کد خبر: ۵۷۱۹

حکیم مهر - پس از موضع‏گیریهای متضاد دکتر مطلبی و دکتر نبوی به ترتیب رئیس مؤسسه تحقیقات شیلات و معاون سازمان حفاظت محیط زیست سرانجام این سناریو به پایان رسید.

بر این اساس دکتر مطلبی گفت :ماهی تیلاپیا که دارای ارزش اقتصادی بالایی است، به زودی به عرصه آبزی پروری وارد می شود.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اعلام این مطلب افزود : با توافقنامه ای که این موسسه با سازمان حفاظت محیط زیست کشور منعقد کرد، مقرر شد که بالاخره تیلاپیا بتواند به عرصه آبزی پروری وارد شود.

دکتر عباسعلی مطلبی افزود: این موسسه دستورالعمل اجرایی ورود ماهی تیلاپیا را در دستور کار دارد که به زودی تدوین می شود.

وی خاطرنشان کرد: تیلاپیا در شرایط خاص و تک جنس شده می تواند با رعایت ضوابط زیست محیطی به عرصه آبزی پروری کشور وارد شود.

مطلبی ادامه داد: هدف از ورود این آبزی به بخش آبزی پروری، تولید گوشت بوده. بنایراین هیچ مشکلی از لحاظ تکثیر آن در آبهای ساحلی وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ورود این آبزی به آبها می تواند انقلاب بزرگی در میزان تولید گشوت آبزیان ایجاد کند.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اعلام این که دانش فنی تولید ماهی تیلاپیا در کشور وجود دارد، یادآور شد: تمامی ضوابط فنی و روشهایی که بدون آن که به سایر آبزیان لطمه وارد شود لحاظ خواهد شد.

 دستورالعمل اجرایی ورود تیلاپیا به بخش آبزی پروری در حال تدوین است

مطلبی تاکید کرد: دستورالعمل اجرایی ورود تیلاپیا به بخش آبزی پروری در حال تدوین است و به زودی با اولویت ورود تیلاپیا به آبهای داخلی با هماهنگی محیط زیست اجرایی می شود.

وی اظهار داشت: موسسه تحقیقات شیلات کشور به مقدار گسترده بچه ماهی تک جنس شده آماده کرده است و به محض آماده شدن دستورالعمل اجرایی در اختیار مزارع پرورشی قرار خواهد داد.

مطلبی با اعلام این که سازمان حفاظت از محیط زیست و موسسه تحقیقات شیلات در تمامی مراحل، در کنار آبزی پروران خواهند بود، گفت: اجازه نخواهیم داد این آبزی به سایر آبزیان لطمه وارد کند و تمامی ضوابط زیست محیطی لحاظ خواهد شد.

وی در ادامه افزود: این موسسه همچنین چندین پروژه در خصوص سلامت و بهداشت ماهی تیلاپیا، سایر تهدیدات و ارزش تغذیه ای این آبزی در دست اجرا دارد. همچنین بیماریهای مختلف این آبزی نیز در دست بررسی است.

رییس موسسه تحقیقات شیلات کشور خاطرنشان کرد: راهیابی تیلاپیا در صنعت آبزی پروری به همراه بسته ای کامل خواهد بود. بنابراین مشکلی برای سایر آبزیان پیش نخواهد آمد.

مطلبی در پایان یادآور شد: در برنامه داریم طی مراسمی ورود این گونه جدید به عرصه آبزی پروری را رونمایی کنیم.

 

خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه