کد خبر: ۵۳۰۳

حکیم مهر - ‌رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره اظهارات دامداران مبنی بر اینکه "علی‌رغم انجام واکسیناسیون، به دلیل ورود دام قاچاق و پایین بودن کیفیت واکسن‌ها، دام‌ها به بیماری تب برفکی مبتلا شده‌اند"، گفت: در زمینه تب برفکی اگر دامدار تصور می‌کند که واکسن زده همه چیز حل شده اینگونه نیست؛ واکسن حرف اول را نمی‌زند بلکه رعایت مسائل بهداشتی و ضوابط قرنطینه‌ای نیز مهم است که واکسیناسیون نتیجه کاملتر و بهتری داشته باشد. از سوی دیگر واکسن‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند، ایمنی لازم و در حد قابل قبول را دارند و نمی‌توان گفت واکسن‌های استفاده شده کیفیت پایینی دارد.

دکتر سید محسن دستور درباره بیماری تب برفکی در واحدهای دامداری، گفت: در زمینه تب برفکی موارد کانونی محدودتر شده است و از ابتدای سال 89 تاکنون حدود 13 و نیم میلیون واکسیناسیون دام سنگین علیه بیماری تب برفکی صورت گرفته و حدود 45 میلیون راس دام سبک علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی میزان واکسیناسیون علیه تب برفکی و حجم مبارزه نسبت به سال قبل بیشتر بوده است.

وی درباره اظهارات دامداران مبنی بر اینکه "علی‌رغم انجام واکسیناسیون، به دلیل ورود دام قاچاق و پایین بودن کیفیت واکسن‌ها، به بیماری تب برفکی مبتلا شده‌اند"، گفت: در زمینه تب برفکی اگر دامدار تصور می‌کند که واکسن زده همه چیز حل شده اینگونه نیست؛ واکسن حرف اول را نمی‌زند بلکه رعایت مسائل بهداشتی و ضوابط قرنطینه‌ای نیز مهم است که واکسیناسیون نتیجه کاملتر و بهتری داشته باشد.

دستور اظهار کرد: با توجه به شرایط جابه‌جایی‌های غیرمجاز و دام قاچاق مطرح، خود به خود باید شرایط بهداشتی را بیشتر رعایت کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی یادآور شد: اوایل سال درگیری بیماری تب برفکی بیشتر بوده اما اکنون کاهش یافته و با توجه به اقدامات و واکسیناسیون طول سال و نوبت سوم، شرایط بهتری داریم.

وی تصریح کرد: واکسن‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند ایمنی لازم و در حد قابل قبول را دارند و نمی‌توان گفت واکسن‌های استفاده شده کیفیت پایینی دارد.

به گفته رییس سازمان دامپزشکی تعداد کانون‌های آلوده‌ به تب برفکی روزانه بسیار محدود است و در حدود دو ـ ‌سه مورد در سطح کشور گزارش می‌شود که اگر در همین شرایط نگه داریم یا کاهش یابد این شرایط خوب است.

دستور درباره آنفلوآنزای شایع در واحدهای مرغداری نیز اظهار کرد: واحدهایی که از میزان عادی، تلفات بالاتری داشته باشند برابر قانون معدوم و اگر تحت پوشش بیمه باشند غرامت هم پرداخت می‌شود. اما با توجه به اینکه در فصل سرما و تغییرات آب و هوایی بوده‌ایم عوارض تنفسی برای پرندگان در واحدهای مرغداری نسبت به فصل‌های قبل بیشتر بوده است.

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه