کد خبر: ۵۲۹۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی سمنان، خراسان جنوبی، کرمانشاه، آذرشهر و بوشهر

 

رییس شبکه دامپزشکی سمنان:
هر 3 کشتارگاه شهرستان فاقد پروانه بهداشتی هستند

رییس شبکه دامپزشکی شهرستان سمنان گفت: در حال حاضر 3 کشتارگاه در سطح این شهرستان فعالیت می‌کنند که متاسفانه تاکنون هر سه کشتارگاه فاقد پروانه بهداشتی هستند.

دکتر علی جاوید پورافزود: یکی از این کشتارگاه‌ها با توجه به رفع نواقص صورت گرفته در آستانه اخذ پروانه بهداشتی دامپزشکی است و در دو واحد دیگر نیز نواقص آنها شناسایی و بر اساس برنامه زمانبندی قطعی شده و اخذ تعهد محضری از آنها در حال پیگیری است که با پیشرفت خوبی که داشته، ان‌شاالله تا خرداد 1390 کلیه ضوابط و شرایط مورد نظر در کشتارگاه‌های شهرستان ایجاد و شرایط اخذ پروانه بهداشتی فراهم شود.

رییس شبکه دامپزشکی سمنان با بیان این که شبکه دامپزشکی این شهرستان، به طور مستمر بر واحدهای کشتارگاهی نظارت دارد، تصریح کرد: در کلیه کشتارگاه‌ها ، ناظرین فنی و بهداشتی و دستیاران مربوطه و هم‌چنین ناظرین ذبح شرعی مستقر در کشتارگاه‌ها در تمام مراحل برعملکرد کشتارگاه‌ها نظارت دارند.

وی اظهار داشت: در مورد کشتارگاه دام، با وجود اینکه اقدامات موثری درخصوص بازسازی و بهسازی و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز کشتارگاه‌های فعلی صورت گرفته است ولی به دلیل قرار گرفتن این کشتارگاه در محدوده شهری و نزدیکی آنها به قبرستان وادی السلام از طریق منابع طبیعی و با همکاری فرماندار و سازمان آب، زمین و دیگر ملزومات کشتارگاه تهیه شده است و انشاالله تلاش می‌شود به زودی به سرانجام برسد.

رییس شبکه دامپزشکی استان سمنان افزود: خوشبختانه با توجه به پیگیری‌های مستمر، وضعیت کشتارگاه‌های شهرستان مطلوب است و با تخلفات بهداشتی برخورد قاطع قانونی صورت می‌گیرد.

 

---------------------------------------

 

کنترل و نظارت بهداشتی دامپزشکی در ایام نوروز تشدید می شود

 

رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسان جنوبی از آغاز اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی مراکز عرضه فرآورده های خام دامی در آستانه تعطیلات نوروز خبر داد.

دکتر محمدعلی رضائی ضمن تبریک فرارسیدن سال جدید افزود: به منظور حفظ سلامت و امنیت غذایی هم استانی ها و مسافرین نوروزی اکیپ های ثابت و سیار نظارت بهداشتی دامپزشکی در مرکز استان و شهرستان ها ساماندهی و تجهیز شده است.
وی به فعالیت روزانه 26 اکیپ ثابت و سیار نظارت بهداشتی دامپزشکی در دو نوبت صبح و عصر اشاره کرد و افزود: فعالیت اکیپ های فوق از مورخ 89.12.22 شروع و تا مورخ 90.1.15 ادامه خواهد داشت.
وی گفت: کارشناسان دامپزشکی طی این مدت بر کلیه اماکن تولید ، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان نظارت خواهند داشت.
دکتر رضائی از عرضه کنندگان فرآورده های خام دامی خواست جهت حفظ سلامت شهروندان و مسافرین نوروزی، در عرضه محصولات، شرایط بهداشتی را رعایت نمایند.
وی در پایان گفت: هم استانی های عزیز می توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی در عرضه فرآورده های خام دامی با شماره تلفن های 3-2233821 در مرکز استان و در شهرستان ها با شبکه های دامپزشکی تماس حاصل نمایند.

 

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه:
تمام کشتارگاه‌های غیرصنعتی استان در آینده نزدیک تعطیل می‌شوند

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از افتتاح دو میدان دام جدید در کرمانشاه در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر امیر ابراهیم مقصودی فرد در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ایجاد دو میدان دام جدید یکی در جاده سراب نیلوفر و دیگری در جاده ماهیدشت از چندی پیش آغاز شده و هم اکنون حدود 80 درصد پیشرفت دارند و در آینده نزدیک افتتاح می‌شوند.

وی عنوان کرد: مساحت هر کدام از این میادین دام حدود هفت هکتار است و ظرفیت 2500 دام سبک و 500 دام سنگین را دارند.

مقصودی فرد، سالن‌های نگهداری دام سبک و سنگین، سالن کشتار اضطراری، واحد قرنطینه، کوره لاشه سوز و بخش اداری را از جمله بخش‌های این میادین دام عنوان کرد.

وی همچنین در خصوص ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان، گفت: این طرح سابقه‌ای 12 ساله دارد و با سختی‌های بسیاری مواجه بوده، اما با توجه به پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه صنعتی شدن کشتارگاه‌های بیستون و زاگرس و ظرفیت مناسب این کشتارگاه‌ها، در آینده نزدیک تمام کشتارگاه‌های غیر صنعتی استان، تعطیل و گوشت قرمز مورد نیاز شهروندان از این دو کشتارگاه تامین خواهد شد.

مقصودی فرد در خصوص نظارت بر کشتار دام در جاده‌های استان نیز گفت: حوزه فعالیت ما از نظر قانونی حوزه‌ای مشخص و شامل مکان‌هایی همچون کشتارگاه‌ها است که دام در آن به صورت رسمی کشتار می‌شود و نظارت بر کشتار در جاده‌ها، قانونا وظیفه ما نیست، اما آماده ایم برای ساماندهی آنها همکاری کنیم.

وی گفت: هم اکنون در تمام کشتارگاه‌های دام و طیور استان ناظرین شرعی و بهداشتی حضور دارند و بر تمام کشتارها نظارت می‌شود.

مقصودی فرد افزود: علاوه بر قصابی‌ها و عرضه کنندگان مواد دامی و پروتیینی، گروه‌های دامپزشکی در سطح استان بر تمام رستوران‌ها نیز نظارت بهداشتی دارند.

 

-------------------------------------

 

تجهیز کارخانجات خوراک دام و طیور شهرستان آذرشهر به داکت ضدعفونی کننده خودرو
 
 مهندس مهدی ابراهیمی مسئول نظارت و کنترل بهداشت شبکه دامپزشکی شهرستان آذرشهر از مجهز شدن کارخانجات تولیدکننده خوراک دام و طیور این شهرستان به داکت یا همان کارواش ضدعفونی کننده خودرو خبرداده و افزود:با توجه به  اهمیت بهداشت کارخانه های تولید کننده خوراک دام و طیور در جلوگیری از انتشار بیماریهای مختلف دام و طیور، خودرو های حمل کننده مواد اولیه خوراک  هنگام ورود و همچنین پس از بارگیری محصول نهایی در هنگام خروج از کارخانه در این محل ضد عفونی می شوند.

------------------------------------

 

اعلام آمادگی اداره کل دامپزشکی استان بوشهر برای تامین امنیت بهداشت مواد غذایی مسافران نوروزی

با توجه به درپیش بودن تعطیلات نوروز و ورود خیل عظیم مسافران نوروزی به استان بوشهر ، طرح ویژه بازرسی و کنترل مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی در بوشهر و سایر شهرستان‌های استان انجام می‌شود.
دکتر علی اصغر شریفی ، مدیر کل دامپزشکی بوشهر ، با اعلام خبر فوق، افزود: در طرح مذکور که از بیستم اسفندماه سال جاری تا پانزدهم فروردین ماه سال بعد اجرا خواهد شد، با توجه به وظیفه مندی دامپزشکی نسبت به نظارت بهداشتی بر مراحل مختلف تولید، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی کارشناسان این اداره کل، کلیه مراکز یادشده اعم از رستوران‌ها،سردخانه‌های نگهداری مواد پروتئینی، مراکز تولید، نگهداری و عرضه انواع گوشت سفید و قرمز، آشپزخانه‌ها، هتل ها و مهمان سراها، بیمارستان ها و ... را به طور مستمر بازدید خواهند نمود.
روابط عمومی اداره کل دامپزشکی بوشهر نیز از کلیه شهروندان و مسافران خواست از خرید  گوشت مرغ یا قطعات ران و سینه فاقد بسته بندی، گوشت قرمز فاقد مهر دامپزشکی،گوشت از پیش چرخ شده، آلایش مرغ بدون بسته‌بندی و یا فرآورده‌های خام دامی منجمد و غیرمنجمد دارای بسته‌بندی با برچسب مخدوش خودداری نموده و هنگام خرید موارد بسته‌بندی به تاریخ تولید، انقضا و کد بهداشتی دامپزشکی توجه نمایند.
این روابط عمومی ضمن تاکید بر اهمیت گزارش‌های مردمی در کشف و ضبط موارد غیر مجاز و نیز ارتقای سطح بهداشت عمومی، از کلیه شهروندان درخواست نمود، در صورت مشاهده موارد یادشده و یا سایر تخلفات در عرضه فرآورده‌های  خام دامی، مراتب را در بوشهر ، با شماره تلفن2542833-0771 (شبکه دامپزشکی بوشهر و 2527404-0771اداره کل دامپزشکی) و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذارند.

 

 

نظر شما
ادامه