کد خبر: ۵۵۱۱۷

مدیرکل حقوقی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری گفت: تخلف علمی ۲ هزار دانشجو در زمینه مقاله و پایان‌نامه نویسی با استعلام از سازمان سنجش آموزش کشور و موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی برای وزارت علوم محرز شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «حسین آقابابایی» روز شنبه اظهار داشت: این استعلام از طریق کد ملی دانشجویان انجام شد و اسامی آنها در اختیار دانشگاه های محل تحصیل شان قرار گرفت.

تخلفات علمی دانشجویان بیشتر در زمینه تهیه پایان نامه های مقاطع مختلف تحصیلات تکمیلی و همچنین مقالات ISI است. بیشتر این دانشجویان نوشتن پایان نامه ها و مقالات علمی خود را به مراکز غیرقانونی که در این زمینه فعال هستند،‌ واگذار می کنند

وی ادامه داد: اسامی تعدادی از دانشجویان متخلف در دانشگاه های دولتی، به مراکز آموزش عالی ارسال شد که این دانشگاه ها خواهان دریافت مدارک بیشتری از جمله استنادات مربوط به تقلب ها و تخلف های علمی شدند.

به گفته آقابابایی، با اینکه در این فهرست، تعداد دانشجویان متخلف دانشگاه های دولتی از جمله پیام نور محدود بود، اما یک هفته بعد نتیجه بررسی ها را اعلام کردند.

مدیرکل حقوقی وزارت علوم در مورد تخلفات دانشجویان دانشگاه آزاد نیز گفت:‌ تاکنون سه مرحله از پرونده های تخلفات دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای پیگیری و برخورد با متخلفان به این دانشگاه ارجاع شده است، اما دانشگاه آزاد با وجود دریافت سه مرحله از اسامی دانشجویان، هیچ گزارشی به وزارت علوم ارائه نداده است.

آقابابایی با تاکید بر اینکه رسانه ها باید از دانشگاه آزاد پیگیر نحوه برخورد با این تخلفات باشند، گفت: یک فهرست از اسامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی که تخلفات آنها برای وزارت علوم محرز شده است، به اندازه همه دانشگاه های دولتی است و اگر این دانشگاه با دانشجویان برخوردی هم داشته، به وزارت علوم اطلاعی نداده است.
این مقام مسوول همچنین درباره برخورد مقامات قضایی با موسسات تهیه و فروش پایان نامه، اظهار داشت: وزارت علوم پرونده های متعددی را برای مقامات قضایی ارسال می کند، اما دست ما در این مورد بسته است، حتی از آنها درخواست مسدود کردن سایت های تبلیغات و فروش پایان نامه را مطرح کردیم که تاکنون اقدامی انجام نشده است.

آقابابایی پیش از این به ایرنا اعلام کرده بود که اسامی هزار و ۳۰۰ دانشجوی متخلف به دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده است.

 
نظر شما
ادامه