کد خبر: ۵۱۹۷

حکیم مهر - هر سال با نزدیک شدن به ایام نوروز و در آخرین روزهای سال، طبق سنتهای دیرینه ایرانیان بازار خرید ماهی قرمز برای قرار گرفتن در سفره هفت سین مردم کشورمان رونق خاصی می‌گیرد بطوریکه همه سعی می‌کنند به هر طریقی شده حداقل یک ماهی قرمز را تهیه کرده و جنبش این ماهیان تزئینی را در سفره هفت سین خود داشته باشند اما شرایط نگهداری و احتمال انتقال برخی عوامل بیماریزا از این ماهیان به انسان موضوع بحث برانگیزی شده که به خصوص در سالهای اخیر بیشتر به آن توجه می شود.

‌خرید ماهی قرمز و البته خرید لاک پشتهای کوچکی که به خصوص در چند سال اخیر و در روزهای پایانی سال بین مردم کشورمان باب شده،‌ هشدارهایی را به خصوص از سوی دامپزشکان به دنبال داشته است چراکه گفته می‌شود این حیوانات می‌توانند عامل بیماریهایی باشند که سلامت انسان را به خطر می اندازند.

دراین زمینه دکتر جمشید رزم ‌یار ، دامپزشک و متخصص بیماریهای طیور با تاکید براینکه ارتباط با حیواناتی همچون ماهی قرمز و لاک‌پشت‌های مینیاتوری برای انسانها مشکل زا نیست، تصریح کرد:‌ البته این بدون اشکال بودن در صورتی است که مردم اطلاعات کافی از شرایط نگهداری و ارتباط با این حیوانات را داشته باشند.

وی در ادامه با طرح این سوال به عنوان مهمترین نکته قابل توجه درباره این حیوانات، اظهار کرد:‌ در ابتدا باید بدانیم که آیا نگه داشتن این حیوانات در شرایطی به جز شرایط طبیعی مورد نیاز آن‌ها و تنها برای لذت بردن آیا صحیح است یا خیر؟ و آیا می توان تنها برای لذات انسانی مدتی یک ماهی را در یک تنگ کوچک نگه داشت و یا آن را اسباب‌بازی کودکان قرار داد؟!

وی تصریح کرد:‌ حتی اگر به این نتیجه برسیم که به دلیل برخی رسوم معنادار کشورمان که البته در طول زمان نیز قابل تغییر هستند، نگهداری این حیوانات مناسب است باید به مردم از طریق رسانه‌های همگانی آموزش لازم درباره نحوه استفاده، نگهداری و ارتباط صحیح با این موجودات داده شود چراکه شرایط نامناسب نگهداری از این حیوانات می‌تواند برای افراد مشکل ساز شود.

رزم یار تصریح کرد: از طریق لاک‌ پشت‌های کوچکی که در ایامی همچون نوروز در بین مردم توزیع می‌شود، بیماری‌هایی همچون سالمونلوز، مشکلات روده‌ای و گوارشی ناشی از آن منتقل می‌شود که توجه به آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

این متخصص دامپزشکی با اشاره به اینکه از طریق ماهی‌های قرمز نیز بیماری‌هایی به انسان منتقل می‌شود، افزود: ‌اگر این موجودات لمس شده و شرایط بهداشتی آن‌ها رعایت نشود باعث بروز مشکلاتی برای انسان‌ها می‌شود.

رزم‌ یار در ادامه با تاکید براینکه نباید تنها از مضرات ارتباط و نگهداری از این حیوانات سخن گفت، افزود: در طول روز و در نقاط مختلف ممکن است با هزاران عامل غیر مناسب بیماری تماس داشته باشیم ولی این موضوع دلیل نمی‌شود که با این حیوانات تماس نداشته باشیم بلکه با رعایت بهداشت و یکسری نکات امکان نگهداری از برخی حیوانات و امکان ارتباط با آن‌ها وجود دارد چه بسا که بسیاری از بیماری‌هایی که از ماهی به انسان منتقل می‌شود بسیار کمتر از بیماری‌هایی است که می‌تواند از گاو یا گوسفند به انسان منتقل شود.

این متصص دامپزشکی تاکید کرد: اگر به ماهیان قرمز داخل تنگ در ایام خاصی اهمیت می‌دهیم باید به موارد دیگر نیز در طول سال اهمیت داده شده و اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشتارگاههای غیرصنعتی بسیاری در کشور وجود دارد، افزود: دراین کشتارگاهها کشتار کاملا غیر علمی و غیر بهداشتی صورت می‌گیرد و در اکثر روستاهای ما کشتار گوشتی که مردم مصرف می‌کنند تحت نظارت هیچ دامپزشکی نیست در حالیکه ممکن است این دامها آلوده به بیماری‌های خطرناکی باشند.

رزم‌ یار تاکید کرد: نباید نگاه‌ها به مباحث دامپزشکی فصلی باشد بلکه باید در طول سال به عنوان یک سیاست کلی دنبال شود.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه