کد خبر: ۵۲۸۵۰
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: باید رشته کاردانی دامپزشکی با گرایش‌های مختلف و متناسب با نیاز مراکز تولیدی و خدماتی داشته باشیم ...

حکیم مهر: رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور گفت: پایین بودن تعرفه ها و متناسب نبودن رشته های پیرا دامپزشکی با نیاز بازار و نبود رشته های تخصصی دام و طیور از مهمترین چالشهای جدی این عرصه است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر محمدرضا صفری» رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در سفر به قزوین سوالات مختلفی در خصوص پایین بودن تعرفه ها، مشکل اشتغال پیرا دامپزشکان، الویت های نظام در سال جاری پاسخ گفت.

تعرفه دامپزشکی توسط چه نهادی تعیین می شود آیا جوابگوی شرایط کنونی هست؟

تعرفه های دامپزشکی و خدمات شاغلان بخش خصوصی دامپزشکی تا پیش از قانون افزایش بهره وری توسط سازمان دامپزشکی کشور و طی فرایندی که توسط شورای اقتصادی صورت می گرفت تعیین می شد و آن زمان پایه تعرفه پایین گذاشته شد مثل اعتبارات استان قزوین و هر چند سال یک بار به روز می شد اما جوابگو نبود.

هنگامی که قانون افزایش بهره وری در سال ۸۹ مصوب شد ابلاغ تعرفه را به امضای وزیر جهاد کشاورزی منوط کرد که این کار پیشنهاد سازمان نظام دامپزشکی برای کمک به تشکل های مختلف بود و از آن زمان در چند مرحله تعرفه ها پیشنهاد شد و وزیر وقت تعرفه ها را ابلاغ کردند که باز هم به دلیل مشکلات ایجاد شده به تعویق افتاد و تاکنون سه بار تعرفه ها اعلام شده و در چهارمین مرحله باید ابلاغ نهایی شود که منتظر اعلام آن از سوی وزیر جهاد کشاورزی هستیم.

در چه بخشی هزینه تعرفه ها با وضعیت کنونی سازگار نیست؟

بخشی از تعرفه ها مشکل دارد که مهمترین بخش آن در زمینه واکسیناسیون است، در حوزه درمان هم مواردی وجود دارد البته در بخش طیور مشکلی نیست و آزمایشگاهها تقریبا با فرمول هایی که وجود دارد به روز است و در حوزه واکسیناسیون تامین اعتبار و تعیین خدمت با سازمان دامپزشکی کشور است و باور داریم که تعرفه ها کافی نیست اما با محدودیت منابع به همین قانع هستیم و در مراحل بعدی امیدواریم تعرفه ها به روز رسانی صورت گیرد.

آیا اشتغال دامپزشکان با تهدید مواجه است؟

همکاران پیرا دامپزشک دو مشکل دارند از جمله این که بسیاری از رشته های پیرا دامپزشکی متناسب با نیاز بازار نیست و شاید هنوز کسی نمی داند در چند دانشگاه رشته های پیرادامپزشکی آموزش داده می شود و تعداد فارغ التحصیلان و رشته های آن مشخص نیست و آمار دقیقی از تعداد دانشجویان نداریم ضمن این که محتوای آموزش هم متناسب با نیازها نیست.

برای نمونه کاردان دامپزشک عمومی داریم که امروز جواب نمی دهد و باید رشته های اختصاصی دام و طیور داشته باشیم که در این راستا اخیرا محتوای آموزشی در دانشگاه تبریز تعیین شده اما باید رشته کاردانی دامپزشکی با گرایش های مختلف و متناسب با نیاز مراکز تولیدی و خدماتی داشته باشیم.

بخش دیگر این است که مطابق قانون باید همکاران زیر نظر دامپزشک کار کنند و موضع کاری محدود تعریف شده است ولی با قانون بهره وری که تصویب شد ظرفیت های خوبی برای همکاران پیرا دامپزشکی ایجاد شده و امیدواریم در قالب شرکت ماده دو قانون افزایش بهره وری برخی از مشکلات حل شود.  

در نظام دامپزشکی چند نفر عضویت دارند؟

در حال حاضر تعداد ۳۹ هزار و ۲۲۶ عضو داریم که دامپزشکان نیمی از آن را شامل می شوند و اشتغال آنها مشکلی ندارد اما بسیاری از پیرا دامپزشکان شاغل نیستند و آنچه نگران هستیم به دلیل تراکم فارغ التحصیلان دامپزشکی بازار محدود است و کارها بین عده زیادی تقسیم می شود و منجر به آسیب حرفه ای است و باید دانشگاه ها مجاب شوند ظرفیت ها را بر اساس نیاز جامعه تعریف کنند که امسال وضعیت کمی بهتر شده اما با انتظارات ما فاصله دارد.

موازی کاری استقلال نظام را زیر سوال نمی برد؟

در حال حاضر مجموع نیروهای ما به ۲۰۰ نفر هم نمی رسد و با انعطفاف پذیری همه کارها واگذار شده و به اتکای ۳۹ هزار عضو کار می کنیم و در این میان با دایر بودن کارگاه های آموزش مستمر و دوره های بازآموزی و نو آموزی،  اخیرا به سمتی پیش می رویم که آزمون های ورود به بازارکسب و کار را برای اخذ پروانه اشتغال برگزار کنیم و کالج های بخش خصوصی دامپزشکی را تعریف کرده ایم تا همکاران در این کالج ها آموزش عملی و آشنایی با مقررات و قوانین را طی کنند و آموزش، نوآموزی، بازآموزی از ارکان مهم و اولویت های نظام دامپزشکی کشور است.

سازمان نظام مستقل است اما بخش دامپزشکی حوزه اجرا هم دارد و یک قسمت آموزش است که به نظر می رسد حق دامپزشکی ادا نمی شود که باید توجه بیشتری به کارکرد حرفه دامپزشکی صورت گیرد و اگر کار ما اهمیت دارد خود همکاران هم اهمیت بیشتری داشته باشند.  

گسست آموزش دامپزشکی با علوم پزشکی چقدر به جایگاه شما آسیب زده است؟

گسست آموزش دامپزشکی و پزشکی به هر دو طرف آسیب زده و هم پزشکان و هم دامپزشکان متضرر شده اند و فقدان آموزش مستمر از چالش هایی است که با پیگیری فراوان اخیرا آموزش دامپزشکی به دانشگاه آزاد منتقل شده و امسال کیفیت و کمیت در دانشگاه آزاد تغییر کرده و دنبال آن هستیم تا آموزش دامپزشکی در یک گروه تعریف شود.

آیا لازم است بخشنامه ها به روز شود تا همکاران شما کارآیی بیشتری داشته باشند؟

بله حتما، بیشترین توصیه ما این است که متناسب با کار مردم بخشنامه ها و سیاست ها ابلاغ و اجرا شود و تاکید داریم اختیارات استانها بیشتر باشد و بومی عمل شود تا به دستاوردهای بهتری برسیم.

جایگاه قزوین در حوزه دامپزشکی چگونه است؟

قزوین استان پیشرو در صنعت و دانش دامپزشکی است و ساختارهای دامپزشکی این استان سابقه زیادی دارد و منشا اثر در کشور است، به نظر ما اگر یک استان مهم و منشا اثر است باید بیشتر مورد توجه باشد البته معمولا با شاگرد خوب کاری ندارند و فکر می کنند نیازی به حمایت ندارد در حالی که استانی که موفق عمل کرده باید تشویق شود و آن را رها نکنیم تا از توسعه و پیشرفت باز نماند و سرعتش گرفته نشود زیرا با حمایت مناطق موفق می توانیم از ظرفیت آنها برای کمک به سایر مناطق هم استفاده کنیم.

اولویت امسال نظام دامپزشکی کشور در سال جاری چیست؟

اولویت امسال ما آموزش تخصصی در حوزه دامپزشکی است و در سطح وزارت علوم و بهداشت پیگیری می کنیم تا این کار تداوم یابد و موضوع دوم پیگیری قانون افزایش بهره وری است که امیدواریم پیاده شود.  

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
1
4
یک
سوال حالا آموزش دامپزشکی از وزارتخانه علوم رفت وزارت خانه بهداشت . 6 -7 سال بعد آن دامپزشکانی که زیر نظر وزارتخانه بهداشت فارق التحصیل می شوند کدام وزارتخانه مسئول تصمیم گیری ها در مورد مسائله کاریشون هست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
مثل همین حالا. هیچکس
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
6
تکلیف رشته های گروه دکتری تخصصی مثل انگل شناسی دامپزشکی ، میکروب شناسی و قارچ شناسی و به طور کل علوم پایه دامپزشکی رو مشخص کنید. جایگاه این رشته ها و امتیازاتی که به اونها تعلق میگیره هنوز به طور واضح مشخص نیست. تکلیف دکتر تخصصی وقتی مشخص نباشه چه برسه به کاردان و کارشناس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
10
شما با هر سیستمی نیرو تربیت کنید وقتی بیاد تو این ساز و کار داغون دامپزشکی کار کنه باز هم اوضاع همینه که هست
دامپزشکی در اجرا بیمار است نه در آموزش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
1
4
هیچ حق و حقوقی برای پیرا دامپزشکان مشخص نشده‌. واقعا تعریف دامپزشکی از پیرا دامپزشکان چیه. خود دامپزشک هنوز بوسیله مردم شناخته شده نیست چه برسه به پیرا دامپزشک.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
0
6
فقط حرف ............ لطفا عمل کنید
میشه بفرمایید چرا دستورالعمل جدید مراکز درمانی اجرایی نمیشه
چرا نظام استان پروانه درمانی صادر نمیکنه
چرا به بهانه ابلاغ شیوه نامه صدور پروانه ها به تعویق افتاده
۱۴ مهر اومد و رفت ولی تعرفه ها ابلاغ نشد
اینا مشکل قشر دامپزشکان امروزه لطفا پاسخگو باشید
خودی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
1
2
در طول این 30 40 سال این نزدیک ترین تعامل نظام دامپزشکی با بخش آموزش دامپزشکی بوده که اهداف هدفمند پیگیری میشند، این پروژه کار و همفکری بسیاری نیاز داره چون هر دو جریان کارگروه پزشکی و دامپزشکی نمیدونند دقیقا از کجا باید این تعامل شروع بشه چون همپوشانی بسیار بالایی با هم دارند.

به امید خدا خیره
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
1
1
آقایون دارند
سنگ یک گروه حداقلی را به سینه میزنند که تو دانشگاه با روابط دارند درس می دهند و زندگی راحت داشته باشند
اکثریت فدا شوند مهم نیست خودیا حقوق کافی بگیرند کافیه
همیشه همین بوده
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
0
0
آن وقتی که من آنجا (ایران) یک طرح را می چیدند روش حرف می زدند بعدش دیگه فراموش می شد تا بوده همین بود
از من گفتن آموزش دامپزشکی همین وزارتخانه علوم می مونه
آخه مگه می شه که در کامنت اول هم به گونه ای اشاره کردند که دانشجویی که تو وزارتخانه بسیار مهم بهداشت ۶-۷ سال تحصیل کنه بعدش یک وزارتخانه دیگه جوابگوی کارشون باشه
نظر شما
ادامه