کد خبر: ۵۴۵۰۱

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: فروشنده ماست پوستی ای که دارای سم بوتولیسم بود بازداشت و به خانواده‌های خریدار این نوع ماست اطلاعات لازم داده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر محمد رضا داوریان» سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور در مورد مصرف ماست چکیده سنتی و ابتلای تعدادی از مردم نیشابور به سم بوتولیسم گفت: دو نفر نیشابوری در مشهد به دلیل مصرف ماست چکیده حاوی سم بوتولیسم  بستری شده‌اند که به سرعت جلسه ستاد بحران برگزار شد و فرمانداری نیز در جریان قرار گرفت.

او تصریح کرد: در این خصوص، درخواست آنتی توکسین از وزارت بهداشت داشتیم و همزمان دادستان و نیروی انتظامی هماهنگ شد و  ماست پوستی را ضبط و فروشنده به مراجع قضایی معرفی و مغازه وی پلمپ شد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت:  به تمام مغازه‌های لبنیاتی و خواروبار فروشی‌ها دستور داده شد که از فروش هر گونه لبنیات محلی جلوگیری کنند و به نوعی جلو فروش آن را گرفتیم.

داوریان افزود: همزمان به تمام مراکز بهداشتی تذکر دادیم که این بیماری به وجود آمده است و هشدار‌های لازم داده شد و به کلیه پزشک‌ها به همراه دستورالعمل مواجه با سم بوتولیسم را دادیم.

او تصریح کرد: سم بوتولیسم علائم عصبی ایجاد می‌کند و علائمش بسیار شبیه برخی بیماری‌های دیگر است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: از مسمومین چهار نفر در نیشابور و ۱۲ نفر در مشهد بستری هستند و آنتی‌توکسین به نیشابور رسیده است.

داوریان ادامه داد: سه نفر از بیماران مرخص شده‌اند و امیدواریم تعداد بیماران از این ۱۶ نفر بیشتر نشود.

او تصریح کرد: تمام ماست در منشاء تولید کنترل شده است و محصولات تمام فروشندگان جمع‌آوری و هشدار داده شده است و امیدواریم تعداد مبتلایان افزایش نیابد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابورگفت: این سم در شرایط نگهداری ماست پوستی تولید می‌شود، و در زمان جمع آوری محصول، ماست‌ها درون پوست حیوان و در شرایط بسیار بدی نگهداری شده بود، این باکتری در محیط خاک و گرد و خاک وجود دارد، ولی چون بی‌هوازی است در شرایط عادی ایجاد نمی‌شود و خطر ندارد.

داوریان افزود: از ۱۲ ساعت تا چهار و نیم روز عوارض خود را نشان می‌دهد و بیماری ممکن است موجب مرگ شود.

او تصریح کرد: فلج اعصاب مانند خشکی دهان، تاری دید، افتادگی پلک نشانه‌های اکثر افراد در این بیماری در نیشابور بود است و با آنتی‌توکسین عصب‌ها برمی‌گردد و نهایت تا ۱۰۰ روز اعصاب به حالت اول بر می‌گردد.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: داروی آنتی‌توکسین بسیار‌گران قیمت است و به دلیل توانایی تولید داخل مشکلی در مصرف آن وجود ندارد.

داوریان افزود: هر ویال حدود ۵۰ میلیون ریال قیمت دارد که برای فرد بالغ حدود ۶ ویال نیاز است.

او تصریح کرد: در نیشابور دو ویال دارو وجود داشت و بلافاصله پس از درخواست از مشهد ۵۰ ویال تهیه شده است.
سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابورگفت: در زمان شک به بیماری بوتولیسم منتظر رسیدن آزمایش نخواهیم بود و درمان را شروع می‌کنیم.

داوریان افزود:  تاکنون هشت نمونه ماست در کنار تعدادی نمونه انسانی برای انستیتو پاستور جهت آزمایش ارسال شده است که زمان رسیدن جواب چند روزی طول می‌کشد.

او تصریح کرد: تحقیق بر روی خانواده افراد مسموم ادامه دارد و تلفنی به همه آن‌ها آموزش داده شده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: دهنوخالصه، خرو و فیض آباد و شهرک‌های شمالی از مکان‌های شیوع این بیماری بوده است و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۳۰ کیلو ماست به فروش رسیده است. فروشنده یک نفر بوده است و همه از آن مکان ماست را تهیه کرده‌اند.

او تصریح کرد: طی دو ماه گذشته ۵۰ مغازه به تعزیرات برای موارد بهداشتی ارسال شده‌اند و به صورت متوسط ماهانه ۲۰ پرونده به تعزیرات ارسال می‌شود.


نظر شما
ادامه