کد خبر: ۵۴۵۱۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۹۹ درصد کنترل شده است ...

حکیم مهر: مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌­های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۹۹ درصد کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» روز یکشنبه در نشست کمیته فنی بیماری های طیور که در اداره کل دامپزشکی استان البرز برگزار شد، با بیان اینکه فقط در فروردین ماه سال جاری چند کانون بیماری داشتیم، افزود: سال گذشته بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور خسارات زیادی به واحدهای صنعتی وارد کرد به طوریکه ۲۶ میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شدند.

وی اظهار داشت: برای کنترل این بیماری تمام واحدهای صنعتی تخم گذار و مادر در ۱۲ استان پرخطر کشور ملزم به اجرای واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد شده اند زیرا این ویروس در گردش است و امکان انتقال آن از طریق پرندگان آزادپرواز و مهاجر به واحدهای صنعتی وجود دارد.

اکبرشاهی گفت: در اجرای طرح واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ۴۰ میلیون قطعه از طیور صنعتی تحت پوشش قرار گرفتند که نشان می دهد در کنترل بیماری تاثیر زیادی داشته است.

وی بیان داشت: برای اجرای این واکسیناسیون ۱۱۰ میلیون دز واکسن وارد کشور شده و ۲ شرکت داخلی نیز در حال تولید این واکسن هستند و با برنامه های در دست اقدام امیدواریم تا پایان سال شاهد تولید کامل این واکسن در داخل باشیم.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری­های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در ادامه به موضوع تاثیر گله های تخم گذار در کنترل این بیماری اشاره کرد و گفت: گله های تخم گذار بایستی تا یک سنی از این واکسن استفاده کنند و اگر قرار است این گله ها نگهداری شوند باید حتما واکسن آنفلوانزا برای آن ها استفاده شود، در غیراینصورت باید حذف شوند.

اجرای فاز دوم واکسیناسیون نیوکاسل طیور بومی از دهه فجر

وی در ادامه به اجرای واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل اشاره کرد و افزود: طرح کنترل ملی بیماری طیور در کشور تدوین شد که یکی از این بیماری ها، نیوکاسل است و مقرر شد این طرح هر چهار ماه یکبار برای طیور بومی در کشور اجرا شود.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری­های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در فاز اول این طرح که در فصل پاییز (مهرماه) اجرا شد که در این مرحله ۲۹ میلیون قطعه طیور بومی واکسینه شدند.

وی با بیان اینکه کانون های بیماری نیوکاسل در واحدهای صنعتی از مهرماه به شدت کاهش یافته، گفت: طیور بومی به عنوان مخزن بیماری هستند که این بیماری از طریق کارگرهای واحدهای صنعتی و ابزارآلات مربوطه وارد واحدهای صنعتی می شوند.

اکبرشاهی افزود: شیوع این بیماری در واحدهای صنعتی خسارات زیادی در پی دارد که با واکسیناسیون طیور بومی، ویروس واکسن به جای ویروس بیماری وارد واحدهای صنعتی می شود.

وی اظهار داشت: مرحله دوم این طرح نیز از دهه مبارک فجر آغاز می شود که در نظر است تا در این مرحله بیش از ۳۵ میلیون قطعه طیور بومی واکسینه شوند.

وی اضافه کرد:‌ همچنین مرحله سوم طرح نیز در اردیبهشت ماه سال آینده با همکاری تشکل ها و بسیج به صورت رایگان انجام خواهد شد.

اکبرشاهی با بیان اینکه اجرای این واکسیناسیون برای سازمان دامپزشکی هزینه ی زیادی در بردارد، گفت: خرید واکسن برای هر دوره بالغ بر ۸۵۰ میلیون تومان هزینه دارد که اجرای آن نیز سه برابر این هزینه است و در کل حدود سه میلیارد تومان برای این سازمان هزینه در بردارد.

وی به ثمرات اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: واکسیناسیون طیور بومی علیه نیوکاسل علاوه بر اینکه منجر به حفظ واحدهای صنعتی می شود، منجر به حفظ طیور بومی و مشاغل خانگی نشات گرفته از این طیور در روستاها می شود.

در این نشست که «دکتر علیرضا جمالی» معاون سلامت دامپزشکی استان البرز نیز حضور داشت، گزارشی از شرایط استان البرز از نظر تعداد واحد طیور فعال به تفکیک نوع واحد، گله‌­های تخمگذار با سن بیش از ۸۰ هفته و گلههایغیر واکسینه (آنفلوآنزای فوق حاد) و چالش‌­ها موجود در طیور استان ارایه کرد.

استان البرز حدود ۴۱۷ واحد مرغداری صنعتی دارد که ۲۹۶ واحد آنها فعال هستند.
 

 

 

انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
1
جناب آقاي دكتر اكبرشاهي فكر نميكنيد حساب سال از دستتون خارج شده مطابق با تقويم شما سال ٩٦ واكسيناسيون انجام دادين و سال گذشته هم اعلام فرموطين ببينيد ما اگر واكسيناسيون نميكرديم قتل عام ميشد ولي الان خبري نيست
امسال تشريف ميارين ميگين ٢٦ ميليون مرغ تخمگذار رو پارسال معدوم كرديد پس پارسال هم معدوم سازي داشتيد
با اين روال براي واقعيت هاي امسال بايد سال ديگه زمستون بياييم خدمتتون ......................
ضمنا تو عكس آخري اون خانومه چرا انقدر از دكتر جمالي شاكيه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
0
این چه نظر عجیبیه؟ بجای ویروس بومی ویروس واکسن وارد گله صنعتی میشود؟!!!!
1- امنیت زیستی واحد های مرغداری فراتر از ان است که بخواهد ویروس بومی وارد شود.اقای دکتر در نظر داشته باشید مرغهای بومی امکان ورود و نزدیکی به واحدهای صنعتی را ندارند.بلکه امکان ورود ویروس از طریق پرندگان ازادپرواز و ضعف امنیت زیستی در انبار دان وجود دارد.
2- واحد های صنعتی که درگیر شده اند را بررسی نمایید.امکان تماس با گله بومی نداشته اند.واکسن ها را ارزیابی کنید.چند درصد واکسنها از نظر عیار سنجش میشوند.؟ وقتی هرشرکتی امکان ورود واکسن پیدا کند صرفا برای اینکه ادعا کنید کمبود واکسن ندارید نتیجه بهتر از این نخواهد شد.
3- اقای دکتر ، پیشنهاد میکنم در مقام یک مسئول و کسی که باید با اصول پدافند غیرعامل اشنا باشد ، حتی واکسنهای تجویزی به مرغهای بومی را از نظر مواد موثره و مواد موجود در واکسن ارزیابی نمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
2
بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در سال‌جاری نسبت به سال گذشته بیش از ۹۹ درصد کنترل شده است .
گزارشات بروزآنفلوانزای فوف حاد پرندگان در حال حاضر در کل دنیا در حداقل چند سال گذشته است و وضعیت بیماری در ایران هم متاثر از کل دنیا است و این جور نیست که فراوانی بیماری در دنیا یا حتی منطقه وجود داشته باشد اما در ایران 99%کنترل شده باشد . و این عدد 99 درصد اغراق و بزرگنمایی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
3
اقای دکتر دو ماه است کارکنان ادارات طیور استان ها را مشغول ثبت برنامه بدون ربط جی ای اس ثبت موجودی و توزیع واکسن که هیچ ربطی به بخش طیور ندارد کردید فقط داریم از دامپزشکان بخش خصوصی شبانه روز با این سرعت افتضاح فحش می خوریم ............. کار بدون ارتباط به بخش طیور ................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
احسنت برنامه، دیوانه کننده است
۷۷ ای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
2
1
به به چشم مان روشن به جمال خانم دکتر شبنم جزقاسمی، البته از دکتر اکبرشاهی عزیز جویای احوال هستیم
دكتر شجاعي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
3
1
واقعا لذت ميبريم از اينكه خانم دكتر قاسمي و اقاي دكتر اكبرشاهي كه از دانشجويان برجسته و رتبه اول ورودي دانشگاه تهران بودند اينگونه پا به پاي يكديگر براي آباد كردن كشور دست از تلاش برنميدارند اميدواريم كه در زندگي مشتركشان نيز همينقدر موفق باشند
آقاي دكتر جمالي افتخار بزرگي نصيبشان گرديده كه در معيت اين بزرگان باشند شما هم موفق باشيد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
0
2
فقط يك نكته چرا در اداره البرز اين برنامه تشريح شد آيا سازمان جاي مناسبتري نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
0
1
اون آقایی که کاپشن پوشیدن کی هستن اونجا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
سردشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
0
1
با سلام
به نظر بهتر بود برای چنین جلساتی که با حضور مدیران رده بالا برگزار میشود، و از قبل هم برنامه ریزی شده، عزیزانی که حاضر هستند، با لباس رسمی و با آراستگی در جلسه حاضر شوند که رعایت چنین جزئیاتی، سبب بهتر دیده شدن مجموعه خانواده بزرگ دامپزشکی خواهد بود.
نظر شما
ادامه