کد خبر: ۵۸۳۷۱
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر:
«دکتر محمد عارفی» افزود: عدم مراجعه به موقع دامداران برای درمان دام موجب می‌شود هزینه‌های بیشتری برای درمان پرداخت کنند ...

حکیم مهر: افزایش قیمت و عدم ثبات در قیمت نهاده های باعث ضرر به دامداران می شود؛ مشکلاتی همچون عدم تامین جو از طرف دولت نیز باعث آسیب به صنعت دامپروری و واریز سود اصلی به جیب دلالان شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، دامداری از گذشته‌های دور، منبعی برای ارتزاق و اشتغال مردم دیار ترشیز به‌خصوص اهالی روستاها بوده است و بخش اعظمی از مردم منطقه در این حوزه فعالیت می‌کنند اما در سال‌های اخیر دامداران با مشکلات بسیاری روبرو شده‌اند؛ از عدم حمایت از فعالان حوزه دامداری با اجبار شدن به خروج از روستا، تا مشکلات آب و برق، نرخ بالای نهاده‌ها و… همه و همه دست‌به‌دست هم داده تا مشکلاتی بر سر راه فعالیتشان به وجود آید.

آبشخورهای منطقه بی‌آب است

حسن سابقی یکی از دامداران منطقه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: فصل بهار با توجه به وجود مراتع کم در منطقه، دام‌ها را برای چرا به بیرون دامداری می‌بریم تا کمی آذوقه دام‌ها، برایمان ارزان‌تر تمام شود؛ اما برای تأمین آب مشکل داریم.

سابقی افزود: همیشه کشاورزان برای آبیاری باغ‌ها و مزارع از کانال‌های سیمانی استفاده می‌کردند و دام‌های ما نیز در مسیر این کانال‌ها آب می‌خوردند، اما الان وضعیت آب‌رسانی به مزارع تغییر کرده است.

افزایش سرسام آور قیمت آب کشاورزی، هم برای کشاورزان و هم دامداران مشکل بزرگی است؛ زیرا آب از طریق لوله به باغ‌ها و مزارع هدایت می‌شود و در مسیر چرای دام‌ها آب وجود ندارد

وی افزود: افزایش سرسام‌آور قیمت آب کشاورزی هم برای کشاورزان و هم برای دامداران مشکل بزرگی است زیرا از طریق لوله آب به باغ‌ها و مزارع هدایت می‌شود و در مسیر چرای دام‌ها، آب برای رفع تشنگی آن‌ها وجود ندارد.

سابقی افزود: جای سوال است، چطور ویلاهای تفریحی مختلف که ساخته می‌شود از امکانات آب و برق برخوردار می‌شوند، ولی دامداران علی‌رغم این‌که هزینه‌های زیادی برای تولید پرداخت می‌کنند، از این حق محروم هستند.

دامپزشکی حمایتی از ما ندارد

یکی دیگر از دامداران در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از فعالیت اداره دامپزشکی گفت: در گذشته برای دام‌های سبک و سنگین، داروهای مختلف و سموم متفاوتی از طریق اداره دامپزشکی تهیه و به‌صورت رایگان و یا با قیمت یارانه‌ای ارائه می‌شد، اما برای درمان دام‌ها اقدامی انجام نمی‌دهد و برای درمان بیماری‌های دامی باید از بازار آزاد، دارو و سم تهیه کنیم و برای تزریق این داروها نیز باید هزینه پرداخت کنیم.

غلامحسین شتردار با بیان اینکه به خاطر هزینه بالای خدمات دامپزشکی باعث شده بسیاری از دامداران به‌صورت تجربی برخی کارها را انجام دهند.

وی از عدم کنترل دستمزدهای پزشکان دامپزشکی گله کرد و گفت: دامپزشکان بنا به انصاف خود، از دامدار حق‌الزحمه دریافت می‌کنند و اختلاف نرخ آن‌ها با یکدیگر زیاد است.

دامپزشکی تنها ورود و خروج دام از شهرستان را به خوبی کنترل می‌کند ولی بر قیمت داروهای مربوط به دام کنترلی نیست

شتردار با بیان این‌که اداره دامپزشکی تنها ورود و خروج دام از شهرستان را به‌خوبی کنترل می‌کند، گفت: متأسفانه بر قیمت داروهای دامی نیز کنترلی نیست، به‌گونه‌ای که دارو در کاشمر از خلیل‌آباد گران‌تر است و در بیرون از منطقه ترشیز، داروی دام، ارزان‌تر است.

عدم نظارت بر فعالیت بخش دامپزشکی

شتردار با ابراز تأسف از این‌که بعضی از فروشندگان دارو فکر می‌کنند دامداران از قیمت و تاریخ انقضا داروها خبر ندارند و به هر قیمتی که می‌خواهند ارائه می‌دهند، گفت: برای نجات جان دام و تولید خوب و ارائه گوشت و شیر مناسب برای شهروندان، مجبوریم به هر قیمت دارو تن بدهیم با این حال متأسفانه هیچ کنترلی بر فروش خدمات بخش دامپزشکی و داروخانه‌ها صورت نمی‌گیرد.

قیمت بالای نهاده‌های دامی کمر دامداران را شکسته است

یکی دیگر از دامداران منطقه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه هیچ ثباتی در قیمت نهاده‌های دامی نیست و حتی تغییر قیمت اقلام موردنیاز به یک هفته نمی‌رسد و هر روز شاهد افزایش قیمت نهاده‌های دامی هستیم.

حسن زنده‌دل تأکید کرد: هم‌اکنون قیمت خوراک دام بیش از ۳۵ درصد، رشد داشته است اما شاهد کاهش ۱۰ هزار تومانی قیمت گوسفند زنده در بازار هستیم و گوسفند زنده بین ۳۵ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی تصریح کرد: در گذشته سهمیه جو دام خود را از تعاونی دامداران دریافت می‌کردیم، ولی دولت این سهمیه را به کارخانجات تولیدی خوراک دام می‌دهد و باید هزینه بیشتری برای تهیه خوراک دام پرداخت کنیم.

مشکلات دامداران بسیار اما حل‌شدنی است

دهیار روستای زنده‌جان با بیان این‌که بیش از ۷۰ درصد مشکلات دامداران کاشمر در شهرستان قابل حل است، گفت: هم‌اکنون بیش از هزار و ۱۰۰ دامداری به‌صورت سنتی و صنعتی فعال هستند که آن‌ها را به اجبار به خارج از روستا منتقل می‌کنیم، ولی امکانات اولیه بسیار مهم آب و برق را برای آن‌ها تأمین نکرده‌ایم.

«مهدی زنده‌جانی» با تأکید بر این‌که شورای روستا و دهیاری، برای پرداخت آب‌بهای مصرفی دامداری‌ها در راستای رفع مشکل دامداران آماده دادن هرگونه تعهدی است، تصریح کرد: گرچه طبق دستوری، خروج دامداری‌ها از داخل روستاها اجباری شده‌اند ولی در برخی روستاها، زمین موردنیاز یک دامداری جدید در اطراف این روستاها موجود نیست.

وی گفت: با هجوم مردم از شهر به روستا جهت ویلاسازی، شاهد گران شدن زمین در روستاها هستیم؛ از این‌رو دامداران نمی‌توانند با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی، زمین موردنیاز را تهیه و یا خریداری کنند.

زنده‌جانی با بیان این‌که با طرح معین‌های اقتصادی استاندار، خوراک دام صالح به‌عنوان معین اقتصادی، حدود ۸۵ نفر فقط از روستای زنده‌جان برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی کرده است، گفت: حدود ۳۰ نفر از این افراد، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اند که حدود ۵۰ نفر از این معرفی‌شدگان موفق به اخذ تسهیلات شده‌اند و مابقی به دلیل عدم تأمین وثیقه با مشکل مواجه‌اند درصورتی‌که آن‌ها بیش از ۱۰۰ میلیون تومان تأسیسات در دامداری‌های خود دارند و بانک‌ها این املاک را به‌عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند، درصورتی‌که یک کاسب بازار با یک پروانه کسب می‌تواند تسهیلات دریافت کند.

منطقه ترشیز قطب تولید دام و گوشت

مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران کاشمر در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این‌که منطقه ترشیز به‌عنوان قطب تولید دام و گوشت است، گفت: تعاونی دامداران از شهرستان‌های کاشمر، بردسکن، خلیل‌آباد و کوهسرخ دارای حدود ۱,۵۰۰ دامداری است.

«محمدحسن عیسایی» ابراز کرد: با هدایت دامداری‌ها به خارج از روستا، مشکلاتی همچون نبود زمین سنددار، عدم تأمین آب و برق و هم‌چنین نبود امنیت و نگهبانی به مشکلات دامداران افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران کاشمر افزود: پارسال جو از قرار هر کیلو ۱,۶۰۰ تومان به دامدار ارائه می‌شد ولی امسال شاهد افزایش قیمت تا ۲,۸۰۰ تومان بوده‌ایم که برای دامدار قیمت بالایی است و هم‌اکنون جو و ذرت به کارخانجات برای تولید خوراک دام تحویل می‌شود که این منجر می‌شود مبلغ هزار تومان دیگر به قیمت نهاده دامی دامداران افزوده شود.

وی تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا و عدم خرید گوشت جهت مراسم مختلف مصرف گوشت را پایین آورده و همین امر منجر به کاهش قیمت دام زنده شده که این موضوع به زیان دامدار است.

مدیرعامل شرکت تعاونی دامداران کاشمر ابراز کرد: دامدار برای تأمین نهاده‌های دامی و خرید خوراک نیاز به تسهیلات سرمایه در گردش با بهره پایین دارد، درصورتی‌که شاهدیم دامداران برای تأمین آذوقه، دام‌های خود را ارزان می‌فروشند که این امر بسیار نگران‌کننده است.

وی گفت: در این شرایط دامداران واقعی زیان می‌بینند و دلالان در این بازار سود خود را کسب می‌کنند.

حق الزحمه پزشکان دامپزشکی براساس تعرفه اعلام شده سازمان است

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کاشمر در گفتگو به خبرنگار مهر در خصوص حق‌الزحمه دامپزشکان، گفت: حق‌الزحمه  دامپزشکی براساس نوع بیماری و تعرفه اعلام شده سازمان در سال ۹۸ است.

«دکتر محمد عارفی» با بیان اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است تصریح کرد: عدم مراجعه به موقع دامداران برای درمان دام موجب می‌شود هزینه‌های بیشتری برای درمان پرداخت کنند.

عارفی با بیان اینکه بسیاری از داروهای بخش دام وارداتی است و ارز دولتی و نیمه دولتی در قیمت تمام شده آن تأثیر دارد، گفت: متأسفانه به خاطر افزایش قیمت دارو و هزینه‌های پزشکی خود درمانی دام و عدم مراجعه به موقع موجب زیان به دامدار شده است.

وی ابراز کرد: استفاده بی رویه دارو به دام‌ها توصیه نمی‌شود و حتی برای مبارزه با یک بیماری متأسفانه در روستا که باید بیش از ۷۰ درصد از دام‌ها در برابر آن بیماری باید واکسینه شوند، همکاری انجام نمی‌گیرد و موجب افزایش و انتقال بیماری به دام‌ها می‌شود که این نیز عامل افزایش هزینه دامداران است.

وی با تأکید براینکه محل مناسب، غذای مناسب و مدیریت مناسب سه عامل مهم در پرورش و بهره برداری از دام است گفت: عدم مدیریت بهداشتی در دامداری‌های سنتی و خرد بسیار ضعیف است.

رئیس شبکه دامپزشکی کاشمر تصریح کرد: هم‌اکنون در شهرستان بیش از ۱۹۰ هزار گوسفند و بیش از هشت هزار گاو، ۳۶۰ نفر شتر و ۶۴ واحد مرغداری تحت پوشش خدمات دامپزشکان قرار دارند.

آنچه گفته شد، دغدغه دامداران مبنی بر نبود حمایت از صنعت دامداری در منطقه و عدم حل معضلات، است. برخی مشکلات پیش‌پا افتاده هم به دلیل عدم اطمینان برخی مدیران نسبت به یکدیگر پیش‌آمده که اگر این‌چنین پیش رویم به نظر می‌رسد در آینده مشکلات بیشتری گریبان دامداران را خواهد گرفت. امید که اقدامات به‌موقع مسئولان منجر به حل مشکلات دامداران شود و از ورشکستگی صنعت دامپروری در سال جهش تولید جلوگیری شود.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
2
0
دقیقا همون حق الزحمه به صنف دامپزشکی بیشتر میخوره تا کلمه تعرفه!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
0
6
lمهمترین بخش هزینه دامپروری خوراک دامه که هرروز گران میشه و دامدار به روی خودش نمیاره اما به دلیل عادت و رسم بد نهادینه شده که دامپزشکی و دارو و سم یا رایگان یا تقریبا رایگان بوده حال که دامدار میخواد اندکی برای سلامت دامش خرج کنه زورش میاد البته خوذ بخش خصوصی هم مقصره که به خاطر جذب یک بیمار بیشتر شان و منزلت خودش رو با ارزان فروشی از بین ببره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
2
5
......... دامپزشکی یک حامی نداره!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
2
8
واقعا حیف اون همه سالهایی که همکاران دامپزشک برای دانشگاه وقت گذاشتن اگه فقط یکسال آن صرف کلاس های آموزشی مثل نصابی و یا مکانیکی میشد الان وضع معیشتی و درآمدی آنها بهتر بود واقعا دامداران خیلی از واکسنها رایگان تزریق میشود ولی متاسفانه عادت کردند که طلبکار باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
3
0
دامپزشکی چون برای درمان حیوان درس میخواند‌وطرفش دامدار است ودانداری را از پدر واجدادش یاد گرفته وبارث برده.درمان‌آنراهم سنتی‌انجام میدهد‌مگر حلش بد‌باشد ویا همه گیری رخ‌دهد وچون درگذشته‌بجای دادن یارانه‌بدامداران جو وبمرغدار ذرت وواکسن وسموم رایگان داده میشد واز این طریق حمابت میگردد ووحتی درمان رایگان بود ودامپزشک استخدام دولت توقع دامدار بسیار ولی حمایت بناچار کم ولی درمورد قبمت شیر گوشت که آزاد است دامدار صحبت ندارد وار پدر واجدادش سوال نمیکند دارو هم درست میگویند کنترل ندارد چون فعلهایوبفروش میرسدوعدهای مانند قطعات کامپیوتر وغیره .که‌غیر قانونی بفروش میرسانند بفرش میرسانند درمورو کلینک‌جیوانات خانگی جون صاحب حیوان‌حیواتش را مانند بجه‌خود میداند فانتزی وبا علاقه‌بان یرس ونانندوهزینه‌آرایشی خودش خرج آن میکند ودر گذشته‌اگر پدر ومادرش حیوان داشتند ویاد کرفته‌چون فانتزی بوده وعلاقهای نه اقتصادی هزینه میکند‌اینست وضع دامپزش در ایران دانشکده دانشکدهاای داممزشکی بخصوص که دامپزشک تربیت کنند وهی تخصص بی مشتری وارباب روجوع وکسب درآند انچنانی وبگویتد نا کار خودمان وکسب خودمان را داریم چکار داریم عاقبت چه میشود هرکس بایدخر خود را براند
رهنما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
5
دامداران همیشه طلبکارند انگار اینطوری حرف زدن نهادینه شده دادن واکسن و سم و داروی رایگان و خدمات رایگان اشتباه محض است و دامدار منتظر واکسن رایگان می ماند و گله درگیر بیماری می شود. یارانه را باید طور دیگری هزینه کرد و دامدار باید یاد بگیرد برای واکسیناسیون و درمان باید هزینه کند وقتی دام زنده را کیلویی فلان تومان می فروشد اصلا سراغی از دامپزشکی نمیگیرد ولی همیشه منتظر کار رایگان است با توجه به وضع بودجه ای سازمان باید مسئله رایگان را به کل کنار بگذارد وگرنه در بین راه بدون پول می ماند و به هزار نفر باید پاسخگو باشد.
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
5
تعرفه ها باید سه برازر بشه همونطور که بنزین سه برابر شد و ختی رییس جمهورم خبر نداشت!!
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
0
5
همکاری که حدود 20 سال رئیس دامپزشکی یک شهرستان باشد فاقد انگیزه می شود. درنتیجه نه همکاران بخش دولتی و نه بخش خصوصی و نه دامداران رضایتی ندارند.
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
2
با سلام
از تعرفه دامپزشکی نگید لطفا با این تعرفه ها ادم بره گدایی خوبه واقعا خجالت نمیکشید این تعرفه هارو کی میده
در مورد واکسیناسیون هم که هیچ حال به هم زن ترین کاره هر راس گوسفند ۵۰۰ تومن تورو خدا الان چه زمانی هستش واسه ۵۰۰ تومن نون هم نمیدن
دکتر پورمهدی چلیکدانی
|
France
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
1
این که رئیس یک شبکه دامپزشکی نداند که در چه سالی هستیم جای تعجب دارد. یا شاید هم ندارد!
نظر شما
ادامه