کد خبر: ۵۶۱۰

حکیم مهر - به دلیل بروز سویه جدیدی از بیماری تب برفکی در مرزهای شرقی، دامداران استانهای مرزی نسبت به خرید دام با قیمت ارزانتر از بازار باید مشکوک شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: ورود دام غیر مجاز از مرزها، بیماریهای مختلف و بروز مشکلاتی را در بخش دام و طیور باعث شده است.

دکتر غلامرضا زیدآبادی افزود: در مرزهای شرقی همچون هند و پاکستان شاهد بروز سویه جدیدی از بیماری تب برفکی هستیم که دامداران کشورمان باید هوشیارتر باشند.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که تب برفکی دارای بیشتر از 100 سویه است، امکان ورود سویه جدید با ورود دامهای غیر مجاز در کشور وجود دارد.

زیدآبادی ادامه داد: برخی از متخلفان اقدام به ورود دام از کشورهای هند و پاکستان با قیمتی ارزانتر می کنند که باید نسبت به این مساله حساس بود و گول ارزانی را نخورد.

وی تصریح کرد: ورود سویه جدید به صنعت دامپروری کشور مستلزم صرف هزینه و خسارتهای احتمالی است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان یادآور شد: برای مبارزه با تب برفکی واکسن توصیه شده است، اما واکسن نیز به تنهایی 75 درصد ایمنی برای مدت چهار تا شش ماه ایجاد می کند. پس بنابراین نباید اجازه دهیم که این سویه به کشور وارد شود.

زیدآبادی تاکید کرد: استانهای مرزی به شدت تحت کنترل هستند، اما شاهد هستیم که واردات غیر مجاز دام و طیور مشکلاتی را برای این صنعت ایجاد کرده است.

وی در پایان اظهار داشت: امکان شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نیز با واردات غیر مجاز طیور وجود دارد. به گونه ای که متخلفان این گونه واردات چندی پیش دستگیر و محموله وارداتی آنها که پرندگان بیمار بودند، معدوم سازی شد.

 

 

نظر شما
ادامه