کد خبر: ۵۶۱
مصرف کافی و مستمر شیر باعث افزایش رشد جسمی، دیر پیر شدن، جلوگیری از برخی سرطان‌ها و ... می‌شود این درحالی است که ایرانی‌ها 90 درصد دچار کمبود کلسیم هستند و سن پوکی استخوان نیز در کشورمان به 45 سالگی رسیده در حالی که این سن در دنیا 70 سالگی است...
1654

عضو کمیته تخصصی فدراسیون بین‌المللی شیر تاکید کرد: عموم نقاط بحرانی و خطرساز محصولات لبنی و شیری به کیفیت شیر خام مرتبط است.

دکتر شهریار دبیریان در نشست تخصصی ایمنی سلامت شیر با اشاره به طرح HACCP (تشخیص نقاط بحرانی و خطرزا) اذعان کرد: چنانچه این طرح در دامداری‌ها پیاده نشود، ما در کارخانه‌ها نمی‌توانیم آن را پیاده کنیم.

وی در ادامه بر راه‌اندازی آزمایشگاه‌های منطقه‌ای در کشور تاکید و پیشنهاد کرد: شیر خام نامنطبق از کارخانه‌های لبنی خارج شود و تکلیف این شیرها با حضور نمایندگان سازمان‌های نظارتی مربوطه تعیین شود ضمن اینکه باید از عرضه شیرخام به صورت فله‌ای جلوگیری شود، همچین برنامه‌ریزی هدفمند کردن به‌منظور اجباری شدن استاندارد شیر خام، هدایت شیر خام به واحدهای تولیدی به‌منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های خطرناک دامی، بومی‌سازی استانداردهای بین‌المللی و تعیین استانداردهای سختگیرانه در شیر مدارس نیز از موارد دیگری است که پیشنهاد می‌شود.

وی با بیان اینکه شیر به دلیل دارا بودن تمام مواد مورد نیاز کودکان یک ماده غذایی کامل برای آنها محسوب می‌شود، ادامه داد: شیر حاوی 2 تا 3.5 درصد چربی انرژی‌زا، منبع تامین کننده کلسیم و فسفر، به عبارتی شیر، غذا، واکسن و دارو است.

دبیریان تاکید کرد: مصرف کافی و مستمر شیر باعث افزایش رشد جسمی، دیر پیر شدن، جلوگیری از برخی سرطان‌ها و ... می‌شود این درحالی است که ایرانی‌ها 90 درصد دچار کمبود کلسیم هستند و سن پوکی استخوان نیز در کشورمان به 45 سالگی رسیده در حالی که این سن در دنیا 70 سالگی است.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت محصولات صنایع لبنی به کیفیت شیر خام بستگی دارد، با بیان اینکه در شیر، آلاینده‌های شیمیایی با حرارت ریشه‌کن نمی‌شوند، افزود: در برخی آلاینده‌های شیمیایی کمتر از استانداردهای جهانی و در برخی موارد نیز باید کار کنیم تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.

دبیریان افزود: اگر شیر خام مطلوب و با کیفیت در کشور تولید شود، حتی می‌توان شیر پاستوریزه را یک ماه نیز نگهداری کرد ولی مشکل ما اختلاط شیرهای خام با بار میکروبی بالا با شیرهای با بار میکروبی پایین است چراکه این اقدام باعث پایین آمدن کیفیت و ماندگاری شیرهای پاستوریزه می‌شود.

 

 

نظر شما
ادامه