کد خبر: ۵۶۶۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان مطالب جدیدی را درباره حیوانات و کرونا بیان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صاحب نیوز، «دکتر شهرام موحدی» اظهار کرد: ویروس های خانواده کرونا (کرونا ویروس ها) برای ما که در حوزه دامپزشکی فعالیت داریم، نامانوس و ناشناخته نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تصریح کرد: کرونا ویروس ها سال های سال است که بیماری های مختلفی را در دام ایجاد می کنند؛ برونشیت طیور یکی از بیماری ها از خانواده کرونا ویروس است. اکنون همین کرونا ویروس که مشکلات تنفسی در گربه سانان هم ایجاد می کند، از جمله ویروس های این خانواده است.

وی افزود: باید بدانیم که اگر در مورد کرونا ویروس صحبت می کنیم، همیشه بوده و هست و باعث بیماری های مختلفی شد.

موحدی در ادامه خاطرنشان کرد: اما اگر در مورد کوید 19 صحبت می کنیم، تا به امروز سازمان بهداشت جهانی و سازمان بهداشت جهانی دام، هیچکدام اعلامیه ای مبنی بر انتقال بیماری کوید 19 از دام به انسان نداشته و گزارش نکردند.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان عنوان کرد: امروز اتفاق تازه ای در بهداشت جهانی در حال رخ دادن است و به جای اینکه ما انسان ها از جوامع دامی بترسیم، جوامع دامی از ما انسان ها می ترسند.

شهرام موحدی در ادامه بیان کرد: چند گزارش خیلی محدود مبنی بر این که تعدادی از حیوانات خانگی که در کنار بیماران مبتلا به کووید 19 زندگی می کردند هم مبتلا شدند، البته با آر تی پی سی آر، ژنوم کووید را از این حیوانات جدا کنیم.

موحدی خاطرنشان کرد: این به معنای ابتلای دام به ویروس کووید 19 نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه تا کنون هیچ انتقالی از بیماری کووید 19 از دام به انسان اتفاق نیفتاده است، اذعان کرد: اینکه یک مقاله و یا یک شخصی بحثی را مطرح می کند به معنای قطعیت موضوع نیست.

وی گفت: اگر کسی حیوانات خانگی را در خانه نگهداری می کند و احتمالاً این حیوانات را به بیرون منزل می برد، شاید ویروس بتواند روی بدن این حیوانات بنشیند و شاید این حیوانات بتوانند انتقال مکانیکی انجام دهند.

شهرام موحدی اذعان کرد: برای کسانی که حیوانات خانگی نگهداری می کنند و این حیوانات را به بیرون می برند، توصیه می کنیم حتما بعد از تماس دست های خود را بشورند و کسانی که حیوانات خود را بیرون نمی برند هر چند که توصیه به شستن دست وجود دارد اما این خطرات برای آن ها وجود ندارد و برای کسانی که پرنده در منزل نگهداری می کنند نیز همین طور بوده و خطری در این زمینه وجود ندارد.

موحدی گفت: احساس می کنم رسانه ها باید سواد رسانه ای را در بین مردم افزایش دهند و مردم در هر شرایطی به آرامش نیاز دارند، بسیاری از اخبار که در حال پخش است صحت ندارد، که می طلبد اخبار از منابع موثق گرفته شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۵
0
2
جناب دکتر
در اسفند ماه به انتقال مکانیکی کرونا توسط سگ و گربه اشاره و مصاحبه کرده بودید! آیا کماکان همان نظر را دارید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
0
1
جناب دکتر، اطلاعات خودتونو آپدیت کنید. الان هم oie و هم سازمان بهداشت جهانی میگن که دامها به ویژه گربه ها و به میزان کمتری سگ ها مبتلا میشن و فقط بحث آلودگی مکانیکی نیست.
نظر شما
ادامه