کد خبر: ۵۵۴۴

حکیم مهر - در حالی که برخی نمایندگان مجلس به صراحت از شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نام می‎برند و رئیس هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران هم رسماً در گفتگو با خبرگزاری فارس اخیراً شیوع این بیماری را تأیید نموده ، مسئولین سازمان دامپزشکی کشورمان ترجیح می‏دهند در مصاحبه‎های مختلف خود از عباراتی غیرمتعارف استفاده کنند.

پس از آنکه دکتر دستور رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان ، عبارت "عوارض تنفسی" را برای اعلام علت تلفات مرغداریها و کاهش تولید تخم مرغ برگزید ، دکتر مرگان ازغدی مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی هم عبارتی مشابه را برگزیده است.

وی در همایش ایمنی و امنیت غذایی که در مشهد مقدس برگزار شد گفت : در پایان سال 89، "بیماری تنفسی طیور" در کشور رایج شد و استان‌های کشور در این زمینه ضررهای وسیعی را متحمل شدند.

البته به نظر می‎رسد مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی کمتر از دیگر مسئولین محافظه‎کاری به خرج داده و حداقل برای تسلی تولیدکنندگان متضرر ، از ذکر عبارت "ضررهای وسیع" غفلت ننموده است.

متن کامل خبر منتشر شده دراین باره در خبرگزاری فارس بدین شرح است :

مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: 50 درصد بیماری‌های عفونی انسان با دام مشترک است و این بیماری‌ها اکثرا صعب‌العلاج و خطرناک هستند.

دکتر ناصر ازغدی در همایش ایمنی و امنیت غذایی در تالار ابن سینا مشهد اظهار داشت: امسال سال دامپزشکی برای سلامت، غذا و سیاره زمین نامگذاری شده که این امر اهمیت توجه به سلامت غذایی را توسط سیاست‌گذاران و دست‌اندرکاران غذا نشان می‌دهد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تاکید کرد: بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بسیار خطرناک و صعب‌العلاج بوده و کنترل این بیماری‌ها رسالت سازمان دامپزشکی است.
ازغدی با اشاره به این موضوع که یکی از فعالیت‌های مهم در حفظ سلامت عمومی قرنطینه کردن دام‌ها است اظهار داشت: سازمان دامپزشکی وظیفه قرنطینه کردن دام‌ها و فرآورده‌های خام دامی را در سطوح واردات، صادرات و کنترل بیماری‌ها برعهده دارد.
وی ادامه داد: خوراک دام یا فرآورده‌های خام دامی که تائید کارشناسان دامپزشکی را نداشته باشند، اجازه ورود به کشور را ندارند البته وارداتی که بصورت قاچاق رخ می‌دهد از این موضوع جدا است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: تمام موارد میکروبی و غیرمیکروبی دام‌ها، فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام توسط کارشناسان بررسی شده و در صورت تائید سلامت اجازه وارد شدن به کشور را پیدا می‌کند.
وی با اشاره به صادرات محصولات دامی گفت: هرگونه محصول دامی که برای صادرات آماده شده باشد در صورت نداشتن تائیدیه دامپزشکی توسط کشور مورد نظر، پذیرفته نمی‌شود.
ازغدی با بیان اینکه واکسیناسیون به موقع در امر پیشگیری از بیماری‌ها انجام می‌شود، تاکید کرد: بیش از 400 هزار دام سنگین و 8 میلیون دام سبک در استان وجود دارد که امر واکسیناسیون برای این دام‌ها به طور مرتب انجام می‌شود.
وی افزود: واکسیناسیون دام‌ها در بخش دولتی با توجه به بیماری‌هایی که با سلامت انسان مرتبط است، انجام می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: دام و طیور توسط تست‌گیری شناخته شده و پس از شناسایی کانون بیماری، دام‌های مبتلا منهدم می‌شوند.
وی خراسان رضوی را پیشرو در کنترل بیماری‌های دامی دانست و گفت: در پایان سال 89 بیماری تنفسی طیور در کشور رایج شد و استان‌های کشور در این زمینه ضررهای وسیعی را متحمل شدند اما استان خراسان رضوی در کنترل این بیماری پیشرو بوده است.
ازغدی ادامه داد: تیم‌های نظارتی در مراکز عرضه و بسته‌بندی فرآورده‌های دامی نظارت کافی دارند و در ایام خاص مانند عیدقربان یا نوروز این امر نمود بیشتری پیدا می‌کند.
وی با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر مقاومت ضدمیکروبی یک تهدید جهانی اظهار داشت: سازمان دامپزشکی در سال گذشته به صورت جدی در تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک وارد این عرصه شده و موفقیت‌های خوبی را نیز کسب کرده است.
وی افزود: آزمایشگاه ملی مواد غذایی و آزمایشگاه مرکزی بررسی‌های گلمکان در استان آماده شده که در سطح کشور و خاورمیانه نمونه آن وجود ندارد.
در ادامه این مراسم رئیس مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: تولیدکنندگان و دامدارانی که در تولیدات خود از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند، موفق‌تر از واحدهای سنتی هستند.
مرتضی احتشام‌فر تاکید کرد: سازمان دامپزشکی باید با بهره‌گیری صحیح از فرآورده‌های دامی سالم به سلامت جامعه و ترویج سلامت عمومی کمک کند.
وی افزود: همکاری صمیمانه‌تر و نزدیک‌تر بین سازمان‌های متولی بهداشت جامعه در ترویج سلامت عمومی موثر است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه