کد خبر: ۵۷۶۹

حکیم مهر - دامهای استانهای کرمان، مرکزی، قم، البرز، گیلان و آذربایجان غربی مشکوک به سویه جدید تب برفکی به صورت خفیف هستند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: سویه جدید تب برفکی که در استانهای فوق مشاهده شده، از نوع آسیا1 بوده، اما برای آنکه بدانیم چه نوع واکسنی باید تهیه شود که بتواند همپوشانی کاملی داشته باشد، نیاز به بررسی بیشتر است.

دکتر سیدمحسن دستور افزود: موسسه واکسن و سرم سازی رازی اعلام آمادگی کرده که می تواند واکسن مورد نیاز را به مقدار زیاد تولید کرده و در اختیار واحدهای دامداری قرار دهد. اما در ابتدا باید مطمئن شویم که نوع سویه ها در همه استانها یکسان است.

وی خاطرنشان کرد: سویه ای که در حال حاضر در دامداریهای برخی استانهای کشور مشاهده شده، از نوع خفیف بوده و تاکنون نتوانسته مشکل جدی برای دامها به وجود آورد.

دستور ادامه داد: این سازمان رعایت ضوابط بهداشتی و شرایط قرنطینه ای را برای جا به جایی دامها لازم و ضروری دانسته تا از شیوع بیماری در سایر استانها جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: باید مطالعات گسترده تری در این زمینه انجام شود و سپس واکسن مورد نیاز تجویز شود.

ایران همچنان از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پاک است

رییس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: برخی مسایل تنفسی و بیماریهای مشترکی همچون برونشیت، نیوکاسل و حتی گرد و غبار موجود در هوا، علایمی شبیه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ایجاد می کند که نباید اینها با هم یکی تلقی شود.

دستور تاکید کرد: در حال حاضر آنفلوآنزای موجود در مرغداریهای کشور از نوع آنفلوآنزای معمولی بوده و خطری برای انسانها و سایر مرغداریها ندارد.

وی اظهار داشت: آزمایشهای تکمیلی در داخل کشور انجام شده و هنوز نمونه ها به آزمایشگاه مرجع فرستاده نشده است زیرا لزومی احساس نمی شود.

دستور همچنین گفت: تا زمانی که به صورت قطعی با مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مواجه نشویم، نمی توانیم اظهار نظر کنیم که این بیماری در کشور حادث شده است. بنابراین هنوز کشور از وجود این بیماری خطرناک پاک است.

در زمان جوجه ریزی، رعایت ضوابط بهداشتی و ضدعفونی مرغداریها ضروری است

رییس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه افزود: از آنجایی که در هر فصلی که جوجه ریزی انجام می شود، باید ضوابط بهداشتی و ضدعفونیهای لازم در واحدها انجام شود، بنابراین برای مرغداریهایی که قصد جوجه ریزی دارند، این سازمان این ضوابط را اعلام کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نوع ضدعفونی و مدتی که باید سالنها از لحاظ بهداشتی مورد بازرسی قرار گیرند، بستگی به بیماری دارد که در دوره قبل مرغها به آن دچار بودند.

دستور ادامه داد: شرایط گرد و غبار موجود در هوا، نیوکاسل، برونشیت و حتی آنفلوآنزای معمولی، بیماری تنفسی برای مرغها ایجاد می کند، پس نباید علایم به اشتباه مورد جدید تلقی شود.

گفتنی است بیماریهایی نظیر برونشیت و نیوکاسل طیور جزء بیماری‌های مشترک انسان و طیور تلقی نمی‌شود و در این خبر به اشتباه جزء بیماریهای مشترک ذکر شده است.


خبر مرتبط :

نظر شما
ادامه