کد خبر: ۵۱۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - رئیس دامپزشکی رامسر گفت: قدمت ماهی قرمز به یک هزار سال پیش برمی‌گردد.

محمدجواد رفیعی اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن عید نوروز و به رسم باستانی ایرانیان، مردم علاقمند به خرید ماهی قرمز و آبزیان زینتی هستند.
وی تصریح کرد: رعایت اصول ساده بهداشتی می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های احتمالی مشترک بین انسان، ماهی و سلامت خانواده‌ها داشته باشد.
رفیعی اظهار داشت: قدمت ماهی قرمز در کتب به 1000 سال پیش برمی‌گردد، زادگاه آن از کشور چین و از سلسله تانگ است و این ماهی از گونه کپور ماهیان آب شیرین بوده و نام علمی آن کاراسیوس اوراتوس است و بر اثر جهش ژنتیکی تعدادی از کپور ماهیان به رنگ قرمز درآمده‌اند و بر اثر تغییراتی که در چشم و بال ماهیان قرمز به وجود آمده است به انواعی مانند چشم حبابی، چشم آسمانی، دم پروانه‌ای، دم چتری،... تبدیل شده‌اند.
رفیعی ادامه داد: طول عمر ماهیان قرمز در منابع حداکثر 20 سال و در شرایط اکواریوم خانه به شش سال و میانگین سنی این ماهیان زیبا در خانه‌هایی که اقدام به نگهداری آن می‌کنند به 15 روز هم نمی‌رسد.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ماهی قرمز در حوضچه‌های غیر بهداشتی با آب ناسالم آلوده پرورش و تکثیر پیدا کند حامل انواع بیماری‌ها و باکتری‌های خطرناک قابل انتقال به انسان است.
رئیس دامپزشکی رامسر اظهار داشت: بیماری پسوریازیس، سل پوستی و سالمونلا می‌تواند موجب عفونت دستگاه گوارشی با علائم اسهال خونی، استفراغ، تب شدید، بدن درد، اختلال دستگاه تنفس و تضعیف سیستم دفاعی بدن شود.
وی در ادامه به برخی نکات بهداشتی درباره تهیه ماهی قرمز بیان داشت: ماهی قرمز را باید از مراکز معتبر و تحت کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه کرد و از خرید ماهی از فروشندگانی که ماهی‌ها را به صورت متراکم و در محل و در شرایط نامناسب بهداشتی و زیستی (از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب) نگهداری می‌کنند، خودداری کرد.
رفیعی تصریح کرد: ماهی قرمز باید دارای ظاهر و تحرک مناسب و شنای متعادل باشد.
وی استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، شستشوی کامل دست‌ها با آب و صابون بعد از هر بار دست زدن به آب یا ماهیان زینی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهیان و آموزش بهداشت فردی به آنها و عدم دستمالی چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم، نگهداری مناسب غذاهای ماهیان آکواریومی در جاهای خنک و تاریک و خشک در ظروف کاملاً در بسته و رعایت تاریخ مصرف برای این مواد غذایی را از دیگر نکات بهداشتی در این خصوص برشمرد.
رفیعی یادآور شد: ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و بهتر است که غذا در سطح آب شناور بماند، استفاده از غذای آماده بهتر است، غذادهی باید یک یا حداکثر دو بار در روز و به اندازه‌ای باشد که در مدت یک تا دو دقیقه مصرف شود.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ملکی
|
-
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
0
0
همکاران محترم از ماهی بگذریم در مورد پرنده ای زینتی که دارای پرریزی به همراه پوستی ملتهب و آنتریت می باشد لطفا مرا راهنمائی بفرمائید. با تشکر
نظر شما
ادامه