کد خبر: ۵۸۴۱۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر سامد برومندفر» افزود: ما برای حل مشکل مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی در حال پیگیری ماده ۳۴ هستیم که مکمل ماده ۱۹ است و روی آن به خوبی کار کردیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «معدوم‌سازی هنر نیست»؛ این را مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر می‌گوید.

 «دکتر سامد برومندفر» معتقد است که در سیاست‌های راهبردی سازمان، دیدگاه این بوده که اگرچه مسئولین فنی بهداشتی زحمت می‌کشند و عدم انطباق‌ها را بیرون کشیده و ضبط و معدوم می‌کنند و از این طریق سلامت جامعه حفظ می‌شود، اما باید به سمتی برویم که اجازه ندهیم کار به معدوم‌سازی و ضبط کشیده شود.

وی می‌گوید: «فلسفه ماده ۱۹ این بود که مسئولین فنی بهداشتی، بازوی ما در بخش اجرا و واحدهای تولیدی باشند، اما متاسفانه از ابتدا دستورالعمل ماده ۱۹ به شکلی تدوین شد که به قول معروف خشت ابتدایی آن به خوبی پایه‌ریزی نشد. ویرایش پنجم آن هم که آمد، انحراف معیار بیشتر شد. وقتی می‌گوییم مسئول فنی بهداشتی نماینده ما در واحد تولیدی است، واقعا باید نماینده ما باشد. نماینده سازمان دامپزشکی که نباید وابسته به کارفرما باشد!

از نظر دکتر برومندفر کار یک مسئول فنی بهداشتی فقط ضبط و معدوم‌سازی نیست. مسئول فنی بهداشتی برای این در کشتارگاه قرار نگرفته که فقط دستور دهد که باید فلان محموله را معدوم کنی. مسئول فنی بهداشتی ابتدا باید ارزیابی مخاطره کند، نقاط بحرانی را شناسایی و بر HACCP نظارت کند و عدم انطباق را به حداقل برساند. اگر احیانا موردی پیش آمد، اخطار و راهکار دهد که اصلاح شود. در آخرین مرحله اگر کارفرما همکاری نکرد، گزارش ‌دهد پیگیری ‌کند. متاسفانه تعدادی از مسئولین فنی بهداشتی ما هم جوان هستند و هم آموزش‌های لازم را ندیدند و تجربه مدیریتی ندارند. کار در واحدهای تولیدی کار مدیریتی است و شخص باید کار مدیریتی بلد باشد.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، وضعیت اشتغال مسئولین فنی بهداشتی در واحدهای تولیدی به چه شکل است؟

نزدیک به ۲ هزار واحد تحت پوشش دفتر نظارت بر بهداشت عمومی سازمان دامپزشکی قرار دارد که اقدام به تولید و بسته‌بندی فراورده‌های خام دامی می‌کنند و قریب به ۲۲۰۰ نفر مسئول فنی بهداشتی در این واحدها مشغول به فعالیت هستند. در بحث بازرسی‌ها، طبیعتا برخی عدم انطباق‌ها در سطح کشتارگاه‌ها یعنی مراکز تولید داریم. معمولا حضور مسئولین فنی بهداشتی مستقر یا بازرسین دولتی منجر به ضبط آن محموله‌ها می‌شود.

حکیم مهر:‌ آیا آماری در خصوص میزان معدومی‌ها دارید؟

در سال ۹۸ در جریان بازرسی‌های بهداشتی کشتارگاهی روی لاشه گوسفند، بز، گاو، گاومیش و شترمرغ، حدود ۲ هزار تن لاشه ضبطی داشتیم. البته این حجم در مقایسه با میزان تولید، رقم بالایی نیست.

در بحث مرغ کشتاری از حدود ۸۵۵ میلیون قطعه کشتار شده در سال ۹۸، چیزی حدود ۷ میلیون قطعه مرغ ضبطی داشتیم. درواقع از نظر تعداد زیر یک درصد ضبطی داشتیم و از نظر وزنی حدود نیم درصد. همچنین در سال ۹۸ حدودا ۱۴ هزار تن مرغ کشتاری ضبطی داشتیم. در مراکز بسته‌بندی و عرضه هم که بازرسین این کار را انجام می‌دهند و چیزی حدود ۵ هزار تن فراورده خام دامی در فرایند تولید، بسته‌بندی و عرضه در سطح فروشگاه داشتیم که عدم انطباق بهداشتی داشتند و آنها را ضبط و معدوم کردیم.

حکیم مهر: آیا آمار بالای ضبط و معدومی، مساله خوشایندی هست؟

ما امیدواریم به سمتی حرکت کنیم که با اقدامات بهداشتی پیشگیرانه، این میزان به حداقل برسد. مواردی هم داشتیم که ۱۰ هزار مورد ارجاعات قضایی بوده که با متخلفین برخورد شده است.

در سیاست‌های راهبردی سازمان، دیدگاه این بوده که اگرچه مسئولین بهداشتی زحمت می‌کشند و عدم انطباق‌ها را بیرون کشیده و ضبط و معدوم می‌کنند و از این طریق سلامت جامعه حفظ می‌شود، اما باید به سمتی برویم که اجازه ندهیم کار به معدوم‌سازی و ضبط کشیده شود.

معدوم‌سازی هنر نهایی ما نیست. ما به دنبال این هستیم که در دامداری، مرغداری و کشتارگاه، با اعمال GMP و HACCP شیوه‌نامه‌ها به جایی برسیم که نیاز کمتری به معدوم‌سازی باشد. هنر در این نیست که کار را به جایی برسانیم که مانند پلیس بالای سر مجرم حاضر شویم و بگوییم محموله را معدوم می‌کنیم. آن در جای خود لازم است، اما هنر اصلی ما این است که قبل از اینکه کار به معدوم‌سازی برسد، مدیریت بهداشتی اعمال و از این عدم انطباق‌ها جلوگیری کنیم. یکی از سیاست‌های مهم ما در دفتر این است که به سمت سالم‌سازی برویم. در حال حاضر سالم‌سازی در فراورده‌های خام دامی یکی از مباحث مهم است که اگر در مواردی هم عدم انطباق وجود داشت، معدوم‌سازی آخرین هربه و اقدام مدیریت مخاطره باشد. باید ببینیم با چه کارهایی می توانیم شرایط را به چرخه سرمایه و تولید برسانیم که با تبدیل وضعیت به سمت پودر شدن و استفاده در خوراک دام یا سالم‌سازی، میکروب‌های بیماری‌زای آن از بین برود.

حکیم مهر:‌ در این میان، اهمیت اجرای ماده ۱۹ آییننامه نظارت بهداشتی دامپزشکی چقدر است؟

فلسفه ماده ۱۹ این بود که مسئولین فنی بهداشتی، بازوی ما در بخش اجرا و واحدهای تولیدی باشند. اما متاسفانه از ابتدا دستورالعمل ماده ۱۹ به شکلی تدوین شد که به قول معروف خشت ابتدایی آن به خوبی پایه‌ریزی نشد. ویرایش پنجم آن هم که آمد، انحراف معیار بیشتر شد. وقتی می‌گوییم مسئول فنی بهداشتی نماینده ما در واحد تولیدی است، واقعا باید نماینده ما باشد. نماینده سازمان دامپزشکی که نباید وابسته به کارفرما باشد. این ساختار به این معناست که خشت اول از ابتدا کج گذاشته شده و باید به درستی پایه‌ریزی می‌شد. حتی اگر از ابتدا این کار انجام نمی‌گرفت، بهتر بود تا اینکه به این شکل اجرا شود. حالا شاهد این هستیم که با گذشت زمان، زاویه این انحراف بیشتر می‌شود.

البته این را هم باید بگویم که اگرچه هنوز مطلوب ما نیست، اما در خیلی از استان‌ها با ویرایش پنجم، ۳ راهکار، اجرایی شده و قراردادهایی بسته شده که می‌توان گفت وضعیت تا ۵۰ درصد بهتر شده است. باز هم می‌گویم که این وضعیت، مطلوب ما نیست، چون آیین‌نامه اجرایی می‌گوید که باید قطع ارتباط به صورت کامل انجام شود که نشده است. امیدواریم که مسئولین ارشد، نمایندگان مجلس، تشکل‌های صنفی و هرکسی که بیرون از مجموعه سازمان دامپزشکی با این آقایان ارتباط دارد، بتواند از طریق مجلس و نظام دامپزشکی و جاهایی که متولی هستند، این مساله را پیگیری کرده و به سمتی ببرند که استقلال کامل به دست آید.

حکیم مهر: سازمان برای اجرای ماده ۱۹ یا اصلاح آن چه کرد؟

کاری که سازمان دامپزشکی انجام داد و پیگیر آن هست، این است که نقش مسئولین فنی بهداشتی را هم از نظر حضور و هم از نظر تاثیرگذاری واقعی کنیم. البته در این فرایند، انتقاداتی هم به خود ما وارد هست. کاری که باید در دانشگاه‌ها و دوره‌های بازآموزی انجام گیرد، این است که دامپزشکان را به روز کنیم تا بتوانند در اینجا مفید واقع شوند. کار یک مسئول فنی بهداشتی فقط ضبط و معدوم‌سازی نیست. مسئول فنی بهداشتی برای این در کشتارگاه قرار نگرفته که فقط دستور دهد که باید فلان محموله را معدوم کنی. مسئول فنی بهداشتی ابتدا باید ارزیابی مخاطره کند، نقاط بحرانی را شناسایی و بر HACCP نظارت کند و عدم انطباق را به حداقل برساند. اگر احیانا موردی پیش آمد، اخطار و راهکار دهد که اصلاح شود. در آخرین مرحله اگر کارفرما همکاری نکرد، گزارش ‌دهد پیگیری ‌کند. متاسفانه تعدادی از مسئولین فنی بهداشتی ما هم جوان هستند و هم آموزش‌های لازم را ندیدند و تجربه مدیریتی ندارند. کار در واحدهای تولیدی کار مدیریتی است و شخص باید کار مدیریتی بلد باشد.

ما در این واحدها گلوگاه‌های بهداشتی داریم که آنها را مشخص‌تر می‌کنیم و می‌گوییم مسئولین فنی بهداشتی باید در این نقاط بایستند. متصدی یا صاحب واحد یا کافرما موظف است که اگر مسئول فنی بهداشتی گفت این مخاطره هست آن را برطرف کند. نقش و جایگاه مسئول فنی بهداشتی آنجا باید اعمال شود.

ما در حال حاضر در کشتارگاه‌های طیور، این مساله را با تشکل مربوطه داریم. حتی به مدیر انجمن مسئولین فنی بهداشتی هم گفتیم که شما خودتان طرحی بیاورید تا با هم از برنامه‌های ملی شروع کنیم. همان‌طور که برنامه مرغ را شروع کردیم و الان ۲۲۰ کشتارگاه طیور فعال داریم. ما می‌توانیم با اینها طبق برنامه به شکل منسجم جلو برویم و مساله را جا بیندازیم.

البته همواره بعضی از افراد بدبینانه نگاه می‌کنند، اما من بدبینانه نگاه نمی‌کنم و می‌گویم اگر مسیر را درست طی کنیم، برخی به مسیر می‌آیند و همکاری می‌کنند. تعداد معدودی هستند که همیشه ساز مخالف می‌زنند و با آنها به شکل قهرآمیز برخورد می‌کنیم. در این مسیر، تولیدکننده هم سرمایه‌گذاری کرده و اگر ببیند یک دامپزشک مسئول فنی بهداشتی برای او مشاوره‌های علمی و بهداشتی خوبی می‌دهد که میزان مرگ و میر او کمتر شده، کیفیت و بازار را تحت تاثیر قرار داده و از ارجاع مکرر پرونده به این طرف و آن طرف و تذکر از دامپزشکی جلوگیری شده، خود به خود راغب می‌شود. ما واحدهایی را داشتیم که یک مسئول فنی بهداشتی برای آنها کافی بود اما یکی دیگر را هم استخدام کرده است. به همین شکل ما باید تاثیرگذاری خود را در واحدها بالا ببریم. در واقع دامپزشکی کشور باید تاثیرگذاری خود را در جامعه نشان دهد.

من می‌دانم که مسئولین فنی بهداشتی ما مشکلاتی را در واحدها دارند. ما هم این مشکلات معیشتی درآمدی را در بخش دولتی داریم و وضعیت ما هم ایده‌آل نیست. اما به هر حال برخی وظایف داریم که یا باید آنها نپذیریم یا اگر پذیرفتیم، انجام دهیم. بنده از همینجا یک خستهنباشید به همه مسئولین فنی بهداشتی و دوستانی که با همین شرایط کار می‌کنند، می‌گویم. امیدوارم که همه دست به دست هم بدهیم تا کارایی خودمان را ثابت کنیم و بتوانیم با آن کارایی، ارزش واقعی خود را هم طلب کنیم.

حکیم مهر: ماجرای ماده ۳۴ چیست؟

ما برای حل مشکل مسئولین فنی بهداشتی در حال پیگیری ماده ۳۴ هستیم که مکمل ماده ۱۹ است و روی آن به خوبی کار کردیم. مطابق این ماده، مسئولیت‌های متصدی یا صاحب واحد و مسئولین فنی بهداشتی به صورت کامل، شفاف و واقعی از هم تفکیک شده است و به این شکل نیست که صرفا مسئول فنی بهداشتی واحد، پاسخگوی هر مساله‌ای باشد، بلکه هرکس به نسبت سهم خود در کارکرد آن مجموعه، مسئولیت خود را دارد که از نظر ما و سیاست‌های دفتر نظارت، مسئول واقعی و پاسخگوی واقعی، خود تولیدکننده است.

مسئول فنی بهداشتی یک ناظر در اجرای ضوابط بهداشتی است و برای همین است که ما حتی در دستورالعمل‌های جدیدی که تدوین کردیم، مباحث عمر ماندگاری و اعتباربخشی را به عهده‌ی تولیدکننده گذاشتیم که ادعای خود را اثبات کنیم. به این شکل نیست که بگوییم یک کف عمر ماندگاری داریم، بلکه اعتبارسنجی و راستی‌آزمایی می‌کنیم. همین سیاست‌ها را در رابطه با مسئولین فنی بهداشتی در ماده ۳۴ هم آوردیم. دفتر نظارت در تدوین این شرح وظایف که پاسخگوی اصلی و مسئول اصلی در تضمین سلامت محصول نهایی خود تولیدکننده است، حضور فعالی داشتند. اگر ماده ۳۴ نهایی و ابلاغ شود، بخش زیادی از جایگاه واقعی مسئول فنی ما تامین می‌شود.

حکیم مهر:‌ چه پیشنهادی برای اثرگذاری بیشتر مسئولین فنی بهداشتی دارید؟

اول اینکه بنده از مراکز آموزش دامپزشکی در سطح کشور خواهش می‌کنم که در واحدهای درسی دامپزشکان در طول تحصیل ۶ ساله دامپزشکی آموزش مدیریت بهداشتی گنجانده شود. اکثر دامپزشکان ما بعد از فارغ‌التحصیلی، کلینیسین هستند و دید بالینی دارند. باید تلاش کنیم زمانی که دامپزشکی فارغ‌التحصیل می‌شود، چه دکتر، چه کارشناس و چه کاردان، واحدهای مدیریت بهداشتی را به صورت برجسته‌تر گذرانده باشد. چون یک مسئول فنی بهداشتی که در مراکز بسته‌بندی یا کشتارگاه کار می‌کند، کار کلینیکی انجام نمی‌دهد. در آنجا بعد کلینیسینی لازم است اما بحث مدیریت بهداشتی، غلبه دارد.

خواهش دیگر من از سازمان نظام دامپزشکی و سازمان‌های مردمنهاد است که مسئولین فنی بهداشتی ما را در رابطه با گرایش‌های کاری خود به سمت بازآموزی‌ها و آموزش‌های لازم ببرند. آن کسی که در کشتارگاه دام کار می‌کند باید برای کشتارگاه دام به حد کافی آموزش ببیند. روی بازآموزی‌های او خوب کار شود و رتبه‌بندی مسئولین فنی بهداشتی نیز اجرایی شود. ما در این خصوص با سازمان نظام خیلی بحث‌ها کردیم اما سازمان نظام، جامعه دامپزشکی و انجمن مسئولین فنی بهداشتی باید به این سمت بروند که این مهم را به صورت پکیج‌هایی پیگیری کنند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

بخش دوم گفتوگو با مدیرکل محترم دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در روزهای آینده تقدیم همراهان محترم حکیم مهر خواهد شد.

 

انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
دکتر محسن
|
Spain
|
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
سلام به دوستان و همکاران .................. بدون هیچ راهکار مشخص دررابطه با وظائف بهداشتی و نظارتی گسترده سازمان نامپزشکی و حیطه دفتر نظارت بر بهداشت عمومی مخصوصا در رابطه با ماده ۱۹. .........................
امروز اگر از همکاران که دارای تجربه کار مثلا در کشتارگاه دام یا طیور داشته باشند به خوبی می توانند راهکار عملی ارائه نمایند که معمولا برای اصلاح دستورالعمل بعید است از نظرات انها استفاده شود
پاسخ ها
ناظر بهداشتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
ماده ١٩ و آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی ١٠ ساله شد، سازمان دامپزشکی با هر ریاست و هر مدیرکلی که داشت نتوانست آیین نامه خودش را اجرا کند، جز سپردن بهداشت و امنیت غذایی به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت هیچ راهی نمانده است... سازمان چندقدمی تا انحلال فاصله دارد.
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
2
سلام به دوستان اول مسئله معرفی مسئول فنی به کشتارگاه باید حل شود وقتی معرفی دست کارفرماست به راحتی میتواند سال بعد شخص دیگری را معرفی کند و مهمتر از استقلال مالی بحث امنیت شغلی است که سازمان دامپزشکی به عنوان ارگان حاکمیتی خودش مسئول فنی را معرفی یا حتی پس از مدتی با کشتارگاه دیگر جابجا کند همانند ناظرین محترم شرعی
رهنما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
5
دکتر گرامی تنها راه قطع ارتباطه به هر طریقی که صلاح بدونین مسئول فنی تا زمانیکه چشمش به دست کارفرما باشه در حد یک مترسکه یه اقدامی و حرکتی بکنین و طرحی یا لایحه ای تو مجلس بره مصوب بشه و از تولید کننده بابت نظارت بهداشتی مبلغی گرفته بشه و به حساب دولت بره و دولت هم حقوق مسئول فنی رو از همان محل پرداخت کنه هیچ بار مالی هم برا دولت نداره این تنها راه ممکنه وگرنه یه دوره باطلیه که چندیدن ساله تکرار کردیم و باز هم اگر اقدامی نکنیم وضع همین هست.
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
با نظر شما موافقم، اگر راهی قانونی با لحاظ کردن نظر دامپزشکی، مسئول فنی و کارفرما در این قالب تعریف شود بسیار مۉثر خواهد بود.
مسئول فنی کشتارگاه طیور با 17سال سابقه فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
2
اینم از شگردهای سازمانه تا نخواد از مسئولین فنی در برابر زیاده خواهی های کارفرما دفاع کنه از فردا هر مراجعه کارفرمایی به اداره با این عنوان انجام میشه که مسئول فنی مدیریت نداره وفقط ایراد میگیره درصورتی که مسئول فنی شاید صدبار راهکار داده وراهنمایی کرده ولی حرف اخرو کارفرما میزنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
یعنی مسئول فنی باید کار چاق کن باشه وبیشتر طرف کسی را بگیره که براش بیشتر داره در کل وله بهداشت وسلامت غذایی مردم بچسب به دست وزبان کارفرما
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
1
یک : مسؤل فنی را دامپزشکی باید به شرکتها معرفی کنه و به طور دوره ای آنها را جابجا کنه
البته در این خصوص دامپزشکی میگه اگ من مسؤل فنی را معرفی کنم فردا تو اون شرکت مشکلی برای محصول پیش بیاد شرکت منو مقصر میدونه ک چرا مسؤل فنی دلخواه من نبوده و این مشکل پیش اومده درصورتی که اگ کار مسؤل فنی مشخص باشه ک چی است و عدم انطباقها را به شرکت ب صورت کتبی اعلام کنه و به دامپزشکی شهرستان هم گزارش بده ، این مسائل پیش نمیاد و اگر هم پیش آمد گزارششو داده . حال ک مسؤل فنی حقوق بگیر و کارمند کارخانه است ب مدیر کارخونه ک نامه میده به مدیر برميخوره ولی در صورتی ک او بعنوان ناظر یا بازرس ( هر اسمی ک دوست دارید ) باشه یعنی حقوق بگیر کارخانه نباشه به راحتی نامه نگاری ها رو انجام خواهد داد .

دوم : حقوق مسؤل فنی باید به حساب دامپزشکی واریز بشه و از آن طریق دریافت بشه بعارتي معلوم نشود ک مسؤل فنی از چ کارخونه ای حقوق میگیره .
ک البته میگن چون دامپزشکی بخش دولتی است مشکل قانونی داره و نمیشه بحساب دامپزشکي واريز بشه ک البته باید این مورد حل بشه .



دوستانی ک زحمت میکشید تنها را کار اینه وگرنه ببقيه راهها شاید کمک کننده باشه ولی جواب نخواهد داد .
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
وقتی سازمان دامپزشکی مسئول فنی را نماینده خودش در راستای اعمال نظارت بهداشتی و ضوابط دامپزشکی معرفی میکند. باید در چارچوب قانون از وی حمایت مالی و حقوقی کند که در واقع وظایف دامپزشکی به خوبی اجرا شود.
حتی اگر در قالب شرکت یا سندیکا باشد. مثل نظام ثبت سلامت.
وثوق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
1
3
آقای مدیرکل! نظارتی در کار نیست .......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
سانسور نکنید تا مدیرکل محترم بدانند که پرسنل اداره چه بلایی سر مسوولان فنی و مردم می آورند.بخاطر دو‌کیلو‌گوشت ۲۰ تا معلق می زنند.ارگانهای نظارتی بدتر از اینها شده اند.نه به فکر تولید کننده هستند و نه به فکر مصرف کننده.وضعیت اسفناک است
09123307965
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
0
سلام
جناب اقای دکتر برومند فر ضمن تشکر از اظهار نظرتان که واقعا کارشناسانه میباشد باید عرض کنم در کشورهای موفق دنیا که کنترل و نظارت دقیق و محکم دارند تحت هیچ شرایطی کارفرما امکان اعمال نفوذ ندارد و کارشناسان بقدری قوی عمل میکنند که جای هیچگونه شکی برای حاکمیت وجود ندارد که از منافع عموم حمایت شده و برای سلامت و بهداشت جامعه خدمت میکنند .
ناگفته نماند دو کشوری که بازدید کردم آمریکا و فرانسه شرکتی که نظارت خارجی را بعهده دارد مسئولیت این امور را تحت نظارت نهائی حاکمیت بعهده دارند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
من هم با نظر جنابعالی موافقم یا باید شرکتی تحت نظارت سازمان باشه و قرارداد و حقوق مسوول فنی را تنظیم کنه طوری که کارفرما نتونه دخالت کنه و حقوق را از کارفرما بگیره و به مسوول فنی پرداخت کنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
0
3
کجای دنیا داریم کسی که قراره از یک واحد تولیدی نظارت کنه تخلف بهداشتی انجام نده حقوقشو از متهم بگیره.واقعا مسخره است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
1
جالب کار فرمایان متخلف با مظلوم نمایی و اظهار بدبختی و نداری.جنان در حلسات از مسئول فنی بهداشتی عدم رضایت می کنند که به قوا دوستان مرغ پرکنده خنده اس می گیره.تنها راه نجات ورود دستگاههای نظارتی و امنیتی به این ماجرا است مطئمن باشید با ورود این دستگاههای محترم این کار ظرف یک ماه عملیاتی و اجرایی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
2
0
چرا استان کردستان ، اصفهان ،مرکزی تا حدودی مازندران و کرمانشاه ماده ی 19 رو دارند اجرا می کنند.واقعا چرا؟آیا کسی از خودش پرسیده؟جوابش روشنه دوستان و همکاران زجر دیده فقط و فقط پاک دستی مدیران کل و معاونین و شفاف بودن قرار دادها و عدم اعمال نفوذ کارفرمایان متخلف در ادرات کل می باشه.البته پیگیریهای مستمر انجمن صنفی مسئولی و دستیاران بهداشتی رو هم نباید فراموش کرد
پاسخ ها
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
هیچ کجا کامل نمیتونن انجام بدن
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
0
0
متاسفانه گوش ما از این حرفا پر شده و عملکرد بسیار بد بازرسین بی تجربه کاملا مغایر باصحبتهای شما هست.به طوری که کارفرما و کارگران محترم هم از این برخورد بازرسین با دکتر مجموعه دار تعجب و حس دلسوزی دارند.و کار اداره شده دو به هم زنی و یه بام و دو هوا.
مطلع بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۸
1
0
با وجود تمام سختیها پیچیدگیها مقاومت ها خوشبختانه ماده 19 در خوزستان با تعرفه های جدید و براساس ایین نامه ماده 19 بشکل مطلوب در حال انجام است . جا دارد که از اداره کل دامپزشکی خوزستان تشکر کنم .
ناشناس
|
France
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
0
2
مهمترین مشکل عنوان مسئول فنی بهداشتی است اگر بجای آن از عنوان ناظر بهداشتی استفاده بشود بهتر است . مسئول فنی بهداشتی یک شتر گاو پلنگ است : نه کاملا نماینده دولت است که اگر فقط نماینده دولت باشد لزومی به دخالت در جریان تولید و اصلاح ساختار و روند ندارد بلکه این وظیفه تولید کننده است که شخصا یا با استخدام متخصص مربوطه چگونگی روند تولید را مدیریت کند نماینده یا همان ناظر دولتی صرفا باید نظارت کند و در صورت مشاهده عدم رعایت شرایط بهداشتی ضمن ممانعت از ادامه تولید تا رفع مشکل نسبت به تولید غیر بهداشتی انجام شده نیز گزارش نماید. سازمان دامپزشکی در قدم اول باید باید تعریف خود از مسئول فنی بهداشتی را اصلاح کند. این فرد در قابل چه کسی مسئولیت دارد ؟ در مقابل کار فرما یا دولت ؟ اگر نماینده دولت است که مسئولیت در قبال کارفرما ندارد . یک اشتباهی را مولفین ایین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی انجام داده اند این باید هر چه صریح تر اصلاح شود تا تکلیف کارفرما ، دولت و مسئول فنی مشخص گردد پیشنهاد میشود عنوان ناظر بهداشتی انتخاب شده و برای نظارت بهداشتی در مراکزی که لزوم آن واقعا الزامی است با اخذ تعرفه نظارت بهداشتی از تولید کننده افراد دارای صلاحیت و پروانه نظارت بهداشتی با معرفی سازمان یا تشکل مربوطه نسبت به اعمال قانون اقدام نمایند. این یک طرح اولیه است که با کارشناسی بیشتر قابلیت اجرایی دارد و کاملا منطقی و شدنی و قابل دفاع است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۱
0
0
جناب دکتر به نظر خشت اول اداره نظارت یا کلی تر بگم خشت اول سازمان کج گذاشته شد ............
نظر شما
ادامه