کد خبر: ۵۶۳۴۲
تعداد نظرات: ۲۰ نظر
 
 

استاد دانشگاه تهران معتقد است کرونا و تصمیمات غیر اصولی دولت زیان شدیدی به صنعت مرغداری ایران وارد کرده است .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITPNews ، «دکتر حسن مهربانى یگانه» گفت: با توجه به جوجه ریزى مادر در سال ٩٨، شش ماهه اول سال ٩٩ به طور متوسط ١٣٤ میلیون قطعه جوجه گوشتى در ماه تولید خواهد شد و این میزان جوجه منجر به تولید متوسط ماهیانه بیش از ٣٠٠ هزارتن مرغ زنده و ٢٣٠ هزارتن مرغ آماده طبخ مى شود که براى این میزان مرغ زنده نیاز به حدود ٣٦٠ هزارتن ذرت و ١٨٠ هزارتن کنجاله سویا مى باشد .

وی ادامه داد: با توجه به عدم قطعیت بالایی که ویروس کرونا ایجاد کرده، و قرنطینه اجبارى، تعطیلى کسب و کارها، عدم مسافرت و تفریح عموم مردم، طرف تقاضا لطمه شدید دیده و فروش مرغ کاهش یافته در حالى که هزینه هاى تولید افزایشى هم شده است .

دکتر مهربانى با نتیجه گیری از روند امور اعلام کرد : قیمت مرغ کاهش پیدا کرده و به حاشیه زیان غلطیده است،  قیمت مرغ زنده از ٥٥٠٠ تا ٨١٠٠ فروش رفته، که حتی شکل تسویه این قیمت با مرغداران به صورت پرداخت هاى طولانى می باشد .

این استاد دانشگاه ابراز داشت : نگرانى از کاهش قیمت مرغ و عدم موجودى کافى ذرت در بازار، لطمه شدیدى به تقاضاى جوجه یکروزه وارد کرده است که موجب شده قیمت امروز جوجه یکروزه گوشتى حدود ٥٠٠ تومان گردد که این یعنی تقریباً  ١٥٠٠ تومان زیان برای هر قطعه جوجه یکروزه .

وی پیش بینى کرد ماه مبارک رمضان تغییرى در تقاضا ایجاد نخواهد کرد و کاهش تقاضا به تشدید شرایط نامناسب فوق مى انجامد و متاسفانه این شرایط بد حداقل برای سه ماه آینده ادامه خواهد داشت .

دکتر مهربانی مجموع زیان وارده به صنعت مرغ و جوجه را در هر ماه را بیش از  ٥٠٠ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: صنعت لطمه شدیدى خواهد دید .

وی تصمیمات غیر اصولی و بیخردانه اجرایی در تصویب ٥٠٠٠ تومان عوارض صادراتى براى مرغ را نیز نمکى بر تمام زخم های صنعت مرغداری و تولیدکنندگان آن اعلام کرد .

 

انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
1
10
زیان عمده را کرونا وارد نکرد
زیان عمده را اتحادیه مرغداران گوشتی ساخت وقتی که در دی ماه ۹۸ ، به اندازه دو برابر ظرفیت ماههای قبل درخواست جوجه ریزی مرغداران را تایید کرد و فکر نکرد که با این همه مشکلات اقتصادی، سفره مردم کوچکتر شده و بالتبع تقاضا کاهش یافته و کرونا نیز مزید بر علت شد.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
2
6
بهتر است وقتی بازار اشباع میشود صادرات صورت پذیرد تا از زیان تولید کننده ها جلوگیری بشود.عوارض صادراتی را هم کم کنند یا موقتا لغو نمایند تا بهانه ای نباشد. این خوب نیست که هر اتفاق ریز و درشتی میفتد صدای مرغداران ما به هوا بلند است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
12
4
این تحلیل بیخودی است؛ پایه علمی و اقتصادی ندارد؛ و اصولا امکان دارد خود آقای دکتر؛ از کارت‌ها و صاحب منصبان عمده این صنعت باشد؛ حالا یک دوره چنین اتفاقی افتاده؛ اون هم مرغدار ضرر آنچنانی که ایشان می گوید متحمل نمی شوند؛ بلکه سود کمتری عاید شان می‌شود؛ اگر ایشان کارشناس است؛ وضعیت تک تک مرغداران را مورد برسی قرار دهد؛ آنوقت متوجه عرایض من خواهد شد؛ مرغداران من سراغ دارم که ای چند سال به ثروت‌های چند میلیاردی دست پیدا کرده اند؛ ایشان وضعیت بلبشوی بازار مرغ را در دو سه سال گذشته رو بررسی کند؛ آنگاه متوجه خواهدشد؛ یک مرغدار درآن شرایط که مرغ به کیلویی 15الی16تومان حتی 20هزار تومان فروختن یعنی چقدر سود؛ مرغداری 60 هزار تایی چند تن گوشت؛ بعد چقدر سود؛ من مرغدار سراغ دارم قبل از ورود به صنعت برای نون شبش محتاج بود؛ لیکن به محض ورود؛ و با استفاده از این بلبشوی بازار؛ طی چند مرحله؛ با کسب سودهای کلان چند واحد دیگر خریداری؛ مضافا به اینکه در قبل سود کلان مکتسبه چندین واحد ساختمان نیز خریداری نموده اند؛ حالا بماند مسافرت‌های خانوادگی؛ و ریخت و. پاشهای آنچنانی؛ که یک کارمند متوسط به بالای یک اداره یا یک کاسب متوسط جامعه؛ چنین درآمد و زندگی را در خواب نمی بیند؛ چه برسد به افراد کم در آمد یا بیکار که دیگر ول معطلند؛ ........................ حداقل انصاف هم چیز خوبی است؛ البته این تحلیل غلط و آبکی دست آویزی می‌شود برای تصمیم گیران کشور؛ که الی ماشالله آنها هم از شما دست کمی ندارند؛ ولی از آنجائیکه فساد و تبانی در مملکت ما نهادینه شده است؛ همین موضوع شما را بهانه تصمیم گیری غلط خود قرار می دهند؛ و با افزایش قیمت مرغ مردم فلک زده را که بسیار فراوان هستند که بعلت گرانی مرغ در ماه یک عدد مرغ نمی توانند بخرنند؛ بالا رفتن قیمت آن برای همیشه از مصرف آن محروم خواهند. شد؛ پس بیائیم در تحلیل های مان همیشه وجدان و خدا را در نظر بگیریم؛ و همه جوانب را در نظر داشته باشیم.
پاسخ ها
حمیدمحمودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
شما معلومه ازدردمرغدارخبرنداری.همه سود صنعت مرغداری به جیب دلال میره.همه چیز به نفع دلال تموم میشه.زحمتش واسه مرغداربدبخته.هیچگونه نظارتی نیست کسی به داد مرغدارنمیرسه.لعنت به این شغل
اسماعیل.
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
شماکه فقط مرغ را درون قابلمه دیدی اظهار نظر نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
خوب تحقیق کن. احتمالا فامیلتون در کنار مرغداری مواد مخدر قاچاق میکنه
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
جناب محمودی همین دلالی که سیرمونی ندارد همین الان مرغدار و تصمیم ساز برای مرغداران نیست؟
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
3
2
دوست گرامی درست است که اوضاع نابسامانی در اوضاع مرغ پیش امده ولی حق با دکتر است که شما بیا یک جوجه مرغ رو پرورش بده ببین هزینه دان یک کیلو دان چقدر است یه جوجه ۵۰۰ تومانی چقدر نه گرانی و نه این ضربه به تولید را قبول داریم باید تعادل برقرار باشد پس باید اگر وجدانی بخواهیم قضاوت کنیم بهتر است که هم تولید کننده و هم مردم هر دو طرف مدنظر باشند وگرنه با این اوضاع بقول دوست گرامی که مرغداران وضعیتشون خوب شده دیگه مرغ تولید نمیکنند جوجه هم نمیریزن وضع بدتر خواهد شد پس ان شالله با توکل بر خدا تعادل و تعامل برقرار شود
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
0
چرا پیام بنده رو منتشر نکردی؟نه به کسی توهین شده بمد نه اینکه بی ربط با موضوع؛ آنهم یک تحلیل بود؛ منتشر میکردی تا عزیزان آنرا نقد و نظر بدهند؛ متاُسفانه در ایران کمت به حقایق پرداخته می‌شود؛ هر کسی با گرفتن تریبون و رسانه ای قصد خاموش نمودن سلایق به اصطلاح خودشان غیر خودی‌ها رو دارند؛ امیدوارم جواب منطقی و قانع کننده ای داشته باشی؛ و پیام‌ها رو پخش تا دوستان نظر دهند؛ چنانچه؛ تحلیل بنده خلاف بود؛ جسارت عذرخواهی رو صد در صد دارم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
1
6
ضمن احترام به نظر دوستان باید عرض کنم تحلیل دکتر مهربانی به واقعیت بسیار نزدیکتر است.بنده .ایشان رو بعنوان یک کارشناس بسیار مجرب قبول دارم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
1
9
دوست ناشناس من هم دامپزشکم هم مرغداری دارم....یکماه پیش مرغدار جوجه رو حدود 5000 تومن خریده... خر جوجه حدود 5 کیلو دان با احتساب کیلویی دوهزارو ششصد هفتصد تومن میخوره...هر قطعه حدود 1200 تومن خرج متفرقه داره و تمام اینها درصورتیه که جوجه و نهاده رو نقد خریده باشه و سالن اجاره ای نباشه....شما نمیدونم چطور حساب کتاب کردید؟؟؟
ضمنا درباره سود آنچنانی مرغدار نوشته اید ... انفاقا مرغدار باید تو این بازار سود کنه چونکه حدود دوماه تو بیابون تو بغل سگ و گرگ و شغال میخوابه...استرس قطعی برق و کمبود دان و دارو و واکسن رو داره....داره چرخهای تولید رو میگردونه و کارش تعطیلی و عید و تاسوعا عاشورا نداره....شما به نظرت باید مرغدار پول دربیاره یا امثال خاوری و امثالهم؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
10
سلام من شوهرم ۷ساله مرغدا ی داره ولی هنوز اینقدر از این مرغداری پول درنیاورده که بتونیم یه خونه معمولی بخریم وهنوز مستاجر هستیم بعد شما به چه جراتی حرف از پول کلان میزنیین
من سه ماهه توی بیابون با دوتا بچه کوچیک تحت بدترین شرایط جوجه ۵هزارتومنی خریدیم وبا چه دردسرهای عظیمی اونارو بزرک کردیم حالا کسی نیس اونارو بخره الان توی سن ۵۰روزگی درگیر شدین مرغ ۳کیلویی جلومون پرپر میشن باید بشینیم نگاه کنیم بعد میگن سود کلان کدوم سود اگر هم‌ توی صنعت مرغداری سودی باسه فقط میره توی جیب واسطه ها که ارزون از ما میخرن بعد خودشون باهر قیمتی میفروشن ددولتم که ماشاا... چقدر از ما حمایت میکنه ...الان نمیدونم بعد از ورشکستگی باید چکار کنیم خدا بدا مان برسه
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
2
سوابق و تجربیات بدست آمده نشان می دهد در طی چند ده سال اخیر دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ اهمیتی به بخش تولید نداده و دولتمردان کم سواد و غیر متخصص هر چه توانسته اند مصیبت بر سر تولید کننده آوار کرده اند . در ارتباط با بحث پرورش مرغ گوشتی دوست متخصصی می گفت نظر حاکمیت بر این است که این قشر از تولیدکنندگان بلحاظ استفاده از دلار رایانه ای در امر واردات دان ، بار و هزینه سنگینی بر چرخه دولت و اقتصاد کشور تحمیل می کنن و برچیده شدن بساط اینان در کل مملکت بمراتب با صرفه بوده و واردات مرغ گوشتی از سایر کشورها سودمن خواهد بود . بنابراین مرغداران گوشتی هم که به معنای واقعی فاقد هر گونه تشکل های صنفی هستند می بایستی تا آخر عمر منتظر این گونه شکست ها و پذیرش خسارت های مالی باشند . بزرگترین آفت اقتصاد هر مملکتی وجود بخش دلالی است که درتمام تار و پود جامعه بویژه اقتصاد کشور نفوذ کرده و بخش تولید را از درون فرو می پاشند . قشری تن پرور ، کلاش ، بدون سرمایه و ضد تولید که بواسطه حمایت آشکار دولت خون تولیدکنندگان را مثل زالو می مکند و نتیجه چندین ماه همت و تلاش شبانه روزی بعلاوه سرمایه اندک تولیکنندگان را یک شبه به یغما می برند . تا وضعیت کشور به همین روال باقیست تولید کننده باید از هرگونه چشمداشت برای بهره مندی از زحمات طاقت فرسای خود چشم بر بندد . همیشه که کرونا نیست . اما دلال همیشه هست و یقه تولید کننده دست بی برکت دلال گیر ، با این حساب وضعیت بی اعتبار تولید کننده بویژه در صنف پرورش مرغ همیشه متزلزل و جا دارد این قشر زحمتکش برای نجات از این وضعیت فلاکت بار موارد زیز را مد نظر قرار دهند . ۱. به اتحادیه و تعاونی ها هیچ امیدی نداشته باشند و بفکر تشکل جدیدی باشند از اهالی کاربلد و متخصص همین رشته . ۲ . این تشکلها با درایت و توانمندی خواسته های قانونی و بحق مرغداران رو به مسئولین تحمیل کنند و نظر مساعد آنانرا برای همکاری جلب نمایند . ۳ . تهیه و خرید هرگونه جوجه و دان برای مرغداریهای عضو توسط همین تشکلها صورت پذیرد . ۴ . فروش هرگونه مرغ برای بازار مصرف به نوبت و به قیمت کارشناسی توسط همین تشکلها و با صدور حواله بارگیری انجام پذیرد .۵ ۰ برای انجام امورات اداری تشکلها شامل خرید نهاده ، حسابداری ، دامپزشکی ، تامین دارو ، تکنسین های تزریق واکسن ، فروش و غیره از خانواده بویژه فرزندان مرغداران بعنوان کارمند استفاده شود . ۶ . هرگونه دخالت مرغدار برای تهیه و خرید مایحتاج و همچنین فروش مرغ ممنوع و تمام فکر و انرژی خود را فقط برای امر پرورش معطوف و پس از پایان دوره قیمت نهایی مرغ تولیدی خود را برابر با برگ باسکول از تشکل دریافت نماید .
پاسخ ها
یاسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۷
تمام این پیشنهادات خود شروع کننده یک چرخه انحصار و رانت است . چرا فکر میکنید باید انحصار و رانت برای شما قائل شوند تا موفق باشید ؟ انحصار و رانت صنعت را به اینجا کشانده شما میخواهید دیگران را از گرده ملت پیاده کنید و خود سوار شوید . موفق باشید. در ضمن دلال را خود شما دلال کردید . تا اسب نباشه اسب سوار نیست .
حمیدمحمودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
3
با سلام خدمت دوستان .بنده مرغدارم وحرفهای آقای دکترتاییدمیکنم چونکه با وضعیت فعلی وضرر سنگین صنعت مرغداری دیگه کسی نمیتونه سرمایه در گردش جور کنه واسه ادامه تولید.خدا به دادمون برسه فقط.
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
1
2
بی تدبیری در صنعت مرغداری تنها در حداقل واحد صنعتی بنده منجر به زیان 12 میلیون تومانی انجامید با کدوم روحیه دوباره کار کنیم به خدا قسم ما ذره ای روحیه برای انجام کار نداریم همه میدونن این کار برای ما کار پر زحمتی هستش ما سال گذشته تمامی دوره ها رو یر به یر گذروندیم حالا دیگه خسته شدیم حال ما در واحد کوچیک خودمون متحمل این زیان شدیم من اون مرغدار 30 هزار 40 هزار و حتی 100 هزار قطعه ای رو درک میکنم که متحمل چه ضرر بزرگی شده است فقط خدا میتونه کمکمون کنه یکی به داد ما برسه تمام سرمایه ما رو هواست هیچکس به فکر ما نیست خدایا کمکمون کن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
0
2
سلام خدمت دوستان این دوست عزیز که نوشته مرغداری سود کلان داره بیاد من مرغداری ۲۰ هزاری دارم برای خودش ببره جوجه ریزی کنه سود و زیانش برای خودش ببینم میتونه یه دوره جوجه ریزی کنه مرد حسابی سود مال دلاله که میاد از مرغدار مرغ کیلویی ۸ هزار میخره میبره کیلویی ۱۳ هزار میفروشه برای من مرغدار که ۵۰۰ میلیون هزینه میکنم ۲ ماه استرس و بدبختی میکشیم اگه شانس بیاریم تلفات ندن کیلوبی ۳۰۰ تومان سود نداره من الان از سال ۹۰ مرغداری دارم پول پیش یه خونه ندارم توی خونه پدرم زندگی میکنم اگه این ۸ سال کارگری هم میکردم الان یه خونه از خودم داشتم دوست عزیز میلیاردر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
0
5
لطفا به علت ضرر شدید تولیدکنندگان بخصوص( مرغداریها)
حتما وام با کارمزد ۴ درصدی یا یک حمایت درست از تولید بکنید امسال باید بیشتر به تولید توجه کنید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
4
1
با مطالعه نظردهندگان؛ بنظر میرسد؛ همگی مرغدار هستند؛ عقل سلیم میگه آدم عاقل از یک سوراخ دو بار گزیده نمی شود؛ من نظر یکی از کاربران دیدم که خیلی به واقعیت نزدیکتر بود؛ اون مثالی که بیان کردم مفهومش این است؛ اگر شغلی صرف نداشته باشد؛ مطمئناُ صاحب آن صنف حتماُ اون را تعطیل و تغییر شغل می‌دهد؛ در ثانی یک مرغداری با ظرفیت 50 الی60 هزار چقدر قیمت دارد؛ نظر دهنده محترم عنوان داشته مرغدارانی سراغ دارد قبل از ورود به این صنف برای خرج روزمره خود سرگردان بودن؛ ولی الان صاحب یک واحد مرغداری چند میلیاردی شده اند؛ بنده هم عرایض این عزیز را تایید می کنم؛ چون من هم از اقوام خودم که 5 کلاس سواد نداشت سراغ دارم؛ با اندک سرمایه و وامی که دولت بهش داده بود؛ یک واحد مرغداری راه اندازی کرد‌؛ از عدم ثبات قیمت مرغ در چند سال کذشته به چنان ثروتی دست پیدا کرده است که حد و حساب ندارد؛ بقول معروف با شاه هم فالوده نمی خورد؛ طوری شده؛ علاوه بر مسافرت‌های خارجی و بذل و بخشش های ریاکارانه مثل کمک در ساخت مسجد و تهیه غذای 5 هزار نفر در ایام عاشورا؛ هزینه خرجهای نامشروع ایشان متل مشروبات و مواد در یک هفته به اندازه حقوق یک ماه کارمند و یا یک بازنشسته است؛ در ضمن به سختی شغل مرغداری اشاره کردین؛ اولا همه مرغداران از وجود کار بدبخت با حداقل حقوق استفاده می کنند؛ و خودشان نقش ارباب دارند‌؛ در ثانی سختی کار آنان چیست؟ چه چیزی آنها را تهدید می کند؛ یک نطامی یا یک کادر درمانی و یا نگهبان یک شرکت یا اداره و یا یک جوشکار و یا کارگر ساختمانی شغلش و مسئولیتش بیشتر است یا یک مرغدار؛ این توجیهات بی معناست؛ مرغدار اگر صرف نداشته باشد آنرا میفروشد؛ و اگر کاری هم با پولش انجام ندهد؛ و فقط آنرا در بانک سرمایه گذاری کند؛ در ماه اندازه حقوق دو مدیرکل یک اداره یا حقوق دو سرهنگ فقط سود دریافت می‌کند؛ مردم در عصر حجر که زندگی نمی کنند؛ اگر سود ندارد و متضزر می‌شوند؛ پس چرا از بهترین ماشین‌ها و امکانات استفاده می کنند‌‌؛ و با آب و تاب وصف ناپذیری افتخار می کنند که مرغدارند؛ حال در طول چند سال یکی دو مرحله سود کمتری عایدشان می‌شود؛ صدای آه ناله شان بلند می‌شود؛ چون به کم قانع نیستند؛ و همه چیز را برای خود می خواهند؛ و به فکر مصرف کننده بدبخت نیستد‌؛ و با ............. و مطلوم نمایی؛ قصدشان ......... دولتمردان است؛ که دولت نیز تا حدودی به اوضاع واقف است‌؛. و حتی من در اخبار خواندم که پشتیبانی امور دام وزارت صمت عنوان داشت؛ مرغ تولیدی مرغداران را با قیمت مصوب 12900هزار خریداری می کند؛پس همیشه بایستی حق مصرف کننده را نیز رعایت کنیم؛ ضمن اینکه بنده هم معتقدم با توجه به شیوع کرونا و عدم توان خرید مردم فروش این دوره تا حدودی کم شده است؛ بنده خودم بعنوان مصرف کننده در تار یخ 10/1/99 مرغ مهاباد را کیلویی 12هزار تومان خریداری کردم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
0
1
اوالا اینکه بنشینید کنار گود وبگید لنگش کن قابل قبول نیست وبه قول معروف به دریا رفته میداند مصیبتهای طوفاان راواین عین بی انصافی است که قشر زحمت کش در بخش تولید مرغ گوشتی ومشتقات انرابه این شکل مورد حمله قرار بدهید بجای تشکر وحمایت از انها در به خود کفایی رساندن فراورده های گوشتی وجامه عمل پوشاندن به فرمایشات رهبری مبنی بر عدم وابستگی وجهش تولید صرفه نظر از منفعتی که حقشان هم هست واشتغال زایی که در این بخش وجود دارد اگر قرار باشد تمام کسانی که توان مالی برای احداث واحد های تولیدی دارند خواه باسواد یا بیسوادنسبت به خود کفایی وتوانمند ساختن مملکت در عدم نیاز به واردات واستغال زایی بی تفاوت باشند وفقط به سود بانکی که تنها عاید خوانواده شخصی خودشان میشود وکسی از بابت سرمایه گذاری انها شاغل نشود باید بنا چار چشم به کشورهای دیگر داشته باشیم وهم چنان وابسطه بمانیم
دوست عزیزی که فقط سودهای مرغداران رو هدف گرفتی اشتباه نشانه رفتی سود اینکار رودلالان مفت خور که بامنت زحمت کشده تولید کنندگان بصورت شرایط بلند مدت میخرند ونقدی میفروشند میبرن خواه تولید کننده عایدی داشته یا نداشته بجای بردن انگیزه تولید راهکاری برای حذف واسطهه بده که اونم متاسفانه دولت استقبالی در این خصوص نمیکند به هزاران دلیلی که همه میدانند
نظر شما
ادامه