کد خبر: ۵۸۴
از نظر اقتصادی ، دامپزشکی حافظ سرمایه‌های عظیم ملی و سرمایه‌های دامی و آبزیان کشور است که تامین بهداشت و سلامت آنها ، جلوگیری از کاهش ضایعات و تلفات و افزایش و بهبود و تولیدات ، دامی و آبزیان در نهایت تامین پروتئین حیوانی جزء ماموریت های این قشر زحمتکش است...
رییس موسسه تحقیقات شیلات با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت روز چهارده مهرماه روز دامپزشکی، بر نقش و جایگاه دامپزشکی و دامپزشکان در جامعه از دو نگاه اقتصادی و بهداشتی تاکید کرد.

دکتر عباسعلی مطلبی رییس موسسه تحقیقات شیلات در بیانیه‌ای از خدمات، زحمات و تلاش‌های حوزه‌های مختلف دامپزشکی کشور تقدیر و تشکر کرد.

مطلبی در این بیانیه با بیان اینکه بیش از هزار و ‪ ۶۰۰‬عامل بیماری در جمعیت‌های انسانی شناسایی شده که بیش از ‪ ۸۰۰‬عامل مربوط به عامل مشترک یا منتقله از حیوان به انسان به صورت مستقیم و غیر مستقیم است، تاکید کرد : سلامت انسانها ، در گرو سلامت دام و طیور و آبزیان و فرآورده‌های مربوط به آنهاست.

وی با اشاره به اینکه این مسئولیت به عهده قشر زحمتکش کارکنان بخش دامپزشکی است می‌افزاید: برای این منظور ساختارهای سازمانی دولتی همچون سازمان دامپزشکی کشور ، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ، موسسه تحقیقات شیلات ایران ، دانشکده‌های دامپزشکی ، مراکز دیگر آموزشی و پژوهشی درکشور شکل گرفته است.

به گفته مطلبی، در قالب ساختارهای غیردولتی همچون سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران ، تشکل‌های غیردولتی همچون جامعه دامپزشکان ایران و انجمن‌های صنفی و علمی دیگر و ساختارهای قدرتمند بخش خصوصی دامپزشکی سازماندهی شده که ماموریت و مسئولیت مقابله و مبارزه با بیماری‌های مشترک قابل انتقال بین حیوان و انسان و کنترل بهداشتی فرآورده‌های دامی را عهده دار هستند.

رییس موسسه تحقیقات شیلات در این بیانیه افزود: از نظر اقتصادی ، دامپزشکی حافظ سرمایه‌های عظیم ملی و سرمایه‌های دامی و آبزیان کشور است که تامین بهداشت و سلامت آنها ، جلوگیری از کاهش ضایعات و تلفات و افزایش و بهبود و تولیدات ، دامی و آبزیان در نهایت تامین پروتئین حیوانی جزء ماموریت های این قشر زحمتکش است.

وی در ادامه بیانیه گفت: مهار پدیده‌های مهم دامی در کشور از جمله جلوگیری از وقوع و شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد ، بیماری لکه سفید و سایر بیماریهای واگیر از جمله تب مالت ، تب کریمه کنگو و ... و حضور و نقش آفرینی دامپزشکان در تحقیقات بنیادی از جمله سلولهای بنیادی و عرصه های دیگر علم و فناوری، همه و همه بیانگر نقش و رسالت غیرقابل انکار و تاثیر گذار دامپزشکی در جوامع انسانی و تامین پروتئین حیوانی و تحقق امنیت غذایی است.

 

 

نظر شما
ادامه