کد خبر: ۵۴۷۱

حکیم مهر - معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: بیماری حصبه با آموزش‌های لازم به مردم تا حدود زیادی کنترل شده است چرا که آنان استفاده صحیح از غذاها و ضدعفونی کردن سبزیجات را آموخته‌اند.

دکتر محمود نبوی افزود: سالانه 20 تا 30 هزار نفر به بیماری حصبه مبتلا می‌شدند اما در حال حاضر این آمار به زیر هزار نفر رسیده است و این افراد نیز بیشتر در استان‌های مرزی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به بیماریهای دیفتری و کزاز اظهار کرد: این بیماریها با واکسیناسیون کنترل شده‌اند به گونه‌ای که تعداد مبتلایان به آن‌ها بسیار کاهش پیدا کرده‌است.

معاون مرکز مدیریت بیماریهای واگیر با بیان اینکه کنترل بیماریهای مشترک بین انسان و دام مشکل‌تر از بیماریهای مخصوص به انسان است، گفت: ابتلا به این بیماریها نیز کاهش یافته است البته برخی از بیماریهای مشترک بین انسان و دام مانند سل، مزمن هستند و آمار ابتلا به آنها به تدریج کاهش یافته است چون میکروب سل در بدن برخی از افراد پس از 50 سال فعال می‌شود.

نبوی در پایان اظهار کرد: در دهه 30 آمار ابتلا به سل، 90 در 100 هزار نفر بود اما این آمار در حال حاضر به 13 در 100 هزار نفر کاهش یافته است البته امکان دارد آمار مبتلایان به سل در سالهای اخیر کمتر نیز شده باشد.
این در حالی است که دکتر مهدی محبعلی، دامپزشک و استاد برجسته انگل‎شناسی و قارچ‎شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گفتگوی عیدانه با حکیم مهر ، اخیراً تأکید کرد که زمانی در کنترل زئونوزها موفق خواهیم شد که بیماری در مخزن (حیوانات) کنترل شود.

 

 

نظر شما
ادامه