کد خبر: ۵۲۷۳۶
تعداد نظرات: ۹ نظر

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: دامپزشکی ضابط قضایی نیست و نمی‌تواند هنگام حمل دام، خودرویی را متوقف و گواهی حمل بهداشتی را کنترل کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری، تامین غذای سالم یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های مسئولان هر کشور است. در هر بخشی از صنایع غذایی نظارت‌ها با حساسیتی بالا انجام می‌شود تا مشکلی در سلامت جامعه ایجاد نشود. 

به همین دلیل هم معمولا مسمومیت‌های غذایی پس از مصرف محصولات تولید شده توسط شرکت‌ها به طور جدی مورد پایش و رصد قرار می‌گیرند. بخشی از این نظارت در مرحله تولید مواد غذایی انجام می‌شود، بخشی دیگر به فرایند عرضه ارتباط دارد و قسمت دیگری از این نظارت هم مربوط به پرورش مواد غذایی خام چه در حوزه کشاورزی و چه در بخش دامداری است.

نظارت بر سلامت محصولات خام دامی را دامپزشکی بر عهده دارد و سلامت دام‌ها توسط این دستگاه همواره مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد. با این حال گاهی نمونه‌هایی از بیماری در دام‌ها دیده می‌شود که به گفته برخی دامداران، ناشی از ورود دام‌های بیمار و غیر مجاز از استان‌های دیگر به مازندران است. 

یک دامدار اهل چمستان در این باره اظهار کرد: متاسفانه ورود دام‌های زنده از استان‌های دیگر به منطقه باعث افزایش بیماری‌های دامی شده است. دام‌هایی که واکسن‌ به آنها زده نشده است، به دلیل قیمت پایین‌تر نسبت به دام‌های داخل استان، برای کشتار به این منطقه آورده می‌شوند.

پس از کشتار با قیمت پایین‌تر در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرند. «قدرت اسماعیلی» گفت: ما اقدامات مراقبتی و پیشگیرانه مانند تزریق واکسن را انجام می‌دهیم، اما ورود دام بیمار باز هم سلامت دام‌های ما را تهدید می‌کند. گوشت این دام‌ها به علت ارزان بودن مورد استقبال مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. مصرف‌کننده اطلاعی از بیمار بودن دام کشتار شده ندارد، در نتیجه گوشت ناسالم را استفاده می‌کند. 

این دامدار مازندرانی بیان کرد: وارد کردن دام‌های غیر مجاز هم سلامت دام‌ها را به خطر می‌اندازد، هم ممکن است سبب بروز بیماری‌هایی در مصرف‌کننده شود و هم به اقتصاد دامداری مازندران آسیب جدی وارد کند

در حال حاضر دام‌های غیر مجاز بیشتر از گلستان و خراسان وارد این منطقه می‌شوند. ورود این دام‌ها نیز باعث شده دام‌های ما مبتلا به برخی بیماری‌ها شوند. موضوع عنوان شده توسط این دامدار را برخی دامداران در مناطق دیگر استان نیز تایید می‌کنند، به‌ویژه در مناطق روستایی که مصرف گوشت تازه کشتار شده و بدون نظارت دامپزشکی بیشتر مرسوم است. برخی دامداران می‌گویند گوشت دام‌های وارد شده به دلیل قیمت پایین‌تر برای تهیه گوشت چرخ شده با قیمت روز استفاده می‌شود.

تاکید بر خرید و حمل قانونی 

مدیر کل دامپزشکی مازندران با بیان این‌که دامپزشکی نمی‌تواند تمام دام‌های وارد شده به استان را شناسایی و پایش کند، گفت: این موضوع برای دامپزشکی اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در یک روال همیشگی، برای انتقال دام‌ها چه در داخل استان و چه از استانی دیگر به مازندران، مکاتبات رسمی انجام می‌شود. 

این یک فرایند معمول در جابه‌جایی دام‌هاست که طی آن دام‌ها مشروط به این‌که عاری از هر گونه بیماری باشند و واکسن‌های تب برفکی، آبله، شاربن و سایر بیماری‌ها به آنها تزریق شده باشد، قابل انتقال هستندهمچنین باید ۲ هفته از تزریق واکسن گذشته باشد. این روالی است که دامپزشکی هر روز انجام می‌دهد. 

«دکتر حسین رضوانی» افزود: متاسفانه تعدادی از دامداران به ‌ویژه چوبداران و واسطه‌ها به این فرایند توجهی ندارند و بدون هماهنگی با دامپزشکی شهرستان‌ها اقدام به خرید دام از مناطق دیگر می‌کنند و به صورت غیر مجاز و بدون این‌که پروانه حمل بهداشتی دریافت کنند دام‌ها را انتقال می‌دهند.

وی ادامه داد: قطعا هیچ دامداری نمی‌خواهد ضرر کند و همه دامداران به دنبال خرید دام سالم هستند، اما این احتمال در خرید غیر مجاز دام وجود دارد که دام بیمار باشد و با انتقال غیر مجاز و بدون گواهی حمل بهداشتی، بیماری از استان مبدا وارد استان مقصد شود. رضوانی افزود: ضرورت دارد دامداران و واسطه‌ها قوانین را رعایت کنند. دامداران در صورت مشاهده انتقال غیر مجاز در منطقه خود، موضوع را به دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند

بیماری دامی گزارش نشد 

مدیر کل دامپزشکی مازندران با اشاره به اظهار نظر دامدار چمستانی درباره بیمار شدن برخی دام‌ها در این منطقه گفت: واکسیناسیون بیماری‌های تب برفکی و آبله در این منطقه طبق روال همیشگی در حال انجام است و تاکنون گزارشی مبنی بر شیوع تب برفکی نداشتیم. همکاران ما دائم در حال پایش دامداری‌ها هستند.  

این مسئول نقدی را نیز به دامداران وارد دانست و افزود: متاسفانه برخی دامداران در مورد واکسیناسیون دام‌های خود سهل‌انگاری می‌کنند و انتظار دارند دولت هزینه خرید واکسن دام را بپردازد؛ در حالی که قیمت هر واکسن فقط ۱۰ هزار تومان است که در ازای قیمت ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی یک رأس دام سنگین، عددی نیست.

وی ادامه داد: همان‌طور که هزینه خرید سم و کود کشاورزان به عهده خودشان گذاشته شده، تامین واکسن را نیز دامدار باید انجام دهد. دولت اجرای واکسیناسیون را به بخش خصوصی واگذار کرده و هزینه را نیز می‌پردازد، اما تهیه واکسن به عهده دامدار گذاشته شده که متاسفانه برخی دامداران در این زمینه سهل‌انگاری می‌کنند

وظیفه نظارتی

مدیر کل دامپزشکی مازندران درباره امکان جلوگیری از ورود دام زنده غیر مجاز به استان بیان کرد: دامپزشکی ضابط قضایی نیست و نمی‌تواند هنگام حمل دام خودرویی را متوقف کند تا گواهی حمل بهداشتی را ببیند. قانون به ما چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد.

رضوانی ادامه داد: ماموران پلیس راهور هرگاه به هر دلیلی خودرو در حال حمل دام زنده را متوقف کردند، در صورت همراه نداشتن گواهی حمل بهداشتی می‌توانند موضوع را به دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند تا نسبت به پیگیری و انتقال دام غیر مجاز به کشتارگاه اقدام شود.

این مسئول تصریح کرد: دامپزشکی متولی پایش و کنترل سلامت دام است. نظارت، بهداشت، کنترل، پیشگیری و درمان جزو وظایف دامپزشکی است. نه می‌توانیم در قیمت‌گذاری محصول دخیل باشیم و نه هنگام حمل ورود کنیم، اما این آمادگی وجود دارد که برای دامداران و متقاضیان خرید دام، اقدامات قانونی و تضمین شده خرید دام را انجام دهیم.

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: هر دامداری که قصد خرید دام از هر نقطه کشور را داشته باشد می‌تواند به دامپزشکی مراجعه کند تا با انجام مکاتبات رسمی، دام سالم از استان مد نظر به دامدار معرفی شود.

وی بیان کرد: دام‌ها با رعایت موازین قانونی و بهداشتی انتخاب و حمل می‌شوند و خطری هم سلامت دام‌های منطقه مقصد و همچنین دامدار را تهدید نمی‌کند. این روند هر روز در دامپزشکی انجام می‌شود، اما دامداران و چوبدارانی که مراجعه نمی‌کنند سبب بروز این مشکلات می‌شوند

کم‌توجهی به خرید گوشت‌های دارای نشان دامپزشکی 

البته روی دیگر این ماجرا کم‌توجهی مصرف‌کنندگان به خرید گوشت‌های دارای مهر و نشان دامپزشکی است. هنوز در گوشه و کنار شهرستان‌های مازندران می‌توان کشتار غیر مجاز دام و فروش گوشت بدون تایید دامپزشکی را دید؛ مساله‌ای که از باور نادرست برخی مصرف‌کنندگان در مورد سالم‌تر بودن یا ارگانیک بودن این گونه دام‌ها و تازه‌تر بودن گوشتشان به علت خرید مستقیم و بی‌واسطه پس از کشتار دام ریشه می‌گیرد.

ورود و کشتار دام‌های غیر مجاز در استان در کنار این باور می‌تواند چنین روندی را در استان و به‌ویژه مناطق روستایی تقویت کند.

 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
1
3
خوب با هماهنگی دادستانی از هر شبکه 1 نفر ضابط قضایی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
همین هفته قبل کلاسش برگزار شد و اعلام کردند ضابط قضایی اند حالا زدن زیرش
مهدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
2
محض آگاهی مدیرکل محترم دامپزشکی مازندران عرض میشه که همکاران دامپزشکی که دوره های لازم آموزشی را گذرانده اند و کارت ضابطین را از دستگاه قضایی دریافت کرده اند، ضابط قضایی تلقی شده و از قضا می تواند در خصوص حمل غیر مجاز دام که تخلفی مشهود و آشکاره وارد عمل بشن!!!!
ناشناس
|
France
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
1
1
........................
دامدار بدهکار هم شده اند. واکسن را پول بدهند بخرند اونوقت شما با دم و دستگاه عریض و طویلتان چیکار کنید؟
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
1
دامپزشکی دستگاهی منفعل و بدون هیچ گونه اختیارات است.چه رسد به اینکه ضابط قضایی باشد.بود و نیودش هم برای مملکت اهمیتی ندارد.مافیای دارو واکسن هر کاری دلشان بخواهد میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
2
1
دامداران پر رو شده اند و انتظار دارند به مفت کار انجام بدیم براشون پول بخش خصوصی رو هم یکی در میون میخورن بخدا ما که راضی نیستیم.
پاسخ ها
سرور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
احسنت به این همه ادب و شخصیت والا، تو اگر به هر جا برسی با کمک همین دامداران رسیدی اگر اینها نبودند که تو الان مصرفی نداشتی متأسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
0
با سلام
یکی از دلایل عدم اطلاع ادارات دامپزشکی از بیماریهای هر شهرستان متاسفانه فعالیت افراد غیر مجاز در کار درمان می باشد که بیماریها بالاخص بیماریهای گروه یک به موقع گزارش نمیگردد . پس خوده دامداران محترم هم به علت عدم آگاهی و یا شاید به دلیل کمتر هزینه کردن در ضرر و زیانهای خود مقصرند .
امید است ادارات کل راسا و با کمک نظام دامپزشکی این معظل همیشگی را برطرف نمایند تا نتیجه این امر برایشان اثبات گردد .
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
0
0
حاکمیت باید حرمت دامپزشکان را حفظ کنند تا همه مثل احترامی که به پزشکان می گذارند به دامپزشکان بگذارند تا دانشجویان عاشق این رشته تا امید نشوند
نظر شما
ادامه