کد خبر: ۵۲۲۶
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - بسیاری از ایرانی ها علی رغم مزایای فراروانی که ماهی دارد آن را فقط در ایامی خاص استفاده می کنند.سبزی پلو ماهی یکی از غذاهایی است که ایرانیان بر اساس یک سنت دیرین در سفره های غذای شب عید خود استفاده می کنند . کمتر کسی است که در خاطرات خود همراه با دیگر رسوم سنتی شب عید سبزی پلو ماتهی مادر بزرگ خود و یا بزرگ فامیل را به یاد نداشته باشد . زیرا ایرانیان براساس سنت های قدیمی خود این غذا را درست کرده و همه فامیل بر سر یک سفره از آن تناول می کردند.

مطالب زیادی در خصوص فواید خوردن ماهی بیان شده است . مواردی نظیر نقش موثر اسیدهای چرب امگا-3 بدست آمده از ماهیان اعماق دریا در  مقابله با بیماری های قلبی ، جلوگیری از ابتلا به سرطان سینه و رحم ، پایین آوردن سطح کلسترول خون ، کاهش فشار خون و بالا بردن HDL بعنوان کلسترول خوب ، کاهش دردهای آرتریت روماتوئید و پسوریازیس در مجامع دانشگاهی دنیا به اثبات رسیده است

اما سئوال اینجاست چرا ماهی با آن همه مزایای فراوان در سبد غذایی ایرانیان جایگاه مناسب را ندارد .شاید بتوان گفت عدم آشنایی مردم با مزایای این ماده غذایی مفید و روش های پخت آن وهم چنین نحوه شناسایی نوع سالم یا فاسد آن و... مردم را تا حدودی از آن دور کرده است . در این نوشتار سعی شده است با معرفی رو شهای شناسایی ماهی تازه و کهنه و فاسد به شهروندان  برای مصرف بیشتر و با  اطمینان این ماده غذایی در طول سال و نه فقط در ایام خاص کمک کرده باشیم

کمی درباره فواید ماهی :

ماهی و سایر آبزیان با دارا بودن بساری از مواد معدنی و ویتامینها و... می توانند در صورت قرار گرفتن در سبد غذایی خانواد ها قسمت اعظم نیازمندی‌های تغذیه‌ای انسان را تامین کنند.

 چربی موجود در ماهی ها، بخصوص ماهی های آبهای سردو ماهی های با چربی زیاد،  نظیر قزل آلا و سالمون و... مشابه مواد گیاهی می باشد ( دارای  اسیدهای چرب اشباع نشده هستند)  و نقش آن در سلامت انسان (جلوگیری ار بیماریهای قلبی و کاهش التهاب در بیماریهایی نظیر آرتریت روماتوئید و ... ) در مجامع دانشگاهی اثبات شده است

این چربی ها بر خلاف جربی های موجود در مواد غذایی حیوانی که موجب بالا بردن کلسترول  خون ‌شده و افراط در مصرف آن می تواند در نهایت منجر به سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. بدلیل دارا بودن امگا 3 بدن انسان را در مقابل بیماری های قلبی محافظت می نماید.

پروتئین موجود در بدن ماهی نیز به شکلی است که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می‌رسد.

ارقام مندرج در جدول زیر بخوبی نشان دهنده موضوع فوق است :

نوع

میزان کالری

دصد پروتیئن

درصد چربی

گوشت گاو

239

7/18

2/18

گوشت گوساله

207

8/18

14

گوشت گوسفند

317

7/15

7/27

گوشت بره

167

18

10

گوشت غاز واردک

340

2/16

30

گوشت بوقلمون

268

1/20

2/20

گوشت مرغ

200

2/20

6/12

گوشت ماهی سفید

104

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همكار
|
-
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
0
0
با تشكر از محتواي مطلب ، عبارت اگر این نکته برای شما جالب است باید بدانید 7 مرتبه در متن تكرار شده كه از نظر نگارشي زيبنده نيست.
غ
|
-
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۷
0
0
عالیییییییییییییییییییییییی
نظر شما
ادامه