کد خبر: ۵۵۷۴

حکیم مهر - تا زمانی که سازمان حفاظت محیط زیست از گزارشهای موسسه تحقیقات شیلات کشور قانع نشود، پرورش تیلاپیا در آبهای ساحلی ممنوع است.

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست با اعلام این مطلب گفت: تیلاپیا گونه ای مهاجم محسوب می شود، اما دارای مزیتهای گونه ای بسیار مناسبی است.

دکتر نبوی افزود: این گونه دارای ارزش اقتصادی بالایی بوده و به دلیل سریع الرشد بودن و سازگاری در محیطهای دارای شرایط کم آبی و خشکی می تواند تحول بزرگی در بخش آبزی پروری کشور وارد کند. اما ورود آن به این عرصه باید با ملاحظاتی همراه باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسیهای انجام شده، امکان آن وجود دارد که با ورود این گونه به آبهای کشور، تغییراتی در محیط اکوسیستم دریایی به وجود آید که باید جلوی آن گرفته شود.

نبوی ادامه داد: سازمان محیط زیست مخالف ایجاد تحول در بخش آبزی پروری نیست و اگر ملاحظاتی برای ورود این گونه تازه قایل می شود، به دلیل حفظ محیط زیست و اکوسیستم دریایی است.

وی تصریح کرد: از نظر این سازمان، تا زمانی که موسسه تحقیقات شیلات کشور گزارش قابل قبول و قابل استنادی ارایه ندهد، امکان ورود این گونه جدید وجود ندارد.

گونه های جدیدالورود نباید اکوسیستم دریایی را در خطر قرار دهند

معاون محیط دریایی سازمان محیط زیست یادآور شد: از نظر این سازمان، همچنین تک جنسی کردن گونه تیلاپیا و بررسی تمامی جوانب آن می تواند راه ورود آن را به آبها هموار کند.

نبوی تاکید کرد: در حال حاضر به صورت پایلوت پرورش تیلاپیا در استان یزد انجام می شود و پرورش آن در سایر استانهای دیگر که دسترسی به آبهای ساحلی در آنها وجود ندارد، امکان پذیر است.

وی اظهار داشت: محیط زیست دریایی نباید با ورود گونه ای جدیدالورود که ارزش اقتصادی بالایی داشته باشد به خطر بیفتد.

نبوی همچنین گفت: جلسات مکرری با مسئولان تحقیقات شیلات برگزار شده، اما هنوز گزارش قابل استنادی ارایه نشده است.

وی در پایان افزود: نباید اجازه دهیم که گونه های جدید باعث ایجاد مشکل شوند زیرا ممکن است پرورش این گونه مهاجم در نزدیکی سواحل باعث شود که بتواند راهی به دریا باز کند و زندگی و اکوسیستم موجودات آبزی را به خطر بیاندازد. بنابراین هنوز اجازه پرورش این گونه در سواحل آبهای ساحلی داده نشده است.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه