کد خبر: ۵۲۷۲۳
تعداد نظرات: ۳۲ نظر
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس :
«دکتر بهروز بنیادی» افزود: تعداد ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد که در رشته دامپزشکی پذیرش شده بودند، هم‌اکنون به‌طور غیرقانونی در رشته پزشکی مشغول تحصیل هستند ...

حکیم مهر: چهارشنبه هفته پیش «احمد توکلی» رییس هیات‌مدیره دیدبان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به «علی‌اکبر ولایتی» رییس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، از تحصیل ۱۳۴ نفر از فرزندان اعضا و برخی مدیران دانشگاه آزاد در رشته‌هایی غیر از رشته قبولی خود خبر داد و خواستار جلوگیری از رانت تحصیلی فرزندان برخی از اساتید دانشگاه آزاد شد

به گزارش حکیم مهر به نقل از اعتماد، برای آنکه از چند و چون این غائله باخبر شویم و به پاسخ‌هایی درخور، لااقل برای برخی از آن پرسش‌ها برسیم، به‌سراغ «دکتر بهروز بنیادی» نماینده اصلاح‌طلب مردم کاشمر در مجلس رفتیم؛ نماینده‌ای که به‌واسطه عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از جزییات روند رسیدگی به این پرونده در مجلس مطلع است و به‌دلیل عضویت در هیات رییسه فراکسیون شفاف‌سازی پارلمان، پیگیر پرونده‌های فساد و تخلفاتی از این دست است.

ماجرای این پرونده چه بوده است؟

بنابر اطلاعاتی که به دست بنده رسیده است، در سال 96 اتفاقی عجیب در دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تغییر رشته گروهی خاص از دانشجویان این دانشگاه رخ داده است که بر این اساس آقای محسن نفر، معاون وقت علوم پزشکی دانشگاه آزاد در نامه‌ای به آقای فرهاد رهبر، ریاست وقت این دانشگاه پیشنهادی را مطرح می‌کند که در ادامه مسیر به روالی جهت موافقت با تغییر رشته گروهی خاص از فرزندان اعضای هیات علمی این دانشگاه تبدیل می‌شود.

در حال حاضر از جزییات این پیشنهاد چه می‌دانید؟

اتفاقی که افتاده این است که آقای محسن نفر در مهرماه 96 در آن نامه به آقای فرهاد رهبر، خواهان ارایه تسهیلاتی بود که برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نظر گرفته شود. آقای نفر بر این اساس، پیشنهاد می‌کنند که کلیه فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد که در رشته همتراز پذیرش شده‌اند، بتوانند در همان مقطع، بنابر انتخاب خودشان تغییر رشته بدهند. به این ترتیب که مثلا فرزند یک عضو خاص از هیات علمی دانشگاه آزاد بتواند بنابر انتخابی که دارد درحالی که به‌طور مثال در رشته دامپزشکی پذیرش شده است، با تغییر رشته در رشته پزشکی به تحصیل بپردازد.

آیا احیانا شرط و شروط خاصی برای این تغییر رشته‌ها در نظر گرفته شده است؟!

شرط و شروط به آن معنا که خیر. اما شروطی از این قبیل ذکر شده که چنانچه اشاره کردم، اولا این تغییر رشته در همان مقطع و در رشته‌های همتراز صورت گیرد، ثانیا تغییر رشته در همان دانشگاهی انجام شود که والدین دانشجو در آن به عنوان عضو هیات علمی مشغول خدمت هستند و درنهایت درصورتی که بتوانند دو ترم متوالی با معدل ۱۵ قبول شوند، امکان دایمی کردن این تغییر رشته فراهم شود.

یعنی حتی چنین تاکیدی که دانشجویان صرفا بتوانند در هر دانشگاهی که قبول شده‌اند، تغییر رشته بدهند، وجود نداشته است؟!

خیر! تاکید بر این بوده که تغییر رشته در دانشگاهی مجاز باشد که والدین در آن عضو هیات علمی باشند و صحبتی از محل پذیرش دانشجویان نبوده است.

باتوجه به اینکه رشته‌های مربوط به علوم پزشکی، زیرنظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدیریت می‌شوند، نه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آیا این مصوبه دانشگاه آزاد نیازمند اجازه از وزارت بهداشت نبوده است؟!

متاسفانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در پایان اسفندماه همان سال، درحالی که تنها یکی، دو روز تا پایان اسفندماه ۹۶ باقی مانده بود، اقدام به تایید این مصوبه دانشگاه آزاد می‌کند که به نظر می‌رسد مصداق دیگری است از آنچه بعضا به عنوان صندلی‌فروشی در دانشگاه‌ها مطرح است. این اقدامی غیرقانونی بوده و شکی در آن نیست اما عملا موضوع تحت لوای قانون دنبال شده است.

درواقع تایید این موضوع در وزارت بهداشت مربوط به دوران وزیر پیشین است؟

بله اما به نظر می‌رسد شخص وزیر وقت بهداشت و درمان اطلاع دقیقی از چند و چون موضوع نداشته است.

با توجه به استعفای آقای رهبر از ریاست دانشگاه آزاد، مقام مسوول در این دانشگاه در زمان وقوع این ماجرا چه کسی بوده است؟

چنانکه عرض کردم، نامه توسط آقای نفر معاون آقای رهبر و در زمان ریاست او، تهیه و تدوین شده و آقای رهبر هم همان زمان نسبت به اجرایی کردن پیشنهادهایی که در آن نامه مطرح شده بود، دستور صادر می‌کند اما اجرایی‌شدن روند انتقال و تغییر رشته دانشجویان فرزند اعضای هیات علمی در سال 97 و زمانی رخ می‌دهد که دیگر آقای رهبر مسوولیتی نداشته و آقای تهرانچی ریاست دانشگاه آزاد را برعهده گرفته بود.

درمجموع تعداد موارد تغییر رشته فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد چه میزان بوده است؟

درمجموع پس از آنکه اطلاعات این اتفاق عجیب به دست نهادهای نظارتی می‌رسد، این نهادها اقدام به بررسی موضوع کرده و متوجه می‌شوند که تعداد 134 نفر از فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد که در رشته دامپزشکی پذیرش شده بودند، با استفاده از این امکان، اقدام به تغییر رشته کرده و هم‌اکنون نیز به‌طور غیرقانونی در رشته پزشکی مشغول تحصیل هستند. با این همه در پی بررسی‌ها و پیگیری‌های بیشتر، این بخشنامه در شهریورماه سال جاری ملغی می‌شود اما متاسفانه با شکایت یکی از این خانواده‌ها به دیوان عدالت اداری، دستور لغو بخشنامه از سوی وزارت بهداشت توسط دیوان عدالت اداری نقض شده و اعلام می‌شود که این افراد باید همچون گذشته در رشته‌های جدیدی که مشغول به تحصیلند، به تحصیل خود ادامه دهند و درواقع حکم غیرقانونی بودن تغییر رشته‌ها را لغو می‌کند. نکته جالب دیگر در این بخش از پرونده آن است که درحالی دیوان عدالت اداری ظرف تنها یکی، دو روز اقدام به بررسی شکایت یکی از این افراد و لغو حکم وزارت بهداشت می‌کند.

باتوجه به اینکه تمامی این افراد ازجمله اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد بوده‌اند، آیا این تاکید شما بر اینکه آنها به کانون‌های قدرت مرتبط بودند، به این معناست که همه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد از این امکان برخوردار نبوده و صرفا گروهی از این اعضای هیات علمی که وابستگی و ارتباطاتی سیاسی داشته‌اند، موفق به استفاده از این امکان شده‌اند؟

بله! دقیقا به همین معناست. درواقع این افراد علاوه بر آنکه هیات علمی دانشگاه آزاد بودند، در نهادهای دیگر نیز حضور داشته‌اند. چنانکه در این 134 پرونده با مواردی مواجهیم که عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نبودند اما به‌واسطه حضور در این نهادها یا قوای سه‌گانه از این امکان استفاده کرده‌اند. همان‌طورکه هستند برخی اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد که معترض هستند چرا فرزندان‌شان امکان استفاده از این بخشنامه را نداشته‌اند؛ کمااینکه این افراد به دفعات به کمیسیونآموزش و تحقیقات مجلس نیز نامه نوشته و شکایت خود را مطرح کرده‌اند.

رسیدگی به این پرونده در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

هم‌اکنون قوه قضاییه و نهادهای اطلاعاتی به مساله ورود کرده‌اند و ازطرفی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز درحال تهیه گزارشی به این منظور است و امیدواریم پرونده سریع‌تر تعیین‌تکلیف شده و نتایج آن به اطلاع افکار عمومی برسد تا از تکرار این اتفاقات جلوگیری شود. این پرونده از طرفی در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و از دیگر سو توسط نهادهای نظارتی و اطلاعاتی درحال پیگیری است.

اخیرا آقای احمد توکلی، مدیرکل سازمان مردم‌نهاد دیدبان شفافیت و عدالت نیز در نامه‌ای به این پرونده واکنش نشان داده بود؛ احیانا از روند رسیدگی پرونده توسط این سازمان نیز باخبر هستید؟!

طبیعتا در این رابطه باید از خود آقای توکلی سوال کنید اما تاجایی که بنده اطلاع دارم، ایشان همین روز گذشته نیز پیگیر پرونده بوده و به‌ویژه درحال بررسی هستند که چرا دیوان عدالت اداری با رد فوری حکم وزارت بهداشت که خواستار لغو بخشنامه دانشگاه آزاد شده بود، به‌نحوی نسبت به حمایت از آن اقدام کرده است.


انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Germany
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
1
23
چه عدالتی !!! خدایا ما قدرت نداریم خودت از اینهمه بی عدالتی نگذر. آه همه بی کسان و دانشجویانی که حقشان خورده شده را از اینها بگیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
3
14
به به چه دیوان عدالتی!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
1
16
هیچ امیدی دیگه نمی توان داشت . کنکور هم باید کس و کار تو سیستم داشت . خدایا کمکمان کن اشکمان در امد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
11
چیزه مهمی نیست که وقتی فرزندان هیت علمی دانسگاهای دولتی بچشون از دامپزشکی میاد پزشکی خب دانشگاه ازادها هم اعتراض کردن گفتن ماهم همچین سهمیه ای میخواییم نوش جانشون باشه. همینی که هس تا شما ملت باشید به کسایی رای بدید که منافع مردم واسشون اهمیت داشته باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
3
17
لعنت به عدالتتون
پاسخ ها
زهرا
| Netherlands (Kingdom of the) |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
وقتی بچه شرکت نفتی ها با حقوق بالا استخدام شرکت نفت میشن، بانکی ها و سایر ارگان ها. نوش جونتون. چقدر بخیلید. حالا مگه قرار بود ۹۲,۵ درصد امتیاز فرد قبولیو بیارین ؟! نهایتا هزار تا کمکشون می‌کنه اونم جای کسیو نمیگیرن. صندلیه اضافس. اگه این سهمیه نبود لابد رتبه های همتون به پزشکی می‌رسید. جمع کنین بابا. حسودی بسه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
13
به به ببینید چه جمعیتی اینا فقط بچه هیات علمی دانشگاه آزادند دانشگاه دولتیا هم همچنین هستند،!!!! ............... نمایندگان ملت دستتون درد نکنه از این عدالتها
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
7
والا چيز عجيبي نيست
الان ٢٠ ساله بچه هاي هيئت علمي دولتي دارن از دامپزشكي ميان پزشكي...
حالا تازه يادشون افتاده غير قانونيه؟!؟!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
9
امیدوارم روزی برسه که تمام افرادی که با هر نوع سهمیه ای وارد دانشگاه شدند خلع مدرک بشوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
4
مملکت واس اوناس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
2
امیدوارم این خیانت ها تموم بشه ،جلوی صرر رو هر وقت بگیرن منفعته،گرچه باز یک رخنه دیگه ای تو قانون برای متخلفین باز میشه و ادامه خواهند داد آنچه به جایی نرسد فریادست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
2
بخدا آبرو برامون نذاشتین، بجنهم که رفتن پزشکی، دامپزشکی عرضه میخاد
امروز یکی از بچه ها که این خبرو بهم گفت اونقد ناراحت شدم ،طرف لیسانس کشاورزی داره با طعنه میاد این خبرو بهم مگه که یعنی شماها هم چیزی نیستین، البته با این وضعی که داریم ادم نمیتوته از خودش و کارش دفاع کنه
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
3
1
بخدا قسم من هیت علمی هستم چنین چیزی نیست من فرزندم را از کارشناسی به کارشناسی نتوانستم ببرم . از دام پزشکی ازاد نتوانستم ببرم پزشکی ازاد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
5
2
کسی که با وجود استفاده از سهمیه اعضا هیئت علمی والدینش با کلی پارتی بازی لیاقت قبول شدن تو رشته پزشکی رو نداره و دامپزشکی اونم دانشگاه آزاد قبول میشه یقینا رتبه اش بدون سهمیه بالای 300000 بوده حالا این شخص نشسته دانشکده پزشکی با این ضریب هوشی و آکیو میخواد بشه پزشک تو این مملکت بعد با پارتی بازی و سهمیه یه تخصص هم بگیره !!!! واقعا جون آدم ها براتون اهمیت نداره متاسفم برای اعضا هیئت علمی دانشگاه ها که برای فرزندان کند ذهن شون اینجوری حق دیگران و ضایع میکنن خجالت نمیکشید از خودتون واقعا چهره خودتون و میبینید تو آیینه بالا نمی اورید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
یعنی فرد با رتبه ۳۰۰۰۰۰دامپزشکی قبول میشه ما خبر نداشتیم؟!!لطفا در مورد این رشته شریف درست صحبت کنید و نه احساسی که هر چیزی دلتان خواست بگویید که جذب محض است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
نخیر با رتبه حدود ۳۰۰۰منطقه ۱دامپزشکی علوم تحقیقات برو برو بخون
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
1
1
اقایی کہ میگی من ھیت علمی ھستم و این خبرا نیست.یا ھیت علمیتون ھیت نیست یا کسی رو تو دستگاہ نداری یا جایی دست بند نیست..این خبر واقعیت دارہ البتہ خیلی وقت اتفاق افتادہ و حالا صداش در اومدہ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
1
خب اگه کاراشون قانونی
اسامی این بزرگواران رو اعلام کنین، از اونجایی که کاراشون هم قانونیه نباید با فاش شدن اسمشون آبروریزی در کار باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
3
خیلی جالبه!!!! این سهمیه چه فرقی با سهمیه ایثارگر و جانباز و شهید داره؟؟؟؟ همشون ایراد دارن!
اگر میخوان به سهمیه هیات علمی ایراد بگیرن، درستش اینه که به همه سهمیه ها ایراد بگیرن
من خودم دیدم که با سهمیه ایثار گر ، رتبه 13000 شده زیر 200
الان یعنی بچه ایثارگره باهوشتر از بچه هیات علمیه که می تونه بره پزشکی و ...
کلا برای کنکور نباید هیچ سهمیه ای لحاظ شه!!!!
سهمیه رو بذارید برای مسائل مالی و رفاهی
و... گرنه هیات علمی باز والدینش یه سطح علمی خوبی دارن!
حرف حساب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
4
به نطر منم سهمیه ها همه اشتباه است البته در تسهیلات هیئت علمی با کسب ۹۲ و نیم درصد حق تغییر مکان یا رشته دارند و از سهمیه کل کم نمیشود ولی ۳۰ درصد سهمیه جانبازان که خیلی از انها هم با رانت درصد گرفته اند و جانباز واقعی نیستند با کسب ۷۰ درصد نمره قبول می شوند و این فاجعه بزرگ کشور ماست اگر این ۳۰ درصد لا اقل با کسب ۹۰ درصد نمره حق قبولی داشته باشند بسیاری از فرزندان افراد عادی و همینطور هیئت علمی هم خودشان قبول میشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
4
این قضیه همینطور که نوشتند به اسم هیئت علمی بوده ولی شامل حال برخی مسئولین شده وباقاعده ای متفاوت از تسهیلات قبلی عمل کردند بسیاری از هیئت علمی های سال ۹۶ اصلا خبردارنشده و به آنها اطلاع نداده اند
منیره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
1
2
چرا این سهمیه برای دانشگاه دولتی پا برجاست پس برای هیات علمی های دانسگاه دولتی هم حذف شود .و کل سهمیه های ایثارگران هم حذف شود تا با رتبه 90000 هزار پزشکی ننشینند تا بی سواد بپرورانیم
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
2
3
نوش جونتون. الان سهمیه هیبت علمی نبود همتون دکتر بودین؟! بسه حسودی. این سهمیه باید ۹۲,۵ آخرین فرد قبولیو بیاری. مگه الکیه؟! یعنی خیلییی کم کمک می‌کنه. خیلی کمتر از جااانباز و ایثارگر !!! بچه های که هیئت علمی بودند همه. رتبه زیر ۳ هزار داشتن وگرنه امتیاز ۹۲,۵ درصد فرد قبولیو نمیاوردن. بسه حسودی. شرکت نفتی ها بچشونو میفرستن بلافاصله استخدام شرکت نفت، اکثر ارگان ها اینطوره. ناعدلاتی همه جا هست. گیر دادید به هیئت علمی؟!
پاسخ ها
محمد
| Hong Kong |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
چی میزنی واقعا?! ما چن مورد داریم تو کلاسمون از ازاد دامپزشکی مستقیم اومون ازاد پزشکی۔۹۲ درصدو بزار دم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
1
1
این سهمیه ها که همیشه بوده ولی الان به سمتی حرکت میکنن که کنکور کاملا به انحصار خودشون دربیاد و تا چند سال دیگه شاید اجازه شرکت به افراد غیر خودی هم ندن. این حق ماست
Gandom
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
1
0
این حق خوریه. بازی با جونِ مردمه. بی عدالتی در حق اون دانشجو ای عه که تلاش میکنه ولی پارتی نداره. بعد یه .......... مثل این خانوم زهرا میاد کامنت میذاره نوش جونشون=))
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
0
0
این همه اعتراض می‌کنیم ولی مسولین برای دور زدن کنکور و برای خاص بودن دست به هر کاری میزنند فکر کنم ما اولیا همینطور رفتیم جنگ وهیچ امتیازی نگرفتیم حالا باید بریم به خیابان اعتراض خیابانی بکنیم تا مسولین بفهمند حق یه عده از جوانان را از بین بردید دلم کباب میشه میبینم این بچهها با نا امیدی اعتراض میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
0
0
در امتیاز هیئت علمی خانم ............. سال ۹۶ دامپزشکی ایلام قبول شده بودالان پزشکی ارومیه میخونه .خانم ................ دامپزشکی بجنورد قبول شده بود الان دانشگاه ارومیه داروساز ی میخونه.خانم .............. پزشکی پردیس ارومیه قبول شده بود الان دندانپزشکی دانشگاه آزادتهران میخونه .لطفا رسیدگی فرمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
ایلام و بجنورد رشته دکترای عمومی دامپزشکی پذیرش ندارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
0
بزودی حقیقت آشکار می شود انشاالله و روسیاهی بز زغال....
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
0
0
ماشاالله کار عجیبی نیست همیشه رشوه و پارتی بازیه دمتون گرم دیوان عدالت متخلفین حمایت از متخلفین ماشاالله
ناشناس
|
Germany
|
۰۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
0
0
باریک باریک علی برکت الله به همچین عدالتی
نظر شما
ادامه