کد خبر: ۵۳۱۸۶

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از دستیابی به دانش فنی تکثیر و پرورش میمون آزمایشگاهی مورد نیاز در ساخت واکسن فلج اطفال برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر محمد حسین فلاح مهرآبادی» سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، در خصوص موفقیت موسسه رازی در طرح تکثیر و پرورش میمون برای نخستین بار در کشور، با اشاره به کاربرد این حیوانات در تولید واکسن فلج اطفال گفت: موسسه رازی تولید کننده این واکسن استراتژیک در کشور است و برابر الزامات سازمان جهانی بهداشت، آزمایش‌های نهایی این واکسن باید بر روی میمون اجرا شود.

او افزود: مطابق این الزامات، دو گونه میمون آفریقایی و آسیایی برای انجام آزمایش‌های نهایی این واکسن در نظر گرفته شده که موسسه رازی از همان ابتدا یعنی از سال ۱۳۵۰ که ساخت واکسن فلج اطفال را آغاز کرد تا کنون، به علت برخی بیماری‌های شایع در میمون‌های آسیایی، این آزمایش را بر روی میمون آفریقایی انجام می‌دهد و باکیفیت‌ترین واکسن فلج اطفال دنیا را تولید می‌کند.

فلاح مهرآبادی، در ادامه با بیان اینکه از حدود ۱۵ سال پیش به علت افزایش سخت گیری‌ها، مشکلاتی در واردات میمون پیش آمد تا آنجا که در سال‌های ۸۴ و ۸۵ نزدیک بود تولید واکسن فلج اطفال تحت تاثیر این موضوع متوقف شود، یادآور شد: باید توجه داشته باشیم تکثیر و پرورش حیوانات غیراهلی مانند میمون هم از نظر فیزیولوژی و هم به لحاظ امکانات و شرایط نگهداری هزینه بر و دشوار است با این حال با توجه به معضلات پیش آمده و فشار تحریم‌ها که شرایط واردات میمون را برای ما سخت و سخت‌تر کرد، در دو نوبت طرح تکثیر میمون از سوی بخش پاتولوژی و اپیدمیولوژی دام موسسه مطرح شد که در سال ۱۳۹۴ این طرح در کمیته علمی- فنی موسسه رازی به تصویب رسید.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری موسسه رازی، ادامه داد: پس از تصویب این طرح، کار ساخت قفس‌های نگهداری میمون‌ها که در این خصوص نیز مطالعات کاملی به لحاظ ابعاد، شکل و مناسب بودن قفس‌ها در بخش پاتوبیولوژی و اپیدمیولوژی انجام شده بود، آغاز و خرداد ۹۵ قفس‌های مورد نظر از بخش فنی مهندسی موسسه رازی تحویل گرفته شد.

فلاح مهرآبادی، قدم بعدی را تشکیل دو کلونی میمون مولد شامل میمون‌های وارداتی باقی مانده از سال‌های ۸۹ و ۹۴ نام برد و افزود: برای نگهداری میمون‌ها تمام شرایط فیزیکی به لحاظ نور، قفس مناسب، غذا، درمان‌های کمکی- تغذیه‌ای و سایر ملاحظات فراهم شد تا میمون‌ها به صورت طبیعی شروع به تکثیر کنند و خوشبختانه نتیجه نیز بسیار موفقیت آمیز بود.

به گفته او، از ۳۰ زایمان انجام شده طی این مدت، ۱۶ بچه میمون تکثیر شد که بزرگترین میمون متولد شده حدود سه ساله است و به زودی به عنوان نسل دوم میمون‌ها در تکثیر میمون‌های بعدی استفاده می‌شود.

سرپرست معاونت تحقیقات و فناوری موسسه رازی، یادآور شد: این کار برای نخستین بار در کشور و فراتر از خاورمیانه انجام شده و با کمی سرمایه گذاری و افزودن حدود ۶۰ میمون مولد، به راحتی قادر خواهیم بود در یک بازه زمانی حداکثر سه ساله، حیوانات مورد نیاز برای تولید یک بالک واکسن فلج اطفال را در موسسه رازی تکثیر و پرورش دهیم و از تنگنا‌های ناشی از تحریم عبور کنیم.

فلاح مهرآبادی با اشاره به موفقیت ارزشمند موسسه رازی در دستیابی به دانش فنی تکثیر میمون گفت: این حیوان به علت نزدیکی و شباهت بسیار زیاد به انسان، مدل بی نظیری برای تحقیقات پزشکی در زمینه‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، تحقیقات غدد درون ریز، تحقیقات بیماری‌های انگلی پوستی و تحقیقات بیماری‌های ویروسی و باکتریایی روی دستگاه عصبی شمرده شده و در دانشکده‌های پزشکی و مراکز تحقیقاتی مانند مراکز تحقیقات ضایعات نخاعی کاربرد فراوانی دارند؛ گرچه هدف و اولویت نخست ما، تامین نیاز موسسه رازی به این حیوان است.

او اضافه کرد: در دنیا مراکز معدود تکثیر و پرورش میمون وجود دارد و این موفقیتی بزرگ و گامی رو به جلو برای کشورمان است که با همت عالی، درک شرایط موجود و توجه به محدودیت‌های واردات، در موسسه رازی رقم خورده است.

 
نظر شما
ادامه