کد خبر: ۵۴۹۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

بعد از شیوع بیماری تب برفکی در برخی از مناطق استان مرکزی دامپزشکی اقدام به اجرای طرح واکسیناسیون رایگان کرد که خیلی مورد استقبال دامداران قرار نگرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیار آفتاب، تب برفکی یک بیماری ویروسی و عفونی دامی است که در حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاو سانان شیوع می یابد و در بسیاری از موارد با تلفات سنگین همراه است.

چند روزی است که بیماری تب برفکی در برخی از مناطق استان مرکزی از جمله شهر داودآباد (قطب‌های دامپروری استان مرکزی و حتی کشور) شیوع پیدا کرده است و خسارت های را برای برخی از دامداران به همراه داشته است.

از آنجایی که کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون به موقع است. در صورتی که واکسیناسیون به موقع انجام نشود می تواند خسارت های بالای را هم به همراه داشته باشد اتفاقی که چند سالی است که برخی از دامداران با آن مواجه هستند.

متأسفانه در استان چند سالی است که دامپزشکی طرح‌های واکسیناسیون را در مناطقی که تراکم دام بالا است اجرا نمی کند و این خود باعث شیوع زیاد بیمارهای در مناطقی که تراکم دام بالا است شده است.

اخیر بعد از شیوع بیماری تب برفکی دامپزشکی اقدام به اجرای طرح واکسیناسیون در شهر داودآباد کرده است(نوش دارو بعد از مرگ سهراب) گزارش میدانی خبرنگار دیارآفتاب حکایت از این دارد که به دلیل اینکه واکسن ها از کیفیت لازم برخوردار نیست و شرایط برای واکسیناسیون مناسب نیست خیلی مورد استقبال دامداران قرار نگرفته است.

البته دامپزشکی استان برای اینکه بتواند اثرگذاری بهتری در مبارزه با بیماری تب برفکی داشته باشد می تواند طرح های واکسیناسیون را در موقع مناسب و با استفاده از داروهای باکیفیت انجام دهد تا هم مورد استقبال بیشتر دامداران قرار بگیرد و هم کمتر شاهد بروز بیماری در سطح استان باشیم.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
4
در این هفته شیوع بیماری در قم و مرکزی منتشر شده ولی از کانونهای اذربایجان غربی خبری نیست
دکتر دامپزشک درمانگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
4
متاسفانه دامداران محترم این حقیقت را در نظر نمی گیرند که انجام واکسیناسیون توسط مراکز مایه کوبی خصوصی و با درخواست دامدار صورت می گیرد و نباید صرفاً منتظر مایه کوبی رایگان دولتی بود، همچنین جهت اطلاع انواع واکسن تب برفکی در مراکز مایه کوبی موجود بوده و می باشد. در ضمن کنترل بیماری تب برفکی فقط با واکسیناسیون حاصل نمی شود و رعایت نکات بهداشتی و قرنطینه مکمل بحث پیشگیری خواهد بود که متاسفانه این موضوع در داودآباد به هیچوجه رعایت نمی شود!!
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
3
در مناطق پرتراکم و پرواربند مثل داودآباد با توجه به تردد وجابجایی مداوم دام در طول سال، اولاٌ امکان بروز بیماری بدلیل ورود دام آلوده در هر زمانی وجود دارد و ارتباطی به طرح های واکسیناسیون ندارد و حتی دامهایی که واکسن هم خورده باشند ممکن اند باز مجدد بیمار گردند. ثانیاٌ بدلیل اینکه واکسن و واکسیناسیون تب برفکی قریب به 3 سال است که بهادار شد و بشکل بهادار بایستی توسط دامدار تهیه و تزریق گردد و خوشبختانه واکسن هم به اندازه کافی با تنوع در بخش خصوصی وجود دارد لذا دامداران بایستی زیر نظر دامپزشک فارم در فواصل حداقل 4 ماه یکبار با واکسن های موجود، دامهای خود را واکسیناسیون انجام دهند و یا در زمانیکه دامی خرید و به دامداری حمل می کنند در صورتی که واکسن نخورده باشد آن را واکسن بزنند. لذا طرحهای واکسیناسیون در زمانی که کل واکسن رایگان در اختیار اداره کل دامپزشکی بود بشکل همزمان و سراسری انجام میشد. ولی درحال حاضر وظیفه خود دامدار است که واکسن به موقع تزریق کند.
از طرف دیگر جنابعالی بعنوان یک خبرنگار به هیچ وجه صلاحیت اظهارنظر در مورد کیفیت واکسن ها و داروها را ندارید و کلیه واکسن ها و داروهای موجود از کیفیت لازم برخوردار بوده و مورد تائید دامپزشکی است. و همچنین در مورد بروز و شیوع بیماریهای دامی نیز صلاحیت اظهارنظر ندارید چرا که یکی از راههای کنترل بیماری تب برفکی ، رینگ واکسیناسیون در اطراف کانونهای آلوده است واین به معنای نوشدارو پس ازمرگ سهراب نیست لذا از مدیریت آن خبرگزاری میخواهم بجای انتشار اینگونه خبرها که پایه علمی ندارد و نشات گرفته از مشاهدات و تفاسیر شخصی جنابعالی است بشدت خودداری کنید.
اگر دغدغه شما حل کردن مشکل مردم است پیشنهاد میگردد و موارد درخواستی زیر را در داودآباد انجام دهید تا شاهد بروز و شیوع بیماری تب برفکی نبوده و یا کمتر باشیم:
1-به کلیه دامداران داودآباد الزام کنید که پس از تخلیه و فروش دام خود، حداقل بمدت 3 ماه گوساله ریزی انجام ندهند تا در صورت وجود ویروس تب برفکی در محیط، ویروس از بین برود.
2-تمامی دامداران داودآباد در یک زمان مشخص و محدود (ظرف مدت یک هفته) نسبت به گوساله ریزی با هماهنگی دامپزشکی اقدام نمایند.
3-قبل از خرید و انتقال دام به دامداری خود نسبت به هماهنگی و گرفتن مجوز حمل بهداشتی از دامپزشکی اقدام نمایند.
4-تمامی دامداران بایستی نسبت به حفر چاه تلفات در دامداری خود اقدام نمایند تا در صورت بروز تلفات بشکل بهداشتی در آن دفن گردد. وازرها سازی تلفات دربیابانها خودداری نمایند
5-ضدعفونی مر تب و برنامه ریزی شده در واحد دامداری.
6-رعایت اصول امنیت زیستی.
نظر شما
ادامه