کد خبر: ۵۲۸۱۶
تعداد نظرات: ۴۱ نظر
نگاه شما:
یکی از مخاطبین محترم حکیم با ارسال یادداشتی به این رسانه، به ارائه دیدگاه‌های خود از حرفه دامپزشکی پرداخت ...
 

حکیم مهر: یکی از مخاطبین محترم حکیم با ارسال یادداشتی به این رسانه، به ارائه دیدگاههای خود از حرفه دامپزشکی پرداخت.

به گزارش حکیم مهر، متن این یادداشت به شرح زیر است:

 «دامپزشکی از رویا تا واقعیت؛ سخنی با دانشجویان جدیدالورود»

با سلام خدمت دانشجویان جدیدالورود رشته دامپزشکی، دانشجویان پرامید و پرنشاط که به امید ساختن آینده بهتر وارد عرصه دامپزشکی شدهاند ...

خواندن این مطلب بیانگر واقعیاتی است که شما در سالهای بعد با آن مواجه خواهید شد:

حدود ده سال پیش مانند بسیاری از شما پس از مشقتهای فراوان سالهای کنکور، وارد دانشگاه شدم؛ بهدنبال رویای کودکیم: دکتر شدن!

لذت روزهای اول دانشگاه، محیط جدید، آدمهای جدید، روپوش سفید و موش آزمایشگاهی که ترم اول سوژه بسیاری از عکاسیها است و... (سایر مسائل حاشیهای) شما را سرگرم خودش میکند تا گذر ترم اول را احساس نکنید ...

اما اگر شما نیز مانند من و بسیاری دیگر به عشق پزشک شدن و بنا به عدم قبولی در این رشته وارد دامپزشکی که به استنباط آن زمان من، نزدیکترین رشته به پزشکی بود شدید، مخاطب اصلی این مطلب هستید.

لطفاً با خودتان صادق باشید و به این پرسش در ذهن خود پاسخ دهید که اگر در رشته پزشکی قبول میشدید، آیا باز هم در رشته دامپزشکی تحصیل میکردید یا خیر؟!

رویای اکثر دانشجویان تازهوارد دامپزشکی مانند یکدیگر است: از کشف داروی بیماریهای خاص و درمان کلیه حیوانات گرفته تا درآمدهای مافوق تصور که با مشاهده بیمارستانهای خاص سطح شهر یا دکترهای نامی این رشته در ذهن شکل میبندد، اما واقعیت چیز دیگری است و در پس این درآمدهای آنچنانی و وسوسهانگیز، دامپزشکان گمنام بسیاری هستند که با حداقل درآمد ممکن از این رشته کسب درآمد میکنند و صد البته که دیده نمیشوند!

اما در زمان تحصیل، تا سال چهارم اغلب زمان شما به صرف پاس کردن دروس تئوری که بیشتر آنها کاربرد بالینی ندارند خواهد گذشت و پس از گذراندن این چهار سال، طی دو سال بعدی بسیاری از واحدهای عملیتان نیز به صورت تئوری برگزار خواهد شد و شما غیر از گاو و اسب و مرغ و به صورت محدود دام کوچک، کیسهای درمانی دیگری نخواهید دید!

شما اجازه درمان در درمانگاههای کلینیک حتی در زمان اینترنی نخواهید داشت و فقط باید به تشخیص و درمان اساتید بر روی کیسهای شخصی گوش فرا دهید. فعالیتهای عملیتان به چند تزریق محدود و تعداد انگشتشمار جراحی که معمولاً بر روی حیوانات مرده انجام خواهد شد، ختم میشود و این دوره شش ساله به پایان میرسد و رویاهای بلندپروازانه شما در دالانهای قوانین و بوروکراسیهای اداری دانشگاه کمکم به سردی میگراید.

اما آیا تنها دانشگاهها مقصر هستند؟! جواب قطعاً خیر است.

امروز هزینه تحصیل سالانه این رشته از بسیاری از دبیرستانهای غیرانتفاعی کمتر است!! و دانشگاهها برای توازن هزینهها و درآمدهایشان مجبور به پذیرش تعداد بالای دانشجویان شدهاند!

زمانی که یک ورودی با تعداد سرسامآور ۶۰ تا ۸۰ نفر به کلاسهای عملی سرازیر میشوند، کیفیت آموزش به طرز عجیبی افت میکند. ایا میتوان هر روز به یک حیوان زنده را برای جراحی به یک دانشجو سپرد؟ و یا وقتی استاد حتی نام دانشجویش را به دلیل تعدد بالا نمیداند، آیا میتواند به او اعتماد کند و کیس را برای درمان به دانشجو بسپرد و عواقب بعدی آن را متوجه خودش کند؟

پس نتیجه این معضل، خروج فوجفوج دانشجویان بدون سواد حداقلی تجربی و عملی از دانشگاه خواهد بود ...

برای این رفع این خلاء آموزشی، شما میتوانید در طی سالهای تحصیل به عنوان کارآموز وارد بازار کار شوید (البته خبر بد برای آقایان این است که در این زمینه از کارآموزان خانم توسط همکاران گرامی در همه فیلدها استقبال بسیار چشمگیری میشود که دلیل آن تا به امروز برایم نامشخص است!). کارآموزی تا حد بسیار زیادی شما را با محیط کار و واقعیت‌های آن آشنا میکند.

اما شما با طی تمام این مسیرها و سرانجام فارغالتحصیلی، وارد سختترین نقطه این رشته خواهید شد: «پیدا کردن شغل»

امروزه به جرأت میتوان گفت پیدا کردن شغل مناسب برای دکتر دامپزشک کار دشواری است. شما با پیشنهادات مختلفی از جمله گذاشتن غیرقانونی مدرک به عنوان مسئول فنی بهداشتی به صورت غیرحضوری و حقوق حدوداً یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی (که در صورت تخلف آن واحد، شما باید دهها برابر این مبلغ را صرف تبرئه کردن خودتان نمایید) تا کار در گاوداری با حقوق یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی و شیفت شب کلینیک دام کوچک با درآمد میانگین ماهیانه ۷۰۰ هزار تومانی مواجه خواهید شد (دقت کنید ارقام برای سال ۹۸ و دلار ۱۱۴۰۰ تومانی میباشد!).

ارقام و پیشنهادات، بسیار ناامیدکننده است که به نظر میرسد منشاء آن تعدد و کثرت تعداد فارغالتحصیلان این رشته است؛ لازم به ذکر است که این تعداد فارغالتحصیل فعلی برای زمانی است که تعداد ورودی این رشته در هر سال تحصیلی در هر دانشکده حدود ۶۰ تا ۹۰ نفر بوده است و سونامی فارغالتحصیلان ۴۰۰ نفری ورودی سالانه دانشکدههای دامپزشکی هنوز به وارد بازار کار نشدهاند (این تعداد ورودی به هیچوجه برایم قابل باور نبود تا اینکه شخصاً این رقم را از کارمند بخش ثبتنام یکی از دانشگاهها شنیدم که هنوز هم برایم غیر قابل باور است!!)

نکته تعجبآورتر این است که علیرغم نبود کار و اشتغال، همه اعضای صنف نظارهگر این روند پذیرش بیرویه دانشجوی دامپزشکی هستند و دریغ از یک بیانیه محکم از سوی تشکلهای دامپزشکی؛ وجود چنین عدم همبستگی بین دامپزشکان و متضرر شدن دستهجمعی شاغلین این حرفه را در بسیاری از موارد در آینده نظارهگر خواهید بود!!

همه اینها در شرایطی است که شما خدمت مقدس سربازی را پیش رو نداشته باشید که در آنصورت در سن ۲۵ سالگی به بالا باید وارد خدمت مقدس سربازی شوید و حدود دو سال را با قواعد و ضوابط خاص خودش سپری نمایید. و این را قطعاً بدانید که در طی این دوران، شما به هیچوجه از احترامی که به یک پزشک یا دندانپزشک در پادگان میگذارند برخوردار نخواهید بود صرفاً به این دلیل که هر دو دکتر هستید و سالهای تحصیلتان یکسان بوده است!

هنگامی که شما درآمد و جایگاه اجتماعی خودتان را با پزشکان و سایر مشاغل پزشکی مقایسه میکنید؛ پزشکان به راحتی با شیفتهای شب نیمی از روزهای هفته در بیمارستان میتوانند بالای ۱۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشند، داروسازان با یک شیفت در روز در داروخانه درآمدی بالای ۶ میلیون خواهند داشت و حتی پرستاران با پر کردن تایمهای کاری قانونی خودشان در بیمارستان درآمدی بیش از ۵ میلیون تومان در ماه را کسب مینمایند؛ و در این میان شما باید پیشنهادات کاری فولتایم با درآمد ماهانه ۱ تا ۳ میلیون تومانی را بررسی نمایید ...

در نهایت اگر مثل همورودیهای من با داشتن مدرک دکترا به میوهفروشی، موبایلفروشی، رانندگی ماشین سنگین و اسنپ روی آوردید، جای تعجب نیست!

اما اگر اصرار به تحصیل در این رشته و مشتاق به ادامه این راه هستید، توصیه میکنم اولاً تسلط خود به زبان انگلیسی را به بالاترین سطح برسانید و کتابهای مرجع انگلیسی را بخوانید (بهدلیل بازار کار رقابتی، برخلاف رشته پزشکی که کتابهای رفرنسشان هر سال در کمترین زمان ممکن ترجمه میشود، در این رشته شما الزام به خواندن کتابهای رفرنس انگلیسی دارید و کتابهای فارسی در بسیاری از فیلدها موجود نیستند)

بحث کارآموزی را جدی بگیرید و با جدیت پیگیر باشید.

پیدا کردن شغل در این رشته ناممکن و نشدنی نیست اما امروزه کسب درآمد مناسب از حرفه دامپزشکی کار دشواری شده است تا جایی که بسیاری عطای آن را به لقایش بخشیدهاند و با وجود داشتن مدرک دکترا به فعالیتهای جانبی برای کسب درآمد پرداختهاند.

تصور ذهنی خودتان را از دامپزشکی کاملاً از رشتههای پزشکی متمایز نمایید تا در آینده سرخورده نشوید و با ذهن روشن و دید واقعی پای در عرصه دامپزشکی بگذارید.

به قول یکی از اساتید اگر میخواهید دامپزشک خوبی شوید، باید تمام پلهای پشت سرتان را خراب کنید و صرفاً خودتان را دامپزشک بدانید.

دانشجوی امروز و همکار احتمالی فردای من؛ قصد بنده از نگارش این یادداشت دلسرد کردن یا ترساندن شما نیست بلکه نیتم بیان حقایق و واقعیتهای این حرفه است.

سعی کنید متمایز و خاص باشید تا بین خیل فارغالتحصیلان پیش رو، امید بیشتری به گزینش و موفقیت در فیلدهای کاری مختلف داشته باشید؛ البته با این حجم از دامپزشکان بیکار، باید خیلی خاص باشید... خیلی خیلی خاص!

به یاد داشته باشید در هر راهی و هر کاری اگر با تمام توان پیش روید، قطعاً موفقیت از آن شما خواهد بود؛ بعضی راهها سرازیری و بعضی سربالایی!

انتخاب راه با شماست ...
 
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر
|
Germany
|
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
8
27
واقعیت محض بود ، اکثرا دوستان و همکلاسی های من در لاین های غیر دامپزشکی رفتن و وضع مالی به مراتب بهتری دارن ، تهش چیزی نیست برید انصراف بدید تا بدبخت نشوید، کاردانی گرایش های پزشکی درامدش از دکتری دامپزشکی بیشتره
پاسخ ها
کفش های میرزا نوروز!
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
دامپزشکی خوندن یعنی مرگ تدریجی.آدم سیب زمینی تنوری بفروشه از خوندن این رشته بهتره.این رشته مثل کفش های میرزا نوروز منو بدبخت کرد و اونجا که می خواست به جای بد بکشه،مثل کنه انداختمش دور.به خودتون رحم کنید و دور این رشته خانمانسوز رو خط بکشید.سرمایه هم دارید جاهای سرمایه گذاری خیلی مطمئن تر از دامداری و مرغداری هست که خیلی هم راحت و سودآور هستن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
4
10
تازه میشید مسئول فنی و اونوقت یه مشت ..................... بهتون دستور میدن و روزگارتونو سیاه میکنن.بخاطر چندرغاز پول باید باج بدید به این و اون.
برید ۱۰۰ متر زمین بخرید بساز بفروشی کنین خیلی خیلی عالی تره تا بشید دامپزشک.این رشته توی ایران به هیچ دردی نمیخوره.
دامپزشک بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
4
20
۱۴ ماهه بیکارم چون نخواستم با حقوق ماهی یک و نیم کار کنم به شکل تصادفی آگهی پیک موتوری رستوران زعفرانیه دیدم شاید باورتون نشه ولی بعد صحبت با مدیر رستوران بهم گفت هر شیف بهت ۲ میلیون با وعده غذایی با بیمه بهم پرداخت میکنه اونجا بود که به عمر و جوانی از دست رفته خودم گریستم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
نظام دامپزشکی تهران ۵۰۰ مسئول فنی نیاز داره
به جای نالیدن دنبال کار باشین
دامپزشک راننده اسنپ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
منم مثل شما حاضر نشدم با حقوق ناچیز برم مسئول فنی بشم سرمایه ایجاد شغل هم ندارم با اجازتون در حال حاضر با رانندگی امور خودم میگذرونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
11
60
واقعا متاسفم برای این نظرات منفی و مایوس کننده.چندین سال هست که دامپزشکم و با تمام عرصه های این رشته اشنام. وسعت و زمینه های کار در این حرفه زیاده و برخلاف تمامی رشته های دیگه یک بعدی نیست. در بهترین شکل یک پزشک میتونه یک پزشک خوب باشه با مطبی شلوغ.بسیار پزشکانی میشناسم که به کارهای دیگه مشغولن و عطای پزشکی را به لقایش بخشیده اند.داروسازانی میشناسم در کار تولید ماهی پرورشی هستند و به دلیل رفمهای سنگین داروخانه داری عطایش را به لقایش بخشیده اند.مدتی داندانپزشکان وضعیت بهتری داشتند که انهم به حال وروز بقیه دچارند. چرا به امارهای بیکاری این گروه توجه نمیکنید؟درحالیکه یک دکتر دامپزشک میتواند یک کلینیسین یک داروخانه دار یک مسئول فنی یک بازرس بهداشتی یک مدرس دانشگاه یک تولید کننده ی محصولات پروتیینی و دامی یک مکمل ساز غذایی و دارویی و چندین عرصه های دیگر دامپزشکی فعالیت نماید.همه ی اینها به خود ما و تفکر ما برمیگرده. بسیار بسیار دامپزشکانی میشناسم در تمام این زمینه ها موفقن چون میخواستن موفق باشن و موفق شدن.همیشه مرغ همسایه برای ما غازه وگرنه این رشته بمراتب زمینه های متنوع شغلی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
دوست عزیز شما در یکی از فیلدهای متنوع کاری این رشته با شرایط معقول یک شغل با درامد ماهیانه ۴ تومن برای من پیدا کنید و عمری دعای خیر برای خودتون بخرید
*دامپزشک*
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
9
77
تمام موارد گفته شده زمانی درسته که یه آدم تنبل،پشت میز نشین و بی سواد باشی. کسی که اهل کاره کار براش هست و آن دوران طلایی پزشکی یا دندانپزشکی و داروسازی هم تمام شده این خبرا نیست من پزشک سراغ دارم داره شتر مرغ پرورش میده یا بساز بفروشی میکنه و ... و یا دندانپزشکی که ساختمان سازی میکنه البته عیب نیست حتما اونجا درآمد بیشتری داره ولی حتی اون کارا هم به کسادی و آخرش رسیده بازم دامپزشکی زمینه کاری فراوانی داره و کسی که توان داشته باشه و با سواد باشه کار براش هست تو بخش خصوصی به 5 میلیون پول نمیگن. پزشک کشیک شب هم سراغ دارم ماهی 3 ملیون میگیره در تهران. خواهشا اینقدر این رشته رو تضعیف نکنین بازم جزء10 رشته اول پولسازه. برای آدم تنبل و مفت خور و پشت میز نشین هیچ جا و در هیچ رشته ای نه کار هست نه پول.
پاسخ ها
هانیه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۱
احسنت گل گفتی
خیلی باهاتون موافقم دکتر
سانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۶
عالیییی
ایناز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
دقیقا همین طوره .بعضی ها منتظر هستند بشینن و پول خودش بیاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
2
9
من تمام مطلب فوق را با دقت خواندم دو نکته به ذهنم میرسه عرض می کنم و همه را به خدا می سپارم:
1- بزرگترین تشکل حامی دامپزشکان سازمان دامپزشکی است که هم جایگاه حقوقی مستحکمی در قانون دارد هم از ارکان بروکراسی کشور است اما خودش مبتلاست و نیاز به درمان دارد قبل از اینکه درد دانشجویان و آیندگان این حرفه را درمان کند
معاونت توسعه سازمان .......... فرموده اند 40درصد پستهای سازمان بلاتصدی است!
یکی به ما بگوید چه کسی باید این خلاء مدیریتی را اصلاح کند؟
دانشجویان؟
اساتید؟
یا ....
2- ریاست سازمان هفته قبل در دانشگاه فردوسی مشهد ......... فرمودند:
دانشجویان نگران کار نباشند و با ورود به عرصه فعالیتهای دانش بنیان و فن آوری های جدید مشغول به کار شوند
من از شاغلین دامپزشکی کشور می پرسم الان دامپزشکی کشور چقدر به سمت و سوی فن آوری های جدید حرکت می کند؟!
...........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
2
11
من با این سخن دوست نگارنده که فرموده اند:
(اما آیا تنها دانشگاه‌ها مقصر هستند؟! جواب قطعاً خیر است.) در بخش جواب خیر است صد در صد مخالف هستم و نظر بنده مقصر صد در صد دانشگاه است. چرا یک پزشک موفق است ویک دندانپزشک و داروساز بدین منوال و یک دامپزشک نه؟. جواب ساده است آنها در دانشگاه حد اقل های رشته خود را یاد میگیرند ولی یک دامپزشک این حد اقل را آموزش نمیبینید.چرا؟. برای اینکه دانشکده های دامپزشکی چه دولتی و چه آزاد هیچگونه استاندارد لازم آموزشی را ندارند. این دانشکده ها همه از تهران گرفته تا آزاد شوشتر وشبستر براساس تک کیس دامپزشک را تربیت میکنند نه براساس فارم. هیچ دانشکده دامپزشکی در ایران فارم آموزشی ندارد و یک اطاقک با وسایل دوران پاستور و رامون به اسم درمانگاه مسئول آموزش دانشجوی دامپزشکی است در صورتیکه دانشجویان پزشکی دربیمارستانهای مجهز آموزش میبیند.البته این گونه آموزش دامپزشکی فقط مخصوص ایران است. شما نگارنده محترم لطفا از دانشکده های دامپزشکی هند،پاکستان،ترکیه،مصر، بنگلادش و تمامی جهان سوم بازدید کنید آنوقت نمیگو ئید مقصر دانشگاه نیست. دامپزشکان فارغ التحصیل دانشگاه های ایران فقط نام دامپزشک را حمل میکنند.و البته چندتا آنتی بیوتیک هم میدانند و برای همه بیماریها استفاده میکنند. اگر دانشجو آموزش درستی میدید میتوانست همانند فارغ التحصیلان پزشکی وارد بازار کار جهانی شود.مطمئن باشید خیانتی که آموزش عالی حد اقل در رابطه با دامپزشکی مرتکب گردیده بخشودنی نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
بنده کاملا با حرف شما موافقم . ما 6 سال فقط شب بیداری کشیدیم حفظ کردیم امتحان دادیم . معلوماتی که چند روز بیشتر ماندگاری نداشت . تمام کلاسهای عملی ما سمبلیک بود. حالا که فارغ التحصیل شدیم واقعا جلوی تمام کسانی که ازمون سوال دامپزشکی میپرسند چیزی برای گفتن نداریم .مگر اینکه کسی خودش در زمینه خاصی کار کرده باشد و اطلاعات داشته باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
اگر به زعم شما دانشگاه مقصر است بفرمایید چه کسی باید به دانشگاه بگوید آموزش به چه سمتی برود بهتر است؟؟؟؟؟
آیا این سازمان دامپزشکی نیست که باید به دانشکده بگوید کمبود ما کجاست و در چه زمینه ای باید تحقیق صورت بگیرد؟؟؟؟
یاد دکتر صفاریان بخیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
1
2
خیر آموزش به سازمان دامپزشکی مربوط نمی باشد به وزارت علوم مربوط است.شما میتوانید به پرسید چرا وزارت علوم رسیدگی نمیکند و امکانات آموزشی فراهم نمیکند.جواب این است که گردانندگان وزارت علوم تخصص اینکار را ندارند و مثل سایر وزارت خانه های دیگر انتصابات در وزارت علوم هم جناحی میباشد. اگر یک روزی دامپزشکی بخواهداز کسی شکایت کند که چرا 6 سال از بهترین سالهای زندگی مرا گرفتید و چیزی بمن ندادید باید خر وزارت علوم را بگیرد. در وزارت علوم بخشی مربوط به دامپزشکی وجود دارد که باید بعنوان مشاور آموزش دامپزشکی و نواقص آنرا به وزیر منتقل کند و اصلاحات لازم را انجام دهد ...........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
الآن بر همگان واضح و مبرهن است که پراید وسیله مناسبی برای حمل و نقل و جاده و مسافرت نیست حتی اگر زه بغل هم داشته باشد!
خب چرا وضعیت پراید همچنان باقیست؟
چون وزارت صمت از دانشگاه مطالبه ای برای اصلاح و جایگزینی پراید ندارد بماند بلکه به شدت حامی پراید هم هست چون خود وزیر سابق عضو هیأت مدیره شرکت سازنده اش بود!
عزیز من دانشگاهی که من اونجا تحصیل کردم دانشکده مهندسیش 170نفر عضو هیأت علمی داره با کلی رزومه پربار ولی چرا کسی دنبال اونا نیست برا اصلاح صنعت خودرو؟!
دامپزشکی هم همینه
پایان نامه های دامپزشکی فارغ التحصیلان دامپزشکان در همه مقاطع چقدر کاربردی میشه؟
کی مقصر است در خاک خوردن پایان نامه ها در کتابخانه دانشکده ها؟
یاد دکتر عطارد بخیر
ایشان در همین حکیم مهر اعلام کردند:
جای اینکه سیاست شرکت های وارد کننده را سازمان دامپزشکی تعییین کند این شرکتها هستند که تعیین می کنند سازمان دامپزشکی از چه نوع واکسنی برای تب برفکی استفاده کند
این است که آنچه در دانشکده دامپزشکی میگذرد از تحقیق و پژوهش به دلیل عدم توجه و عدم اعلام نیاز سازمان دامپزشکی متاسفانه تلف میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
1
4
آقای دکتر صفاریان آدم بسیار خوبی هست ولی باید بگویم از علم دامپزشکی و مشکلات آن اطلاع بسیار ناچیزی دارند. کلا در راس سازماتنهاییکه به علم روز احتیاجدارند افراد جناحی نباید در راس آنها قرار گیرند.
حسین ترابی
|
United States of America
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
2
4
زنده باد!! چند همکار خود و دیگران را گول میزنند یا فرصتی به دست آورده و اینک خود را تافته جدا بافته و در دامپزشکی خود را از لحاط علمی انیشتین و از نظر کاری بگویم حتما تاکنون یک سخت زدایی یا درمان پرولاپس رحم گاو انجام نداده ( اعمال جراحی چون سزارین و رومینوتومی و جابجایی شیردان بماند) و نمی دانند بعد از رفع هریک از این مشکلات دام ۵ تا ۸ ملیون تومانی دامدار با دریافت حداکثر ۲۰۰ هزار ت
تومان باید به منزل برگشته و بعد از دوش گرفتن و تغذیه مناسب نیاز به استراحت بقیه روز دارد تازه به شرطی که دچار دیسک کمر یا ابتلا به عفونت های پوستی و تب مالت و...... نشود! برادر من دقیقا خود شما پشت میز نشین هستی و با استفاده از فرصت و داشتن امکاناتی و نوشتن نسخه سگ یا گربه فانتزی حداکثر در ماه ۱۵ ملیون تومان درآمد داشته و خیال می کنید علی آباد شهری است در حالیکه داروساز و دندانپزشک و پزشک عمومی در ماه به زیر ۳۰ ملیون راضی نبوده و وقتی اضافه درآمدشان را در کارهایی چون ساخت و ساز یا دامداری و مرغ داری سرمایه گذاری میکنند شما برداشت تان چنان است که آنان از بی تنبانی خانه نشینند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
10
4
دوستان عزیز حکیم مهر یکی از رسانه های مهم و شاید بزرگترین و کامل ترین رسانه در زمینه اخبار مربوط به دامپزشکی باشه.به همه ی دانشجویان توصیه می کنم اخبار حکیم مهر و کامنتهای مربوطه را حتما پیگیری کنید.دوستان عزیز ابن رشته دکترا الان دیگه ارزشی نداره حداقل برید پرستاری تا بعد از ۴ سوال یه کار نزدیک به شانتون پیدا کنید
محمدمهدی اسفیجانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
4
10
با سلام و عرض ارادت خدمت همکاران محترم ازسال اول که وارد دانشکده شدیم آین آیه یاس خواندنها بود همکارانی که درآمد میلیونی دارند از همین دانشکده ها فارغ التحصیل شدند باید برای کسب موفقیت تلاش کرد در این حرفه پول مفت به کسی نمی دهند باید توانایی حل مشکلات دامدار و مرغدار را داشته باشی تا بتوانی اعتماد آنهارا جلب کرده و به پول و موفقیت برسی
پاسخ ها
من
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
تا وقتی دانشجو باشید. جز این حرفها چیز دیگه ای هم نباید بگید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
1
5
رشته ای که برای فارغ التحصیلان امروزش کار نداره...نمیدونم چطور دانشکده ها با این تعداد قبول دانشجو می کنند
واقعا چه کسی جوابگوی آینده این دانشجویان خواهد بود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
4
8
از میان همه کامنتها فقط اون ناشناسی که مثال پراید را زده جالب بود و تامل برانگیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
5
4
سلام همکاران عزیز
دوستی که گفته بودن کجا حقوق ۴ تومن سراغ داری در اصفهان مسئول فنی دکتر دامپزشگ نداریم کمتراز ۵ تومن بگیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
لطفا یک راه ارتباطی با خودتون معرفی کنید من بسیار مشتاق شدم برای کار در اصفهان
سحر محسنی پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
1
22
چقدر بدبینانه. من با افتخار دانش آموخته دکتری عمومی شهید چمران بودم. بچه های هم ورودیم همه در جراحی ها مشارکت داشتن. دکتر نداف و بنی آدم فوق العاده بودن . تعداد زیادی کیس روزانه داشتیم. از جراحی کولیک در اسب تا تعدادی بی شمار جراحی سزارین گاو و گوسفند و .... و جراحی های زیادی در دام کوچک به لطف دانشجویان تخصص آن زمان . تعداد زیادی ویزیت دام بزرگ و کوچک. شاید کمترین تجربه من در درمان آبزیان در اهواز بود که کاراموزی و کارورزی ان زمان نداشت. تجربه درمانی طیور بیشتر به پرندگان زینتی ختم میشد هرچند کیس درمانی ماکیان در آن زمان کم بود اما باز هم آموزش مشکلی نداشت.
اساتید گرانقدر داخلی دام بزرگ هم مثل دکتر قدردان و رسولی و نوری هم که چیزی در حق دانشجویان دکتری کم نذاشتن.

اگر علاقه دارید و  توان تحمل اندکی سختی و پایین بودن درآمد اولیه رو دارید دامپزشکی رشته بسیار مناسبی است. دانشکده شهید چمران اهواز افراد توانمندی تربیت کرده. فقط شما باید بدونید که قراره کجای کشور و در چه فیلدی کار کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
1
3
خوب میتوانم بپرسم با این همه افتخار حقوق و مزایای ماهانه شما به انداز ه یک نرس هست؟ ایا نسبت به زحمتی که میکشید در امد مناسبی دارید؟ صادقانه بگویید اموخته اهای شما در دوره تحصیل چه اندازه کاربرد داشتند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
5
یک کلام بعداز نیم قرق کار دامپزشکی باید بگویم کار دامپزشکی بسیار خوب ولذت بخش است درصورتیکه یک دکتر دامپزشک مثل گذشته به درمان تمام حیوانات همانطوریکه واحد انر میگذراند اشراف پیداکند در زمانیکه ما دامپزشک شدیم برخلاف نصور امروزیها کلینک دام کوچک رونق نداشت ودامپزشک را برای درمان وپیشگری بیمایهای حیوانات پرورشی وجلوگیری از ضایعات احتمالی آن ودرمان سایر حیوانات تربیت میکردند از زمانیکه تاسیس دانشکده دامپزشکی جنبه تجاری پیدا کرد سب شد دانشکدههای دامپزشکی مانند هر کاسب وهر تاجر بفکر تجارت خود باشد وسعی کند بدون در نظر گرفتن آینده اشتغال تعدا مشتری خود را افزایش دهد وچون درایران هرکس میخواهد کاری دراین سطح شروع کند از حمایتی برخوردارد است باینجارسیده است شغل مارا مانند پزشکی برنامه ریزی میکنند ولی از نظر تامین در آمد بمانند پرستار یا تکنیسین اطاق عمل پزشکی هم درآمدنداردگربه نگهداشتن وسگ فروشی وسایل اسباب بازی شغل دکتر دامپزشک نیست شغل دکتر دامپزشک درمان وپیشگیری وبهداشت انسان است در اروپا وامریکا که اینکار را مد کردن برای اینست که در آنجا برای در امد زایی هرکای را انجام میدهند ولی در مشاغل که باید مدرک علمی دانشگاهی بذست آورند بی حساب بکسی اجازه افزایش داده نمیشود ما هر بازیی را شروع میکنیم ولی قواعد بازی را رعایت نمیکنم در خاتمه دامپزشکی شغل خوب ومقدس است درصورتیکه درست تربیت دامپزشک ودرست در ادامه شغل انجام شود
دکتر1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
4
11
رشته دامپزشکی با گرفتن 6 هزار نفر دانشجو در سال 97 توسط دانشگاه ازاد برای 50 سال در ایران بازارکار ندارد اگر برای پز دادن لقب دکتر امدید خوش امدید
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
من با این حرف شما مخالف هستم البته این را هم بگم که از زمانی که آموزش دامپزشکی در آزاد زیر نظر علوم پزشکی اومده دیگر این تعداد پذیرش در کار نبست بعدش هم 6000 تاکه رقم رویایی فوقش 2000 تا گرفته باشن خود من دانشجوی علوم تحقیقات هستم درسال97 حدود 300 دانشجو گرفت این دانشگاه که نسبت به دانشگاه های دیگر بیشترین جذب رو داشت دانشگاه های دیگر فوقش150 گرفته باشه و درسال 98 همین دانشگاه80 تا جذب کرد این از این مسئله بعدش هم عزیز جان من هنوز وارد بازار کار نشدم ولی یک چیزی رو خوب می دونم این رشته دقیقا مثل پزشکی است یعنی اگه شما درهم کارت خیلی مهارت بالایی داشته باشی اصلن به جای6000 10000 بگیرن چه تاثیری در کار شما داره داروخانه یا بقالی که تاسیس نمیخواین بکنیم مطب هست رقابت به وجود میاد بین مطب ها هر کی مهارت و توانایی بیشتر و سواد و ابتکار بیشتر درآمد بیشتر
دامپزشک
| Finland |
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
جناب ناشناس هنوز جوونی عزیزم
ایشالا فارغ التحصیل شدی بهت میگم اوضاع چطوره من ۲ ساله فارغ التحصیل هنوز اوضاع برام اکی نشده،منم مثل شما فک میکردم دانشجو بودم ولی امدم تو بازار کار فهمیدم چه خبره
سارا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۸
2
1
یه سوال
من قصد دارم تا مرحله دکتری تو این رشته ادامه تحصیل کنم
حتی واسه دکتری و تخصص هم کار پیدا نمیشه ؟؟
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
سلام پس چی دوست عزی فکر کردی ما از دیپلمش حرف میزنیم ما همه پزشک و متخصص هستیم که مینالیم
دکتر نارنجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
2
8
دامپزشکی خیلی شغل خوبیه اینایی که میگن شغل بدیه تو ایران بدرد نمی خوره خیلی هم شغل خوبیه فقط باید مختونو به کار بندازید و دنبال کار بگردید با تشکر
رها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
4
26
من امسال کنکور دارم و عاشق رشته دامپزشکیم حتی اگه پزشکیم قبول شم نمیرم
درسته که شرایط پیدا کردن کار و اینا سخته ولی اینو در نظر بگیرین که این مشکلی نیست که فقط و فقط برای این رشته باشه
من کسی رو سراغ دارم که فارغ التحصیل دانشگاه شریف و الان حسابدار یه شرکته
یا مهندسی که مرغ فروشی داره
این مشکلیه که تمام رشته هارو در بر میگیره
بعدشم آدمی که علاقه داشته باشه با عشق درس بخونه و سعی کنه مهارت کسب کنه به موفقیت میرسه
کسایی که نظر منفی میدین میخوایین توی یه شب برسین به حقوق های آنچنانی و کار فلان
آدم باید زحمت بکشه یه شبه به جای نمیرسین
از پله اول نردبان یه دونه یه دونه میرن بالا نه که در قدم اول پاتونو بزارین پله آخر
از کم شروع کنین و مطمئن باشین کسی که با علاقه وارد این رشته شده و مهارت و دانش کسب کرده نه که یه مدرک به قول خودتان حفظ کردینو واینا میتونه به درجه های بالای برسه
در ضمن اگه یه عده نتونستن در یک رشته یا دریک حرفه موفق باشن دلیل نمیشه که بقیه هم نتونن
پس خواهشا فرهنگ اینو داشته باشیم جای تخریب یک حرفه و مانع شدن برای موفقیت دیگران
به آنها نوید موفقیت بدیم
خواهشا جا نزنین با حرف اینو و اون واگه به این رشته یا رشته دیگه علاقمند هستین مطمئن باشین با تلاش و درایت خودتون به بالاترین مرتبه ها میرسین
با آرزوی موفقیت برای تمامی دانشجویان کشورم ایران:)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۵
2
20
اگر خاص باشید و علاقه شدیدی به حیوانات داشته باشید و سلامتیشون براتون مهم باشه با عشق جلو میرید شاید روز های اول خیلی دنبال کار گشتم اما الان در بیمارستان دامپزشکی با بهترین حقوق مشغول هستم کسی که رویاش دامپزشکیه سخت تلاش میکنه تا دامپزشک باشه حتی با حقوق کم هم میره و دامپزشک میشه پیشنهاد من به شما کسانی که میخواید دامپزشک بشید اینه که از دامپزشکان درباره شغلشون بپرسید . البته این موضوع رو مد نظر بگیرید که دامپزشکی بازی با حیوانات نیست و کسی دامپزشک میشه که سلامتی حیوانات براش مهمه . حتما در پیج های دامپزشکی ویدیو های کوتاهی که از عمل های جراحی میزارن نگاه کنید که واقعیت رو بفهمید شاید دامپزشکی یعنی سختی ولی دامپزشکی هم به اندازه پزشکی مورد اهمیت است . و این رو هم مد نظر بگیرید که در این رشته زبان انگلیسی اهمیت بالایی داره
با آرزو موفقیت برای شما عزیزان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
1
7
تا وقتی که هدف یک فرد مقایسه درآمدش با دیگران باشه روی آسایش و رضایت را نخواهد دید.در هر رشته ای آدم موفق هم داریم و آدم ناموفق هم داریم.من خودم لیسانس ریاضی از دانشگاه سراسری ام.روزی که دانشگاه قبول شدم هم بهم گفتند که بدبخت شدی و دانشجویان این رشت دیوونه میشن و بازار کار نداره و ...ولی الان شکر خدا من خودم کمترین شغل را بین همکلاسی هایم را دارم که از کارمندان موفق یک اداره ام.نه پارتی داشتم و نه چیزی ولی بقیه ی همکلاسی هایم اغلب مدیرای بسیار موفق و یا اساتید دانشگاه نامدار هستند.دوستان برای عدم موفقیت هایی که دارید دیگران را مقصر ندانید.قطعا همه ی دامپزشکان دوست داشتنه اند پزشک شوند و نتوانسته اند.چرا؟!چون کسان دیگری بوده اند که موفق تر عمل کرده اند و طبیعیه که از مواهب زحمتشون بهره مند شوند.همه میدانند درآمدیک دامپزشک هیچوقت به یک پزشک و دندانپزشک نخواهد رسید پس قبل از مقایسه مداوم شرایط خودتون با دیگران انرژی تان را صرف راهی در پیش رو دارید صرف کنید.خدا درهای علم را به روی هر خواهانی میگشاید و در روزی را به روی کسانی که خود میخواهد میگشاید.به خدا پزشک ها دندانپزشک هایی داریم مگس در مطبشون پر نمیزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
1
2
به نظرم در هر شغل و کاری ؛ حرف اول را علاقه و عرضه داشتن میزنه ؛ در رشته های دیگر هم همین طور هست ،
مگر کم مهندس بی عرضه بیکار داریم که معماری ، عمران ، برق ، مکانیک و ۰۰۰۰ خوانده اند ولی دیگران دارند به جای آنها ساختمان می سازند !!!
مگر کم دندانپزشک بی عرضه داریم که دارند لوازم دندان می فروشند ؟؟
هر کس عافیت طلبی پیشه کند و دانشگاه را به یک قیف معکوس تصور کند و یک مدرک باری به هر جهت بگیرد ، برای همیشه بیکار خواهد بود "
به عمل کار برآید ، به سخنرانی نیست ٪
Elena
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
0
0
یک سوال میشه تمام تخصصی دامپزشکی شرکت کرد ؟؟؟میخوام تو سه رشته تحصیلی دامپزشکی شرکت کنم جراحی و سم شناسی انگل شناسی و داروسازی وغیره ؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه