کد خبر: ۵۲۲۷۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اردبیل گفت: اتلاف و کشتار سگ‌های بی‌پناه در مناطق شهری و روستایی این استان ممنوع است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «سعید شهند» روز شنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند خلخال افزود: بر اساس دستورالعمل جدید وزارت کشور مقابله با ازدیاد جمعیت سگ‌های بی‌پناه فقط با بکارگیری راهکارهایی همچون زنده‌گیری، عقیم‌سازی و رهاسازی مجدد این حیوانان امکان‌پذیر می‌باشد.

او با بیان اینکه رویکرد اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان تعامل، همفکری و همکاری با سایر دستگاه‌های اجرایی در مسائل و مشکلات زیست‌محیطی است، شهرداری خلخال را به پرهیز از استفاده از راهکار شلیک تیر مستقیم و با استفاده از سلاح گرم به سگ‌های رها در معابر عمومی ملزم کرد.

وی اظهار داشت: وظیفه اصلی و ذاتی اداره کل محیط‌زیست استان حفاظت و حمایت از حیوانات وحشی و حراست از عرصه‌های طبیعی است ولی با توجه به عضویت این اداره در کارگروه اتلاف حیوانات ناقل بیماری از جمله سگ‌های بی‌پناه، در صورت دست زدن به اقدامات غیر از دستورالعمل‌های جدید در اتلاف این حیوانات از سوی شهرداری‌ها، اداره کل حفاظت محیط‌زیست برخورد با این عمل و جلوگیری از این کار را وظیفه خود می‌داند.

او گفت: جمعیت سگ‌های بی‌پناه با استفاده از شیوه‌های جدید زنده‌گیری و عقیم‌سازی کنترل شده و اجرای طرح کنترل این حیوانات ناقل بیماری با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه مقابله با حیوانات ناقل بیماری و همچنین نظارت دانشکده علوم پزشکی خلخال توسط شهرداری انجام شود.

«علی ملکی»، مدیر مسئول واحد مهندسی بهداشت محیط دانشکده علوم پزشکی خلخال نیز گفت: در کنار افزایش تهدید بیماری هاری در جامعه  بواسطه افزایش روزافزون جمعیت سگ‌های ولگرد و جولان این حیوانات در معابر عمومی، بهداشت جامعه به دلیل آلودگی‌های ناشی از تردد سگ‌های بیمار و ناقل بیماری در معرض تهدید قرار گرفته است.

او با بیان اینکه در صورت هار بودن سگ‌های ولگرد و انتقال بیماری هاری به افراد مورد حمله واقع شده این حیوان نجات فرد از مرگ نیازمند هزینه‌های سنگین درمانی از جمله تهیه واکسن هاری وارداتی است، اظهار داشت: در سال گذشته ۴۰۰ مورد گزش مردم از سوی سگ‌های ولگرد و ناقل بیماری در محیط‌های شهری و روستایی این شهرستان گزارش و برای درمان افراد مورد گزش قرار گرفته بیش از چهار میلیارد ریال اعتبار دولتی هزینه شد.

صلاح‌الدین برزگر ، سرپرست شهرداری خلخال هم گفت: برای زنده‌گیری هفت قلاده سگ ولگرد در نیمه نخست امسال اعتبارات قابل توجهی از سوی شهرداری به مجری بخش خصوصی هزینه شد ولی این کار تاثیر چندانی در جلوگیری از روند رو به رشد جمعیت سگ‌های ولگرد نداشته است.

او افزود: در جلسات مختلف کارگروه مقابله با حیوانات ناقل بیماری روش‌های مختلف شامل اتلاف با سلاح گرم، زنده‌گیری و عقیم‌سازی، واکسیناسیون و حتی مرگ با ترحم سگ‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته که هر کدام از این روش‌ها مشکلات خاص خود را دارد.

او گفت: در سال‌های گذشته مقابله با بیماری هاری از طریق زنده‌گیری سگ‌ها صورت می‌گرفت ولی بعدها چون گزش ناشی از سگ در شهر خلخال افزایش یافت تصمیم اکثریت اعضای این کارگروه بر استفاده از روش استفاده از سلاح گرم واقع شد.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
1
1
بین سگها کاندوم پخش کنید ان شالله حل میشه.آخه عقل کلها چرا فقط بحث سگ این روزها مورد توجه قرار گرفته که سگ بدون صاحب میتونه عامل انتقال بسیاری از بیماریهای انگلی و ویروسی خطرناک باشه.مجوز شکاری که سازمان محیط زیست میده به شکارچیها پس حتما از روی حس نوع دوستی هست.حیوانات و پرندگان وحشی حلال گوشت حقوق ندارند که رعایت بشه!!!!!!؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
1
0
سلاح گرم ممنوعه!! سلاح سرد و سرنگ سم مجازه!! .........................
کیوان فرح بخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
0
1
بنده بارها در هنگام دوچرخه سواری مورد حمله سگهای ولگرد قرار گرفته ام.این سگها عموما گوشهایشان بریده شده و معلوم است مدتی به عنوان سگ نگهبان در کارگاه های ساختمانی در شهرکهای اقماری مورد استفاده و پس از پایان کار ساخت و ساز در خیابان رها شده اند.روز به روز به تعدادشان اضافه می شود.در شهرکهای صنعتی به مانند پرند و یا شهرک مسکونی پرند و پردیس و هشتگرد به تعداد فراوان وجود داشته و آزادانه جفتگیری کرده و تعدادشان زیاد می شود.در مملکت اسلامی ایران واقعا جای تاسف است که این سگهای بدون صاحب عقیم و یا معدوم نمی شوند.نیازی نیست که در سطح خیابان کشته شوند که موجب آزرده خاطر شدن مردم شود.کافی است در جایی دور از شهر جمع آوری و با روش بدون درد کشته شده و بصورت بهداشتی دفن گردند.
نظر شما
ادامه