کد خبر: ۵۲۷۳۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس شورای نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی:
«دکتر رضا دادخواه» افزود: متاسفانه پذیرش دانشجو بر اساس نیازسنجی علمی واقعی صورت نمی‌پذیرد و اینکه آیا برای فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کار و شرایط کار فراهم است یا نه، مورد توجه نیست ...

حکیم مهر: رییس نظام دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی بر لزوم اصلاح سیستم دامداری‌های موجود استان از سنتی به صنعتی و بهره ‌یری از روش‌های مدرن نگهداری و پرورش دام به منظور بهره وری بیشتر و تولید پایدار تاکید کرد و گفت: نوسازی صنعت کهنسال و فرسوده طیور این خطه و اصلاح ظرفیت واحدهای طیور ضروری است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر رضا دادخواه» روز یکشنبه با تاکید بر اینکه پذیرش دانشجویان دامپزشکی در کشور باید کنترل شود، گفت: ریشه اصلی بیکاری در این حوزه پذیرش بیش از نیاز در دانشگاه‌های دامپزشکی است که باید چاره‌اندیشی شود.

وی افزود: قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و  وظایف این سازمان حمایت از دامپزشکان و افزایش توان و مهارت های شغلی و دانش فنی همکاران است.

وی ادامه داد: رسیدگی به تخلفات صنفی دامپزشکان و تخلفات غیرصنفی بنا بر درخواست دستگاه قضایی، حمایت از اعضا در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان ها از جمله وظایف این سازمان است.

دادخواه اظهارداشت: در آذربایجان شرقی ۲ هزار و ۴۹۴ نفر عضو نظام دامپزشکی استان هستند و در یکسال گذشته توسط این نهاد برای ۷۰ مسوول فنی- بهداشتی واحدهای تحت پوشش پروانه فعالیت صادر شده است.

وی تعداد مسوولان فنی- بهداشتی در بخش خصوصی دامپزشکی آذربایجان شرقی از جمله دامداری ها، مرغداری ها، مراکز جمع آوری شیر خام، کارخانجات سته بندی عسل، خوراک دام و طیور را حدود ۲۴۰ نفر برشمرد.

رییس نظام دامپزشکی آذربایجان‌شرقی یادآوری کرد: برای تمدید پروانه، اعضا باید دوره های مصوب آموزشی را طی کنند و این سازمان بر اساس نیاز در رشته های متنوع آموزش های مختلف ارایه می کند.

وی گفت: بر اساس وظیفه جدیدی که به تازگی به سازمان نظام دامپزشکی ابلاغ شده، باید بهره بردارانی که برای تمدید مراجعه می کنند، دوره های آموزشی در حوزه مدیریت صحیح و بهداشتی برای مدیریت کمترین تلفات را بگذرانند.

دادخواه با انتقاد از پذیرش دانشجو در دانشکده های دامپزشکی، اظهار داشت: متاسفانه پذیرش دانشجو براساس نیازسنجی علمی واقعی صورت نمی پذیرد و اینکه آیا برای فارغ التحصیلان این رشته بازار کار و شرایط کار فراهم است یا نه، مورد توجه نیست.

رییس نظام دامپزشکی آذربایجان‌شرقی بر لزوم تجدید نظر در محتوا و سیستم آموزش دامپزشکی متناسب با شرایط و نیازهای روز جامعه، تاکید کرد و گفت: با مراجعه به ترجمه سنوات گذشته کتب علمی مرجع نمی توان به نیازهای امروز جامعه پاسخ مناسب داد و امروزه در دانشگاه های نسل سوم در کنار آموزش، بحث تحقیق و کار عملی به طور جدی دنبال می شود تا دانش آموخته به راحتی بتواند به نیازهای متقاضی پاسخ قابل قبول بدهد.

وی گفت: آذربایجان شرقی جز استان های مطرح و دارای قدیمی ترین صنعت طیور در سطح کشور می باشد که این خطه را به  قطب دامی کشور تبدیل کرده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه حدود ۱۴۴ داروخانه دامی در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد، اضافه کرد: مشکل خاصی در حوزه دارویی نداریم

رییس نظام دامپزشکی آذربایجان‌شرقی افزود: خوشبختانه در سال های اخیر شاهد هم افزایی خوبی بین بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی در استان هستیم.

وی اضافه کرد: ایجاد اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و ارتقای امنیت شغلی دامپزشکان به طوری که بتوانند بدون دغدغه چرخ یک زندگی نرمال را بچرخانند.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حق گو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
6
با سلام. به نظرم تاریخ مصرف این شعارهای قشنگ خخخیلی وقت است که گذشته!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
4
ریشه اصلی بیکاری ،در واقع تعداد پذیرش نیست بلکه آموزش غیر استاندارد و بدون امکانات کافی و نبود اساتید مجرب و با انگیزه است . در نهایت مشکل در فارغ التحصیلان است نه پذیرش شدگان !!
ظاهرا" در سیستم آموزش عالی ، اصل بر فارغ التحصیل کردن همه پذیرش شدگان است ، چه بدرستی آموزش دیده باشند و چه نباشند !! چه استعداد لازم، در آن رشته را داشته باشند و چه نداشته باشند !!
جالبتر آن است که این موضوعی جا افتاده در ذهن همه دست اندر کاران و مردم در کشور است ،که هر کس به هر نوعی که پذیرفته شد باید مدرکش را بدهند و فارغ اتحصیلش بکنند . مشکل بیکاری در دامپزشکی ، فارغ التحصیلان دامپزشکی هستند که دامپزشک نیستند و متاسفانه در مصدر امور نیز قرار گرفته اند .
دامپزشک بیکار راننده اسنپ
|
France
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
3
چندین ساله از بهخرین دانشگاه ایران فارغ التحصیل شدم هیچ کاری نبود...به جز مسافر کشی ..چندین بار به نظام‌رجوع کردم اما فایده ای نداشت...به خدا این رشنه کار نداره..چرا دانشجو میگیرید ..چرا با اینده جوانان مردم بازی میکنید...اکثر دامپزشکا از بیکاری در مشاغل کاذب هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
عرصه های کار برای دامپزشکی زیاده .هیچ رشته ای تااین اندازه فرصت برای کار نداره فقط مواردیو اشاره میکنم:استخدام در ادارات دامپزشکی بسته به فراخوان.ایجاد کلینیک داروخانه و سایر امور وابسته .مسئول فنی صنایع غذایی دارویی مکمل سازیها کشتارگاه ها صنایع بسته بندی مواد پروتیینی .ادامه ی تحصیل و استخدام بعنوان هیئت علمی . ایجاد و یا مشارکت در تولید و پرورش دام با طیف وسیع و موجود در کشور.
با نگاهی اجمالی میتوان به وسعت کار این رشته پی برد
با
مجید
|
United States of America
|
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
1
استان آذربایجان شرقی دارای سه دانشکده دامپزشکی است که بی وقفه در حال چاپ مدرک اند (بالای ۲۵۰ نفر ) ظرفیت پذیرش یا بهتر بگوییم سرگرم کردن د
جوانان با لقب دکتر به اندازه کشور فرانسه با آن جمعیت عظیم دامی است نتیجه هم این میشود سیل عظیمی از فارغ التحصیلان قید این رشته را زده اند و کار دیگری انجام میدهند خیلی از خانواده های دامپزشکان هم بخواطر مسائل اقتصادی از هم پاشیده اند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
1
اون عزیزی که میاد منویسه فرصت کار برای دامپزشکی زیاد میشه بگه چرا نظام دیگه مجوز نمیده..میشه بره یه سری به دفتر کار یابی نظام بزنه وضعیت ببنینه،.....هیچ مجوزی داده نمیشه..کاملا این‌رشته اشباعه...همین تفکر اشتباه این رشته رو به این روز انداخت...از یک‌ کلاس هفتاد نفری۶۲نفر بیکارند یعنی عین این ۶۲نفر بیسوادند...این رشته هیچ کاری نداره...واقعیت دامپزشکانی هستند که از بیکاری دارند رنج میبرند
Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
1
پذیرش بیش از نیاز از سوی دانشکده های دامپزشکی موضوعی است خیلی قدیمی.
علت های دیگر را جستجو کنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۲
0
0
ریشه بیکاری در دامپزشکی ایران multi-factorial است:
1.عدم آموزش جامع در دانشگاه. تقریبا باید گفت تمامی دانشکده های دامپزشکی در ایران غیر استاندارد میباشند واز نظر آموزش هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.
2. که یک فاکتور مهم میباشد عدم سرمایه گذاری در بخش اصلی مرتبط بادامپزشکی یعنی بخش پرورش دام و تولید نهاده های دامی که این آخری عمدتا توسط دلالان محترم وزارت جهاد از خارج تامین میشود. 3. گرفتن تعداد زیاد دانشجو نه برای تربیت نیروی متخصص بلکه برای تامین در آمد.
و خیلی چیز های دیگر.
نظر شما
ادامه