامی حکیم مهر لطفا شیوه نامه موضوع گزارش را هم بطور کامل قرار دهبد یا ادرس دسترسی به ان رااعلام فرمایید تشکر
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
با سلام و احترام،
بزودی متن کامل شیوه نامه در حکیم مهر منتشر خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
4
از همین مصاحبه معلومه که جلو جلو میدانند که دستورالعمل مشکل داره
ناشناس
|
France
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
5
میشود خلاصه ای از جلسات کارشناسی که با جامعه دامپزشکان کشور، انجمن جراحان و رادیولوژیست ها، جامعه دامپزشکان حیوانات خانگی و .... ارائه شود یا مثل سایر موارد فقط در حد حرف است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
3
خدا بخیر کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
1
6
شرافتا مناطق محروم خانه ۸۰ متری داره که برای احداث کلینیک و مایه کوبی مغازه ۸۰ متری میخوایین ؟؟؟؟؟؟
...................، چه قانونیه که کلینیکی که اونطرف شهر هستش چون از قبل جواز گرفته هفت متر هم نیست اما من و امثال من که تازه وارد کار میشیم برای کلینیک خالی یا مایه کوبی باید ۵۰ متر فضا اونم در شهر محرومی که بزرگترین مغازه اش به ۳۰ متر نمیرسه پیدا کنیم
...................... جلوی درمان توسط تکنیسین ها و مامورهای تلقیح رو بگیرید نه اینکه سنگ بندازید جلوی ملت ، جالبش اینجاست که سود فروش واکسن ۱۲ درصده ، وژدانن سیمان فروش بیشتر سود میگیره
ناشناس
|
France
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
4
دامپزشکان غار نشین شدن خاهشن مفت کار نکنید دوستان بخش خصوصی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
0
2
خدا رحم کنه باز سیاست گزاری های اشتباه دوباره داره تکرار می شه
ولی مهم نیست
یک فرد دارای مدارک دکتری دامپزشکی زمینه های زیادی می توانه کار کنه که خارج از کنترل و سیاست های این آقایان است
احمد زنگارکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
1
با سلام لطفا تاریخ ابلاغ این شیوه نامه به استان ها را از طریق نظام استان ها به اعضا اطلاع بدهید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
0
1
این شیوه نامه ابلاغ نشده ؟
حکیم مهر لطفا پیگیری و به اطلاع واحد دارو درمان ادارات کل بفرمایید
تلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
0
0
اقا این شیوه نامه جدید چی شد پس . چرا ابلاغ نمی کنید . چرا با زندگی همه بازی می کنید
نظر شما
ادامه