کد خبر: ۵۳۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  خبرگزاری مهر در گزارشی خبری به نقل از حسین عبیری گلپایگانی نوشت : این فعال محیط زیست از نظر  بهداشتی این گونه از ماهیها (ماهی قرمز) را عامل انتقال ویروسی به نام سالمونلا به انسان می داند و می افزاید: این بیماری نوعی بیماری پوستی است و احتمال دارد کسانیکه ماهی قرمز در منزل نگهداری می کنند مخصوصا هنگامی که افراد خردسال برای بازی با ماهی آن را دستمالی می کنند به این بیماری مبتلا شوند و سلامتی خود و خانواده را در معرض خطر قرار دهند.

گفتنی است در این خبر فردی غیرکارشناس به اظهار نظر تخصصی درباره یک بیماری پرداخته و به اشتباه سالمونلا را ویروس عنوان نموده و بیماری ناشی از آن را بیماری پوستی معرفی کرده است!

این در حالی است که مدیران سازمان دامپزشکی کشور، برخی اساتید دانشگاه و مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) بارها بر عدم وجود خطر جدی انتقال بیماری از ماهیان قرمز به انسان تأکید نموده‎اند.

 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین عبیری گلپایگانی
|
-
|
۱۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
0
0
با سلام و احترام
دوستان حکیم مهر عزیز ؛ لطفا این مطلب را در سایت خود منتشر کنید تا کاذب مشخص شود
امیدوارم این جناب دکتر عبدی دامپزشک نباشد.


توصيه هاي بهداشتي براي خريد ونگهداري ماهي قرمز


--------------------------------------------------------------------------------

اگر خانواده‌ها قصد مسافرت داشتند ماهي‌ها را به آكواريوم فروشي‌ها يا مراكزي كه شهرداري مشخص كرده است (مثل حوضچه‌هاي پارك‌ها) رهاسازي كنند و به هيچ عنوان ماهي‌ها را در رودخانه، جوي يا دريا نيندازند




مديركل دفتر بهداشت و مبارزه با بيماري‌هاي آبزيان سازمان دامپزشكي كشور با اشاره به خطرناك بودن بيماري‌هاي منتقله از آبزيان به انسان‌ها، گفت: سازمان دامپزشكي كشور براي ارتقاء سطح بهداشت عمومي و جلوگيري از انتقال بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان توصيه مي‌كند تا ماهي‌هاي قرمز و آبزيان را از مراكز معتبر مثل آكواريوم فروشي، ميادين ميوه و تره‌بار و يا اماكني كه داراي مجوز سازمان دامپزشكي هستند، خريداري كنند و به هيچ عنوان از ماهي فروشي‌هاي كنار خيابان، ماهي نخرند. به گزارش سلا متيران از وزارت بهداشت دكتر كاظم عبدي تصريح كرد: در هنگام خريد ماهي بايد به ظاهر ماهي توجه ويژه‌اي داشت كه داراي فلس باشد، چشم‌هايش بيرون نزده باشد، لكه رنگي بر روي تنش نداشته باشد و ماهي خريداري شده را در ظروف دهان گرد و كوچك نگه ندارند. وي خاطر نشان كرد: تنگ ماهي بايد 2 تا 1 ليتر آب شهري كه دوساعت در هواي آزاد مانده است داشته باشد چرا كه اگر شرايط نگهداري اين حيوانات مناسب و دور از سر و صدا و استرس باشد حدود 6 تا 8سال عمر مي‌كنند. دكتر عبدي ادامه داد: اگر خانواده‌ها قصد مسافرت داشتند ماهي‌ها را به آكواريوم فروشي‌ها يا مراكزي كه شهرداري مشخص كرده است (مثل حوضچه‌هاي پارك‌ها) رهاسازي كنند و به هيچ عنوان ماهي‌ها را در رودخانه، جوي يا دريا نيندازند. مدير كل اداره بيماري هاي بهداشت آبزيان سازمان دامپزشكي كشور ابراز داشت: براي تعويض آب تنگ، حتماً نصف آب ظرف را خالي كنيد و نصف ديگر را از آب جديد (دماي 20 تا 16 درجه) پركنيد، همچنين توصيه مي‌شود تا تعويض آب يك تا دو بار در هفته انجام شود و براي تغذيه ماهي‌ها هم از خرده‌هاي نان و حبوبات و يا از غذاهاي مخصوص ماهي استفاده كرد چرا كه ماهي‌ها بيشتر نياز به غذاهاي كم پروتئين و سرشار از كربوهيدرات دارند و اين مواد از طريق غذاهاي مخصوص ماهي تامين مي‌شود. به گفته دكتر عبدي ماهي قرمز يكي از زيباترين حيوانات اهلي شده توسط انسان‌ها است كه حدود 80 سال در ايران قدمت داشته و هر سال براي روزهاي آغازين سال تكثير و توليد مي‌شود. وي ادامه داد: افراد جامعه و كودكان، اولين تجربه خود در برخورد با حيوانات زنده را معمولاً با نگهداري ماهي‌هاي قرمز آغاز مي‌كنند و به همين خاطر فرهنگ‌سازي و آموزش مردم براي برخورد با اين حيوانات، نقش موثري در افزايش سلامتي اين افراد ايفا مي‌كند. گفتني است سازمان دامپزشكي كشور، براي ارتقاء سطح بهداشتي افراد جامعه، در ايام پاياني سال، اقدام به اجراي نظام مراقبت فعال در تمامي مراكز تكثير و پرورش آبزيان مي‌كند و با نمونه‌برداري از اين حيوانات، در صورت رديابي هرگونه آلودگي، اقدام به محدود سازي و كنترل اين مراكز مي‌كند.


حسین عبیری گلپایگانی
|
-
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۶
0
0
برخی آبزیان از جمله ماهی قرمز، لاک پشت و مار آبی ناقل بیماری های خطرناکی هستند که بین انسان و آبزیان مشترک است. ویروس این بیماری می تواند در بدن آبزیان سالم نیز وجود داشته باشد و به آبزیان دیگر منتقل شود. این ویروس در صورت وارد شدن شوک (صدا، ضربه و...) در بدن آبزیان فعال می شود. شواهد این بیماری از طریق ارگانولوتیپیکی (دید چشمی) قابل رویت نیست. یکی از این ویروس ها، ویروس سالمونلا است. این ویروس 2500 زیرگونه دارد که در آزمایشگاه مجهز قابل تشخیص است. این ویروس باعث عفونت های حاد دستگاه گوارشی با علائم اسهال، اسهال خونی، استفراغ، تب شدید، بدن درد، اختلال دستگاه تنفسی و تضعیف سیستم دفاع بدن در افراد سالم و بالغ می شود و در کهنسالان، خردسالان و بیماران تحت درمان با انواع آنتی بیوتیک و مبتلایان به بیماری های عفونی دیگر کشنده است. مهرناز عطری با درجه دکترای محیط زیست فرهنگی در یک اطلاعیه پزشکی با ارائه مدارک و شواهد این بیماری با اشاره به آمار ایالات متحده می آورد؛ «در امریکا 20 میلیون خانواده دارای آکواریوم هستند که سالانه 42028 مورد باکتری سالمونلا به مرکز کنترل بیماری ها گزارش شده است و اعلام شده در مقابل هر مورد گزارش 50 تا 100 مورد گزارش نشده است. هرساله چهار میلیون امریکایی به این بیماری مبتلا می شوند.»
این در حالی است که در ایران علاوه بر آکواریوم های دائمی و فروش مداوم ماهیان زینتی در یک ماه پایانی سال نیز بیش از پنج (تا 10 میلیون) قطعه ماهی قرمز نیز وارد بازار می شود. یکی دیگر از بیماری های قابل انتقال از آبزیان به انسان بیماری پیسوریازیس است که تشخیص آن مانند سل پوستی تا مرحله ظهور علائم آن از طریق آزمایشات خون و ادرار و اشعه ایکس ناممکن است. این بیماری از طریق خراش یا زخم در پوست بدن از آب آلوده تنگ ماهی (ماهی آلوده یا سالم و حامل بیماری) قابل انتقال به افراد به ویژه کودکان است. در مواردی چنانچه تمامی مراحل کنترل بهداشتی ماهیان قرمز از زمان تکثیر تا حمل و... تا مراکز عرضه نیز موفقیت آمیز باشد (که در شرایط فعلی غیرممکن به نظر می رسد) تنش های حاصل از نحوه انتقال آنها توسط خریداران و طرز نگهداری آنها در تنگ های کوچک و در محیط پرسروصدا که عامل تشنج ماهیان است، می تواند در همان روزهای نخست، این ویروس ها و باکتری ها را فعال کند. با وجود تمامی اسناد و مدارک پزشکی معتبر جهانی وجود این بیماری خطرناک را باید جدی گرفت و دوباره تاکید کرد که از میان 2500 گونه مختلف این بیماری در ایران تنها 25 نوع آن قابل تشخیص است. علائم این بیماری شباهت زیادی به علائم انواع آنفلوآنزا و سرماخوردگی دارد. تشخیص آن توسط پزشکان راحت نیست. چون در ایران تنها دو آزمایشگاه پزشکی برای تشخیص سالمونلا وجود دارد که این آزمایشگاه ها نیز بیش از 25گونه بیماری را نمی توانند تشخیص دهند. تجویز دارو و درمان اشتباه این ویروس را مقاوم کرده و همچنان در بدن بیمار غیرفعال نگه می دارد.


دکتر محمد لطفی زاده / مدیرمسئول حکیم مهر
|
-
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۷
0
0
جناب آقای عبیری گلپایگانی ، اظهارات جناب دکتر عبدی که دامپزشک هستند کاملاً صحیح است و ارتباطی با فرمایشات جنابعالی ندارد. ایشان به درستی نکات بهداشتی را بیان فرموده اند. جنابعالی هر چند در حوزه محیط زیست فعال هستید و این فعالیت برای بنده قابل استفاده و ارزشمند است اما در کمال احترام به هیچ وجه ، تأکید میکنم به هیچ وجه واجد صلاحیت برای اظهار نظر تخصصی درباره بیماریزایی ماهیان قرمز نیستید. این کار را بهتر است به متخصصین امر واگذار فرمایید. مزید استحضارتان در سالیان اخیر تاکنون حتی یک مورد پسوریازیس در ماهیان قرمز که به انسان منتقل شده باشد گزارش نشده و اساساً بیماری ویروسی مشترک هم از ماهی قرمز به انسان منتقل نمی شود. سالمونلا هم که جنابعالی اصلاً نمی دانید که ویروس نیست و باکتری هست در مورد فرآورده های خوراکی آبزیان مطرح است نه ماهی زنده قرمز!
نظر شما
ادامه