کد خبر: ۵۳۵۸۷
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: احتمال آلودگی نهاده‌های دامی به طور جزئی وجود دارد اما با توجه به حجم واردات این نهاده‌ها میزان آلودگی قابل توجه نیست ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: احتمال انفجار بیماری در تراکم بالای دام بیشتر است، به همین دلیل ما دستورالعمل‌هایی به استان‌ها برای مدیریت و رصد هر چه بیشتر دامداری‌ها ابلاغ کرده‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» امروز در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر هشدار برای احتمال شیوع گسترده بیماری در ترافیک بالای دام در دامداری‌های سنگین، اظهار کرد: دامداران برای حفظ منابع و سرمایه خود همیشه با سازمان دامپزشکی در ارتباط هستند و این سازمان نیز برای حفظ امنیت و سلامت دام‌ها به طور مداوم در حال رصد دامداری‌ها است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش تراکم دام‌ها در دامداری‌ها میزان اقدامات مربوط به حفظ امنیت و سلامت دام‌ها در دامداری‌ها بیش از گذشته در حال اجرا است.

رفیعی‌پور با تاکید بر اینکه در همین ارتباط ما دستورالعمل‌هایی به استان‌ها برای مدیریت بیماری‌ها ابلاغ کرده‌ایم افزود: بر اساس این دستورالعمل سلامت دامداری‌ها و بیماری‌های احتمالی در حال مدیریت و رصد است.

وی افزود: در تراکم بالای دام در دامداری‌ها احتمال انفجار بیماری و رخداد مشکل بهداشتی بسیار بالا می‌رود و این موضوع یک امر طبیعی است.

رفیعی‌پور از انباشت 140 هزار راس دام سنگین آماده کشتار در استان تهران خبر داد و گفت: ما نیز معتقدیم انباشت بیش از حد دام در دامداری‌ها به صلاح نیست اما به جز کنترل بیماری کار دیگری از دست سازمان دامپزشکی بر نمی‌آید.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مبنی بر احتمال آزادسازی صادرات دام با توجه به خطرات انباشت دام در کشور، اظهار کرد: بحث صادرات مربوط به ما نمی‌شود و سایر سازمان‌ها باید برای خروج دام از کشور تصمیم‌گیری کنند اما از نگاه ما به عنوان یک سازمان تخصصی صادرات راه‌حلی برای جلوگیری از احتمال انفجار بیماری ناشی از تراکم دام است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به برخی از اولین‌های رخ داده در حوزه دامپزشکی مانند آماده سازی مقدمات تولید سید (بذر) عوامل بیمار یزای دامی در 4 جبهه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه سازمان دامپزشکی، موسسه رازی و یک شرکت دانش بنیان بخش خصوصی؛ تامین نهاده‌های دامپزشکی از منابع جدید آمریکای جنوبی، اروپایی و آسیایی بجای آمریکا؛ تامین نهاده‌های دامی توسط زنجیره‌های تولید و عوامل ثانویه برای دورزدن تحریمها؛ تدوین برنامه ملی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و عبور از بحران؛ اجرای برنامه کنترل تب برفکی در گاوداریهای صنعتی کشور با کمک مالکان دامداری‌ها؛ اجرای برنامه کنترل مشمشه و انجام آزمایشها CFTEST برای رفع ممنوعیت صادرات اسب از ایران؛ تدوین و بروزرسانی بیماریهای اولویت‌دار مطابق با استانداردهای ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی مانند سالمونلا، لمپی‌اسکین، نیوکاسل، تب مالت، PPR و .. ؛ ایجاد کمیته اختصاصی شرکتهای دانش‌بنیان در سازمان دامپزشکی و مشاهده نتایج مثبت آن؛ امضای تفاهم نامه همکاری دامپزشکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ انتخاب مسئول و مجری اختصاصی تامین بذر واکسنهای طیور و PMS  نهاده های دارویی تولید داخل و وارداتی؛ ارائه تامین، ترخیص، توزیع و عرضه نهاده های دامپزشکی تحت کلید سازمان دامپزشکی کشور برای اولین بار؛ ایجاد مقاصد جدید صادراتی به روی محصولات ایران با افزایش مبادله پروتکلهای بهداشتی دام با کشورهای مختلف؛ کسب مسئولیت دبیرکلی منطقه آسیا، خاوردور سازمان جهانی بهداشت دام و ... را از جمله اقدامهای اجرا شده در بار نخست در این سازمان برشمرد که آثار خود را در زمینه فراهم‌کردن بستر تولید حجم عمده نهاده‌های پشتیبان تولید در 3 تا 5 سال آینده نشان خواهد داد.

رفیعی‌پور در ادامه سخنان خود درباره تولید و مصرف برخی از فرآورده‌های دامی مانند شیر الاغ گفت: مباحث مربوط به مصرف فرآورده دامی مربوط به وزارت بهداشت است آنچه مربوط به سازمان دامپزشکی می‌شود نظارت بهداشتی بر فرآیند و بهداشت مربوط به محموله است که درباره تولیدات تمام محصولات خام دامی در هنگام تولید، عرضه و مصرف اجرا می‌شود.

وی همچنین از تدوین و ابلاغ مجوزهای مربوط به مدیریت پرورش الاغ شیری توسط سازمان دامپزشکی خبر داد.

رفیعی‌پور درباره نظارت این سازمان بر سلامت و بهداشت نهاده‌های دامی وارداتی نیز گفت: سازمان دامپزشکی کشور به طور مستمر بر نهاده‌های دامی وارداتی و محل نگهداری و عرضه آنها نظارت دارد و این نهاده‌ها به طور مستمر مورد پایش ما قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: سالانه هشت میلیون تن نهاده دامی وارد کشور می‌شود که همگی آنها پس از دریافت تایید و اطمینان از سلامت توزیع و به دست دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌رسد.

رفیعی‌پور احتمال آلودگی در نهاده‌های دامی به طور جزئی را رد نکرد و گفت: به رغم تمام تمهیداتی که در هنگام ورود، انبار و توزیع نهاده‌های دامی انجام می‌شود احتمال آلودگی آنها وجود دارد اما با توجه به حجم واردات این نهاده‌ها میزان آلودگی قابل توجه نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه این نشست درباره دستاوردهای این سازمان از زمان آغاز تحریم‌ها تاکنون اظهار کرد: با تشدید تحریم‌ها بر خلاف آنچه که تصور می‌شد سازمان دامپزشکی توانست با اقداماتی درخور علاوه بر کمک به بهبود تولید بسیاری از بیماری‌ها را به طور کامل و موثر کنترل کند.

رفیعی‌پور ادامه‌داد: در حال حاضر در حوزه تولید قزل آلا کشور در آب‌های شیرین در رتبه یک جهانی، تولید عسل رتبه چهار، مرغ رتبه هشت، تخم مرغ رتبه 9، پرورش شترمرغ رتبه 2 و تولید شیر خام در رتبه 11 جهانی قرار دارد.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ امنیت غذایی افزود: سازمان دامپزشکی به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی در حفظ امنیت غذایی در 4 سال گذشته دست به اقداماتی زده است که می‌توان گفت برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده که نتیجه آن کاهش وابستگی و افزایش خودکفایی برای تولید فرآورده‌های دامی است.

رفیعی‌پور از جمله این اقدامات را پیگیری تولید بذر و سید بیماری‌ها با همکاری با معاون علمی رئیس جمهور و چند دستگاه مرتبط دیگر عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن تامین منابع دامپزشکی از کشورهای جدید اروپایی و آسیایی و افزایش ارتباط منطقه‌ای برای تامین ریزمغذی‌ها و کیت‌های آزمایشگاهی برای اولین بار توسط سازمان دامپزشکی انجام شده است.

وی تامین نهاده‌های مرتبط با دامپزشکی توسط زنجیره‌های تولید، تشکل‌ها برای رفع انحصار، تدوین برنامه ملی کنترل بیماری فوق حاد پرندگان برای عبور از بحران، کنترل تب برفکی با روش آماده‌باش با کمک دامداران، عبور از کمبود فنی و کیفی واکسن و اجرای برنامه کنترل مشمشه را از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی برشمرد که برای اولین بار در کشور اجرا شده است.    

به گفته رفیعی‌پور اجرای برنامه کنترل بیماری مشمشه به روش CF تست موجب شده تا امکان مذاکره با اروپایی‌ها برای صادرات اسب فراهم شود.

وی همچنین تدوین و بروزسانی مربوط به بیماری‌های اولویت دار منطبق با استانداردهای جهانی از جمله بیماری نیوکاسل، تب مالت، لمپی اسکین و پی پی آر را از دیگر اقدامات سازمان دامپزشکی پس از تشدید تحریم‌ها عنوان کرد.

رفیعی‌پور اضافه کرد: ما برای خودکفایی در تولید محصولاتی مانند واکسن و ریزمغذی‌ها تفاهم‌نامه‌هایی را با شرکت‌های دانش‌بنیان و همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به امضا رسانده‌ایم.

وی با بیان اینکه با امضای این تفاهم‌نامه کمیته دائمی شرکت‌های دانش بنیان در سازمان دامپزشکی ایجاد شده است، گفت: قرار بر این است که  این شرکت‌ها در ارزیابی کمی و کیفی نهاده‌های دارویی و تولید آن سازمان دامپزشکی را همراهی کند تا علاو بر کاهش وابستگی شاهد افزایش کیفی تولیدات نهاده‌های دامپزشکی باشیم.

رئیس سازمان دامپزشکی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از 70 درصد به واردات واکسن‌های طیور و بیش از 90 درصد به واردات واکسن‌های آبزیان وابسته هستیم گفت: همچنین در بخش ریزمغذی‌ها به صورت صد در صد به واردات وابستگی داریم اما امیدواریم که مطابق با تفاهم‌نامه‌ای که به امضا رسیده و بر اساس پیش نویس شتاب‌دهنده‌‌های مرکز نوآوری دامپزشکی شرکت‌های دانش بنیان در کاهش میزان وابستگی به این نهاده‌‌ها ما را کمک کنند.

رفیعی‌پور ابراز امیدواری کرد که شرکت‌های دانش بنیان در حوزه اصلاح نژاد و افزودنی‌های خوراک دام و طیور و مکمل‌ها ورود کرده و میزان وابستگی کشور را در این حوزه‌ها کاهش دهند.

به گفته وی در حال حاضر واکسن‌های نسل جدید اصلا در کشور تولید نمی‌شود و در این زمینه نیز وابستگی صد در صد به واردات وجود دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه به ارائه آماری از آخرین وضعیت صادرات پرداخت و گفت: میزان صادرات شیر و فرآورده‌های خام دامی در هشت ماهه نخست سال گذشته سه میلیون و 535 هزار کیلوگرم بود که امسال به رغم شرایط تحریم به 14 میلیون و 717 هزار کیلوگرم افزایش یافته است.

رفیعی‌پور ادامه داد: در همین بازه زمانی میزان صادرات تخم نطفه‌دار مرغ و ماکیان از پنج میلیون و 787 هزار قطعه در سال گذشته به هشت میلیون و 607 هزار قطعه در سال جاری افزایش یافته است.

وی میزان بازدید‌های سازمان دامپزشکی در هشت ماهه نخست سال جاری را 14 میلیون مورد عنوان کرد و گفت: در این بازدید بیش از 2 میلیون و 627 هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی معدوم شده و همچنین پنج میلیون و 387 هزار مورد ضبط و تعیین تکلیف شده است.

 رفیعی‌پور افزود: در کشتارگاه‌های طیور نیز حدود 478 میلیون قطعه مرغ مورد بازدید دامپزشکان مادر کشتارگاه‌ها قرار گرفته که از این میزان چهار میلیون و 292 هزار قطعه معدوم شده است. همچنین چهار میلیون و 392 هزار راس دام در کشتارگاه‌ها ذبح شده که 9 میلیون و 371 هزار کیلوگرم از گوشت‌ها و احشای حاصل از کشتار دام غیرقابل مصرف تشخیص داده شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کاهش 20 تا 30 درصدی کشتار دام در کشتارگاه‌ها دلیل این اتفاق را خودداری دامداران به ویژه عشایر و روستائیان از عرضه دام عنوان کرد.

وی گفت: وضعیت مناسب مراکز موجب شده که دامداران مدت زمان بیشتری برای نگهداری دام‌ها صرف کنند.

به گفته رفیعی‌پور در ماه‌های آینده شاهد کشتار و عرضه بیشتر دام توسط دامداران خواهیم بود که نتیجه آ‌ن کاهش قیمت گوشت قرمز خواهد بود.

رفیعی‌پور در واکنش به سوء استفاده از ارز دولتی اختصاص داده شده به نهاده‌های دامی اظهار داشت: موجودی انبارهای ما مشخص است و تولیدکنندگان و تشکل‌هایی که این ارز را دریافت کرده‌اند رصد می‌شوند و به طور دقیق مشخص است که هر دامدار و مرغدار چه میزان نهاده و داروی دامپزشکی در اختیار گرفته است.

وی افزود: به طور کامل نمی توان گفت که هیچ کدام از شرکت‌های پخش انحرافی در توزیع نهاده‌های وارداتی با ارز 4200 تومانی نداشته‌اند اما باید توجه داشت این نهاده‌ها اختصاص داده و در بازار توزیع شده است و در صورتی که به دست تولیدکنندگان نمی‌رسید اکنون با بحران تولید مواجه بودیم.

در ابتدای این نشست نیز رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تبریک هفته بسیج به مردم با مترادف دانستن دو واژه عالمانه و خستگی ناپذیر در واژه بسیج، اظهار امیدواری کرد همه مسئولان و همکاران حوزه های اجرایی، مقننه و قضایی با فرهنگ بسیجی به تسهیل خدمت و فعالیت تولیدکنندگان همت کنند.

لازم به ذکر است در این نشست مطبوعاتی «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» معاون پیشگیری و بهداشتی و همچنین «دکتر قاسم رضاییان‌زاده» معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور، ریاست این سازمان را همراهی می کردند.  

 
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
17
مشک آن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید رئیس جان واقعا فکر میکنی دامدار ها برای شرایط خوب پرورشی دام را کشتار نمیکنند یا فکر میکنید مدیریت شما باعث تحول شده پس چرا همه ناراضی هستند از همکار دولتی تا خصوصی تا دامدار و وارد کننده و صادر کننده و تولید کننده همه ناراضی خواهشا اگر جرات دارید یک نظر سنجی از میزالن محبوبیت و مقبولیت خود راه اندازی کنید حکیم تو چرا نمیکنی
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
9
سازمان دامپزشکی در ۴ سال گذشته دست به اقداماتی زده است که می‌توان گفت برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است
آقای رئیس با همه احترامی که برای حضرتعالی قائلم طراحی و زمینه 90درصد از این اقدامات در دوره دکتر دستور و دکتر خلج شروع شده است و الان دارد به بار مینشیند ........................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
1
10
سلام خواهشمند است در خصوص تسری تدبیری اندیشه شود.
ناشناس
|
Australia
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
5
پس تو رو خدا بیا بید برای اولین بار استقلال مالی وجایگاه قانونی مسولین فنی بهداشتی در کشتارگاهها را فراهم کنید که این قدر در کشتارگاهها مورد بی حرمتی کارفرمایان قرار نگیرند و امنیت غدایی جامعه به خطر نیفتد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
5
باز شدن مرزها بر روی انواع دام زنده و فرآورده ای دامی بدون نظارت کارشناسی و قطع رفتن کارشناسان برای بازرسی بهداشتی.... واقعا برای اولین بار در کشور انجام گرفته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
2
6
آیا اقداماتی که برای عزت و شخصیت نیروی انسانی و پرسنل صورت گرفته هم برای اولین بار در چهار سال گذشته اتفاق افتاده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
6
1
انصافا ایشان در حوزه فنی خوب عمل کرده اند فقط در مورد امور اداری خواسته های جوانان‌‌ مومن تحقق نیافته است و آن مبارزه قاطع با فرقه .......... است ...................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
3
7
اقدامات درخشانتان در بالا بردن شان جایگاه دامپزشکان همیشه در خاطرها خواهد ماند!!!!!!!!
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
10
البته تمامی این اقدامات در جهت تضعیف و کم رنگ کردن نقش دامپزشکی بوده است. برای اولین بار نقش نظارتی دامپزشکی را پس از یک قرن فعالیت علمی و موثر این سازمان از عرضه های مختلف زدودید.
برای اولین بار بود که این قدر به نظرات کارشناسان سازمان بی توجهی و بی اعتنایی شد.
ارتباط سازمان و دانشگاه قطع شد
برای اولین بار است مدیران کل در محل کار خود حضور ندارند و هیچ کس مواخذه نمی کند
برای اولین بار اتفاق افتاد بعضی مدیران کل میهمانی کله پاچه برای ۵۰۰ نفر راه انداختند و در مورد منابع تامین مالی آن سوالی نشد
برای اولین بار بود که مسولین گفتند واکسنها بوفور وجود دارند در حالی که واکسن پیدا نمی شد
لطفا کارمندان خود را دریابد در مضیقه شدید اقتصادی هستند.

.........
.........
.........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
بله البته نظر بالاتر به کنایه گفته شد. درخشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
2
افای دکتر ببخشید قسمت ارز دولتی و پخش نهاده ها فکر کنم مربوط به وزارتخانه کشاورزی باشد نه دامپزشکی
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
1
9
سلام.ان وزیر رفت
همشهریانش هم خواهند رفت
باجناق ها هم خواهند رفت
همکلاسی ها هم خواهند رفت.

حکیم نامهربان سانسور نکن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
.................!!! چرخ گرد است و روزگار هم گرد گرد
ناشناس
|
Japan
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
1
از شرکتهای ممیزی که در سال ۹۳ تاسیس شدند چه خبر؟
چرا که بسترسازی برای فعالیت آنها از بزرگترین اقدامات این دوره بوده و برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
خوش به ‌‌حالتون که اینترنتتان فعال است و از وی‌پی ان استفاده‌ می‌کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
1
پناه بر خدا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
11 مورد غیر قابل انتشار .چرا اخه؟ ........................
متاسفانه اخلاق خوب دلیل بر مدیریت خوب نیست.متاسفانه دارید با بیان نکردن نقطه ضعف ایشان ، در تضعیف و تخریب چهره این مرد نیکو خصال کمک میکنید. بیان کنید مشکلات و انتقادات را تا شاید اصلاح شود امور.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
.......................... حجم غیر قابل انتشارها خود گویای وضعیت واقعی موجود
ناشناس
|
France
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است.
..............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۵
0
0
سلام وخسته نباشید.
در خصوص ایجاد شرایطی جهت وارد کردن واکسن تب برفکی انهم در وضعیت بد تحریم و معضلات اقتصادی از بزرگیرین خطاهای دامپزشکی است
نظر شما
ادامه