کد خبر: ۵۳۶۷

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی همدان و ریگان

 

در ایام نوروز؛
29 گروه بازرسی دامپزشکی در همدان فعال است


مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: در ایام تعطیلات نوروز 29 گروه بازرسی دامپزشکی ثابت و سیار در همدان فعال است.

دکتر احمد کریمی‌مخصوص در کارگروه سلامت و امنیت غذایی و دامی شهرستان نهاوند اظهار داشت: در سال جاری بیش از 7 میلیون و 445 هزار نوبت عملیات واکسیناسیون دامی سبک و سنگین علیه انواع ویروس‌ها و میکروب‌های دامی در استان انجام شده است که نتیجه آن سلامت کامل دام استان است.
وی با اشاره به تولید 3.5 درصد گوشت قرمز و 3.9 درصد گوشت سفید کشور در استان همدان گفت: در استان همدان سالانه 62 هزار تن گوشت مرغ و 34 هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود که علاوه بر مصرف داخلی بخشی از آن به خارج از استان صادر می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به ایجاد 9 واحد قرنطینه دام در سطح شهرستان‌های استان همدان افزود: امسال 75 پروژه مختلف نظارتی، بهداشتی، مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان، نظارت بر مراکز عرضه محصولات لبنی و دامی در استان با یک میلیارد و 230 میلیون تومان در استان انجام شده است.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال در بخش دامپزشکی گفت: امسال برای 188 نفر ایجاد اشتغال پایدار شده است در حالی که تعهد بخش دامپزشکی 120 نفر بوده است.
کریمی‌مخصوص ابراز داشت: 29 گروه بازرسی دامپزشکی ثابت و سیار در ایام تعطیلات نوروز در سطح استان در تلاش شبانه‌روزی هستند تا فراورده‌های گوشتی و لبنی سالم و بهداشتی به دست مصرف‌کنندگان در استان همدان برسد.
فرماندار شهرستان نهاوند نیز تأمین سلامت جامعه را منوط به وجود دام و فرآورده‌های دامی لبنی سالم دانست و اضافه کرد: فعالیت‌های اداره دامپزشکی از مهمترین ارکان تأمین سلامت جامعه است که باید به صورت مداوم و شبانه‌روزی نسبت به بازرسی از واحدهای تولید و عرضه مواد دامی خام و لبنی اقدام کنند.
اسماعیل زارعی‌کوشا از فعالیت مجهزترین واحد صنعتی کشتار دام سبک و سنگین غرب کشور در نهاوند خبر داد و ابراز داشت: این واحدها با بیش از 3.5 میلیارد تومان اعتبار فعالیت خود را سال جاری آغاز کرده‌اند.
وی شهرستان نهاوند را به واسطه تولید سالانه بیش از 5 هزار و 500 تن گوشت قرمز و یک هزار و 100 تن گوشت ماهی دارای مقام نخست تولید این محصولات در استان همدان دانست و گفت: این شهرستان با فعالیت بیش از 40 استخر پرورش ماهی، بیش از 70 درصد گوشت سفید ماهی استان و 20 درصد ماهی چشم زده کشور را تولید می‌کند که این مهم نیازمند توجه بیشتر در بخش نظارت و بازرسی عوامل بهداشت و دامپزشکان است.

--------------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی ریگان خبر داد:
واکسیناسیون 115 هزار راس دام ریگان علیه بیماری آنتروتوکسمی و قانقاریا 


مدیر شبکه دامپزشکی ریگان گفت: 74 هزار و 269 راس دام سبک علیه آنتروتوکسمی و 41 هزار و 283 راس علیه قانقاریا در ریگان واکسینه شدند.

حجت‌الله جعفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ریگان با اشاره به اقدامات نوروزی این شبکه در ریگان اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن ایام تعطیلات نوروزی و اهمیت مصرف بهداشتی فرآورده‌های خام دامی در این ایام، شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان، شش اکیپ به صورت کشیک برای استقرار در شبکه دامپزشکی، بخش گنبکی و بخش مرکزی آماده کرده است. وی بیان داشت: این کار به منظور پاسخ‌گویی به مشکلات دامداران، عشایر و همچنین کشیک سیار در سطح شهر برای نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی انجام می‌شود.
جعفری افزود: با توجه به اینکه راه‌اندازی کشتارگاه دام در شهرستان ریگان و نیاز منطقه کاملا الزامی است، به این منظور با همت مسئولان شهرستان، راه‌اندازی این کشتارگاه با روند صعودی در حال انجام است و تقریبا 70 درصد پیشرفت عمرانی دارد.
وی تصریح کرد: همشهریان در ایام نوروز می‌توانند در مورد برخورد با موارد مشکوک به بیماری در فرآورده‌های خام دامی یا به منظور راهنمایی و کسب اطمینان با شبکه دامپزشکی شهرستان ریگان تماس حاصل کنند.
وی افزود: شهرستان ریگان با توجه به همجواری با استان سیستان و بلوچستان، قاچاق دام تهدید جدی برای دام‌های این منطقه است و این شبکه با استقرار اکیپ‌هایی در سطح شهر برای جلوگیری از ورود دام قاچاق تلاش می‌کند.
مدیر دامپزشکی شهرستان ریگان اظهار داشت: مسلما کنترل و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی در این شهرستان با حمایت و همکاری همشهریان فراهم می‌شود.
جعفری تصریح کرد: در هفته گذشته این شبکه به مناطق سیل‌زده بخش گنبکی خدمات‌رسانی کرد و دام‌های منطقه را علیه بیماری‌های مختلف دامی از قبیل بیماری‌های کلستریدیومی واکسینه کردند.
وی گفت: این بیماری با در ابتدای فصل بهار و پاییز شیوع می‌یابد، بنابراین واکسیناسیون و آموزش دامداران از جمله اقدامات جلوگیری کننده علیه این بیماری مهم است.
جعفری بیان داشت: طی سال جاری با واکسیناسیون حدود 74 هزار و 269 راس گوسفند و بز علیه بیماری آنتروتوکسمی شیوع این بیماری در منطقه کاسته شده است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از واکسیناسیون‌های انجام شده در مناطق سیل زده علیه بیماری قانقاریا بود که جمعیت بالغ بر 41 هزار و 283 راس دام سبک توسط بخش خصوصی و دولتی علیه این بیماری مهم واکسینه شدند.
در شهرستان ریگان بیش از 200 هزار راس دام سبک و 14 هزار راس دام سنگین نگهداری می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه