کد خبر: ۵۲۷۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: ظرفیت مرغ لاین کشور به عنوان یکی از ذخایر راهبردی برای تولید گوشت مرغ در کشور با ادامه واردات جوجه یک روزه پای منافع واردکنندگان قربانی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «امیر میران آملی» روز دوشنبه در حاشیه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان مازندران افزود: در شرایط فعلی به دلیل عادی بودن شرایط سیاسی ایران و اروپا واردات جوجه یک روزه و گوشت مرغ به راحتی از این کشورها انجام می شود و به همین دلیل هم بهره گیری از ظرفیت مرغ لاین در کشور از جمله مهم ترین نمونه آن در استان مازندران مورد بی مهری قرار گرفته است تا تبدیل به واحدهای زیانده شوند.

وی با اعلام این که ایران تنها کشور خاورمیانه است که مرغ لاین دارد، گفت: در سطح جهان هم تنها هفت کشور از جمله ایران دارای مرغ لاین هستند.

حیوانات لاین به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص اعم از دام و طیور گفته می شود که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی های ژنتیکی کاملا مشخص است و تنها با حیوانات خالص و هم نژاد خود آمیزش می کنند و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند.

هر یک از حیوانات متعلق به گله های لاین، متعلق به گله های لاین دارای هویت و شناسنامه کاملا مشخص بوده و کلیه اطلاعات مربوط به روابط خویشاوندی آن با دیگر اعضای فامیل به ثبت می رسد و قابل پیگیری است.

در حال حاضر آمریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانسه و ایران کشورهای صاحب علم و فناوری لاین در جهان هستند. سابقه ورود مرغ لاین به ایران به سال ۱۳۵۶ بر می گردد و تا اواخر دهه ۷۰ در ایران ۸۵ درصد از جوجه اجداد مورد نیاز از طریق مجتمع مرغ لاین تامین می شد ولی پس از آن به علت برخی سوء مدیریت ها و ادغام دو وزارت خانه جهاد و کشاورزی، سهم مرغ لاین آرین از ۸۵ درصد به کمتر از ۲ درصد رسید.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: نابودی نژاد مرغ لاین در کشور قطعا فشار کشورهای اروپایی ها را برای گران کردن جوجه یک روزه و به تاخیز انداختن تحویل جوجه به صنعت طیور ما افزایش می دهد و بخشی از تسهیل در واردات جوجه یک روزه ناشی از وجود این نژاد در داخل است.

وی اضافه کرد: هم اکنون نژاد مرغ لاین در کشور در حال نابودی است و به زور خود را سرپا نگه داشته و بی اعتنایی به این نژاد در آینده صنعت طیور ما را با مشکل مواجه خواهد کرد.

میران اظهار داشت: نژاد مرغ لاین هیچ تفاوتی با تولیدات فعلی کشور که عمده آنها وارداتی است؛ ندارد و صرفا به دلیل برخی منافعی که واردات برای برخی ها دارد، باعث شده تا جوجه یک روزه از اروپا وارد کشور شود.

مازندران به خاطر داشتن مجتمع مرغ لاین ایران (آرین) تنها استان دارای زنجیره کامل صنعت طیور در کشور است . مجتمع آرین از سال ۶۹ با ورود یک گله از نژاد هایبرو هلندی در یک هزار و ۱۳۷ هکتار از اراضی جنگلی استان در بخش بابلکنار شهرستان بابل راه اندازی شده است.

هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، ۱۸۴ واحد مرغ مادر ، ۲ هزار و ۱۰۰ واحد مرغ گوشتی، ۳۵ واحد مرغ تخمگذار ، ۳۷ واحد کارخانه جوجه کشی ، ۴۴ کارخانه تولید دان و ۱۷ کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران پارسال وعده داده بود که برای تامین نقدیندگی این مجتمع ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اختصاص داده شود.

انتقاد از نوسان قیمت مرغ 

این عضو اتاق بازرگانی ایران همچنین از آنچه که نوسان شدید قیمت مرغ در کشور نامید انتقاد کرد و گفت که این نوسانات قیمتی باعث کاهش تولید و ضربه خوردن صنعت طیور کشور می شود.

وی افزود : در شرایط فعلی نرخ گوشت مرغ مصوب تنظیم بازار متناسب با هزینه های تحمیلی به دست اندرکاران این صنعت نیست و این عامل باعث شد تا هر فصل ما با نوسان تولید مواجه شویم.

میران گفت : برای حمایت از صنعت طیور و افزایش بهره وری در این صنعت که گردش مالی ۹ میلیارد دلاری در سال دارد، تعیین قیمت ها باید به گونه ای انجام  شود که روند تولید با ثبات ادامه یابد.

سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران سالانه ۲۴ کیلوگرم و دو برابر میانگین جهان است.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
0
0
جالب است مرغ لاینی که تنها 7 کشور در دنیا صاحب این تکنولوژی هستند، بدست شرکت پشتیبانی امور دام افتاده، این شرکت با دام کشور چه کرد که بخواهد گلی بسر مرغ لاین بزند. متاسفیم
نظر شما
ادامه