کد خبر: ۵۱۹۸۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
مسئول کمیته مشورتی دارویی نظام دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر فرانک ابناء رودحله» افزود: این دوره‌ها را برای همکاران دامپزشک شاغل در استان تهران الزامی در نظر گرفتیم که در آینده که این شیوه‌نامه اجرایی می‌شود، در مرحله احراز شرایط دچار مشکل نشوند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رتبه‌بندی مسئولین فنی یکی از برنامه‌های جدی دوره جدید نظام دامپزشکی استان تهران بود که اعضای منتخب، تاکید زیادی روی اجرای هرچه سریع‌تر آن داشتند. آن گونه که مسئول کمیته مشورتی دارویی نظام دامپزشکی استان تهران می‌گوید، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه، یکی از پیش‌شرط‌های اصلی اجرای طرح رتبه‌بندی مسئولین فنی دارویی است.

 «دکتر فرانک ابناء رودحله» از برگزاری اولین دوره آموزشی مسئولین فنی دارویی خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که شرکت در این دوره‌ها الزامی است.

حکیم مهر: خانم دکتر، نگاه نظام دامپزشکی استان تهران به مسئولین فنی دارویی چیست؟

مسئولین فنی دارویی، همکاران دامپزشکی هستند که در بخش صنعت داروی دامپزشکی فعالیت دارند و طی سال‌های گذشته تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در این حوزه که یکی از بخش‌های مهم صنعت دامپزشکی است، اشتغال پیدا کرده‌اند، اما در سال‌های گذشته درگیر نوعی بلاتکلیفی بوده و یک شیوه‌نامه‌ مدون برای احراز شرایط و شرح وظایف آنها وجود نداشته است.

اگرچه طی سال‌های اخیر سازمان دامپزشکی، ادارات کل دامپزشکی و بعضا نظام دامپزشکی و تشکل‌های حاضر در این صنعت به صورت جسته و گریخته برخی دوره‌های آموزشی را برای مسئولین فنی در نظر گرفتند اما تاکنون شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی منسجم و مدون همانند سایر سازمان‌های مشابه از جمله وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو که بتواند مسئولین فنی را در پیشبرد صنعت داروی دامپزشکی کشور کمک کند، نبوده‌ایم.

آنچه در این دوره شورای نظام استان تهران اتفاق افتاد، یک همکاری صمیمانه با اداره کل دامپزشکی بود که نتیجه آن، در اولویت قرار گرفتن بحث مسئولین فنی بخش دارویی دامپزشکی بود.

حکیم مهر: این همکاری چه دستاوردی برای مسئولین فنی دارویی داشت؟

در این شورا کمیته مشورتی تشکیل و از همکاران صاحب نظر  در صنعت دارویی دامپزشکی برای همیاری شورای نظام دعوت شد تا بتوانیم یک شیوه‌نامه مدون را با نام «احراز شرایط شرح وظایف مسئولین فنی شاغل در واحدهای تولید، واردات و توزیع دارو، واکسن و مواد بیولوژیک دامپزشکی» داشته باشیم. بدین منظور جلسات متعددی برگزار و شیوه‌نامه‌ای مورد نگارش قرار گرفته و بازخوانی و رفع نقص شد و تا مرحله نهایی شدن پیش رفت.

حکیم مهر: مهمترین شاخصه این شیوه‌نامه چیست؟

آنچه در این شیوه‌نامه مورد اصرار قرار گرفت، بحث گریدبندی یا ارزیابی مسئولین فنی بود که در اصل یک نقطه حمایت برای همکاران دامپزشکی باشد که در این حوزه فعالیت می‌کنند. در واقع نوعی سطح‌بندی از سطح پایه، میانی و حرفه‌ای برای این عزیزان در نظر گرفته شد که یکی از الزامات این سطح‌بندی برگزاری دوره‌های آموزشی مدون است.

در همین راستا یک برنامه آموزشی منسجم پایه‌ریزی و پروپوزالی برای آن تهیه شد که همکاران بتوانند از این دوره‌های آموزشی بهره‌برداری مناسب را داشته باشند. بعد از اینکه شیوه‌نامه به سازمان دامپزشکی و سازمان نظام ارائه و ابلاغ آن صورت گیرد، وارد فاز اجرایی آن می‌ شویم. همه این الزامات در گرو این است که این دوره‌های آموزشی برگزار شود و همکاران در آن شرکت و امتیازهای لازم را کسب کنند.

حکیم مهر: اولین جلسه این دوره‌های آموزشی چه زمانی برگزار می‌شود؟

روز دوشنبه ۲۵ شهریور اولین دوره آموزشی را با عنوان «آشنایی با الزامات قانونی حقوق وظایف مسئولین فنی در شرکت‌های دارویی دامپزشکی» در محل اداره کل دامپزشکی استان تهران برگزار می‌شود که متولی این دوره نظام دامپزشکی استان تهران خواهد بود.

حکیم مهر: آیا این دوره امتیاز بازآموزی خواهد داشت؟

 بله، ۵ امتیاز بازآموزی برای دوره در نظر گرفته شده است.

حکیم مهر: این دوره چند ساعته است؟

به صورت یک روزه و شامل ۸ ساعت آموزشی باشد که حداقل بتوانیم ۵ امتیاز بازآموزی را برای آن در نظر بگیریم. ۸ ساعت آموزشی از ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر خواهد بود و در تمام این دوره ها  از اساتید صاحب‌نظر که در این صنعت تجربه و سواد بالایی داشته باشند بهره می‌گیریم تا نهایت بهره‌برداری توسط همکاران دامپزشک انجام شود.

حکیم مهر:‌ مسئولین فنی دارویی چطور می‌توانند ثبتنام کنند؟

مطابق آنچه در تبلیغات ما آمده، برای دوره اول با شورای نظام استان تهران تماس می‌گیرند؛ شماره حسابی به آنها داده می‌شود و دوستان ثبت‌نام می‌کنند.

حکیم مهر: پیش‌بینی شما از میزان استقبال همکاران از دوره چقدر است؟

تا این لحظه استقبال خیلی زیاد بوده است و ما محدودیت جا داریم. شاید در هر دوره بتوانیم تا ۸۰ نفر را آموزش دهیم. البته به همکارانی که دیرتر اقدام کردند و شاید جزء ۸۰ نفر اول نباشند این قول را می‌دهیم که در ۲ تا ۳ هفته آینده دوره را مجدداً تکرار می‌کنیم. در واقع زمینه‌ای را ایجاد خواهیم کرد که همه همکاران در این دوره‌های آموزشی شرکت و گواهی‌های لازم را اخذ کنند و وارد مرحله بعدی شوند. این دوره به منزله یک پیش‌نیاز است برای دوره‌های آموزشی بعدی که مهر ماه یا آبان ماه برگزار خواهد شد.

برنامه ما این است که مرحله به مرحله پیش برویم و به همین دلیل دوره‌هایی را خواهیم داشت که در آنها موارد متعدد از جمله دستورالعمل‌ها مورد آموزش قرار خواهند گرفت. در مراحل بعدی به بحث اصول GMP  و آنچه که در مستندسازی یک شرکت دارویی مورد اهمیت است و یک مسئول فنی باید اشراف کامل بر آن داشته باشد، می‌پردازیم.

حکیم مهر: آیا شرکت در این دوره‌ها برای مسئولین فنی دارویی اجباری است؟

ما به دلیل بحث اجرایی شدن شیوه‌نامه برای شرکت مسئولین فنی در این دوره‌ها الزام داریم. در حال حاضر این دوره را به‌عنوان استان پایلوت برگزار می‌کنیم، کمااینکه عمده شرکت‌های دارویی در استان تهران هستند. حداقل ۳۰۰ شرکت وارد کننده، ۳۰ شرکت توزیع کننده و همین حدود شرکت تولیدکننده دارو داریم. به همین خاطر این دوره‌ها را برای همکاران دامپزشک شاغل در استان تهران الزامی در نظر گرفتیم که در آینده که این شیوه‌نامه اجرایی می‌شود، در مرحله احراز شرایط دچار مشکل نشوند و دوره‌های لازم را طی کرده باشند؛ در سطح‌بندی ما جای بگیرند و پروانه‌های آنها بر آن اساس صادر شود.

حکیم مهر: شیوه‌نامه از چه زمانی اجرایی می‌شود؟

شیوه‌نامه را به زودی به صورت رسمی به سازمان دامپزشکی جهت اعلام نظر همکاران در سازمان دامپزشکی ارائه خواهیم کرد امیدواریم به زودی بتوانیم آن را اجرایی کنیم، اما قبل از همه چیز، گذراندن این دوره‌ها مهم است. البته شاید اجرایی شدن آن به آن معنایی که همکاران را امتیازبندی کند، کمی با تاخیر انجام شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
مسوول فنی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
6
2
واقعا اگر اجرایی شود بسیار عالیست . آموزش دوره ای همکاران بسیار مورد نیاز است متاسفانه با اتفاقاتی که در دوره قبلی نظام تهران افتاد و با سو مدیریت باعث انحلال ان شدند خیلی از مسایل ما مسوول فنی ها اجرایی نشد و حق ما را نگرفتند برای اعضا جدید آرزوی توفیق دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
2
ازدکباسلامت کازرعیس سازمان دامزشکی بپرسیدداروی انقلی درداروخانه هانیست دربازارزیادتوسط شرکتهای بارارسیاسرازیر داروخانه بایدازدلال بخره که باسود چندبرابر بدست دامدارمیرس چرااینجوربایدباش
کرمی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
چی میگی ترجمه کن ما هم متوجه بشیم
ناشناس
|
Spain
|
۰۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
10
1
شورای نظام دامپزشکی استان تهران مظهر همبستگی و اتحاد بخش دولتی و خصوصی است. امیدوارم با درایت مدیرکل و رئیس نظام استان روز به روز شاهد ارتقای بخش خصوصی و مسئولین فنی باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
متاسفانه این بخش خصوصیه که همیشه باید با بخش دولتی متحد بشه وگرنه کارش جلو نمیره. بخش دولتی بعنوان ناظر و سیاست گذار معمولا نقش چوب لای چرخ رو داشته.
ناشناس
|
Spain
|
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
7
4
کاش یکی هم فکری برای مسئولین فنی و بهداشتی استان تهران می کرد. متاسفانه در سایه سیاست بازی و انگل بازی عده ای نه تشکل صنفی واقعی دارد نه کسی به فکر ماست. از دکتر واعظی عزیز خواهشمندم خود ورود کرده و فکری به حال ما ۱۰۰۰ نفر مسئولین فنی و بهداشتی استان تهران بکند. در ابتدا لازمست انجمن ................... که رئیس خود خوانده آن مسئول فنی نیست را اصلاح نماید.
معتمدی
|
United States of America
|
۰۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
9
خیلی معذرت میخوام خانم دکتر

آیا شما در تهران مراکز را هم گرید بندی کردید و یا قصد این کار رو دارید؟ رتبه بندی مسئولین فنی بدون گرید بندی مراکز چه فایده ای دارد؟
این شیوه نامه ای که ازش حرف میزنید درون استانی مصوب کردید یا از سازمان دستورش رو گرفتید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
6
از نظام استان تهران و ریاستش ممنون میشیم اگه قبل هرچیزی به مسئله دریافتی ناقص مسئولین فنی و معضل مدرک فروشی همکاران ورود کنند. آیا خود ایشان به عنوان یک کارفرما معضل مدرک فروشی که باعث تضعیف صنف هست رو درک کرده اند؟
بیطار السلطنه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
10
4
همان زمان که عده ای با گرفتن عنوان دامپزشک برتر از دستان مبارک رئیس سابق سازمان دامپزشکی کشور در حال ساختن آلترناتیوی مقابل سازمان نظام بودند گفتیم و تکرار کردیم که این ره که میروند به ترکستان است حالا همان ها که تبدیل کننده پژو 206 به تلیسمان بودند به دنبال مفری برا بازگشت دوباره هستند تا بتوانند نقشه های مغفول مانده را عملی کننده و از بیخ و بن ریشه مسئول فنی را بکنند طبیعی است که با اینگونه تلاشها که برای ارتقاء جایگاه مسئول فنی می شود می بایست مخالفت کنند
خوشبختانه دیگر خبری از زیر میزی های چند صد میلیونی به کارکنان سازمان ......... برای صدور مجوزها در کار نیست که بتوان از قبل آنها و با اخذ اسپانسرهایی که نصف هزینه اش به جیب برگزار کننده دوره برود و تبلیغ یک شرکت خاص توسط نظام صورت بگیرد نیست
این روالی که سازمان نظام تهران در پیش گرفته باعث سربلندی مسئولین فنی خواهد شد و از زیر یوغ اسپانسر و زیر میزی هایی که به جیب برخی در سازمان .......... میرفت خبری نخواهد بود

مخلص کلام اینکه آقایان ناراحتند از اینکه دریچه های رانت یکی پس از دیگری بسته میشود و رانت خواران دیگر جایی در میان همکاران ندارند و این جای تبریک به نظام تهران دارد
ب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
5
0
تعجب من از برخی از انجمن صنفی های انتخابات محور هست که یک بار بیایند گزارش بدهند که در راستای انجمن صنفی دورهمی خودشان چند بار دوره برای خودشان برگزار کرده اند آیا دوره برگزار کردن فقط باید برای امر خطیر انتخابات باشد یا میتوانند دوره های صنفی هم برگزار کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
1
یه مسئله ای که خیلی به چشم من میاد این بحث ماده 19 هست راستی دقت کردید از وقتی که ریاست سابق سازمان دامپزشکی و اعوان و انصارشون و برترهای هدیه بگیر جشنواره هاشون کنار رفتن خود انجمن کارفرمائی هم دیگه جار و جنجالی سر ماده 19 راه نمیندازه

به نظر میرسه خط و خطوط جار و جنجال سر ماده 19 از همین بزرگواران نشات میگرفت
دامپزشک
|
Sweden
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
6
بهتر است از موضوعات علمی و فنی مربوط به حرفه مسوولان فنی یک موضوع برای سخنرانی انتخاب میکردین، زیرا این قشر مظلوم هم وظایف خود را می دانند و هم بدرستی به آن عمل میکنند
دامپزشک صنعت دارویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
0
3
شما اگه بلدین برای مدیران عامل کلاس بذارین. مسئولین فنی کارشون رو بلدن. از مدیر عامل 200 هزار تومن بگیرین، برای مسئول که چندرغاز حقوق میگیره مجانی کلاس بذارین.
نظر شما
ادامه