کد خبر: ۵۵۶
رئیس سازمان دامپزشکی که خود در هفته‌های گذشته چندین نفر از معاونان و مدیران کل استانی دامپزشکی را تغییر داده است تعویض مدیران را امری طبیعی و اقدامی مناسب دانست. حتی احتمال جابه‌جایی خود از ریاست سازمان را رد نکرد اما در عین حال سعی کرد در این مورد سربسته صحبت کند. او در این ارتباط گفت: هر وزیری حق دارد بر اساس سلیقه شخصی و قول‌هایی که به مجلس داده همکارانش را انتخاب کند و بنابراین احتمال تغییرات وجود دارد...
Chicken_Paws
سؤال و جواب‌های جلسه خبری رئیس سازمان دامپزشکی که به مناسبت چهاردهم مهرماه، روز ملی دامپزشکی برگزار می‌شد به چند موضوع خاص محدود شد. احتمال آلودگی سوسیس و کالباس‌های موجود در بازار و همچنین ممنوع شدن صادرات پای مرغ از جمله مهمترین این مباحث بود. رئیس سازمان دامپزشکی درباره تولید فرآورده‌های گوشتی از جمله سوسیس و کالباس به مسئولیت سنگین وزارت بهداشت در جهت کنترل و ارزیابی اشاره کرد و گفت: در مورد گوشت مورد مصرف در کارخانجات فرآورده‌های گوشتی با اطمینان خاطر اعلام می‌کنیم که مشکلی وجود ندارد. مجتبی نوروزی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که نظر وی در مورد شایعه استفاده از رگ و پی در این محصولات و حتی برخی قسمتهای حرام دام را جویا شد تأکید کرد: طرح این مباحث بدون توجه به واقعیت‌ها انجام می‌شود اما هنوز هم لازم است که نظارت‌ها در مورد سوسیس و کالباس افزایش پیدا کند. او به خبرنگاران قول داد هر زمانی که بخواهند می‌توانند به همراه بازرسان سازمان دامپزشکی سرزده سراغ کارخانجات فرآورده‌های گوشتی بروند و سلامت مواد اولیه مصرفی آن را تأیید کنند و البته تصریح کرد: قسمت‌های حرام دام نیز زیر نظر ناظر شرعی حذف می‌شود و امکان ورود این بخش‌ها به کارخانجات تولید سوسیس و کالباس وجود ندارد.

در همین حال ممنوع شدن صادرات پای مرغ به برخی کشور‌ها نیز از جمله موضوع‌های مطرح شده در جلسه دیروز بود. رئیس سازمان دامپزشکی در این‌باره گفت: چندین ماه قبل دامپزشکی ویتنام خواستار رعایت برخی استانداردها در مورد محموله‌های پای مرغ کشورمان شده بود. او با اشاره به تدوین دستورالعملی برای صادرات فرآورده ارزآور افزود: در حال حاضر نحوه صادرات پای مرغ براساس روندی خاص امکان‌پذیر بوده و منعی برای آن وجود ندارد. او در پاسخ به خبرنگار روزنامه‌ای اقتصادی که گله‌مندی صادرکنندگان این محصول از دامپزشکی نقل قول می‌کرد یادآور شد: اقدام‌های انجام شده تنها برای حفظ بازار صادراتی این محصول در بلندمدت بوده و در این مورد حتی دولت ویتنام هم از روند انجام شده اظهار رضایت نموده است. رئیس سازمان دامپزشکی که خود در هفته‌های گذشته چندین نفر از معاونان و مدیران کل استانی دامپزشکی را تغییر داده است تعویض مدیران را امری طبیعی و اقدامی مناسب دانست. حتی احتمال جابه‌جایی خود از ریاست سازمان را رد نکرد اما در عین حال سعی کرد در این مورد سربسته صحبت کند. او در این ارتباط گفت: هر وزیری حق دارد بر اساس سلیقه شخصی و قول‌هایی که به مجلس داده همکارانش را انتخاب کند و بنابراین احتمال تغییرات وجود دارد.

در ادامه این جلسه رئیس دامپزشکی کشور به سراغ اخبار انحلال این سازمان رفت و گفت: در طرح افزایش بهره‌وری کشاورزی موضوع انحلال سازمان دامپزشکی پیش‌بینی شده بود. او با اشاره به فعالیت‌های خود و همکارانش درباره اصلاح این قانون و به ثمر رسیدن آن افزود: بحث انحلال سه سازمان جنگل‌ها و مراتع، حفظ نباتات و دامپزشکی در قانون جدید منتفی شده است. او در ادامه همین موضوع احتمال پیوستن سازمان دامپزشکی و مؤسسه واکسن‌سازی رازی به وزارت بهداشت را طرحی نوپا دانست و یادآور شد: کمیسیون‌های بهداشت و اجتماعی اکنون در حال بررسی این موضوع هستند اما به‌نظر می‌رسد برای اظهار نظر درباره آن باید مدتی صبر کرد.

نوروزی در عین حال از ورود اولین محموله وارداتی گوشت گرم در خلأ به کشور خبر داد و افزود: محموله‌های بیشتری نیز در حال ترخیص از گمرک است و در صورتی که استانداردهای در نظر گرفته شده رعایت شود این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی درباره قوانین مربوط به واردات دام به کشور گفت: پس از مطرح شدن واردات دام در کمیسیون تخصصی سازمان دامپزشکی، ‌مطالعات کتابخانه‌ای روی آن صورت می‌گیرد و در مرحله بعد پس از بازدید و بررسی‌های میدانی، مجوز ورود دام داده می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی افزود: هنگام ورود دام به کشور نیز، کارشناسان سازمان دامپزشکی حضور دارند و پس از اطمینان از سلامت دام وارداتی، اقدام به واردات آن می‌کنند.
وی درباره بیهوش کردن گاو به وسیله پتک که گاهی منجر به تلف شدن حیوان می‌شود در برخی از کشتارگاه‌ها نیز گفت: در همه کشتارگاه‌های صنعتی دام و طیور، ناظر ذبح شرعی و ناظر بهداشتی حضور دارد و چنین بحثی را تکذیب می‌کنم.

نوروزی در ادامه این مطلب موضوع ادامه فعالیت کشتارگاه‌های سنتی در کشور را مطرح و اضافه کرد: در حال حاضر برای تعطیلی کشتارگاه‌های سنتی موانع و مشکلات زیادی وجود دارد و در برخی موارد حتی مسئولان منطقه نیز از تعطیلی آنها گله‌مند هستند. رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه تا 5 سال گذشته 750 کشتارگاه سنتی در کشورمان داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: طی یک برنامه 10 ساله قرار است این کشتارگاه‌ها را ساماندهی کنیم که اکنون با گذشته 5 سال از این برنامه تعداد این کشتارگاه‌ها نصف شده و به حدود 350 تا 370 کشتارگاه‌ تقلیل یافته و در حال حاضر روزی نیست که کشتارگاه‌های سنتی را تعطیل نکنیم.

او در پایان بحث صرف هزینه‌های گزاف برای جشن روز دامپزشکی از سوی دولت را رد کرد و افزود: مراسم مذکور توسط بخش خصوصی برگزار می‌شود، بنابراین طرح چنین مباحثی در حالی که حتی یک ریال بودجه دولتی صرف نشده عجیب به‌نظر می‌رسد.

 

 

نظر شما
ادامه