کد خبر: ۵۸۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مرند، ساوه، شهربابک و آذربایجان غربی

 

پلمپ کارگاه بسته بندی غیر مجاز خاویار در شهرستان مرند
 
 دکتر رضا رضامندی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مرند از کشف و پلمپ یک کارگاه زیرزمینی و غیر مجاز بسته‌بندی خاویار خبر داد که در آن خاویار به شکلی کاملا غیر بهداشتی بسته‌بندی و عرضه می گردید .
وی افزود: با تلاش کارشناسان اداره کنترل و نظارت بر بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی شهرستان از این کارگاه 180 قوطی 200 گرمی و 2 کیلوگرم خاویار فله غیر بهداشتی و غیر قابل مصرف کشف گردید که با حکم قضایی مواد کشف شده معدوم و کارگاه پلمپ گردید.
دکتر رضامندی از همکاری پلیس امنیت و مراجع قضایی شهرستان تقدیر نمود و از شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلف در مراکز عرضه فرآورده های خام دامی مراتب را به شبکه دامپزشکی شهرستان اطلاع دهند تا در اسرع وقت کارشناسان کنترل بهداشت عمومی شبکه به این تخلفات رسیدگی نمایند.

 

------------------------------

 

صادرات 234 هزار و 246 جلد سالامبور از ساوه به خارج از کشور

رییس شبکه دامپزشکی ساوه گفت: 234 هزار و 246 جلد سالامبور گوسفندی از این شهرستان به خارج از کشور صادر شد.
'مرتضی میر اسلامی' افزود: این محموله به ارزش 936 هزار و 984 دلار به کشورهای ایتالیا، ترکیه و پاکستان صادر شده است.
وی افزود: سالامبور پوست خامی است که پشم  آن چیده شده و پس از تبدیل به چرم در تولید کیف و کفش و لباس چرم کاربرد دارد.

-------------------------------

 

مدیر دامپزشکی شهربابک:
507 هزار راس دام در شهربابک واکسینه شدند


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام 507 هزار و 769 راس دام سبک و سنگین طی سال گذشته در این شهرستان واکسینه شدند.

مجید اسدی با اشاره به فعالیت‌های شبکه دامپزشکی شهربابک اظهار داشت: در راستای مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام 507 هزار و 769 راس دام سبک و سنگین طی سال گذشته در این شهرستان واکسینه شدند.
وی بیان داشت: 7 هزار و 188 راس دام از نظر بیماری سل و بروسلوز مورد تست قرار گرفته و موارد مثبت شناسایی و حذف شدند.
اسدی افزود: همچنین به منظور پیشگیری از سایر بیماری‌های دامی که ضربات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد دامداران وارد می‌کند، تعداد یک میلیون و 407 هزار و 97 راس دام توسط بخش دولتی و خصوصی مورد واکسیناسیون قرار گرفت.
وی تصریح کرد: به منظور پیشگیری از بیماری‌هایی مانند تب کریمه کنگو و سایر بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که حشرات در انتقال آنها نقش اساسی دارند، عملیات سمپاشی 657 هزار راس دام سبک و سنگین و یک میلیون و400 هزار متر ‌مربع جایگاه انجام شد.
اسدی ابراز داشت: در بحث نظارت بر مراکز عرضه فر‌آورده‌های خام دامی تعداد 9 هزار و 752 مورد بازدید انجام و حدود دو تُن فرآورده غیر‌مجاز ضبط و معدوم شد.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک گفت: به منظور بالا بردن سطح آگاهی دامداران شهرستان، 26 دوره آموزشی توسط کارشناسان این شبکه در مناطق مختلف شهرستان برگزار شد.
اسدی بیان داشت: اکثر مردم فکر می‌کنند که فعالیت دامپزشکی تنها مربوط به درمان و واکسیناسیون دام‌هاست، در حالی که فعالیت‌های دامپزشکی حجم گسترده‌ای از وظایف در حیطه‌های مختلف را شامل می‌شود و نقش مؤثری در بهداشت عمومی و ارتقای سلامت جامعه دارد.
وی افزود: با نبود دامپزشکی، بدون شک بخشی از سلامت جامعه به خطر می‌افتد، نقش دامپزشکی در بهداشت همگانی تامین و حفظ بهداشت دام و فرآورده‌های دامی، مراقبت، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و سلامت غذا است.

 

----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خبر داد:
ردیابی باقیمانده آنتی‌بیوتیک در گوشت


خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: به منظور تولید گوشت سالم‌ آزمایشگاه تشخیص باقیمانده سموم آنتی‌بیوتیک در آذربایجان غربی راه‌اندازی شد.

شهرام دیلمقانی اظهار داشت: برای نخستین بار در آذربایجان غربی طرح باقیمانده سموم آنتی‌بیوتیک از گوشت‌ها توسط دامپزشکی آذربایجان غربی اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه هدف از اجرای این اقدام سالم‌‌سازی گوشت مصرفی است، تصریح کرد: طی این اقدام آزمایش بقایای دارویی به‌ ویژه آنتی‌بیوتیک در گوشت در سطح استان ایجاد شده است.
این مسئول افزود: این اقدام را در گام نخست از مرغ آغاز کرده‌ایم و در مراحل بعدی این آزمایش را در گوشت قرمز نیز انجام می‌دهیم.
دیلمقانی با بیان اینکه مطالعات لازم در این زمینه انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا یکسری مطالعات انجام شده و با توجه به اینکه انجام چنین آزمایش‌هایی اجباری نیست و ضمانت اجرایی در این زمینه نداریم در مرحله نخست از مرغدارانی که به صورت داوطلب تمایل به انجام چنین آزمایشی بر روی مرغ‌های خود دارند طرح را اجرایی می‌کنیم.
وی ادامه داد: در این زمینه با اتحادیه مرغداری هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است تا در این زمینه مرغداران را توجیه کنند.
این مسئول اعلام کرد:‌ اگر مرغ‌ها فاقد آنتی‌بیوتیک بودند به عنوان محصول ارگانیک به بازار معرفی می‌شوند.
دیلمقانی با بیان اینکه از چند سال گذشته طرح‌هایی در مورد پایش باقیمانده‌های سموم در سازمان دامپزشکی مطرح شده بود، گفت: این طرح‌ها شامل پایش و کنترل باقیمانده سموم در ماهی، عسل و گوشت مرغ بودند که پایش سموم در عسل از سال گذشته در آذربایجان غربی انجام می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت چنین آزمایش‌هایی بر روی محصولات تولیدی اظهار داشت: علاوه بر بیماری‌های عفونی‌زا، مسئله باقیمانده‌های مختلف نظیر آفت‌کش‌ها، داروها و مواد نگهدارنده شیمیایی از جمله مسائلی است که در بهداشت محصولات غذایی مورد توجه سازمان دامپزشکی قرار دارد.
این مسئول تصریح کرد: با توجه به مخاطره‌های بهداشتی ناشی از وجود آلاینده‌های شیمیایی مانند داروهای دامپزشکی، سموم شیمیایی و بیولوژیکی، فلزات سنگین و غیره در منابع غذایی با منشأ دامی که مورد مصرف انسان قرار می‌گیرند و اهمیت بهداشتی اقتصادی آن، اطلاع از وضع گذشته و حال مواد غذایی مورد مصرف جامعه ضروری است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهندس شرافت
|
-
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۴
0
0
chsaveh.com شهر سالم ساوه
نظر شما
ادامه